Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Extreem lange bus maakt proefrit in Groningen

Niet alle stoeprandjes bleven onaangeroerd, maar voor een 24 meter lange stadsbus –twee keer zo lang als een standaard streekbus– lijken in Groningen maar weinig aanpassingen nodig. Zo'n bus, geleend van Qbuzz in Utrecht, maakte zaterdag een proefrit op de route van lijn 11: van het Hoofdstation via de Grote Markt en Zernike naar Zuidhorn.

Het OV-bureau Groningen Drenthe onderzoekt of de bus een rol kan spelen in het OV-concept Q-link dat in januari in en rond Groningen werd geïntroduceerd. Volgens de eerste tellingen trekken die bussen meer reizigers. Op een van de vier lijnen (die naar Zernike) rijdt al een extra lange bus, maar die uit Utrecht is nog langer. Q-link komt in de plaats van de tramplannen die in 2012 werden afgeblazen.

Bron: DvhN

http://www.youtube.com/watch?v=KlPPqLok ... r_embedded
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Soortvanhenk schreef:Waarom eigenlijk? Het lijkt mij dat er zeker op zaterdag genoeg citaro's over zijn. Overigens kwam er wel een citaro terug op de aansluitende rit ri. Groningen, er zal in Surhuisterveen dus wel gewisseld zijn.
waarschijnlijk komt de bus van een rit 304/310 en daarna laten ze heb nog 2 slagen 39 doen omdat hij toch al aan de rit is. is een bus van de vestiging surhuisterveen. Dat hij gister gewisseld is klopt want de 3640(qliner) heeft gister een aanrijding gehad in surhuisterveen op 39 thv de formido bouwmarkt.

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/43679/L ... erweg.html
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Niet eens zo'n raar idee om nu al te gaan experimenteren met dubbelgelede bussen. Wat mij betreft worden dergelijke bussen ingezet op de lijnen 3, 4 en 5, tussen de P+R's. Naar Leek/Roden en Annen zouden er dan gewoon normale geledes kunnen blijven rijden. Ook voor een toekomstige lijn 1 (tussen Europapark en Zernike) lijken mij dergelijke bussen zeer geschikt. (Hopelijk heeft Mercedes tegen die tijd ook dubbelgelede bussen in haar assortiment, het liefst ook nog hybride of volledige elektrisch ;))

Maargoed, eerst die OV routes maar eens optimaliseren. Met name op de Grote Markt, de Oosterstraat & Gelkingestraat en op de kruising Herestraat - Zuiderdiep kan nog een hoop verbeterd worden; te beginnen bij het scheiden van de verkeersstromen (bus, fiets & voetganger).
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Cpt.Iglo schreef:(Hopelijk heeft Mercedes tegen die tijd ook dubbelgelede bussen in haar assortiment, het liefst ook nog hybride of volledige elektrisch ;))
Er zijn dubbelgelede bussen van HESS uit zwitserland en volgens mij is dat gerelateerd aan Mercedes. Stuur was iig zelfde als Citaro heb ik eens gelezen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 09 feb 2014, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Die van Hess worden eveneens overwogen. Proefrit gisteren ging niet om persé VanHool aan te schaffen maar echt alleen voor de lengte en draaicirkel. Motorisch is de dubbelgelede Hess-hybride overigens een Scania. Beetje jammer is overigens dat er ongeveer net zoveel mensen inkunnen als in een Capacity...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Zelfde aantal, maar dan met meer zitplaatsen toch? Dat is ook wel wat waard. Misschien niet op 15 maar wel op een wat langere route.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Busje schreef:
marcel.nl schreef: Maar deze Scania op de 140 spant de kroon *bus*
Van maandag tot vrijdag rijdt er dagelijks een extra bus op lijn 140 van Arriva Touring, vertrek 7.41 uur (3 minuten voor de dienstbus) vanaf Appingedam naar Groningen.
[..]
Daarnet reed de ex-Midnet Duvedec voorbij :lol:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Zal zowat de laatste in lijndienst zijn? De duvedecs van Kampen zijn inmiddels ook al door GVU-bussen vervangen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Q-link bus 3052 als lijn 2 naar De Wijert. Ook extra Q-liner bus naar De Wijert.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

3052 hoort daar ook te rijden ;)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het is een Q-link bus.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

O ja natuurlijk, ik dacht dat je op een gelede bus uberhaupt doelde.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik zie wel wat in dat systeem met dubbelgelede bussen. Het liefst met bussen a la de Van Hool Exquisity of bijvoorbeeld de hier boven genoemde HESS (hoe meer ze op een tram lijken, hoe beter).

Afbeelding

Je zou dan tussen de P+R locaties op de Qlink lijnen de dubbelgelede variant kunnen laten rijden, en verder de regio in de 18m variant. Als het hybrides zijn, zijn de langere afstanden dan ook geen probleem. Je hebt dan eigenlijk gewoon een flexibel tramsysteem, dus de voordelen van een tram (grote capaciteit, het design en dus de uitstraling) en de voordelen van de bus (flexibiliteit). Op lijn 11 (als die dan nog bestaat) en op lijn 2 en de nieuwe lijn 1 zou je dan ook dit soort bussen in kunnen zetten. Uiteraard moeten ze dan wel volledig vrij baan hebben in de stad, gescheiden van fietsverkeer en voetgsngers. Ik zeg; doen! :)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Cpt.Iglo schreef:...Ook voor een toekomstige lijn 1 (tussen Europapark en Zernike)...
Cpt.Iglo schreef:...Op lijn 11 (als die dan nog bestaat) en op lijn 2 en de nieuwe lijn 1...
Ik dacht dat die lijn 1 waar jij het over hebt lijn 11 zou vervangen, of heb ik het mis... :?:
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

BrengMe schreef:Ik dacht dat die lijn 1 waar jij het over hebt lijn 11 zou vervangen, of heb ik het mis... :?:
Vandaar ook het "als die dan nog bestaat" tussen haakjes. ;) Het is inderdaad wel de bedoeling dat die lijn, de lijn 11 gaat vervangen. Er moet echter nog een hele hoop gebeuren aan de infrastructuur voordat het zo ver is. (Áls het al gebeurd, want ik zou niet weten hoe ze vrije busroutes willen creeëren via de Eikenlaan)
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Cpt.Iglo schreef:
BrengMe schreef:Ik dacht dat die lijn 1 waar jij het over hebt lijn 11 zou vervangen, of heb ik het mis... :?:
Vandaar ook het "als die dan nog bestaat" tussen haakjes. ;) Het is inderdaad wel de bedoeling dat die lijn, de lijn 11 gaat vervangen. Er moet echter nog een hele hoop gebeuren aan de infrastructuur voordat het zo ver is. (Áls het al gebeurd, want ik zou niet weten hoe ze vrije busroutes willen creeëren via de Eikenlaan)
En van waar naar waar moet die lijn 1 dan gaan rijden. En wat gebeurt er dan met lijn 15?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Lijn 1 zou van station Europapark naar het Centrum moeten rijden, en daarna over de route van lijn 11 naar Zernike (als ik het goed heb). Lijn 15 blijft ongewijzigd.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat is niet helemaal waar. Lijn 15 zal dan in de huidige vorm gewoon worden opgeheven.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Kevster schreef:Dat is niet helemaal waar. Lijn 15 zal dan in de huidige vorm gewoon worden opgeheven.
En in welke vorm zal lijn 15 dan verschijnen?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Deze pakt de route van lijn 11 door het centrum heen. Hier zullen dan de nodige infra aanpassingen voor worden gedaan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dus lijn 1: Hoofdstation - Europapark - Centrum - Zernike (- Reidiephaven/Zuidhorn?) ? Wordt dat niet een enorme omweg naar het Zernike?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Nee de bus begint bij het Europapark, niet bij het Hoofdstation, daar komt hij niet eens langs.
BrengMe schreef:Lijn 1 zou van station Europapark naar het Centrum moeten rijden, en daarna over de route van lijn 11 naar Zernike (als ik het goed heb).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ga er maar van uit wat nu lijn 9 is. Maar wat Niels zegt; eigenlijk is de nieuwe lijn 1 de vervanger.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat zijn op dit moment eigenlijk de plannen voor de komende jaren? Welke concrete veranderingen kunnen we verwachten voor wat betreft de infrastructuur, lijnnummers- en routes en materieel? En welke jaartallen horen hierbij?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ga er maar van uit wat nu lijn 9 is. Maar wat Niels zegt; eigenlijk is de nieuwe lijn 1 de vervanger.
Dan rijdt alleen lijn 9 nog maar van het Hoofdstation naar het Zernike? Dat lijkt me een beetje raar, tenzij lijn 9 dan een andere route gaat rijden, want anders krijg je de oude lijn 15 weer terug. Niet dat ik daar tegen ben; die route was zeker niet langer dan de huidige route.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten