OVer je OV-Chipkaart #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Vinny »

Een hoesje staat toch los van controle? Je moet een chipkaart toch overhandigen bij de controle waarbij die persoon dan ook gelijk de pasfoto bekijkt. Ik zie niet in wat er privacygevoelig aan is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mikos »

atbrg schreef:Inderdaad, het is gewoon moeilijk doen door NS-personeel over dat NS-hoesje.
Ah, een conducteur die zijn werk komt doen en dus vraagt of je de pas uit het door NS verstrekte hoesje (wat eerlijkheidshalve niet echt een slimme zet was om geen uitsparing te maken voor de foto) wilt halen om het vervoerbewijs op de juiste manier te controleren, doet moeilijk? En vervolgens begint 'ie over de rechten van de reiziger. :mrgreen:

Volgens mij is het zo dat je als reiziger een contract aangaat met de vervoerder, door middel van het aanschaffen van een geldig vervoerbewijs. Daarna heeft de vervoerder een aantal verplichtingen naar de reiziger, waaronder het vervoeren van het ene station naar het andere station (of halte). De reiziger heeft onder andere de verplichting bij controle een geldig vervoerbewijs te overhandigen. Dat betekent dus niet een gesloten portemonnee ("Maar je kunt hem er ook doorheen scannen"), een open portemonnee waar de pas in een uitsparing zit ("Hij pakt hem ook zo wel, hoor") of in een hoesje dat niet doorzichtbaar is, waardoor de al dan niet persoonlijke gegevens onleesbaar zijn ("En ik wil eerst je legitimatie zien voordat ik hem uit het hoesje haal!").

Wat jij bij de HTM allemaal meemaakt moet je zelf weten, maar niet meer zeggen dat het moeilijk doen is van het NS-personeel, he! :wink:
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Stéphane »

atbrg schreef: ...Het betreft dan naast BOA's ook personages in dienst van onduidelijke beveilingingbedrijven, vaak in een buitenlands politie-uniform. Vervolgens wordt door deze personen middels zero-tolerance en kadaverdicipline perfectie geëist van de reiziger. ...
Beveiligers in Buitenlandse politieuniformen, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap het hele verhaal ook niet.
Lijkt mij sowieso dat zolang jij gewoon een geldig vervoersbewijs hebt of niets doet wat niet mag (roken, voeten op de bank etc) er niet om je ID wordt gevraagd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Of een OV chipkaart hebt met een rare foto... O.a. de NS doet geen controle op de foto's die je op je OVC zet. Maakt het lastig te controleren of de juiste persoon is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Maar een conducteur mag een OVC met een slechte foto wel innemen als zijnde ongeldig, dus dat zou in de praktijk niet echt een probleem moeten zijn.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

Mikos schreef:
atbrg schreef:Inderdaad, het is gewoon moeilijk doen door NS-personeel over dat NS-hoesje.
Wat jij bij de HTM allemaal meemaakt moet je zelf weten, maar niet meer zeggen dat het moeilijk doen is van het NS-personeel, he! :wink:

Toch wel een beetje hoor. Maar dat risico loopt de reiziger natuurlijk als het echt zo is dat bij NS de linkerhand niet begrijpt wat de rechterhand doet. Dat zou mogelijk met wat interne communicatie kunnen worden opgelost.

Met het verstrekken van die ondoorzichtige privacy-hoesjes geeft NS wat mij betreft een duidelijk signaal af naar de reiziger, maar ook naar het 'eigen' personeel. Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat er rond het OV standaard persoons- of foto-contrôles worden gehouden. Met die sluwe chip-apatatuur kan de betreffende BOA vrijwel in één oogopslag zien of er (met een) geldig (produkt) is ingechekt. Daarvoor is het helemaal niet nodig dat hij preventief alle pasfoto's gaat lopen controleren. Bij een 'redelijk' vermoeden van fraude kan ik me nog voorstellen dat hij ook de naam, foto enzo wel eens zou willen zien. Helaas is in zo'n geval de toon vaak al gezet. Een professioneel particulier ambtenaar heeft dan als vanzelfsprekend altijd een geldig ID paraat.
Kaart ongeldig err. 007
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Je denkt dat er over dat soort dingen wordt nagedacht... Die Pashouders zijn gewoon een marketing actie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Ik kreeg inderdaad ook zo'n kek dingetje maar ik kreeg mijn chipkaart er niet eens in, zo ver doorgebogen was dat ding al :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mikos »

atbrg schreef: Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat er rond het OV standaard persoons- of foto-contrôles worden gehouden.
Ik lach me suf om jou, werkelijk waar. Als dat niet de bedoeling zou zijn, zou er dan niet in eerste instantie helemaal geen foto op de Chipkaart staan? Of zou die erop staan omdat het gewoon een leuke opvulling van de kaart is?

Een persoonlijke OV-Chipkaart is voorzien van naam, geboortedatum én persoonlijke pasfoto. Deze drie dienen overeen te komen met de identiteit van de gebruikende reiziger. Dat houdt dus ook in dat de foto gecontroleerd kan worden in combinatie met de gebruiker. De rest is onzin. :wink:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Kwam er vandaag achter dat ik niet was ingechecked toen ik dacht uit te checken in Utrecht. De volgende paal m'n chipkaart ervoor, en wat bleek - dan staat er "Inchecken geannuleerd", niet dat ik ben uitgechecked.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door reisthijs »

atbrg schreef:ondoorzichtige privacy-hoesjes
Waar komt jouw idee vandaan dat het iets met privacy te maken heeft?

NS deelt ze uit als beschermhoesjes, voor wie het handig vindt om die kaart los in jas of tas mee te nemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

Mikos schreef:
atbrg schreef: Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat er rond het OV standaard persoons- of foto-contrôles worden gehouden.
Ik lach me suf om jou, :wink:
Er is echt geen wettelijke basis voor standaard persoons-controles in het OV door de particuliere opsporingsambtenaren van NS of welke andere privé opsporingsdienst dan ook. Zoals gezegd; bij een redelijk vermoeden van fraude kan ik me voorstellen dat ook de foto op de chipkaart gecontroleerd wordt door een NS-BOA. In de praktijk is het dan handig als deze privé ambtenaar een geldig ID paraat heeft.
Laatst gewijzigd door atbrg op ma 10 feb 2014, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Klaasje »

Je bent verplicht een geldig vervoersbewijs te hebben. Aantonen dat die geldig is kan alleen met identificatie bij abonnementen, e-tickets en een persoonlijke chipkaart. Als je die niet wilt tonen heb je niets te zoeken in het ov tenzij je met papieren kaartjes of een anonieme chipkaart reist.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

De chipkaart wordt onder normale omstandigheden gewoon getoond in dat handige NS-hoesje. Aan standaard persoons-of foto-controles door privé opsporingsdiensten wordt echter niet zonder slag of stoot bijgedragen. Dat hoeft ook helemaal niet. Ook niet als zij getooid gaan in een buitenlands politie-uniform.
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

reisthijs schreef:
atbrg schreef:ondoorzichtige privacy-hoesjes
Waar komt jouw idee vandaan dat het iets met privacy te maken heeft?
Omdat er geen uitsparing opzit voor de pasfoto en de andere privacy gevoelige informatie ook netjes is afgedekt. Die informatie is ook niet echt nodig in geval van contrôle. Alleen bij een vermoeden van fraude zijn die data relevant.
Kaart ongeldig err. 007
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

Maar hòè vermoed je dan fraude? Als ik een pasfoto heb met een bril, krullend haar, een dikke kop en een baard en in de trein zit iemand zonder bril, stijl haar, zo mager als een plank en van baardgroei is niet eens sprake; dan kan je fraude vermoeden. Je hebt dan wel vergelijkingsmateriaal nodig.
Het is een spectrum.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

Karl schreef:Maar hòè vermoed je dan fraude?
Laat dat nou maar aan de betrokken particuliere opsporingsdiensten over.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door deadlock »

Ja inderdaad, daar mogen we het hier niet over hebben. :roll:

Een kleurtje hebben is in ieder geval één punt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 10 feb 2014, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:Een kleurtje hebben is in ieder geval één punt.
Zat je te oefenen op je onderschrift? In de trein?
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 10 feb 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door reisthijs »

atbrg schreef:Omdat er geen uitsparing opzit voor de pasfoto en de andere privacy gevoelige informatie ook netjes is afgedekt.
Dat is vast een ontwerpfoutje. Of die hoesjes waren eigenlijk voor andere pasjes ontworpen.

NS deelt die hoesjes uit om het in- en uitchecken door abonnementshouders te promoten - want dat wordt straks verplicht - om ons reisgedrag zo nauwkeurig mogelijke te kunnen registreren, en jij denkt dat ze daarbij rekening houden met onze privacy?
:lol:
Ik lach me suf.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

reisthijs schreef: :lol:
Ik lach me suf.
De pasfoto's en de (onzinnige) controles daarop spelen geen enkele rol bij het analyseren van data over het reisgedrag van grote groepen reizigers zoals die via de cico worden vergaard. Bij dat laatste speelt privacy nauwelijks een rol, de reisgegevens worden geanonimiseerd, geaggregeerd en geanalyseerd. Je haalt twee dingen door elkaar.
Kaart ongeldig err. 007
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

atbrg schreef:Laat dat nou maar aan de betrokken particuliere opsporingsdiensten over.
Misschien begrijp ik je verkeerd; maar als er geen foto, naam et cetera zichtbaar is voor een controleur (in welke functie dan ook en betaalt door wie dan ook); hoe kunnen er dan fraudevermoedens ontstaan? In die zin snap ik je antwoord ook niet. :X

Dan krijg je inderdaad willekeur, want controleurs moeten ten opzichte van geaggregeerde data controles uitvoeren op individueel niveau, terwijl je met pasfoto's individueel niveau met individueel niveau kan vergelijken. Anders doe je aan het stimuleren van ecological fallacy: de helft van de Marrokkaanse mannen komt in aanraking met justitie, dus zal iemand met een Marrokkaans uiterlijk wel een fraudeur zijn. Ofzoiets.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Zat je te oefenen op je onderschrift? In de trein?
Waar teh fuck heb je het over?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

I'd love to see things from your point of view but I cant get my head that far up my ass!
Daar heeft het zicht wel een kleurtje, ja... :?:
Het is een spectrum.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten