Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Vanaf 5 mei wil ik samen met mijn partner een reisje maken per trein.
De plannen zijn nog erg globaal, maar een paar wensen zijn al wel bepaald.
Zo willen we een paar dagen aan de Normandische kust doorbrengen, waarbij het plaatsje Treport onze aandacht heeft.
Daarnaast willen we enkele dagen doorbrengen in en om Annecy, helemaal aan de andere zijde van Frankrijk.
De terugreis voert door de Elzas, met een tussenstop in Colmar, en de Moezel, met een tussenstop in Cochem.
Van Cochem gaat het weer huiswaarts.

Plannen is prachtig, maar láten plannen door een aantal spoorliefhebbers is natuurlijk ook een mooie uitdaging.
En daarom hoop ik op jullie ervaringen en ideeën. Wie kan een interessant schema in elkaar draaien.
Onze voorkeur gaat uit naar non-high-speed-verbindingen, maar soms is het praktisch toch ergens een TGV te benutten.
Bijvoorbeeld voor het traject van Normandië naar Annecy.

Natuurlijk zal ik nadien zorg dragen voor een verslag op het forum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Hoe lang wil je weg? Veertien dagen of net wat meer of net wat minder? Aan de hand daarvan kan je alvast een beetje de reisdagen bepalen, in veel landen is de dienstregeling in het weekend natuurlijk volledig anders dan doordeweeks :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Thom91 »

Kan je ook reizen zonder HST's ja? Ik houd me maar afzijdig, ik trap je alleen maar in TGV's en ICE's :P

Overigens, tot 31 maart 2014 is er een extra voordeel op Interrail Global passes: http://nl.interrail.eu/interrail-passes/global-pass
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Ik ben eens gaan kijken naar Le Tréport-Mers, maar dat station wordt erg slecht bediend door treinen: http://telechargement.ter-sncf.com/Imag ... -95767.pdf

De rest zou gewoon per trein realiseerbaar moeten zijn in ieder geval, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Edit: Oh, er zijn ook nog werkzaamheden o.i.d. waardoor de bussen een aangepaste dienstregeling hebben: http://telechargement.ter-sncf.com/Imag ... -99533.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:Hoe lang wil je weg? Veertien dagen of net wat meer of net wat minder? Aan de hand daarvan kan je alvast een beetje de reisdagen bepalen, in veel landen is de dienstregeling in het weekend natuurlijk volledig anders dan doordeweeks :)
We hebben ongeveer twee weken de tijd, mag een dagje of twee langer worden.
We vertrekken maandag 5 mei, om vervolgens een dag of drie in Treport te blijven.
Onze voorkeur heeft het reizen op werkdagen, dus bij voorkeur niet op zondag.
Treport is inderdaad magertjes bediend, maar do-able. En als het niet anders is, kan een bus ook nog altijd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Thom91 schreef:...
Overigens, tot 31 maart 2014 is er een extra voordeel op Interrail Global passes: http://nl.interrail.eu/interrail-passes/global-pass
Dank voor de hint, zal ik zeker naar kijken. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:...
Edit: Oh, er zijn ook nog werkzaamheden o.i.d. waardoor de bussen een aangepaste dienstregeling hebben: http://telechargement.ter-sncf.com/Imag ... -99533.pdf
Dat PDF'je heb ik alvast even in mijn reismap gestopt, dank je. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Richting Le Tréport-Mers zou je het volgende kunnen doen (aangezien ik vermoed dat je van station Hilversum gebruik maakt, heb ik als vertrekstation voor Thalys Schiphol gekozen, uiteraard kan je ook vanaf Centraal vertrekken)

Trein 1: Thalys 9328
09:18 (v) Amsterdam Centraal
09:33 (v) Schiphol
12:35 (a) Paris-Nord

Trein 2: Intercité sans réservation obligatoire 2013
13:59 (v) Paris-Nord
15:51 (a) Abbeville

Bus 38209
15:57 (v) Abbeville
17:03 (a) Le Tréport-Mers
Deze overstap is erg krap en het is bus. Een optie is om langer in Abbeville te blijven, de volgende reismogelijkheid is namelijk wel een trein:

Trein 3: TER 48337
17:45 (v) Abbeville
18:36 (a) Le Tréport-Mers

De rest zal ik straks eens even voor gaan zinnen, dit deed ik nog zonder papier erbij maar ik maak een zooitje van mijn browser :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Maak er geen nachtwerk van Bee, want er is nog royaal tijd hoor. :)
En je vermoeden, dat het vertrekstation Hilversum zou zijn, is correct.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Voor Le Tréport-Mers - Annecy heb je niet zo heel veel keuze door de grote afstand. Dit lijkt mij het meest acceptabele reisschema (gepland voor negen mei):

Trein 1: TER 48336
07:38 (v) Le Tréport-Mers
09:06 (a) Amiens

Trein 2: Intercité sans réservation obligatoire 12016
10:07 (v) Amiens
11:32 (a) Paris-Nord

Transfer van 70 minuten naar Paris Gare de Lyon

Trein 3: TGV 6941/6940
12:45 (v) Paris Gare de Lyon
16:30 (a) Annecy
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

isadora schreef:Maak er geen nachtwerk van Bee, want er is nog royaal tijd hoor. :)
Zeker genoeg tijd, maar ik kan mij altijd vol enthousiasme in dit soort vraagstukken bijten. Bij de derde reisdag kom je bijvoorbeeld automatisch in Zwitserland terecht en ik ben benieuwd of dat ook gewoon door Frankrijk kan :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Thom91 »

Waarom krijg je de ene keer wel een trein en andere keer alleen maar bussen? Zo geeft HAFAS hem althans..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Hoe bedoel je precies, Thom91?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Thom91 »

Afbeelding
En de verbindingen later zijn allemaal die met bus, die ervoor is ook een treinverbinding, zie onder.
Afbeelding

Waarom niet allemaal bus of allemaal trein?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:...
Bij de derde reisdag kom je bijvoorbeeld automatisch in Zwitserland terecht en ik ben benieuwd of dat ook gewoon door Frankrijk kan :P
Dat had ik inderdaad bij mijn eerste verkenningen ook gezien.
Nu vind ik het, als Zwitser, natuurlijk geen probleem mijn vaderland even aan te doen.
Maar ja, als ik gebruik kan maken van een Franse reispas (in welke vorm dan ook), is het misschien handig op Frans grondgebied te blijven, waar mogelijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:Voor Le Tréport-Mers - Annecy heb je niet zo heel veel keuze door de grote afstand.
...
Klopt, dat zal dan ook een snel beklonken keuze zijn.
Het echt spannende is het traject vanaf Annecy.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

@Thom91: Een paar berichten omhoog in dit topic heb ik de dienstregeling gelinkt van Le Tréport-Mers - Abbeville en zoals je daarin kan zien rijden er alleen in de piekuren enkele treinen en de rest van de dag alleen bussen.

@Isadora: Ik heb voor dag drie wel gekeken naar een optie met alleen Frankrijk, maar de reistijden lopen al snel volledig uit de klauwen, het moet wel leuk blijven lijkt mij. Met een route via Zwitserland zijn er bovendien nog een paar uurtjes voor een stadsbezoek aan Genève in te plannen indien gewenst :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:...
@Isadora: Ik heb voor dag drie wel gekeken naar een optie met alleen Frankrijk, maar de reistijden lopen al snel volledig uit de klauwen, het moet wel leuk blijven lijkt mij. Met een route via Zwitserland zijn er bovendien nog een paar uurtjes voor een stadsbezoek aan Genève in te plannen indien gewenst :)
Dus via Zwitserland zou dan de keuze worden, want ik moet wel een beetje met mijn gezondheid rekening houden.
Overigens, is de optie via Martigny en Montreux een mogelijkheid?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Dat kan ook natuurlijk, dan komt het volgende eruit:

Trein 1: TER 17512
07:46 (v) Annecy
08:23 (a) Aix-les-Bains-le-Revard

Trein 2: TER 96608/96609
08:57 (v) Aix-les-Bains-le-Revard
10:00 (a) Genève

Trein 3: IR 1715
10:33 (v) Genève
11:40 (v) Montreux
12:10 (v) Martigny
12:53 (a) Visp

Trein 4: EC 52
13:28 (v) Visp
15:29 (a) Basel SSB

Trein 5: TER 96230
15:51 (v) Basel SNCF
16:35 (a) Colmar

Routes met later vertrek uit Annecy hebben bijna automatisch een bus erin zitten. Vanaf Gèneve zullen er ongetwijfeld opties voor later vertrek zijn, daar heb ik even geen rekening mee gehouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Bij de etappe van Colmar naar Cochem: ik las bij mijn reisverslag dat je wel door Luxemburg zou willen, maar ik zie er in die periode in mei geen treinen de grens over gaan bij Wasserbillig (de enige grensovergang tussen Luxemburg en Duitsland), dit vermoedelijk door werkzaamheden. Een andere route via Strasbourg of Saarbrücken (ook mooi langs het Saardal) is uiteraard wel mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee schreef:Bij de etappe van Colmar naar Cochem: ik las bij mijn reisverslag dat je wel door Luxemburg zou willen, maar ik zie er in die periode in mei geen treinen de grens over gaan bij Wasserbillig (de enige grensovergang tussen Luxemburg en Duitsland), dit vermoedelijk door werkzaamheden. Een andere route via Strasbourg of Saarbrücken (ook mooi langs het Saardal) is uiteraard wel mogelijk.
Luxemburg is geen must, want al eens gedaan in 1991 (Trier-Wasserbillig-Luxemburg en verder).
Laat me graag verrassen door een tochtje door het Saardal.

Ennuh, ik word erg blij van al deze informatie.
Bee, wat jij doet moet jij weten, maar mijn lijf en geest trekken me richting slaapkamer.
Morgen laat ik me graag verder verrassen, dank je!!! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Dan wordt het voor Colmar - Cochem (Mosel) zoiets:

Trein 1: TER 96220
11:09 (v) Colmar
11:41 (a) Strasbourg

Trein 2: TER 23926
12:33 (v) Strasbourg
14:15 (a) Saarbrücken Hbf

Trein 3: RE1 12015
15:11 (v) Saarbrücken Hbf
16:57 (a) Cochem (Mosel)

En voor de laatste dag (ik maak er maar maandag negentien mei van)

Trein 1: RB81 12219
11:26 (v) Cochem (Mosel)
12:18 (a) Koblenz Hbf

Trein 2: Intercity 2024
13:13 (v) Koblenz Hbf
14:05 (a) Köln Hbf

Trein 3: ICE 124 "ICE International"
14:46 (v) Köln Hbf
17:01 (a) Utrecht C.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Bee, hartstikke bedankt voor alle tijd, die je hierin gestoken hebt, dat allereerst.
Ik zal alles eens even op mijn gemak gaan bestuderen.
Zo op het eerste gezicht ziet het er lekker ruim gepland uit.
Het enige wat ik liever had gemist, was die akelige overstap in Parijs.
Met name het stuk ondergronds van het ene naar het andere station staat me tegen, ik kan erg slecht over drukte ondergronds.
Maar goed, een taxi zou daar waarschijnlijk een goeie oplossing zijn.
Alternatieven zijn er dan ook weinig. Om Parijs heen reizen, is ook nog een heel gedoe, en kost in ieder geval aanzienlijk meer tijd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door Suus »

Aan Parijs valt niet zo veel te doen. De afstand tussen Nord en Lyon is overigens vliegensvlug gedaan, het is slechts twee haltes met RER D (zeven minuten). Je zou ook nog de bus kunnen nemen, lijn 65 rijdt tussen deze twee stations: http://www.ratp.fr/informer/pdf/oriente ... &nompdf=65
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoe zouden jullie het reisschema inkleuren?

Bericht door isadora »

Daad bij het woord:
* ik heb de tickets voor de TGV naar Parijs op 5 mei (v: 9:18 uur) binnen. *O*
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 8 gasten