Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door tgv2 »

JeffreyMeijer schreef:Ik ben het volledig eens met je. Ik vind pas dat er stront aan de knikker is als je doelbewust te laat van je beginpunt af vertrek. Dan is het wat anders. Het moet niet zo zijn dat je je gaat laten leiden door wat de passagiers zeggen. Die kunnen ook een rit eerder nemen!
Stel je voor dat je je laat leiden door je betalende klanten. Zonder klanten geen werk zou ik zeggen. Oud wethouder Wiebes heeft terecht aangegeven dat de snelheid van het OV in Amsterdam te laag ligt.

Sommige bestuurders bouwen gewoon bewust een vertraging tijdens de rit op. Het is toch knap om op tijd te vertrekken vanaf Nieuw Sloten (lijn 2), bij de Amstelveenseweg al met +6 te rijden. Gewoon door traag te rijden, te wachten op passagiers die nog aan komen rennen etc. Dan nog een kapot stuk rails die het niet mogelijk maakt de kruising Zeilstraat / Amstelveenseweg rechtdoor te nemen. Via Haarlemmermeercircuit rondje gereden, groep toeristen die individueel een kaartje kochten bij de halte Rijksmuseum en op het Leidseplein aangekomen met +15.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Die reizigers die er wat van zeggen zeggen het nooit op een normale manier. Tot nu toe heb ik het 1x meegemaakt en dat was op lijn 17. Rij niet vaak daar dus ik rij vanaf Dijkgraafplein, zo veel mogelijk 50 in Osdorp, 70 over de Lelylaan en ineens bij Surinameplein -1. Een halte verder -2.Dus Ik ben maar langzamer gaan rijden. Komt er een man mij echt gebieden om harder te rijden want hij heeft haast. Nou, verkeerde aanpak.

Dat je klant bent, betekent niet dat alles volgens jouw regels moet gaan. Uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden maar dat is aan degene die rijdt en niet aan de klant.

Even over lijn 2, je MOET vertraging opbouwen op rustige momenten omdat je anders met -5 daar bent. Op drukke momenten is deze rijtijd precies goed. Als vervoersbedrijf moet je een rijtijd geven die door toch wel 75% van de ritten gehaald moet worden (als in niet te laat maar niet te vroeg aankomen). Te krappe tijd betekent veel vertraging daar wordt niemand blij van.

En word de klant als koning behandeld door op ze te wachten is het ook niet goed.

Het OV in Amsterdam is idd traag. Maar dat ligt vooral aan het infrastructuur (weinig vrije/eigen trambanen, taxi's op trambaan, verkeerslichten die star werken, flessenhalzen (Dam - CS) etc), inlopende wissels waar er voor gewacht moet worden). Vergelijk de snelheid van een lijn als lijn 26 met de rest van de lijnen. Daar is de tijd bijna niet te halen in de spits. Baanvaksnelheid moet dan echt gereden worden. De kunst is dus altijd om de totale rijtijd te verdelen over het hele traject. En als dat betekent dat er ook op de vrije banen 30 moet worden gereden, dan moet dat maar. Dat is wel de manier om de dienstregeling betrouwbaarder te houden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Thom91 schreef:
marlies schreef:
Thom91 schreef:Geldt voor iedereen hoor, het wachten op de trein/tram/metro voelt als drie keer zo lang als het daadwerkelijk is.
Niet voor iedereen denk ik, maar wel voor de meesten. Dus bij te veel rijtijd liever een slakkengangetje dan alsnog gas op de plank.
Leesvoer:
http://archief.goudappel.nl/Site/basics ... skunde.pdf
én
http://www.goudappel.nl/media/files/upl ... gazine.pdf
Allereerst: wow, die foto :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Het is blijkbaar al even geleden dat ik nog met de metro langs RAI ben gekomen, maar zit de toevoeging Amsterdam RAI Convention Centre al lang in de afroep?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door j7927 »

JWM schreef:Het is blijkbaar al even geleden dat ik nog met de metro langs RAI ben gekomen, maar zit de toevoeging Amsterdam RAI Convention Centre al lang in de afroep?
Zit er inmiddels een maandje in denk ik, wel gek dat alleen bij RAI zo'n Engelse toevoeging is gedaan imo...
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat al sinds begin december in de M5en zit. Deze is later, in december in ieder geval toegevoegd aan de afroepen in de CAFs. Opvallend, de halte afroep is opnieuw opgenomen.

Overigens vind ik deze Engels afroep een stuk beter dan die vermelding in de tram: "de RAI".
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door nvdw »

hauptbahnhof schreef:Uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden maar dat is aan degene die rijdt en niet aan de klant.
Bovendien is het niet de bestuurder of chauffeur die verantwoordelijk is voor de opgestelde dienstregeling.

Wat hbf zegt: het is nooit goed. Voor de duim die je krijgt omdat je vijf minuten eerder op Centraal bent krijg je drie middelvingers van reizigers die hun tram vier minuten te vroeg hebben zien vertrekken. En vice versa. Maar dat is levensles één voor al het rijdend personeel in het openbaar vervoer ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Vandaag voor het eerst sinds enige tijd weer eens met de tram gereisd en het een en ander is mij opgevallen:

- Vlak na vertrek bij de halte Spiegelgracht richting Leidsestraat was de tram erg aan het wiebelen, liggen de sporen er niet meer helemaal lekker?
- Er was een grote controle met controleurs in burger. In lijn 5 hadden ze er eentje te pakken die aan het roken en aan het drinken was en ook nog eens geen kaartje had. Of die boete ooit betaald gaan worden is een tweede, de meneer gaf aan dat hij op de Neucstraat in Hilversum woonde :') Ook was er enige tijd op het Leidseplein een schreeuwende mevrouw met een klein kind die vond dat de controleurs helemaal niet mochten controleren of ze wel een kaartje had.
- Op het Leidseplein ook nog even gekeken naar dat monitording in de halte, en het is geen aanraakscherm. Ook opvallend is dat het scherm een balk met vertragingsinformatie toont als de tram niet volgens dienstregeling rijdt, maar het kan nog net iets beter afgewerkt worden. Zo had lijn 1 naar Osdorp een vertraging van -2 minuten, oftewel deze tram was 2 minuten te vroeg. Mensen kijken trouwens liever naar het oude ding wat er nog steeds staat, want daar staan wel drie trams op...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

nvdw schreef:
hauptbahnhof schreef:Uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden maar dat is aan degene die rijdt en niet aan de klant.
Bovendien is het niet de bestuurder of chauffeur die verantwoordelijk is voor de opgestelde dienstregeling.

Wat hbf zegt: het is nooit goed. Voor de duim die je krijgt omdat je vijf minuten eerder op Centraal bent krijg je drie middelvingers van reizigers die hun tram vier minuten te vroeg hebben zien vertrekken. En vice versa. Maar dat is levensles één voor al het rijdend personeel in het openbaar vervoer ;)
Kregen we maar een duim. Hoe vaak ik op de metrohaltes op mensen blijf wachten die aan het einde van het metroperron staan te wachten en pas als ik stilsta met de tram bedenken dat ze toch maar moeten rennen naar die tram. Door de ruime tijd wacht ik toch maar even maar geen een die alsnog bedankt.
Dus idd levensles 1 is dat het erg ondankbaar werk is en er zal altijd iemand zijn die niet blij is. Het zij zo en ik geniet niet minder van mijn prachtige baan.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef: Vandaag voor het eerst sinds enige tijd weer eens met de tram gereisd en het een en ander is mij opgevallen:

- Vlak na vertrek bij de halte Spiegelgracht richting Leidsestraat was de tram erg aan het wiebelen, liggen de sporen er niet meer helemaal lekker?
Dat stuk was sowieso altijd een wiebelstuk. knikjes in het spoor i.c.m. hoogteverschil zorgt ervoor dat als je comfortabel wilt rijden, je een Vmax van 30 km/u moet hanteren.
Bee schreef: - Er was een grote controle met controleurs in burger. In lijn 5 hadden ze er eentje te pakken die aan het roken en aan het drinken was en ook nog eens geen kaartje had. Of die boete ooit betaald gaan worden is een tweede, de meneer gaf aan dat hij op de Neucstraat in Hilversum woonde :') Ook was er enige tijd op het Leidseplein een schreeuwende mevrouw met een klein kind die vond dat de controleurs helemaal niet mochten controleren of ze wel een kaartje had.
Ik heb ze idd gezien. Als die controleurs een bonus zouden krijgen voor elke geschreven boete... Kunnen ze op korte termijn met de VUT. Ik heb gemerkt dat sinds het verhaal op AT5 van de vele zwartrijders op lijn 5 er een stuk vaker gecontroleerd word. :pos: :pos: :pos:
Bee schreef: - Op het Leidseplein ook nog even gekeken naar dat monitording in de halte, en het is geen aanraakscherm. Ook opvallend is dat het scherm een balk met vertragingsinformatie toont als de tram niet volgens dienstregeling rijdt, maar het kan nog net iets beter afgewerkt worden. Zo had lijn 1 naar Osdorp een vertraging van -2 minuten, oftewel deze tram was 2 minuten te vroeg. Mensen kijken trouwens liever naar het oude ding wat er nog steeds staat, want daar staan wel drie trams op...
Het verschil tussen die nieuwe displays en die oude is ook dat die nieuwe de actuele vertrektijd aangeeft, tenzij de tram te vroeg is. Ik merkte vandaag dus als ik op Leidse aankom, dat hij aangeeft dat mijn tram er over 1 minuut is, de dienstregelingtijd. Daaronder wel de vertragingsmelding. Vraag me alleen af wanneer die melding komt. Pas als de tram onderweg is naar Leidseplein vanaf Prinsengracht of de hele tijd?
De oude displays geven altijd de actuele tijd.
Ik denk dat mensen ook makkelijker naar de oude kijken omdat die ook te zien is als je niet bij de nieuwe staat zeg maar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Oja, er was nog een dingetje. Toen ik met een lijn 10 aankwam op het Leidseplein (kwam uit Oost) werd er na de omroep nog een of ander zo goed als onverstaanbaar bandje over iets gedraaid ingesproken door de roemruchte mevrouw die ook de bandjes over geplande werkzaamheden aan de metro doet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Ik heb ze idd gezien. Als die controleurs een bonus zouden krijgen voor elke geschreven boete... Kunnen ze op korte termijn met de VUT. Ik heb gemerkt dat sinds het verhaal op AT5 van de vele zwartrijders op lijn 5 er een stuk vaker gecontroleerd word. :pos: :pos: :pos:
Als ik mij de berichten op AT5 goed herinner is er bijna een jaar lang tussen drie partijen (politie, stadstoezicht of GVB-controleurs) geruzie geweest wie er nu reizigers mocht controleren op vervoersbewijzen, dus is er ook een jaar lang geen controle geweest. :X :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef: - Op het Leidseplein ook nog even gekeken naar dat monitording in de halte, en het is geen aanraakscherm. Ook opvallend is dat het scherm een balk met vertragingsinformatie toont als de tram niet volgens dienstregeling rijdt, maar het kan nog net iets beter afgewerkt worden. Zo had lijn 1 naar Osdorp een vertraging van -2 minuten, oftewel deze tram was 2 minuten te vroeg. Mensen kijken trouwens liever naar het oude ding wat er nog steeds staat, want daar staan wel drie trams op...
Het verschil tussen die nieuwe displays en die oude is ook dat die nieuwe de actuele vertrektijd aangeeft, tenzij de tram te vroeg is. Ik merkte vandaag dus als ik op Leidse aankom, dat hij aangeeft dat mijn tram er over 1 minuut is, de dienstregelingtijd. Daaronder wel de vertragingsmelding. Vraag me alleen af wanneer die melding komt. Pas als de tram onderweg is naar Leidseplein vanaf Prinsengracht of de hele tijd?
De oude displays geven altijd de actuele tijd.
Ik denk dat mensen ook makkelijker naar de oude kijken omdat die ook te zien is als je niet bij de nieuwe staat zeg maar.
Verschil is dat de nieuwe DRIS'sen via de GOVI datastroom werken en de oude via een oud systeem. Zou best kunnen dat door de tragere updatefrequentie (bij GVB per aankomst/vertrek halte of na halte) de nieuwe display's slechter zijn dan de oude. Al heb ik zelf totaal geen goede ervaringen met die PID's.
Ken die display's niet maar als ze volgens Mijksenaar designstandaard werken zou onder de 5 minuten de dienstregelingstijd (hh:mm) moeten worden weergegeven worden als er geen actuele data is.

Oh en staat de tijd goed op die dingen? Had zelf 2 weken geleden soortgelijke fouten op een DRIS gemeld waarbij bleek dat de tijdsynchronisatie uit stond en de klok achter liep. Daarom was de afteltijd volledig incorrect.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Standaard? Welke standaard, GVB knutselt zelf wel wat #yolo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Zou best kunnen als ie niet door de SRA betaald is ;) Weet niet of ze blij worden bij de SRA als er weer nieuwe afwijkende meuk komt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik zie op Waterlooplein zo vaak gebeuren dat de trams elkaar telkens inhalen :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik heb ze idd gezien. Als die controleurs een bonus zouden krijgen voor elke geschreven boete... Kunnen ze op korte termijn met de VUT. Ik heb gemerkt dat sinds het verhaal op AT5 van de vele zwartrijders op lijn 5 er een stuk vaker gecontroleerd word. :pos: :pos: :pos:
Als ik mij de berichten op AT5 goed herinner is er bijna een jaar lang tussen drie partijen (politie, stadstoezicht of GVB-controleurs) geruzie geweest wie er nu reizigers mocht controleren op vervoersbewijzen, dus is er ook een jaar lang geen controle geweest. :X :')
Hoe kun je daar nu ruzie over hebben? Dat lijkt me toch gewoon een taak voor het vervoersbedrijf, het GVB dus. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Met name (?) in grote(re) steden heeft controle in het OV ook een sociaal-maatschappelijke functie. Het gaat dan niet zozeer alleen om de kaartcontrole, maar ook om gespuis te weren uit stations, haltes en voertuigen. Als een vervoerbedrijf zich dan wil beroepen op assistentie van politie en/of stadstoezicht; dan begint het kastje-muur-verhaal voor degene die het probleem aandraagt. Verschillende partijen willen wel weten waarom ze iets moeten doen en wie dat betaalt en uit welk potje iets moet komen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het viel mij op dat de abri's van de halte Dostojevskisingel nog niet vervangen zijn, er hangt bovendien al sinds november 2012 dezelfde reclame in. Is daar iets misgegaan?

Overigens, heeft de halte misschien vroeger ook nog anders geheten? De oude halteplaatsen aan de Dolingadreef op de helling naar de Daalwijkdreef liggen er nog altijd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Er zijn nog wel meer abri's die niet zijn vervangen (ook over het hoofd gezien?). Daarnaast doet bij veel abri's de verlichting het niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Klaasje »

hauptbahnhof schreef:Even over lijn 2, je MOET vertraging opbouwen op rustige momenten omdat je anders met -5 daar bent. Op drukke momenten is deze rijtijd precies goed. Als vervoersbedrijf moet je een rijtijd geven die door toch wel 75% van de ritten gehaald moet worden (als in niet te laat maar niet te vroeg aankomen). Te krappe tijd betekent veel vertraging daar wordt niemand blij van.

En word de klant als koning behandeld door op ze te wachten is het ook niet goed.
Na verloop van tijd weet je wel wat voor tijdstippen in welke delen van de stad relatief rustig zijn. Zo kan je 's ochtends om 9 uur best aardig doorkarren in het centrum maar hoef je dat om 4 uur 's middags niet te doen. Dan kan je de rijtijden gedurende de dag daar weer op aanpassen. Dan kan je wat beter doorrijden op rustige momenten en wat rustiger aandoen op minder rustige momenten.
Het OV in Amsterdam is idd traag. Maar dat ligt vooral aan het infrastructuur (weinig vrije/eigen trambanen, taxi's op trambaan, verkeerslichten die star werken, flessenhalzen (Dam - CS) etc), inlopende wissels waar er voor gewacht moet worden). Vergelijk de snelheid van een lijn als lijn 26 met de rest van de lijnen. Daar is de tijd bijna niet te halen in de spits. Baanvaksnelheid moet dan echt gereden worden. De kunst is dus altijd om de totale rijtijd te verdelen over het hele traject. En als dat betekent dat er ook op de vrije banen 30 moet worden gereden, dan moet dat maar. Dat is wel de manier om de dienstregeling betrouwbaarder te houden.
Oh, dat laatste gebeurt ook in Almere maar dat scheelt ook helemaal niet zoveel tijd. De meeste tijd verlies je immers door stilstaan. In- en uitstappen, voorrang verlenen en verkeerslichten dus. Dat is het belangrijkste om aan te pakken om het ov snel te maken.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Petitionaris »

Ik zag net twee M5'en achter elkaar, op M50 en M54, het stuk waarop zij hetzelfde spoor delen.

Zijn de problemen gefixt?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Op enkele stukken na waar nog een snelheidsbeperking geldt wel ja.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jelmer »

nu wel in het juiste topic:

op http://www.autobussenwebsite.nl/ staat een foto van een nieuwe GVB Citea gelede
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Foto gemaakt op 16 februari 2013
Die verschrijving valt me nog mee voor een site die uit 1993 lijkt te komen...;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten