Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Karl »

ICE105 schreef:(...) Ik vind het afkeurswaardig omdat maximaliseren van de vervoerswaarde voor de klanten altijd het hoofddoel van een aanbesteding zou moeten zijn.
Waarom moet volgens jou een aanbesteding leiden tot maximale vervoerswaarde? En wat is dat dan? Het idee van overheidsinterventie (in algemene zin) is het tegengaan van marktfalen, juist door bijvoorbeeld ook vervoer aan te (laten) bieden op plaatsen waar private partijen dat niet doen.
Het is een spectrum.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Rick Vlodrop schreef:Waaruit trek je de conclusie dat Veolia een mager vervoeraanbod heeft gedaan?
Het pluspakket van Veolia voor West biedt veel minder extra diensten dan het pakket van Arriva voor Oost. Veolia heeft duidelijk ingezet op maximaal elektrisch vervoer ten koste van het voorzieningenniveau en aangezien ook Veolia niet gek is is de reden daarvoor ongetwijfeld dat er met meer elektrisch vervoer meer punten te verdienen waren dan met meer busritten.

Arriva vond de technische/financiële risico's van grootschalig elektrisch vervoer onverantwoord en heeft een klassiek bod gedaan met meer ritten maar geen elektrisch vervoer, daarbij bewust het risico lopend de aanbesteding te verliezen op elektrisch vervoer.

Elektrisch vervoer is prima, maar niet als dat ten koste gaat van het voorzieningenniveau. Ik vind dat de Provincie daar prioriteiten heeft gesteld die niet in het belang van de reiziger zijn.
Als je ook kijkt naar de huidige dienstregelingen dan vind ik ze in Brabant en Zuid-Holland van Veolia beter dan die van Arriva.
De dienstregelingen zijn geen onderdeel van de aanbesteding. Dat veel huidige dienstregelingen nogal onregelmatig zijn komt vooral door de huidige betaling per DRU in combinatie met de vele files in en rond Den Bosch en eerder ook rond Eindhoven. Dat zal nu de vervoerder opbrengst-verantwoordelijk wordt wel beter worden.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 06 feb 2014, 12:09, 6 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Karl schreef:Waarom moet volgens jou een aanbesteding leiden tot maximale vervoerswaarde? En wat is dat dan? Het idee van overheidsinterventie (in algemene zin) is het tegengaan van marktfalen, juist door bijvoorbeeld ook vervoer aan te (laten) bieden op plaatsen waar private partijen dat niet doen.
Ja, maar de eisen van de Provinciale overheid voor elektrisch vervoer leiden vanwege de hoge kosten daarvan bij een vast budget juist tot minder aanbod. En daar zijn vooral de zwakke lijnen het slachtoffer van.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Dit stond er volgens mij nog niet, maar las net dat door het bezwaar van Arriva het onzeker is of de stadsdienst van Breda al in 2015 elektrisch zal gaan worden (zie hier)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Het bod van Veolia is gebaseerd op volledig elektrische vervoer in Breda, dat van Arriva op wat meer DRU's. Als het dus alsnog Arriva wordt gaat het elektrisch vervoer niet door, maar komen er dus wel wat meer ritten. Over uiterlijk twee weken moet de Provincie duidelijkheid geven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dan hoop ik bijna dat het Arriva word. :X
Een paar elektrische bussen vind ik prima, maar volgens mij is de techniek gewoon nog niet ver genoeg om een heel wagenpark daar mee uit te rusten. Al is dat enkel mijn (bescheiden) mening.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

En Veolia Transport dan zeker in Oost Brabant ;). Niet lullig bedoelt, maar ik hoop eerder dat Veolia toch nog de winnaar blijft. Als ze dadelijk ook daar verdwijnen en dan in 2016 misschien ook in Limburg en Zeeland (al weet ik niet wie er in Zeeland gaat inschrijven en wie er in Limburg gaat winnen), blijft er niet veel over van Veolia Transport Nederland en is het gewoon Connexxion geworden. Het bedrijf staat nog steeds te kopen bij mijn weten en kan beter zoveel mogelijk grondgebied blijven behouden dan alles kwijt raken. Niet dat ik overigens iets tegen Arriva heb hoor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:Als ze dadelijk ook daar verdwijnen en dan in 2016 misschien ook in Limburg en Zeeland, blijft er niet veel over van Veolia Transport Nederland
That's just part of the game!
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ja dat helaas wel.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Connexxion zal in Zeeland inschrijven. Het is dus zeker dat Veolia daar zal verdwijnen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Dit is een zeer gewaagd iets, maar ik gok dat, als Arriva het bezwaar wint, Veolia waarschijnlijk per december 2017 zal verdwijnen uit Nederland.

Of ze moeten zich gaan inschrijven op (een van of enkele van) de concessies GD, Vlieland, Terschelling, Ameland, Zuidoost Friesland, treindienst Zwolle - Kampen, HWGO en de Fast Ferry om toch meer kans te maken om in Nederland te blijven bestaan. Dit zijn concessies die de komende 2 jaar aflopen en waar Connexxion niet rijdt (afgezien van Haaglanden Streek en Limburg, waar Veolia al rijdt en in respectievelijk 2017 en 2016 aflopen). Want anders ziet het er niet goed uit voor de verkoop van het bedrijf.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Vinny »

Zou jammer zijn. Veolia, Arriva en de NS zijn toch de grootste spelers op de Nederlandse OV markt. Als daar ééntje van wegvalt dan hou je weinig meer over. Cowboy-vervoerders als EBS en vroeger de Eemland-Express of hoe dat bedrijfje heette, die slechts één of enkele concessies hebben - die hebben hun langste tijd toch wel gehad denk ik zo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Als er weer een bedrijf is op de ov wereld. Prachtig! Beter kan je niet hebben. Dan zien de hoge heren dat marktwerking niet werkt.
daarna een Nederlandse Huisstijl, uniforme vertrekstaten, een grote lijnenkaartt, een soort kaartje, een busbord.

Dan wordt het ov weer van het volk. Want nu is de klant de concessieverlener.

mooi man
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Zou jammer zijn. Veolia, Arriva en de NS zijn toch de grootste spelers op de Nederlandse OV markt. Als daar ééntje van wegvalt dan hou je weinig meer over.
Je vergeet natuurlijk Syntus, Hermes en Connexxion. Of er nog veel toekomst is voor Veolia betwijfel ik aangezien ze vast zitten aan een duurdere eigen CAO uit de BBA-tijd dan de rest van de sector. En dat zien potentiële kopers natuurlijk ook. Als het in Brabant misgaat (en die kans is niet ondenkbeeldig aangezien het om een aantoonbare rekenfout gaat) zou Veolia wel eens geruisloos kunnen verdwijnen.

Dat er weinig concurrentie overblijft is deels waar (alhoewel twee concurrenten op zich natuurlijk voldoende zijn) maar is vooral een gevolg van het aanbesteden in enorme grote concessies waardoor regionale ondernemers geen kans krijgen door onvoldoende kredietmogelijkheden. In Duitsland en België (bij De Lijn) wordt het busvervoer in veel kleinere porties aanbesteed, dat lijkt beter te werken.

Één nationaal bedrijf zou rampzalig zijn omdat dan door het wegvallen van concurrentie de kosten als een komeet zouden stijgen en het bij gebrek extra geld dan gehaktdag wordt qua voorzieningenniveau.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:
Vinny schreef:Zou jammer zijn. Veolia, Arriva en de NS zijn toch de grootste spelers op de Nederlandse OV markt. Als daar ééntje van wegvalt dan hou je weinig meer over.
Je vergeet natuurlijk Syntus, Hermes en Connexxion. Of er nog
En jij vergeet nog Qbuzz. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Frans F schreef:Of er nog veel toekomst is voor Veolia betwijfel ik aangezien ze vast zitten aan een duurdere eigen CAO uit de BBA-tijd dan de rest van de sector.
Volgens mij rijdt Veolia (in Brabant) onder dezelfde CAO als de meeste andere streekvervoerders.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Nee, dat hebben ze na de vorige aanbesteding geprobeerd met als argument dat Veolia een ander bedrijf was dan de BBA. De rechter stelde de vakbonden echter in het gelijk en oordeelde dat Veolia in feite een voortzetting van de BBA was onder een andere naam en dat dus de extra's behouden moesten. Omdat bij de aanbesteding was uit gegaan van het afschaffen van de extra's lijdt Veolia tot op de dag van vandaag flink verlies op de Brabantse concessie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

aan de ene kant kan ik me de rechter voorstellen. Het blijft dan makkelijker om het aan te passen.
Veolia kan ik me wel indenken om een goedkopere CAO te hanteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:vroeger de Eemland-Express of hoe dat bedrijfje heette, die slechts één of enkele concessies hebben - die hebben hun langste tijd toch wel gehad denk ik zo.
Stadsvervoer Nederland was dat. Eemland Express als merknaam heeft het nog korter uitgehouden door bezwaar van een touringcaronderneming in dezelfde omgeving.
Overigens was Stadsvervoer Nederland een onderneming van HTM en Novio die hiermee ook streekconcessies probeerden binnen te halen, dus niet direct een cowboy-vervoerder. Door de beperkingen op het meebieden door stadsvervoerders na diverse rechtszaken is het verder niks meer geworden met dat bedrijfje en is HTM er later ook uit gestapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Frans F schreef:Nee, dat hebben ze na de vorige aanbesteding geprobeerd met als argument dat Veolia een ander bedrijf was dan de BBA. De rechter stelde de vakbonden echter in het gelijk en oordeelde dat Veolia in feite een voortzetting van de BBA was onder een andere naam en dat dus de extra's behouden moesten. Omdat bij de aanbesteding was uit gegaan van het afschaffen van de extra's lijdt Veolia tot op de dag van vandaag flink verlies op de Brabantse concessie.
Je bedoeld de bedrijfsregels, dat is iets heel anders dan de CAO.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door ICE105 »

Goed nieuws voor de reiziger in West Brabant

Veolia onterecht winnaar busvervoer West-Brabant

De provincie Noord-Brabant heeft Veolia ten onrechte aangewezen als de winnaar van de aanbesteding van het busvervoer in West-Brabant.

Er is een rekenfoutje gemaakt en na herstel is de uitkomst dat Arriva de opdracht moet krijgen. De provincie Noord-Brabant heeft dat donderdag erkend in de bezwaarprocedure die Arriva was begonnen.

Advocaat Gijs Verberne van de provincie legde donderdag uit dat per ongeluk een oude rekenformule is gebruikt. Arriva krijgt de meeste punten als de juiste formule wordt gebruikt.

''De verkeerde winnaar is aangewezen. Dat is betreurenswaardig, maar het is niet anders’’, aldus Verberne.

Veolia kreeg het busvervoer in West-Brabant in december gegund. Het busvervoer in Oost-Brabant (exclusief de regio Eindhoven) werd gegund aan Arriva. Arriva ontdekte de rekenfout en maakte bezwaar.

Bron en rest van het artikel op:
http://www.nu.nl/ondernemen/3725524/veo ... abant.html
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

nu.nl schreef: De provincie vindt Veolia vooral een slecht verliezer en beschuldigt het bedrijf van opportunisme en gelegenheidsargumentatie.
Godgeklaagd en behoorlijk asociaal om dit te durven zeggen.
De verantwoordelijke van de Provincie daar had vandaag ontslag moeten nemen, moeten krijgen. Zonder een rooie cent extra me te nemen.
En dan te bedenken dat SRE, met hooguit 4 personen die het OV beheren worden toegevoegd aan 30 personen die het OV in Brabant beheren. Wat een prutsers.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

Ai ai, dit lijkt mij einde Veolia.. SGH en Limburg (als Transdev dat nog gaat winnen) zullen wel bij CXX gevoegd gaan worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Het zou ook een vlekkeloos verlopen bij een Brabantse aanbesteding (van de provincie).
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:
nu.nl schreef: De provincie vindt Veolia vooral een slecht verliezer en beschuldigt het bedrijf van opportunisme en gelegenheidsargumentatie.
Godgeklaagd en behoorlijk asociaal om dit te durven zeggen.
Ik denk dat Provincie gewoon de waarheid zegt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten