Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door 0318 »

Klaasje schreef:Laten we eens even een aantal keuzes op een rij zetten:
(...)
Het zijn interessante vragen - of eigenlijk uitdagingen - die je stelt, maar we moeten wel oppassen dat we niet te gauw in een zwart-witdiscussie belanden door alles elkaar te laten uitsluiten. Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat je een stoptrein Utrecht - Ede als sneltrein laat doorrijden naar Arnhem en de Valleilijn als stoptrein. Of andersom. En net zo zou je de Valleilijn en/of de stoptrein Zwolle-Amersfoort non-stop door kunnen laten rijden naar Utrecht, zeker in de spits.

Uiteraard zijn het allemaal logistieke uitdagingen, maar begin zulke discussies eens vanuit klantwaarde en ga dan verder in de te nemen maatregelen, in plaats van zoals het Rijk en 's lands spoorsector gewoon zijn gelijk met afwijzende dogma's te stoppen met constructief meewerken:

"Het kan niet, want:
- 'Sprinters Stoppen Overal',
- 'Overloopbaanvakken Mogen Niet',
- 'Corridors Zijn Goed, Wissels Zijn Slecht',
- 'Overstappen Moeten Robuust'."

De hele opstelling van NS en het Rijk inzake dit punt is er een van "we willen niet, dus het kan niet". Er zijn, ook in de punten die jij noemt, vaak tussenoplossingen mogelijk; maar dan moet je die wel willen verkennen, in plaats van bij het eerste "Nee" te zeggen "O, OK, dan niet.". Ik wens Gelderland veel succes toe.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door 0318 »

Over het 'oversteken' van een Valleilijntrein richting Arnhem: ervan uitgaande dat er een tweede zuidelijker eilandperron wordt aangelegd (denkelijk te gebruiken door treinen van Utrecht naar Arnhem) dan kunnen we de Valleilijn dus laten binnenkomen op spoor 3 óf 4 (het noordelijke eilandperron). Ook de intercity van Arnhem naar Utrecht kan op spoor 3 óf 4. Als de Valleilijn net voor de IC kan binnenkomen dan laat je de Valleilijn gelijk naar spoor 4 doorrijden en de IC over spoor 3. Als dat net niet kan, andersom.

Waar zit het knelpunt met het overkruisen precies? Die ene ICE per twee uur?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ik geloof niet dat het NS-netwerk erg bepaald wordt door de samenloop met overige vervoerders bij Arnhem, Zwolle, Geldermalsen of Amersfoort.
Andersom wel in het geval van Amersfoort. Tenminste, ik meen te herinneren dat bepaalde gewenste aansluitingen vanuit de Valleilijn niet beter te maken zijn omdat die tussen Amersfoort en Barneveld nogal klem zit tussen de IC- en goederenpaden.
Die afhankelijkheid werkt natuurlijk wel door naar Ede indien je daar zou willen schuiven om een Valleilijn-trein beter tussen de NS-treinen te laten passen. Kan je dat niet dan zal je toch wat aan de ligging van de NS-treinen moeten doen.
Bij alle andere voorbeelden heb je slechts aan één kant van de regionale lijn samenloop met NS, waarbij het tot op heden met name de regionale lijn lijkt te zijn waarvan de ligging bepaald werd door het NS-net (zie bv. de Arriva-treinen ri. Geldermalsen die voor de komst van de extra stops 10 minuten in Leerdam op de tegentrein stonden te wachten om het in Geldermalsen te laten passen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door timtrein »

Dan moet je dus eerst een exacte berekening gaan maken van de kosten en baten van die NS-stoptrein, vervolgens moet de Rijksoverheid dat geld extra van NS innen en overmaken aan de concessiehouder (Gelderland), die moeten vervolgens de lijn beheren en uitbesteden aan Cxx, enzovoorts. Of het daar veel goedkoper van wordt?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Wubbo »

0318 schreef:Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat je een stoptrein Utrecht - Ede als sneltrein laat doorrijden naar Arnhem en de Valleilijn als stoptrein.
Ik vraag me af of de klanten daarop zitten te wachten, de stroom Arnhem (en verder) - Utrecht (en verder) is groter dan die naar de stations tussen Ede en Utrecht.
0318 schreef:En net zo zou je de Valleilijn en/of de stoptrein Zwolle-Amersfoort non-stop door kunnen laten rijden naar Utrecht, zeker in de spits.
Juist daar zie ik veel meer voordelen dan voor een het voorstel rondom Arnhem - Ede doordat je daar het goede stuk versnelt.
0318 schreef:"Het kan niet, want:
- 'Sprinters Stoppen Overal',
- 'Overloopbaanvakken Mogen Niet',
- 'Corridors Zijn Goed, Wissels Zijn Slecht',
- 'Overstappen Moeten Robuust'."
Je draait hem eigenlijk zelf om. De vraag is 'wat begrijpt de klant'. Het kan vanuit allerlei idealen best wel eens interessant zijn om geen uurpatroon te rijden, maar een 62-minutenpatroon. Dan gaat de eerste trein bijvoorbeeld om 7 uur, en de volgende om 8 uur 2. Kan de klant dat onthouden? Nee. Kennelijk toch de verkeerde keuze gemaakt.

Overigens: tenzij je niet kiest voor hoge frequenties zijn de mogelijkheden voor wissels zeer beperkt. Er van uitgaande dat je altijd een uitvoerbare dienstregeling wil bieden moet je je echt afvragen in hoeverre je hoogfrequente stromen over 1 wissel wil sturen.
0318 schreef:Over het 'oversteken' van een Valleilijntrein richting Arnhem: ervan uitgaande dat er een tweede zuidelijker eilandperron wordt aangelegd (denkelijk te gebruiken door treinen van Utrecht naar Arnhem) dan kunnen we de Valleilijn dus laten binnenkomen op spoor 3 óf 4 (het noordelijke eilandperron). Ook de intercity van Arnhem naar Utrecht kan op spoor 3 óf 4. Als de Valleilijn net voor de IC kan binnenkomen dan laat je de Valleilijn gelijk naar spoor 4 doorrijden en de IC over spoor 3. Als dat net niet kan, andersom.

Waar zit het knelpunt met het overkruisen precies? Die ene ICE per twee uur?
Het overkruisen met wachten op een tegentrein betekent in ieder geval rijtijdverlies (want: binnenkomen met een rood sein betekent altijd langzamer binnenkomen dan met een geel of groen sein). In de huidige situatie komende IC's in Ede in beide richtingen met groen binnen.
Ik weet trouwens niet wat de huidige plannen voor Ede zijn, maar de laatste die ik gezien heb had het niet over een extra eilandperron (helaas).
Daniel schreef:
Wubbo schreef:Ik geloof niet dat het NS-netwerk erg bepaald wordt door de samenloop met overige vervoerders bij Arnhem, Zwolle, Geldermalsen of Amersfoort.
Andersom wel in het geval van Amersfoort. Tenminste, ik meen te herinneren dat bepaalde gewenste aansluitingen vanuit de Valleilijn niet beter te maken zijn omdat die tussen Amersfoort en Barneveld nogal klem zit tussen de IC- en goederenpaden.
Dank, dat is precies de reactie waar ik op wachtte :). Het is wettelijk zo geregeld dat (mits aan het minimum bedieningsniveau wordt voldaan) economische gronden de doorslag geven. Is er dus een optie mogelijk met een gewijzigde tijdsligging maar evenveel materieel etc. dan zal altijd die optie gekozen worden. Dat is ook de reden dat de symmetrie op de Valleilijn al jaren niet op het normale .00/.30 ligt.
timtrein schreef:Dan moet je dus eerst een exacte berekening gaan maken van de kosten en baten van die NS-stoptrein, vervolgens moet de Rijksoverheid dat geld extra van NS innen en overmaken aan de concessiehouder (Gelderland), die moeten vervolgens de lijn beheren en uitbesteden aan Cxx, enzovoorts. Of het daar veel goedkoper van wordt?
Ik mag toch aannemen dat we, met de gegevens van de OV-Chipkaart en de ervaring die we hebben met voorgaande aanbestedingen, dat vrij redelijk uit kunnen rekenen? Het hoeft niet tot 6 cijfers achter de komma.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Vinny »

Is er überhaupt al een toekomstvisie over de lijn Utrecht-Arnhem-Roergebied, na het afblazen van de HSL-oost?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door 0318 »

Zo'n 14 jaar geleden, in het rapport waarin het ministerie de spoorverdubbeling Utrecht - Arnhem kapotrekende ("onnodig") en zo de nodige middelen verschoof richting integrale verbreding van de A12, werd gesteld dat met beperkte middelen de frequentie omhoog zou kunnen met 2 extra snelle treinen per uur. Die middelen omvatten onder andere blokverdichting en een inhaling bij De Klomp. Verdere maatregelen zouden dan vanaf 2020 kunnen komen.

Inmiddels komt 2020 alweer dichtbij. De blokverdichting is er gekomen, van een inhaalspoor bij De Klomp heb ik niets meer gehoord. Inmiddels hoor ik wel dat ETMET (IC) tegen 2020 niet mogelijk zou zijn zonder de stoptreinen naar Veenendaal Centrum te laten inhalen (in Driebergen), wat met aanzienlijke verslechteringen in reistijd en punctualiteit gepaard zou gaan; feitelijk betekent dat dat die 'visie' van 14 jaar geleden toch eigenlijk niet past en niet doorgerekend is. Dus nee, ik hou het erop dat er helemaal geen visie is, alleen maar opportunistische documenten.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Roeland »

Die HSL-oost plannen 14 jaar geleden waren ook zo extreem duur, dat ze al meteen kansloos waren.
Het aardige van het baanvak Utrecht - Arnhem is dat er nauwelijks vraag is naar stoptreinvervoer, behalve dan tussen Rhenen en Utrecht.
Volgens mij volstaat de huidige dienstregeling heel redelijk, en voegt ETMET hier weinig aan toe. Ja, de stop op Db dan wel op Klp kost de doorgaande reiziger 2 minuten, maar het is wel de meest efficiënte manier om dit traject, met vooral middellange afstandsreizigers, goed te bedienen.
Mocht je op termijn toch meer capaciteit nodig hebben, dan kun je dat bijvoorbeeld oplossen met:
* 4x/uur IC Ut - Ed - Ah - Nm
* 2x/uur sneltrein Ut - Db - Klp - Ed - Ah
* 1x/uur ICE Ut - Ah - Köln
* 4x/uur sprinter Ut - Vndc / Rhn
* 2x/uur sprinter Ed - Ah (die, als het makkelijk kan, naar Amf doorrijdt)
Ik besef dat er in een ivoren toren ergens in Utrecht een paar mensen een vies gezicht trekken bij het woord "sneltrein", maar op dit specifieke traject is het toch echt efficiënter dan overal op de Heuvelrug sprinters standaard 4 minuten aan de kant te zetten.
Wanneer je, zoals in de ETMET plannen, een ingehaalde sprinter tussen Ah en Ut gaat inleggen, moet je inhaalsporen aanleggen die alleen maar irritatie opleveren, terwijl het 90% van de IC-reizigers op Db en Klp een forse achteruitgang oplevert.

Op de lange termijn zou je, bij forse groei, tussen Ed en Ah een derde (noordelijke) spoor kunnen aanleggen, waardoor de Valleilijn op een eigen (enkel)spoor doorrijdt naar Ah (station Wolfheze is al 3-sporig).
Tussen De Haar en Ah hoef je dan alleen hoogfrequent IC's te rijden. Wanneer je dan het spoor tussen Db en Bnk 4-sporig maakt, kunnen de IC's de sprinters naar Rhn inhalen, zonder dat dit voor de sprinters tot reistijdverlies rijdt
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Klaasje »

Bedenk dat in de sprinters zo weinig volk trekken omdat de IC's alle belangrijke stops meepakken en je met de sprinter vanuit Maarn of Bunnik niet in Arnhem kan komen. Op zich denk ik ook best dat er best wel een aardige dienst gereden kan worden en dat er markt ontstaat voor doorgaande sprinters op het moment dat de IC's de Klomp en Driebergen gaan overslaan. En in dat licht zijn de ETMET-plannen niet zo raar. Het heeft voordelen voor de doorgaande reizigers en voor de reizigers van de meeste sprinterstations. Alleen Driebergen en de Klomp zijn substantieel minder af door het verlies van de IC's en de reizigers uit Veenendaal zijn iets langer onderweg. Uiteindelijk is dat wel staand beleid en ik denk dat we de Valleilijndiscussie ook in dat licht moeten zien of het nu wel of geen goed idee is. Ga je dat verder uitwerken dan krijg je grofweg drie dienstregelingsvarianten. Sprinters worden altijd ingehaald bij Driebergen:
  • Valleilijn rijdt Ede-Arnhem 2 of 4x per uur. (met de juiste infra te Ede=Wageningen hoeft dat geen negatieve invloed op de IC's te hebben)
  • Sprinter rijdt 20-minutendienst Utrecht-Driebergen-Ede-Arnhem met inhaling te Ede (Sprinter is ca. 7 minuten trager dan mogelijk)
  • Sprinter rijdt 20-minutendienst als hierboven alleen zonder inhaling te Ede (IC moet met 1 á 2 minuten worden uitgebogen, snelheidswinst door De Klomp/Driebergen over te slaan is slechts gedeeltelijk incasseerbaar)
Als je het mij vraagt is de laatste variant het beste, de meeste reizigers hebben profijt van de dienstregeling, sprinters worden goed gevuld en de belangrijkste stoptreinrelatie aansluitend op Arnhem-Ede rijdt rechtstreeks. Het nadeel is dat reizigers uit Barneveld moeten overstappen en dat de IC's iets minder snel zijn dan mogelijk. Dat laatste zou echter gecompenseerd kunnen worden door halteerprestaties van NS-sprinters te verbeteren naar het niveau van eenmansbediening of met sneller materieel als de bovenleidingspanning omhoog gebracht kan worden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door sirvinniei »

De situatie is op het moment niet optimaal, maar met ETMET wordt het nog minder goed voor de meeste mensen. Maarn krijgt een directe verbinding met Ede en een hogere frequentie naar Utrecht, maar de reistijd neemt toe naar Utrecht. Veenendaal Centrum en West krijgen buiten de spits een hogere frequentie treinen maar in de spits een lagere frequentie. Rhenen, Veenendaal-de klomp krijgt een lichte verhoging in frequentie maar een ongeveer 1,5 keer zo hoge reistijd naar Veenendaal. Driebergen-zeist krijgt een hogere frequentie met Utrecht en met Ede maar geen directe verbinding meer met Arnhem (Terwijl mensen uit zeist veel sneller en makkelijker de bus kunnen nemen naar Utrecht) en veel meer reistijd richting Ede en Arnhem. Bunnik gaat er iets op achteruit qua reistijd maar dat komt door het extra station. Ede-Wageningen, Arnhem en Utrecht gaan er natuurlijk wel gigantisch op vooruit maar voor de andere stations worden er verbetering gebracht op reisroutes waar geen vraag naar is.
Ik heb geen onderschrift
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Klaasje »

Bedenk dat het niet heel zeker is dat de verbinding Driebergen-Arnhem niet rechtstreeks is. Dat hangt namelijk helemaal af van de uitwerking van de stoptreindiensten rond Ede waar het hele topic mee is gestart.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Geert »

In Driebergen zijn er in ieder geval genoeg reizigers om een rechtstreekse dienst naar Arnhem te rechtvaardigen, dat is een populaire verbinding. Ook om de verbinding Utrecht Centraal <--> Uithof te ontlasten is een rechtstreekse verbinding tussen Arnhem en Driebergen wenselijk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Thom91 »

Weet niet of dat hier al bekend was maar er is vorige week bekend geworden dat Driebergen-Zeist zijn IC status gaat verliezen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door reisthijs »

Dat had ik vorige week al gemeld in dit topic :wink:

Maar Driebergen-Zeist heeft dus niet per se een IC-stop nodig voor een overstapvrije verbinding met Arnhem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Nitein-Repart »

reisthijs schreef:Dat had ik vorige week al gemeld in dit topic :wink:

Maar Driebergen-Zeist heeft dus niet per se een IC-stop nodig voor een overstapvrije verbinding met Arnhem.
Nee, maar 9 treinen op Utrecht-Ede is erg duur en onnodig. Beter is de huidige situatie behouden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Klaasje »

Als een vervoerder bereid is de bijbehorende kosten te maken dan kan je er vanwege dat argument slecht tegen zijn denk ik.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Nitein-Repart »

Driebergen verliest wel haar snelle verbinding wat wel belangrijk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Vinny »

En ook niet echt een versnelling van het ICE treinpad. IR-treindienst lijkt me overigens wel beter dan het inhalen van sprinters. Dat laatste kost namelijk vrij veel tijd zonder dat het veel toegevoegde waarde biedt en is ook vertragingsgevoelig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Tochjo »

Station Driebergen-Zeist voor intercity's blijft voorlopig

DRIEBERGEN RIJSENBURG/ZEIST - Het NS-station Driebergen-Zeist blijft nog zeker tien jaar een halte voor Intercitytreinen. Dat zegt wethouder Homan van Utrechtse Heuvelrug.

Eerder ontstond er onrust toen Homan liet weten dat minister Schultz van Haegen van plan was de Intercitystatus van het station te schrappen. In een artikel in OV-magazine laat ProRail nu een ander geluid horen. De status van station Driebergen-Zeist blijft volgens de spoorbeheerder in ieder geval tot 2025 ongewijzijgd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Nitein-Repart »

Driebergen-Zeist moet juist een belangrijk knooppunt worden om snel van Oost-Utrecht (mn de Uithof) naar Gelderland te komen. Daarom moetem IC's daar blijven stoppen. Vanuit Bunnik en Maarn is er nauwelijks vraag naar Ede/Arnhem, ze zijn eerder.op Utrecht gericht. Ik zou ook niet weten waarom er een sprinter Utrecht-Ede moet komen, vanuit Maarn kunnen die enkele reizigers naar Gelderland ook omsteken via Driebergen. De aansluiting is redelijk. Zie echt geen heil in de PHSplannen.

Die Valleilijn doortrekken is veel beter
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door reisthijs »

In een artikel in OV-magazine laat ProRail nu een ander geluid horen. De status van station Driebergen-Zeist blijft volgens de spoorbeheerder in ieder geval tot 2025 ongewijzijgd.
Sinds wanneer bepaalt Prorail waar de intercity's wel of niet stoppen?

Wel is het zo dat er in het plan "beter en meer" sprake van is dat ETMET op Utrecht-Arnhem pas in 2022, of nog later, wordt ingevoerd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door webguy »

Ja, dat Prorail verhaal is beetje bijzonder. Wat misschien wel speelt is een verbouwing van Driebergen-Zeist?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door reisthijs »

Het vernieuwde station Driebergen-Zeist zou volgens plan in 2019 opgeleverd moeten worden, op tijd voor dienstregeling 2020. Dus daar ligt het niet aan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door visgraat »

Ongewijzigde Intercitystatus tot 2025: Dan kan de Valleilijn toch doorgetrokken worden en tegen die tijd wel weer opnieuw overwegingen maken. Dan heb je er in ieder geval al 10 jaar plezier van.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Valleilijn doortrekken naar Arnhem beste oplossing

Bericht door Tjekken »

Waarom niet gewoon de hele lijn Utrecht-Arnhem 4sporig maken?
dat is over 20 jaar toch wel nodig, anders loopt alles vast.
En als we dan toch bezig zijn, maak er dan meteen een HSL bij voor de ICE en evt, andere toekomstige sneltreinen. :)

Vallelein 2sporig maken en zorgen voor een 130km/u spoor is ook niet mis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten