Arriva trekt zich terug van Malta

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Daniel »

Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst op: maandag 3 februari 2014 19:25
Laatst bijgewerkt: maandag 3 februari 2014 19:35


Met ingang van 1 januari 2014 heeft het staatsbedrijf Transport Malta het openbaar vervoer op Malta overgenomen, waarmee een einde komt aan het desastreuze avontuur van Arriva op Malta. Arriva zorgde voor woedende forenzen door inefficiëntie en een onbevredigend lijnennet, terwijl de financiële situatie geen verbetering toeliet.

Met verliezen tussen de 30 en 35 miljoen euro in de twee jaar dat Arriva het vervoer op Malta verzorgde had de regering geen andere keuze dan het OV-systeem over te nemen inclusief bussen en een schuld van 50 miljoen euro. Het enige alternatief was een faillissement.

(vertaald citaat uit originele bron)
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Vinny »

en een schuld van 50 miljoen euro.
Opmerkelijk. Klinkt een beetje als cowboytje in het wilde westen. Ken Arriva als bedrijf toch anders. Wellicht hebben ze twee jaar geleden een failliete boel overgeerfd, een drastische sanering willen doorvoeren en daar weinig vrienden mee gemaakt. Doet me een beetje denken aan Veolia in Limburg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Michael 1988 »

Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Vinny »

Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:
Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.

Maar leuk zeg, marktwerking (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Daniel »

Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Geert »

Wat ik begreep was dat Arriva op Malta überhaupt moderne bussen heeft geïntroduceerd. Wel opvallend, 2,5 jaar geleden was ik op Malta toen Arriva net een maand bezig was en hoewel er aardig wat aanloopproblemen waren wees nog niets hierop. Toch iets te goedkoop ingeschreven?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door deadlock »

Bij zulke schulden niet een beetje te goedkoop, dit is gewoon concurrentievervalsing.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Michael 1988 »

Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:
Maar het faillisement is er nu alsnog. Alleen zijn er dus wel ontevreden reizigers en veel inefficiëntie.
Daniel schreef:Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.
Chinees betekend niet altijd goedkoop.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Wubbo »

Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.
deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door deadlock »

De overheid neemt het contract over inclusief de schuld, staat in de OP. Mis ik iets waaruit blijkt dat een overheid dan niet opdraait voor het verlies?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Geert »

Stellen ze de moedermaatschappij van Arriva Malta niet aansprakelijk? Ik neem aan dat die garant moest staan voor het nieuwe AM.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door deadlock »

Dat zou kunnen. Maar het geld moet wel eerst ergens vandaan komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Nitein-Repart »

Wubbo schreef:
Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.
deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?
Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Daniel »

Ik heb thuis nog een boek over het vervoer op Malta pré-Arriva waarin als ik me niet vergis ook het een en ander over het lijnennet staat. Dat was toen ik daar jaren geleden was de handigste manier om een reis te plannen, al kon je de vertrektijden daar ook niet in zien.

Voor de komst van Arriva waren de bussen op Malta trouwens eigendom van de chauffeur zelf die er dan de routes mee reed. Alleen qua kaartjes was er nog enigzins een overkoepelend systeem. En tja... waar elders maakte je nou mee dat de bus onderweg even langs de plaatselijke garage rijdt omdat er wat stuk is, waarbij de chauffeur de gereedschapskoffer erbij pakt en even wat aan de motor gaat sleutelen. ´t was een beetje apart daar vroeger :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.
Dat is juist wat Arriva geprobeerd heeft: vaste lijnen en duidelijke frequenties en reisinformatie. Kennelijk is dat niet wat werkt op Malta.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Vinny »

Nou ja, dat lijkt me niet haalbaar om in twee jaar te verwezenlijken. Ik vermoed ook niet dat het opgerichte staatsbedrijf het beter gaat doen, waarschijnlijk maken die - tenzij zij ook een drastische sanering doorvoeren - ook gewoon 30-35 miljoen euro per jaar verlies Op basis van het nieuwsartikel alleen kun je dat niet vaststellen. Wel dat er weer een paar amateurs aan het werk zijn gezet voor wie het woord business-case een vies woord is. Dat is nou precies één van de redenen dat ik wel voor marktwerking ben: als je dit soort dummy's hun gang laat gaan met flubbermanagement dan is het enkele reis uitgang voor zo'n bedrijf (zoals nu op Malta). Als ze hun gang kunnen gaan in een overheidsbedrijf dan kunnen ze decennialang subsidiegeld van de belastingbetaler door de plee spoelen voordat er eens iemand op het idee komt om wat te gaan veranderen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Daniel »

Zoals vanmorgen beloofd wat info over het oude net op Malta. Afkomstig uit een boek uit 1999, maar het net was toen ik in 2002 op Malta was nog redelijk hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Malta - The bus kingdom, Rakutensha Publishing (1999)

En tja, het OV op Malta was vooral een beetje chaotisch destijds. Hier een plaatje gemaakt op het centrale busstation in Valletta in 2002...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Chauf21 »

Transport Malta is inmiddels op zoek naar nieuwe aanbieders van OV. Zie deze pagina voor meer informatie: http://www.transport.gov.mt/page.aspx?pid=1664
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Vinny »

Echt een klusje voor Q-buzz :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Suus »

Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Ofyles2 »

Bee schreef:Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)
Die Citaro G's zijn dan ook overgekomen uit Londen, die om vage milieueisen zwakke motoren van 279 pk hebben (toentertijd konden klanten kiezen voor een motorsterktes van 299 of 354 pk).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door IC140 »

Ik heb wel een hypothese waarom Arriva Malta zo is geflopt. Ik vermoed dat ze uitgingen van de pre-Arriva bezettingscijfers en reizigersaantallen. De keer dat ik er was was bijna de helft van de bus gevuld met toeristen die alleen maar in zo'n pittoreske bus wilden reizen en die stappen natuurlijk niet in een suffe streekbus.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Bericht door Dennenboom »

Daarnaast speelt ook dat in de oude situatie met soms wat kleinere bussen het mogelijk was een fijnmaziger netwerk te bedienen. Daardoor sloot het systeem - ondanks de nadelen van de specifieke exploitatievorm - meer aan bij de behoefte van de bevolking.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten