Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Bee schreef:Hoe duur is tegenwoordig een enkele reis Troisvierges - Luxemburg als je dat bij de Luxemburgse treinconducteur koopt?
Dat is sinds 1 januari 2013: 2 euro.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

nvdw schreef:
Z2N schreef:Dat een dronkenlap überhaupt de bus in mag! Hier zou dat volgens mij niet zomaar mogen.
Een chauffeur mag een dronken passagier weigeren. Als passagier dronken zijn of onder invloed zijn van verdovende middelen is strafbaar en kost 90 eypo, waarschijnlijk dezelfde boete als voor openbare dronkenschap.

Punt is alleen: ik kan ze geen blaastests afnemen (als ik dat al zou willen) en een beschonken persoon dat zich bij instappen en gedurende de reis normaal gedraagt wekt bij mij geen argwaan. Een tijdje terug heb ik de bus voor een soort van eerstejaarsstudent nog aan de kant moeten zetten omdat... nouja vul maar in. Maar ik had hem bij binnenkomst dus nooit als 'kegel' ingeschat.

Lag niet aan mijn rijstijl hoor (A)
Wou bijna zeggen dat je of een slechte chauffeur bent of die jongen is snel wagenziek (ik ben volgens sommige overigens allebei). ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

STF schreef:
Bee schreef:Hoe duur is tegenwoordig een enkele reis Troisvierges - Luxemburg als je dat bij de Luxemburgse treinconducteur koopt?
Dat is sinds 1 januari 2013: 2 euro.
Duidelijk meer symbolisch dan dat er geld aan verdiend moet worden. Laat me raden, eerste klas is dan drie euro? :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Klopt dat is 3 euro voor de eerste klas.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Af en toe ik vraag ik me toch echt af op wat voor vreselijk trage software die computergestuurde contactsloten en andere functies van Mercedes Integro's draaien?
Vaak genoeg komt het voor dat de buschauffeur al buiten staat, de deur sluit en op slot draait, ongeveer dan slaat de motor eindelijk af, terwijl er al minstens vijftien seconden geen sleutel meer in het contactslot zit.

Vanavond voor vertrek van de laatste rit van de buschauffeuse haar dienst precies het omgekeerde; draaide de sleutel om naar START, gebeurde totaal niets. De knop van de automaat stond toch echt in N(eutraal) en de handrem stond er op dus aan beide voorwaarden om te kunnen starten was voldaan. Volgende poging; contactsleutel enige tijd op START vasthouden, wederom totaal niets. Derde poging; eindeloos lang de sleutel op START vasthouden, nou de startmotor ging echt niet draaien.
Zucht, wat moet ik hier nou weer mee mompelde ze tegen mij... Op datzelfde moment sloeg de motor zomaar alsnog aan...

Met de deurbediening vaak hetzelfde liedje; kun je soms wel vijf keer op de knop drukken voordat de deur tot leven komt en begint te openen of sluiten.

Het mooiste was wel die keer dat bij een drie weken oude Mercedes Integro plotseling in Luxemburg-stad de elektrische voeding naar bijna alles weg viel, de motor echter gewoon bleef draaien en op het storingsdisplay de volgende tekst verscheen "ONTSTEKINGSFOUT, STARTEN VAN DE MOTOR NIET MOGELIJK".
In werkelijkheid was het juist precies contra; de motor viel met geen mogelijkheid meer af te zetten, deuren konden alleen nog via de noodbediening geopend worden, alle verlichting buiten werking, lijn/bestemming displays uit, etc.
Zelfs de tachograaf en de alarmlichten waren buiten werking, dat blijft normaal gesproken echt altijd werken.
Die bus heeft daar uur na uur zo goed als dood maar met draaiende motor gestaan.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door ODRAIL »

En moeten wij dit nu weer geloven :? ?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:En moeten wij dit nu weer geloven :? ?
Geef eens bewijs dat je gehandicapt bent? En dan bedoel ik niet de mentale retardatie die je voor de zoveelste keer tentoonstelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanaf komende maandag gaat in het volgende dorp de weg gedurende enkele maanden dicht, nou bleek bij een test de bedachte omleidingsroute niet haalbaar voor 15 meter bussen (de achterbumper loopt klem op de straat doordat de weg steil omhoog loopt en een aantal scherpe bochten er in heeft zitten). Gisteren hebben ze daarom door een woonwijk proef gereden met een 15 meter bus; ja daar past de bus wel doorheen (mits er nergens auto's ongelukkig/verkeerd geparkeerd worden). Nou die bewoners zullen er blij mee zijn, is een soort van woonerf waar normaal gesproken niet tot nauwelijks doorgaand verkeer is. Vanaf maandag komen er vier buslijnen doorheen; voornamelijk met 12 meter bussen, een flink aantal 15 meter bussen en een enkele 13,5 meter bus.
Om 23.15 uur komt de laatste bus door die straat voorbij (zeldzaam laat voor Luxemburgse begrippen), zal dus wel klachten gaan regenen bij de gemeente, het ministerie van transport en de drie vervoersbedrijven.
Tevens vraag ik mij af hoeveel uur/dagen het gaat duren voordat twee bussen elkaar tegen komen, je komt daar echt niet langs elkaar.

Een foto van een paar jaar geleden op een andere weg, maar om aan te geven hoeveel moeite 15 meter bussen met dit soort weggetjes hebben, zit nog geen vijf centimeter tussen de achterbumper en het wegdek...
En nee, het niveau van de luchtvering kun je bij deze bussen niet aanpassen, tenzij ze van voor bouwjaar 2007 zijn.
Wel kun je de bus op twee assen laten rijden; voor-as en (aangedreven) voorste achter-as, maar daar heb je in zo'n situatie niets aan.
Afbeelding
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door dennistd »

STF schreef:Tevens vraag ik mij af hoeveel uur/dagen het gaat duren voordat twee bussen elkaar tegen komen, je komt daar echt niet langs elkaar.
En communicatie tussen de chauffeurs via kort verkeer is er ook niet in Luxemburg? In Delden wordt dit namelijk altijd opgelost door via kort verkeer te vragen of de ander al in Delden is. Zo ja, dan wordt er bij het station gewacht, zo nee, dan gaat de bus naar Bentelo eerst.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Karl »

Nee, dat kan niet want <vul hier een excuus in a la in Luxemburg is elke bus van een ander vervoersbedrijf>. Beetje naar een oplossing zoeken eh. -o-
Het is een spectrum.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er rijden daar inderdaad om te beginnen al drie verschillende vervoersbedrijven rond, die sowieso niet onderling met elkaar kunnen communiceren. Verder hebben de vervoersbedrijven A en B totaal geen communicatieapparatuur aan boord, in wat voor vorm dan ook. Bedrijf C heeft zoiets wel, maar het gebruik daar van is zeer zelden (antwoord krijg je meestal niet).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Ook wel humor; net buiten Reisdorf krijgen we in theorie vanaf 1 maart een extra bushalte voor alle lijnen die daar langs komen. In de praktijk is daar al jaren een spookhalte (komt in geen enkele dienstregeling voor, halte heeft ook geen naam) waar elke buschauffeur gewoon stopt. Juist daar stappen best vaak mensen in of uit.
Sinds kort hangt er daar een lijstje met vertrektijden van de dichtstbijzijnde halte, ook wel leuk bedacht. :lol:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door nvdw »

STF schreef:Af en toe ik vraag ik me toch echt af op wat voor vreselijk trage software die computergestuurde contactsloten en andere functies van Mercedes Integro's draaien?
De 'logic' van een Integro kan inderdaad wel eens merkwaardig werken. Dat vertraagde uitschakelen van de motor herken ik ook wel van exemplaren met startknop: dan houd je de smoorklep ingedrukt, gebeurt er niets, vervolgens geef je het maar op en net als je het nog eens wilt proberen plopt de motor alsnog uit 8-)

Kan ook bewuste beveiliging zijn overigens, misschien om de turbo te beschermen of iets dergelijks.

Gek genoeg zijn al dat soort geintjes, ook met de deurbediening, op slag opgelost als de stroom er volledig af is geweest.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er zijn een paar mensen wakker geworden bij het ministerie van transport wat betreft dat elkaar niet kunnen passeren op de omleidingsroute die vanaf maandag gereden gaat worden... Een van de vier lijnen krijgt andere vertrektijden...

Ik zit zojuist die nieuwe tijden te bekijken; de kans dat twee bussen elkaar in dat woonwijkje tegenkomen neemt nu ontzettend toe!!! Ja jullie lezen het goed...

Met de nieuwe vertrektijden gaat om .11 uur van noord naar zuid een bus door dat woonwijkje en om .08 uur van zuid naar noord.
In theorie zou het dus net gaan maar de ritten van zuid naar noord zijn gemiddeld zo'n drie minuten te laat terwijl van noord naar zuid altijd perfect op tijd is.

Het zal wel een hoop achteruitrijden worden, net zoals dat op zaterdagmiddag soms het geval is...
Midden op een smal weggetje door het bos sta je weleens tegen over elkaar, alarmlichten aan en achteruit terug naar het voorgaande dorp. Meer keus heb je niet (bermen veel te zacht om elkaar te passeren en bovendien zit je met die laaghangende/overhangende boomtakken)...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Hainje »

En wij maar klagen hier in Nederland. :')
🍉
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat woonwijkje van de omleidingsroute staat nu vol (elke vijf tot tien meter) niet-parkeren verkeersborden. Prima natuurlijk voor de bussen, zodat ze lekker de ruimte hebben (kun je elkaar wellicht nog passeren ook) maar waar moeten de bewoners dan parkeren? Lang niet iedereen heeft een eigen oprit...

Verder is er naar de buschauffeurs gecommuniceerd om elke keer dat men tegenover elkaar klem staat, direct op te bellen naar het vervoersbedrijf zodat er een dossier van klachten ontstaat, die naar het ministerie van transport gestuurd kan worden.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door zone2000 »

hebben ze geen kortverkeer?
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 09 feb 2014, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Nee niets.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

zone2000 schreef:hebben ze geen kortverkeer?
Lees even een paar berichten terug :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Ik was dit weekend in Luxemburg (voornamelijk in Stad). Zelden een stad van dat formaat gezien waar zoveel bussen rijden als daar. Het stadsbusstation had iets overzichtelijker gekund, fijn dat er wel een paneel staat met aankomende vertrekken maar dat je dan voor een lijnennetkaart eerst naar het busstation zelf moet lopen is dan wat minder handig, uiteindelijk wel de juiste bus gevonden en een buskaartje op letterlijk postzegelformaat bij de chauffeuse aangeschaft.

Bij het streekbusstation heb ik alleen maar verwonderd gekeken naar de triljard bussen die er stonden en allemaal anders van model en uiterlijk waren. Overigens heb ik op zondag geen enkele bus op het streekbusstation zien staan :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ronald »

Wat ik me herinner van dat streekbusstation (april 2012) is dat er bijna geen overdekte wachtgelegenheid was (alleen een enkele abri aan de stationskant). De enige fatsoenlijke mogelijkheid om droog te wachten was in de stationshal, maar dan zie je de bussen niet :X . Ik heb toen een keer lijn 100 naar Diekirch genomen (een geweldig mooie rit), maar het duurde heel lang voordat we de stad uit waren, compleet klem staan bij een busstationnetje in het centrum en zo...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Met het busstation voor de stadsbussen van Luxembourg heb ik weinig ervaring, reis eigenlijk zo goed als nooit met een stadsbus.
Het busstation voor de streekbussen ken ik wel goed (liep er zaterdag nog rond), veel mensen vragen zich af welke logica er achter die vertrekhaltes zit? Vervoersbedrijf? Nee! Richting van het land? Nee! Vertrektijd? Ja!
Om als voorbeeld halte 19 te nemen; daar rijden vrijwel uitsluitend lijnen weg die om .10 uur vertrekken.

De vervoersbewijzen in de stadsbussen zijn inderdaad op postzegelformaat, de streekbussen met oude apparatuur een klein kassabonnetje en streekbussen met nieuwe apparatuur redelijk groot en iets dikker papier.

Het land Luxemburg kent ongeveer 6000 bussen, waarvan een groot deel uit Mercedes Integro bestaat (ik geloof zo'n 1250), de vervoersbedrijven waar ik meestal mee reis hebben vrij standaard wagenparken (een tot twee merken en twee tot drie verschillende modellen) maar er zijn genoeg vervoersbedrijven die vijf merken en 25 verschillende modellen hebben, dat alles bij een wagenpark van nog geen 50 bussen...
Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken qua merken en modellen of er rijden hier wel enkele van rond.

Er rijden vrijwel geen streekbussen op zondag, dus het klopt dat je niets zag staan. Ook rijden er zondags echt veel minder stadsbussen dan van maandag t/m zaterdag het geval is.

Sinds april 2012 is er behoorlijk veel veranderd bij het streekbusstation, ik zal er weleens een foto van maken.
Het had naar mijn mening veel beter gekund maar in elk geval kun je nu droog op de bus wachten zonder kilometers te hoeven lopen.

Het busstation in het centrum heet Hamilius, daar is het altijd een chaos en zal alleen nog maar groter worden als ze daar in de loop van 2014 gaan beginnen met werkzaamheden.
Er is ook niemand die snapt waarom alle streekbussen het hele centrum door moeten... Laat ze dan aan de rand van de stad stoppen bij een P+R terrein want ze vervullen toch weinig functie in het centrum aangezien je niet mag instappen in de richting stad en niet mag uitstappen in de richting streek/platteland, daar zijn de echte stadsbussen voor.

Lijn 100 heeft sinds enige maanden een andere route (gedurende een paar jaar), omdat op de omleidingsroute in Bourglinster een bocht niet haalbaar is met zo'n grote bus volgt men de voorschreven omleidingsroute niet en kun je bij halte X wachten tot je een ons weegt want de bus komt er echt niet langs... Ddie zie ergens aan de horizon over een smal weggetje (uitsluitend bestemd voor agrarisch verkeer) tussen de (mais)velden door rijden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

STF schreef: Het land Luxemburg kent ongeveer 6000 bussen, waarvan een groot deel uit Mercedes Integro bestaat (ik geloof zo'n 1250), de vervoersbedrijven waar ik meestal mee reis hebben vrij standaard wagenparken (een tot twee merken en twee tot drie verschillende modellen) maar er zijn genoeg vervoersbedrijven die vijf merken en 25 verschillende modellen hebben, dat alles bij een wagenpark van nog geen 50 bussen...
Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken qua merken en modellen of er rijden hier wel enkele van rond.
Vind je het gek dat er verschillende modellen rondrijden als de bussen niet massaal worden ingekocht. Als ik het me goed kan herinneren hebben wel de meeste bedrijven veel bussen van hetzelfde merk, waarvan de bussen Mercedes-Benz en Setra erg populair zijn. Bijna ieder busbedrijf (op een enkeling na) daar heeft of had wel een Mercedes bus in diens wagenpark zitten, gevolgd door Setra. Maar wel mooi om te zien dat bussen die ergens anders normaal in het tourvervoer zitten daar gebruikt worden voor de streekvervoer.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door nvdw »

Massaal inkopen hoeft niet per definitie voordeliger te zijn. Als ik als toerboer vijftig bussen heb rijden ga ik ze zeker niet alle vijftig tegelijk vervangen. Bovendien: vervoerbedrijven rekenen in kosten per kilometer. Een gunstig onderhoudscontract kan dan net zo hard meespelen als een gunstige aankoopprijs.

Het stads- en streekvervoer kocht zijn bussen jarenlang ook centraal in, maar dat was in een tijd dat de vervoerders deels of geheel overheidsbedrijven waren en zij het onderhoud in eigen beheer deden, waardoor standaardisatie van het wagenpark (en dus de onderdelen) veel logischer was. Of het in geld nu zo veel heeft gescheeld? Uiteindelijk kwamen alle koetsen bij Den Oudsten vandaan en had het gros een DAF-chassis. Niet voor niets dat zowel de standaard stadsbus als streekbus geen vervolg hebben gekregen. Ook in Duitsland bestaat zoiets als de VÖV-bus niet meer.

Door weinig te eisen van het wagenpark (lijnfilm erop en een kassa erin) kan Luxemburg een lagere prijs betalen voor de ritten dan wanneer de vervoerders verplicht zouden zijn bussen in specifieke kleuren en dergelijke te kopen. Nu kunnen de bussen en chauffeurs veel flexibeler worden ingezet: streekdienst in de winter, toerdienst in de zomer, zoiets. Een beetje zoals de busbedrijven dat hier vroeger ook deden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Ik zeg ook niet dat ik er op tegen ben dat ze niet massaal inkopen. Tenminste ik bedoel dan heel hun wagenpark of de een groot deel ervan in een keer vervangen. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten