Symmetrie bij buslijnen
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Symmetrie bij buslijnen
Een grote frustratie is dat veel buslijnen assymetrisch zijn. Vb: in Arnhem sluiten lijn 1 en 331 wel aan op de trein uit Doetinchem, maar niet op de treinen naar Doetinchem. Dit is gewoon frustrerend. Kan een vervoeder niet gewoon de buslijnen symmetrisch leggen? Zeker bij een kwartiersdienst heb je nooit lange keringen.
Klacht: buslijnen die assymetrisch liggen
Klacht: buslijnen die assymetrisch liggen
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Symmetrie bij buslijnen
Ze kunnen natuurlijk niet met elke overstap rekening houden, zo kan ik ook nog wel tientallen klachten verzinnen. Er zal vast wel een goede verklaring voor zijn ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Symmetrie bij buslijnen
Aannemelijk zullen die bussen gewoon ergens anders op aansluiten en is de aansluiting uit Doetinchem toeval. Een symmetrische busdienstregeling op het station is ook niet altijd zaligmakend, want qua aansluitingen werkt dat natuurlijk alleen als ook de treinen daar hun symmetriepunt hebben.
Bij stadsbussen komt het ook nog geregeld voor dat bv. het rondje station - wijk - station minder dan een half uur duurt, wat voor je aansluitingen niet altijd optimaal zal uitkomen.
Bij stadsbussen komt het ook nog geregeld voor dat bv. het rondje station - wijk - station minder dan een half uur duurt, wat voor je aansluitingen niet altijd optimaal zal uitkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Symmetrie bij buslijnen
Bij een groot station als Ah is het ook niet doenlijk om de bussen op alle treinen goed aan te sluiten. Daarvoor is de herkomst van reizigers te divers. Daar komt nog bij dat er niet een duidelijke spitsrichting aan te geven is
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Symmetrie bij buslijnen
Bij Arnhem lijkt me het meest logisch om een busknoop rond 00/30 te realiseren, aangezien dan aansluit op de treinen naar Utrecht, Nijmegen en Winterswijk. De buslijnen die in zeer hoge frequentie rijden (meer dan 4x per uur) die kunnen dan tussen de knopen door vertrekken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Symmetrie bij buslijnen
Hoe zijn de aansluitingen dan dat zoiets nodig zou moeten zijn ?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Symmetrie bij buslijnen
Het is gewoon klantvriendelijker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Symmetrie bij buslijnen
De vraag is of een aansluitknoop op de treinen (die overdag in zo goed als alle richtingen 4x per uur gaan) belangrijker is dan een knoop op een andere plek, waar de frequenties lager zijn. Ik zou liever voor dat laatste gaan.
Sowieso is het niet te doen om alle bussen 10 minuten stil te laten staan op station Arnhem. Dat heb je wel nodig als je aan wil sluiten op zowel de trein naar als de trein uit Utrecht (en rekening houdt met een looptijd van een minuut of 6, wat gezien de afstand volgens mij wel redelijk is).
Sowieso is het niet te doen om alle bussen 10 minuten stil te laten staan op station Arnhem. Dat heb je wel nodig als je aan wil sluiten op zowel de trein naar als de trein uit Utrecht (en rekening houdt met een looptijd van een minuut of 6, wat gezien de afstand volgens mij wel redelijk is).
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Symmetrie bij buslijnen
Maar ook veel buslijnen hebben verderop geen belangrijke knopen.
Voorbeeld: lijn 52 naar Wageningen. De aansluiting vanuit de treinen uit Doetinchem en Nijmegen (wat toch wel belangrijke aansluitingen zijn), zijn nu vrij ruim, ruim 10 minuten. Dat mag wel wat strakker. In Wageningen zijn de aansluitingen toch al redelijk knudde (op Wageningen-Rhenen hanteert men op sommige momenten de Belgische methode, 3 bussen achter elkaar en vervolgens 20 minuten niets, maar daar gaat het topic niet over.)
Maar het gaat erom dat je op de bus kan vertrouwen, een voorwaarde is een symmetrische dienstregeling. Het ideaalste is 00/30, 15/45 is ook ok, ook 07/37 + 22/52 is ook prima, maar niet symmetrietijden als 03/33, 19/49 en 25/55, want dan heb je aan de ene kant wel aansluiting, maar aan de andere kant niet. Dan kun je niet op de bus vertrouwen.
Knulligste voorbeeld is in Doetinchem lijn 40-lijn 74. Vanuit Enschede wordt er (niet bij vertraging) wel aansluiting geboden op lijn 40 naar Dinxperlo, maar vanuit Dinxperlo meestal niet op lijn 74 naar Enschede. De symmetrie van lijn 40 ligt in Doetinchem op 16,5/46,5, terwijl in Gaanderen de vertrektijd richting Dinxperlo .26/.56 en richting Doetinchem .05/.35 is (15,5/45,5-symmetrie)
Voorbeeld: lijn 52 naar Wageningen. De aansluiting vanuit de treinen uit Doetinchem en Nijmegen (wat toch wel belangrijke aansluitingen zijn), zijn nu vrij ruim, ruim 10 minuten. Dat mag wel wat strakker. In Wageningen zijn de aansluitingen toch al redelijk knudde (op Wageningen-Rhenen hanteert men op sommige momenten de Belgische methode, 3 bussen achter elkaar en vervolgens 20 minuten niets, maar daar gaat het topic niet over.)
Maar het gaat erom dat je op de bus kan vertrouwen, een voorwaarde is een symmetrische dienstregeling. Het ideaalste is 00/30, 15/45 is ook ok, ook 07/37 + 22/52 is ook prima, maar niet symmetrietijden als 03/33, 19/49 en 25/55, want dan heb je aan de ene kant wel aansluiting, maar aan de andere kant niet. Dan kun je niet op de bus vertrouwen.
Knulligste voorbeeld is in Doetinchem lijn 40-lijn 74. Vanuit Enschede wordt er (niet bij vertraging) wel aansluiting geboden op lijn 40 naar Dinxperlo, maar vanuit Dinxperlo meestal niet op lijn 74 naar Enschede. De symmetrie van lijn 40 ligt in Doetinchem op 16,5/46,5, terwijl in Gaanderen de vertrektijd richting Dinxperlo .26/.56 en richting Doetinchem .05/.35 is (15,5/45,5-symmetrie)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Symmetrie bij buslijnen
Neuj hoor, dat ligt maar net aan de situatie ter plaatse. Als ik een lijn waarmee ik zelf het meest bekend ben erbij pak, lijn 3 in Dordrecht, dan zie je bv. aan de kant van Crabbehof een symmetrie op .11/.41 terwijl die in Oudelandshoek op .19/.49 ligt. Desondanks geeft deze lijn in beide richtingen keurige aansluitingen op de treinen (daarvan ligt het symmetriepunt namelijk ook niet in Dordrecht)Erno-BE schreef:Maar het gaat erom dat je op de bus kan vertrouwen, een voorwaarde is een symmetrische dienstregeling. Het ideaalste is 00/30, 15/45 is ook ok, ook 07/37 + 22/52 is ook prima, maar niet symmetrietijden als 03/33, 19/49 en 25/55, want dan heb je aan de ene kant wel aansluiting, maar aan de andere kant niet.
Per rijrichting is de symmetrie van alle stadslijnen echter wel nagenoeg gelijk, waardoor die onderling ook aansluiten.
Maar in dezelfde stad kan je ook een nadeel van die symmetrie zien: lijnkoppelingen kunnen knap ongelukkig uitvallen. Lijn 7 zit daardoor bv. in een afwijkende symmetrie en is bv. in de zondagsdienst altijd als enige op het station en kent uitsluitend treinaansluitingen van exact 15 minuten (terwijl beide een kwartiersdienst hebben).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Symmetrie bij buslijnen
Tien minuten is een prima overstaptijd: je hoeft niet te rennen en bij een kleine treinvertraging (tot +5) haal je de bus nog steeds (maar dan moet je wel rennen).Erno-BE schreef:Voorbeeld: lijn 52 naar Wageningen. De aansluiting vanuit de treinen uit Doetinchem en Nijmegen (wat toch wel belangrijke aansluitingen zijn), zijn nu vrij ruim, ruim 10 minuten. Dat mag wel wat strakker.
De vertrektijd van de bus zou maximaal drie minuten eerder kunnen, maar de vraag is hoeveel voordeel je daarmee behaalt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Symmetrie bij buslijnen
Bovendien zijn bussen vertragingsgevoeliger (zeker in de spits), dus een iets ruimere overstap is dan wel prettig.
Tien minuten of een kwartier wachten vind ik geen probleem. Problematischer is het wanneer je bus net 1 minuut later aankomt dan je aansluitende trein vertrekt die maar eens per half uur of uur rijdt (zelfde geldt ook andersom, dus aansluiting trein op bus).
Dan zou je je kunnen afvragen of daar iets aan gedaan kan worden. Maar zolang de overstap max. 10 a 15 minuten is, is dat mijns inziens acceptabel, zeker als je aansluitende vervoersmiddel een kwartierdienst rijdt.
Tien minuten of een kwartier wachten vind ik geen probleem. Problematischer is het wanneer je bus net 1 minuut later aankomt dan je aansluitende trein vertrekt die maar eens per half uur of uur rijdt (zelfde geldt ook andersom, dus aansluiting trein op bus).
Dan zou je je kunnen afvragen of daar iets aan gedaan kan worden. Maar zolang de overstap max. 10 a 15 minuten is, is dat mijns inziens acceptabel, zeker als je aansluitende vervoersmiddel een kwartierdienst rijdt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten