Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik vind de bus over de Van Iddekingeweg wel een goed idee, dat is één van de weinige plekken in de stad waar geen stadsbus over een centrale as door de wijk rijdt. Ik denk dat daar inderdaad wel markt is bij bijvoorbeeld De Bolster of verkeer tussen De Wijert en Overwinningsplein. Als je ziet wat er bij een wijkwinkelcentrum als Paddepoel uitstapt moet er wellicht markt voor zijn. Infra is zelfs aanwezig, wellicht inderdaad een nieuwe halte bij De Bolster/Multatulistraat.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wellicht een plan dat er een apart topic geopend kan worden zodat we het brainstormen wat meer gescheiden wordt van de discussie over de huidige situatie?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
klopt, maar zover is het nog lang niet. Dit gaat over de situatie op de korte termijn. De verplaatsing van het busstation is iets voor de middellange termijn.groningen schreef:Busstation schijnt tussen het station en de Parkweg te komen. Al het noodzakelijke spoor verdwijnt naar het punt waar de spoorlijnen naar Haren en Kropswolde uit elkaar gaan.En over die tijdelijke brug in Groningen: gaan er deels opstelsporen verdwijnen? Want anders wordt de bocht bij de ProRail namelijk wel erg krap
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Bij 'goede aansluiting Qlink 2 en lijn 6' bedoel je dan dat beide lijnen op elkaar wachten, of alleen voor het overstappen op een bus naar De Wijert voor scholieren uit Eelde-Paterswolde?Bjarte schreef:Om weer even terug te komen op een eerdere discussie over de zuidelijke stadslijnen.
Ik heb een overzichtskaartje gemaakt met mijn voorkeur voor het lijnenverloop. Ik heb ook wat er hier op het forum werd gezegd meegenomen. Alleen vind ik lijn 6 nog wat twijfelachtig, want hoeveel reizigers zijn er tussen Hoornse Meer en Overwinningsplein? Je zou dus kunnen overwegen, ook gezien de opstoppingen op de Laan Corpus den Hoorn en V.K. Verschuurlaan, om lijn 6 via Overwinningsplein en van Iddekingeweg te laten rijden. Voordeel daarbij is dat er een nieuwe halte kan worden gecreëerd bij De Bolster (Multatulistraat).
Qua frequentie ben ik erg benieuwd of deze formule meer reizigers uit Eelde - De Punt zal trekken. Je verhoogt enerzijds de frequentie fors, en de tijd wordt ook een stuk beter. Denk dat het veel aantrekkelijker wordt om in de spits te reizen. In het dal lijkt mij 3x/uur voldoende.
Het zou mooi zijn als het OVbureau nu alvast zou experimenteren wat de gevolgen van een verhoging van de frequentie zijn. (bijv. lijn 2 altijd door laten rijden naar De Punt in de SPITS, of lijn 6 door trekken in de SPITS) Zodat duidelijk kan worden of er voldoende potentie is voor Qlink naar De Punt. Jammer dat er geen vervoerscijfers bekend/openbaar zijn van de trajecten.
Persoonlijk denk ik dat die alternatieve route inderdaad beter is. Al heb je dan geen stadslijn meer langs de Verschuurbrug meer. Al is dat waarschijnlijk geen groot probleem.
Verder mooi dat lijn 9 dieper door De Wijert gaat.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Van maandag tot vrijdag rijdt er dagelijks een extra bus op lijn 140 van Arriva Touring, vertrek 7.41 uur (3 minuten voor de dienstbus) vanaf Appingedam naar Groningen.marcel.nl schreef: Maar deze Scania op de 140 spant de kroon *bus*
7805 --> Afgevoerd
7806 --> Afgevoerd
7851 --> Groningen
7856 --> Leeuwarden
9042 --> Leeuwarden
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Vanmiddag rond 16:20 bij P+R Hoogkerk een intouro op lijn 314 die Groningen Hoofdstation toonde. Is dit toevallig 1x zo, of is Arriva nu solidair aan Qbuzz?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De lijnfilm van de Intouro's werkt via Albatros, daardoor hoeft de chauffeur zelf niet meer handmatig de lijnfilm in te stellen, omloop en de juiste rit aantikken is voldoende. In Albatros staat inmiddels ook Groningen Hoofdstation vermeldt. De Integro's hebben een handmatige bediening en rijden nog met Groningen CS.Soortvanhenk schreef:Vanmiddag rond 16:20 bij P+R Hoogkerk een intouro op lijn 314 die Groningen Hoofdstation toonde. Is dit toevallig 1x zo, of is Arriva nu solidair aan Qbuzz?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nou, het gaat hier vooral om scholieren naar de Wijert vanuit Eelde inderdaad. Het moet dus niet zo zijn dat lijn 6 om 08:15 vertrekt terwijl lijn 2 er om 08:16 aan komt rijden. Ik ben het er ook mee eens dat 3x in het uur beter is, maar dat is qua dienstregeling zo'n rot getal. Of zou dit geen probleem moeten zijn? Overstappers bij Verschuurbrug zijn er maar eel weinig, dus dat hoeft geen probleem te zijn.gebruiker77 schreef:Bij 'goede aansluiting Qlink 2 en lijn 6' bedoel je dan dat beide lijnen op elkaar wachten, of alleen voor het overstappen op een bus naar De Wijert voor scholieren uit Eelde-Paterswolde?Bjarte schreef:Om weer even terug te komen op een eerdere discussie over de zuidelijke stadslijnen.
Ik heb een overzichtskaartje gemaakt met mijn voorkeur voor het lijnenverloop. Ik heb ook wat er hier op het forum werd gezegd meegenomen. Alleen vind ik lijn 6 nog wat twijfelachtig, want hoeveel reizigers zijn er tussen Hoornse Meer en Overwinningsplein? Je zou dus kunnen overwegen, ook gezien de opstoppingen op de Laan Corpus den Hoorn en V.K. Verschuurlaan, om lijn 6 via Overwinningsplein en van Iddekingeweg te laten rijden. Voordeel daarbij is dat er een nieuwe halte kan worden gecreëerd bij De Bolster (Multatulistraat).
Qua frequentie ben ik erg benieuwd of deze formule meer reizigers uit Eelde - De Punt zal trekken. Je verhoogt enerzijds de frequentie fors, en de tijd wordt ook een stuk beter. Denk dat het veel aantrekkelijker wordt om in de spits te reizen. In het dal lijkt mij 3x/uur voldoende.
Het zou mooi zijn als het OVbureau nu alvast zou experimenteren wat de gevolgen van een verhoging van de frequentie zijn. (bijv. lijn 2 altijd door laten rijden naar De Punt in de SPITS, of lijn 6 door trekken in de SPITS) Zodat duidelijk kan worden of er voldoende potentie is voor Qlink naar De Punt. Jammer dat er geen vervoerscijfers bekend/openbaar zijn van de trajecten.
Persoonlijk denk ik dat die alternatieve route inderdaad beter is. Al heb je dan geen stadslijn meer langs de Verschuurbrug meer. Al is dat waarschijnlijk geen groot probleem.
Verder mooi dat lijn 9 dieper door De Wijert gaat.
In de toekomst, bij voltooiing van de Borchsingel en P+R bij De Punt, ziet het plaatje er natuurlijk weer wat anders uit. Lijn 8 wordt dan wat mij betreft een ringlijn. Q-link 2 blijft gewoon dezelfde route rijden, maar met een mooie overstap mogelijkheid bij De Punt op Q-link 5.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk dat drie keer per uit geen probleem is als het hele traject drie keer per uur wordt gereden. Lijn 317 deed dat vorig jaar in het dal voor een deel.Als het vier keer per uur wordt, en een van de vier rijdt maar tot Martini ZKH, dan zal ik.niet weten hoe je dat in gaat passen om een gelijke verdeling te krijgen. Eigenlijk heb je dat nu ook, lijn 2 kan niet 3 keer naar Eelde rijden in de spits, en een naar Zuiderflat.
In de toekomst ook nog naar Zernike vanaf De Punt mogelijk. Dus flinke verbeteringen.
In de toekomst ook nog naar Zernike vanaf De Punt mogelijk. Dus flinke verbeteringen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor nieuwsgierigen. morgen rijdt er een 24 meter dubbelgelede uit utrecht in groningen proefritjes.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Een oude (ex-gvu) of een nieuwe voor Qbuzz zelf geproduceerd ?rener schreef:Voor nieuwsgierigen. morgen rijdt er een 24 meter dubbelgelede uit utrecht in groningen proefritjes.
Waar gaat die rijden, lijn 15?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
He bedankt voor de tip. Al vermoed ik dat niet iedere Arriva bus door Appingedam zelf rijdt maar gelijk de grote weg vervolgen richting Ten Boer; ik zit namelijk dagelijks aan de Stationsweg en zie iedere bus voorbij rijden. Die Arriva's zijn echt uitzondering als ik die eens zie, en inderdaad, als ik ze zie, dan komen die om kwart voor 8 langs rijden :YBusje schreef:Van maandag tot vrijdag rijdt er dagelijks een extra bus op lijn 140 van Arriva Touring, vertrek 7.41 uur (3 minuten voor de dienstbus) vanaf Appingedam naar Groningen.marcel.nl schreef: Maar deze Scania op de 140 spant de kroon *bus*
[..]
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
marcel.nl schreef:Een oude (ex-gvu) of een nieuwe voor Qbuzz zelf geproduceerd ?rener schreef:Voor nieuwsgierigen. morgen rijdt er een 24 meter dubbelgelede uit utrecht in groningen proefritjes.
Waar gaat die rijden, lijn 15?
Meer dan deze info is er niet:
Ter info: Op zaterdag 8-2 wordt er een proefrit gereden door Groningen met een 24 meter bus uit Utrecht.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 15 rijdt niet op zaterdag...marcel.nl schreef:Een oude (ex-gvu) of een nieuwe voor Qbuzz zelf geproduceerd ?rener schreef:Voor nieuwsgierigen. morgen rijdt er een 24 meter dubbelgelede uit utrecht in groningen proefritjes.
Waar gaat die rijden, lijn 15?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
een proefrit betekent niet meteen dat die dienst gaat rijden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat is ook weer zo.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 09 feb 2014, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor de vierde keer dit jaar op zaterdag op 2 ritten een integro op lijn 39 (Surhuisterveen - Groningen). Momenteel de 3640.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wat hier spannender aan is is dat de Intouro alleen door Arriva gereden wordt op Lijn 315/335 van Emmeloord/Heerenveen naar Groningen. Dat deze ook al op de 314 zou verschijnen is raar.Busje schreef:De lijnfilm van de Intouro's werkt via Albatros, daardoor hoeft de chauffeur zelf niet meer handmatig de lijnfilm in te stellen, omloop en de juiste rit aantikken is voldoende. In Albatros staat inmiddels ook Groningen Hoofdstation vermeldt. De Integro's hebben een handmatige bediening en rijden nog met Groningen CS.Soortvanhenk schreef:Vanmiddag rond 16:20 bij P+R Hoogkerk een intouro op lijn 314 die Groningen Hoofdstation toonde. Is dit toevallig 1x zo, of is Arriva nu solidair aan Qbuzz?
Ondanks dat Lijn 314 (net als 305/300) door Arriva Touring gereden wordt zou deze niet zo snel Intouro's van Arriva gaan gebruiken lijkt mij? Dat hoop ik ook niet trouwens, want de beenruimte in de integro's is overal bedroevend. Om het dan over de integro's van Qbuzz dan nog maar niet te hebben.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dit reed er dus net voor mijn raam langs: https://twitter.com/JoostvanKeulen/stat ... 40/photo/1
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Soortvanhenk schreef:Voor de vierde keer dit jaar op zaterdag op 2 ritten een integro op lijn 39 (Surhuisterveen - Groningen). Momenteel de 3640.
rest van het jaar op zaterdag ga je die ook zien. Is namelijk standaard in de dienstregeling.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Waarom eigenlijk? Het lijkt mij dat er zeker op zaterdag genoeg citaro's over zijn. Overigens kwam er wel een citaro terug op de aansluitende rit ri. Groningen, er zal in Surhuisterveen dus wel gewisseld zijn.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Was het niet toevallig een der twee Intouro's die eigendom zijn van Arriva Touring? Arriva Touring heeft er namelijk twee: 7530 en 7531.LtnGeorge schreef:Wat hier spannender aan is is dat de Intouro alleen door Arriva gereden wordt op Lijn 315/335 van Emmeloord/Heerenveen naar Groningen. Dat deze ook al op de 314 zou verschijnen is raar.Busje schreef:De lijnfilm van de Intouro's werkt via Albatros, daardoor hoeft de chauffeur zelf niet meer handmatig de lijnfilm in te stellen, omloop en de juiste rit aantikken is voldoende. In Albatros staat inmiddels ook Groningen Hoofdstation vermeldt. De Integro's hebben een handmatige bediening en rijden nog met Groningen CS.Soortvanhenk schreef:Vanmiddag rond 16:20 bij P+R Hoogkerk een intouro op lijn 314 die Groningen Hoofdstation toonde. Is dit toevallig 1x zo, of is Arriva nu solidair aan Qbuzz?
Ondanks dat Lijn 314 (net als 305/300) door Arriva Touring gereden wordt zou deze niet zo snel Intouro's van Arriva gaan gebruiken lijkt mij? Dat hoop ik ook niet trouwens, want de beenruimte in de integro's is overal bedroevend. Om het dan over de integro's van Qbuzz dan nog maar niet te hebben.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wat zou daar raar aan moeten zijn?LtnGeorge schreef: Wat hier spannender aan is is dat de Intouro alleen door Arriva gereden wordt op Lijn 315/335 van Emmeloord/Heerenveen naar Groningen. Dat deze ook al op de 314 zou verschijnen is raar
Arriva Touring rijdt namelijk al sinds mei 2013 met de Intouro in de HOV Concessie, met bus 7530 en 7531. In december 2013 is de 7519 toegevoegd aan het wagenpark van Arriva Touring.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat wist ik nog niet, ik dacht dat er alleen nog maar Intouro's bij Arriva reden en nog niet bij Arriva Touring.
Excuses dan, weer wat geleerd.
Zijn dat dan toevallig ook bussen met een afwijkend wifi inlogsysteem?
Bijna elke bus heeft een standaard inlog scherm, bij 1 bus (de 7515) werkt het wifi helemaal niet en er zijn een aantal bussen met een groen achterhoek inlogscherm.
Excuses dan, weer wat geleerd.
Zijn dat dan toevallig ook bussen met een afwijkend wifi inlogsysteem?
Bijna elke bus heeft een standaard inlog scherm, bij 1 bus (de 7515) werkt het wifi helemaal niet en er zijn een aantal bussen met een groen achterhoek inlogscherm.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 4 vlak voor Grote Markt richting station volledig vol. Bus 3262 en geen aanduiding van bestemming; alleen bus vol erboven staand.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten