Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Cpt.Iglo schreef:Wat zijn op dit moment eigenlijk de plannen voor de komende jaren? Welke concrete veranderingen kunnen we verwachten voor wat betreft de infrastructuur, lijnnummers- en routes en materieel? En welke jaartallen horen hierbij?
Lastig om te zeggen, maar die voorgestelde omlegging van lijn 11 Europapark, UMCG, Ciboga, Station Noord en Zernike komt er wel. Het betekent dat je vanaf Zernike niet meer rechtstreeks naar de Grote Markt kunt, maar met een overstap van/op lijn 2.

Voor de rest zal het vernieuwde busnet al in redelijke lijnen staan, al zal de verplaatsing van het busstation naar de achterzijde van het station behoorlijk van invloed gaan zijn, zeker als er een bustunnel onder het station doorkomt. Het betekent dat er op jaarbasis flink bespaard kan gaan worden, omdat de bussen richting zuiden en westen veel sneller de stad uit kunnen zijn.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Maar voor de goede orde, de huidige lijn 11 wordt dus in de toekomst vervangen door lijn 1 welke vanaf Station Europapark via het UMCG naar Zernike rijdt? Wordt dit dan naast lijn 9 de enige mogelijkheid om naar Zernike te reizen, of komt er ook nog een soortgelijke lijn 15 zoals in de huidige vorm? En voor wat betreft de nieuwe lijn 1, hoe willen ze eventuele busstroken of een busbaan inpassen op de Eikenlaan? Ik zie nog erg veel knelpunten, waarvan ik het me haast niet voor kan stellen dat deze over een jaar of 5-6 al aangepakt zijn..

Het Boterdiep wordt gelukkig komende zomer al aangepakt (volgens het DvhN althans), maar naast de Eikenlaan moeten ook de Oostersingel nog aangepakt worden, en zal er een busbaan tussen de Bloemsingel en het Boterdiep moeten komen. Voor lijn 3 & 4 komt er ook een snellere aansluiting op het Oosterhamriktracé vanaf de Bloemsingel. En zijn er al plannen voor de inrichting van de Grote Markt, en de Ooster- en Gelkingestraat?

Een hoop vragen, maar dat komt omdat er ook nog veel onduidelijkheid is over de plannen. Dat vind ik toch wel een groot nadeel ten opzichte van de tramplannen, hierbij was het direct duidelijk wat je ervoor terug zou krijgen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

In theorie is het de bedoeling dat lijn 15 geheel wordt opgeheven zodra Qlink 1 Zernike-Station Noord-UMCG-Europapark gaat rijden én op het Hoofdstation de doorkoppeling van de regionale spoorlijnen voltooid is. Treinreizigers moeten dan ofwel op Station Europapark ofwel op Station Noord overstappen op Qlink 1.

Tussen het Hoofdstation en Zernike bestaat inderdaad ook nog lijn 9, maar die is daar niet voor bedoeld. Studenten zouden de trein naar Station Noord moeten nemen en dáár overstappen op Qlink 1. Qua tijd is dat overigens best snel te doen, want de trein doet er maar 4 minuten over.

Echter, niet elke reiziger komt langs Station Europapark of Station Noord. Denk bijvoorbeeld aan de Intercity-reizigers. Of reizigers van diverse streekbussen. Het is daarom niet uitgesloten dat er ook dan nog een lijn 15 blijft bestaan, of bijvoorbeeld alleen in de spits. Die bus zal dan waarschijnlijk vanaf het Hoofdstation via de HOV-west naar de ringweg rijden en dan bij het Zernike de ringweg verlaten. Het zal echter nog enige tijd duren voordat de regionale treindiensten doorgekoppeld zijn, dus of er dan nog een lijn 15 gehandhaafd blijft zal tegen die tijd worden bekeken.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Is dat ook de reden waarom lijn 15 geen q-link nummer heeft gekregen?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

BrengMe schreef:Is dat ook de reden waarom lijn 15 geen q-link nummer heeft gekregen?
Klopt. De Capacity's zullen dan verhuizen naar de lijn tussen Europapark en Zernike (-Zuidhorn), tezamen met natuurlijk meer bussen, want het zal een hoogfrequente dienst worden.

De treinen uit Leeuwarden zullen in de toekomst ook naar Europapark door gaan rijden en daar keren. Het zou me daarnaast niet verbazen als het mogelijk ook een intercitystop zal worden in de toekomst, juist omdat het een belangrijk overstapknooppunt moet worden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nou of dat de reden is weet ik niet, maar je ziet wel dat er een opbouw gemaakt wordt door nu al lijnnummer 1 te schrappen en te rijden onder 2. Wat dus ook automatisch al een beetje laat inzien wat de plannen voor lijn 2 zijn. :wink:

Het eindbeeld is overigens zeker wel duidelijk en staat ook beschreven in de HOV-visie en de Q-link businesscase. Het enige wat niet duidelijk nog is zijn bijvoorbeeld lijnnummers en materieel, maar dat was bij de tram net zo goed het geval. Of het eindbeeld er uiteindelijk ook zo uit zal gaan zien is nog niet duidelijk, dat is afhankelijk van vraag en financiële mogelijkheid, maar ook dat was bij de tram (doorrijden de regio in) zo.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Zijn de verdere Q-linkplannen ergens uitgewerkt te vinden?
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 24 mar 2014, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Of het eindbeeld er uiteindelijk ook zo uit zal gaan zien is nog niet duidelijk, dat is afhankelijk van vraag en financiële mogelijkheid, maar ook dat was bij de tram (doorrijden de regio in) zo.
Niet mee eens. Bij de tramplannen zou de tram in de eerste fase al direct een volledig vrije route hebben door de stad. Dit zou in 2016 gerealiseerd moeten zijn, iets wat ik bij de busplannen nog niet zie gebeuren. Ik heb er sowieso een hard hoofd in of er ooit een vrije route voor de nieuwe lijn 1 gecreëerd kan worden, want tussen station Noord en de Zonnelaan is er gewoon geen ruimte voor een busbaan of iets dergelijks.

Er is momenteel gewoon erg weinig concreet. Neem bijvoorbeeld de plannen voor het Boterdiep, deze werkzaamheden zouden deze zomer al moeten starten. Toch is er nog nergens informatie hierover te vinden, zelfs niet op de site van de gemeente. Bij de tramplannen werden er ruim van te voren (eind 2011) al impressies vrijgegeven, voor plannen die pas in 2013/2014 uitgevoerd hadden moeten worden. Ik vind het jammer dat dit nu veel minder gebeurd.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Ik zie het niet gebeuren dat er vrije busbanen komen op de Zonnelaan, Eikenlaan en Oostersingel. Gelet op het verzet tegen een tram door die straten zal het aanleggen van vrije busbanen tot veel verzet leiden. En politieke partijen zijn daar erg vatbaar voor. (Dan krijg je al snel kreten als "Geen herhaling van het tramfiasco!"). De geplande lijn 1 zal dan ook veelal tussen het normale verkeer gaan rijden, met alle vertraging van dien. Ik denk dat over de route Europapark-UMCG-Zernike als snel 25 a 30 minuten zal duren.

Een goede verbinding tussen het Hoofdstation en Zernike blijft ook in de toekomst onmisbaar. Het Hoofdstation is en blijft het centrale ov-knooppunt in de stad. Daar zal ook het doorkoppelen van regionale spoorlijnen weinig verandering in brengen. Ik denk dat de mogelijkheden van station Europapark enorm worden overschat. Zelfs al kan je van Assen/Hoogezand naar het UMCG misschien iets sneller reizen door vanaf Europapark de bus te nemen, zelfs dan denk ik dat veel reizigers op de automatische piloot naar het Hoofdstation reizen, om daar een bus naar het UMCG te nemen. Voor andere bestemmingen, noordelijker dan het UMCG, is station Europapark als overstapknooppunt nu niet of nauwelijks interessant, en dat zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo zijn. Een intercitystatus voor dit station lijkt mij al helemaal een kansloze onderneming.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er is maar één optie om UMCG-klanten via Europapark te laten reizen: geen bussen vanaf het Hoofdstation naar UMCG. Zelfde geldt voor Hoofdstation - Zernike. Maar dat is natuurlijk helemaal niet reëel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind de Qlink-formule tot nu toe een goed alternatief voor de tramplannen. Betaalbaar en flexibel. De Qlink lijn 1 (Station Europapark - UMCG - Centrum - P+R Zernike) lijkt me echter een zeer slecht plan. De lijn op zichzelf is echt nog niet heel vreemd, maar meer het feit dat lijn 15 (HS - P+R Zernike) gaat verdwijnen.
Zeker voor mensen die vanaf het Hoofdstation moeten reizen naar het Zernike, is dit idee zeker niet sneller dan de huidige situatie. Lijn 15 rijdt meestal binnen een kwartier (hooguit 20 min) naar het Zernike complex. Als je eerst met de trein naar Europapark moet, moet je eerst 5 minuten lopen naar de trein. Wachttijd. Vervolgens nog een wachten op een bus (die waarschijnlijk propvol zit als iedereen van het UMCG ook nog mee moet) en dan met een enorme omweg naar het Zernike. Dan zal ik nog eerder lijn 9 pakken, die er binnen 20-25 minuten kan komen (meestal sneller).
Met het verdwijnen van lijn 11 zal er een keer extra moeten worden overgestapt om naar de Grote Markt te gaan (voor mensen uit Paddepoel, Zernike). Daarnaast lijkt het me dat studenten minder snel even ergens wat zullen gaan drinken in de zomer.
De lijn 1 zal ook niet sneller zijn voor de mensen die naar UMCG (Noord) moeten. Lijnen 3, 4 en 5 rijden binnen 10 minuten naar het UMCG vanaf het Hoofdstation. Met lijn 2 kom je ook al aardig in de buurt (Grote Markt, Korenstraat, Kapteynlaan).
Wat ik met dit plan niet begrijp is wat de verbetering is? Lijn 15 rijdt nu een snelle route, net als de route vorig jaar. Welk probleem moet er worden opgelost? Sneller wordt het niet, en gemakkelijker ook zeker niet. Waarom niet laten zoals het is? Tevens ben ik het eens met bovenstaande dat het Hoofdstation het Centrale Station is (al noemen we dat nu niet meer zo :lol: ) waardoor je zeker vanaf hier snel naar Zernike moet kunnen reizen.
De drukste bestemmingen op één lijn zetten wil niet zeggen dat het een succesvolle lijn gaat worden! Ik zou dan eerder vasthouden aan het idee dat je vanaf een wijk/drukke plaats rijdt naar een belangrijke locatie in de stad.

Verder wordt boven weergegeven dat de huidige lijn 2 al een indicatie kan geven hoe alles er uit kan zien. Ik denk dat juist nog helemaal niet zeker is. Ik verwacht wel dat het een Qlink lijn wordt, want anders was die samenvoeging met lijn 1 niet geweest, maar de route is allerminst onduidelijk. Misschien wordt het wel enkel De Wijert - HS - Korrewegwijk - Station Noord, of zoals elders wel te lezen was De Punt - Vinkhuizen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

njoy schreef:
Ik denk dat de mogelijkheden van station Europapark enorm worden overschat. Zelfs al kan je van Assen/Hoogezand naar het UMCG misschien iets sneller reizen door vanaf Europapark de bus te nemen, zelfs dan denk ik dat veel reizigers op de automatische piloot naar het Hoofdstation reizen, om daar een bus naar het UMCG te nemen.
De naamgeving van OV-Knooppunten blijft een rol hebben in de gedachten van een persoon. Als ze dan toch rare dingen aan het doen zijn in Groningen, waarom dan niet gewoon van Station Europapark het Hoofdstation maken als je reizigers wilt dwingen vanaf dit station te reizen? Dan moet Hoofdstation maar Station Centrum worden met grote opslag/rangeercapaciteiten voor NS/Arriva. Waarom maakt men een nieuw busstation bij het huidige Hoofdstation als men de reizigers zo graag wil laten overstappen op het huidige Europapark?

In de toekomst zal de Oostersingel 'gewoon' een lange busbaan moeten worden, al dan niet met zo ruim baan voor ambulances voor het UMCG. En nu treffen alleen alle Qlink bussen elkaar op UMCG, dan zal daar ook een vernieuwd knooppunt al dan niet busstation moeten komen.

Ook nu de gevels op de Grote Markt naar voren worden gehaald en het aantal buslijnen over deze plaats vermindert, lijkt het mij logisch dat in de toekomst het berrijdbare gedeelte van de Grote Markt wordt versmald en dan het stuk asfalt waar voorheen 6/3 enz. stopten zal moeten verdwijnen. Dan heb je een stuk rustigere Grote Markt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Voor de duidelijkheid, Hoofdstation-Zernike verloopt niet via Europapark maar via Station Noord.

Hoofdstation - Station Noord is 4 minuten met de trein, dan nog een minuut of 5 met Qlink 1 naar Zernike. Waarschijnlijk ben je er dan nog steeds in 15 minuten.

Maar zoals gezegd, dat lijn 15 volledig zal verdwijnen is nog niet zeker. Sowieso niet totdat de treindiensten zijn doorgekoppeld:

Totdat de groene lijn volledig op HOV-niveau is gebracht en alle treindiensten zijn doorgekoppeld blijft er tussen het Hoofdstation en Zernike, via de westelijke ringweg, een sneldienst rijden. Dit is een tijdelijke voorziening die niet in het streefbeeld is opgenomen. (HOV-visie)

Dat de lijn niet in het streefbeeld staat als HOV-as is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat er daarna geen buslijn meer kan zijn. Zeker in de spits zal er denk ik behoefte blijven aan een lijn die Qlink 1 ontlast. Maar dat zou dus ook een scholieren- of spitslijn kunnen zijn. Maar dat is iets dat ter zijner tijd wel zal worden bekeken. Op die termijn is nog zoveel onzekerheid: OV-studentenkaart, nieuwe concessie vanaf 2017. Erg onzekere allemaal.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Oké, Station Noord is sneller idd, maar dan heb je als reistijd nog wel meer dan een kwartier..
P R Zernike naar Noord 10 min
Noord naar HS 4 min
Overstaptijd 4 min
Looptijd 4 min.
= 22 minuten
Een bijkomend nadeel kan zijn dat de kosten van het reizen hoger zullen worden. 3,43 euro betaal je als je deze route (Qlink 1) nu zal afleggen. De huidige route HS - Zernike (lijn 15) kost 1,81 euro.
Waarom is de huidige route eigenlijk niet goed?
Maar ik wacht het verder af. Ben benieuwd naar de toekomstplannen.

Is 5 Qlink lijnen overigens het maximum?
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

gebruiker77 schreef:Is 5 Qlink lijnen overigens het maximum?
Denk ik niet. Als het een goed concept blijkt te zijn kunnen er best meer lijnen komen.

Overigens lees ik ook ergens iets over een HOV-lijn (bruin?) Drachten - Groningen HS - Assen/Emmen, geen idee of dat ook in de planning ligt en of het qlink moet worden
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Een bijkomend probleem, als iedereen eerst vanaf het Hoofdstation met de trein naar het Noorderstation moet reizen, is dat op dit traject slechts 4 treinen per uur rijden. Meer treinen is niet mogelijk, zonder zeer dure en ingrijpende maatregelen. Het is de vraag of die 4 treinen de vervoersvraag in de ochtendspits aan kunnen. En al kunnen de treinen dat wel, dan is het nog de vraag of de bussen van Noorderstation naar Zernike zo'n massa mensen ineens kunnen verwerken, als de trein bij het Noorderstation is leeggestroomd.

De huidige werkwijze met Lijn 15 lijkt me veel efficiënter en gunstiger: om de paar minuten een bus van Hoofdstation naar Zernike. In de ochtendspits komt bijna iedere minuut wel een streekbus of trein aan waardoor het nooit lang duurt voordat Lijn 15 vol is en wegrijdt. Hierdoor zijn de wachttijden voor bijna iedereen die naar Zernike reist minimaal.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Statler Rail schreef:Voor de duidelijkheid, Hoofdstation-Zernike verloopt niet via Europapark maar via Station Noord.
In bovenstaande reacties staat toch echt dat een nieuwe Qlink 1 Station Europapark- Zernike wordt!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Maurice Hooikammer schreef:
Statler Rail schreef:Voor de duidelijkheid, Hoofdstation-Zernike verloopt niet via Europapark maar via Station Noord.
In bovenstaande reacties staat toch echt dat een nieuwe Qlink 1 Station Europapark- Zernike wordt!
Als je de volgende zin in mijn post ook gequote had, dan zou je lezen dat reizigers met de TREIN van het Hoofdstation naar Station Noord moeten om dáár op Qlink 1 (Europapark-UMCG-Noord-Zernike-Zuidhorn) over te stappen. :lol:

Maar wat diverse personen hierboven terecht opmerken: wat is er eigenlijk mis met lijn 15 via de ringweg? Dat is nou precies ook mijn punt. Zeker wanneer lijn 15 via de HOV-west naar de ringweg gaat rijden, is dit gewoon een erg efficiënte manier om reizigers naar Zernike te vervoeren. Als je lijn 15 gaat opheffen om Qlink 1 kunstmatig te vullen, dan ben je verkeerd bezig. Daar komt nog bij dat ook iemand al terecht opmerkt dat het spoor Groningen - Groningen Noord maar een beperkte capaciteit heeft door het enkelspoor. Zolang dat niet wordt aangepakt is het niet erg aantrekkelijk om reizigers naar Station Noord met een trein te sturen die maar 4x per uur rijdt, ook in de spits...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

In de plannen wordt ook wel gesproken over reizen naar het nieuwe busstation bij UMCG Noord om daar over te stappen op lijn 1 (zeg maar de koppelingsvariant). Ik heb in de oorspronkelijke plannen helemaal niets gelezen over met de trein naar Noord. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling trouwens. Qlink is bedoeld om op knooppunten vlak buiten het centrum en belangrijke plaatsen aan te sluiten.

Ik zag trouwens dat iemand vroeg of 5 Qlinks het maximum zijn. Nee, er zijn plannen voor meer (onderliggende) lijnen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Hoe dan ook is moeten overstappen op de verbinding Hoofdstation - Zernike een absurd slecht idee.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Inderdaad, net als dat het eigenlijk ook absurd is dat voor de verbinding Grote Markt/centrum - Zernike overgestapt zou moeten worden, al vind ik dat toch iets minder bezwaarlijk.

Voor zover ik heb begrepen zijn OV-knooppunten als Noorderstation en Europapark aanvullend op het OV-knooppunt Hoofdstation. Als spoorlijnen worden doorgekoppeld hoeven sommige reizigers niet meer bij het Hoofdstation uit de trein, maar een halte later. Gelet op de ligging van de grote publiekstrekkers in de stad en de vervoerstromen zie ik hierbij maar twee echte verbeteringen, namelijk:
- vanuit Hoogezand naar Zernike; met de trein naar Noorderstation, en daar op de bus naar Zernike
- vanuit Sauwerd naar Europapark
Voor het overige denk ik dat we van deze aanvullende knooppunten niet te veel moeten verwachten.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Qlink is bedoeld om op knooppunten vlak buiten het centrum en belangrijke plaatsen aan te sluiten. Ik zag trouwens dat iemand vroeg of 5 Qlinks het maximum zijn. Nee, er zijn plannen voor meer (onderliggende) lijnen.
Zoveel lijnen zijn er toch eigenlijk niet meer te bedenken? De Bruine lijn (Drachten - Groningen HS - Assen/Emmen) die hierboven wordt gesuggereerd is toch eigenlijk een samenvoeging van 314/304 en 305/309 en gaat toch niet naar een belangrijke knooppunt in het Centrum?
Eerlijk gezegd zie ik niet heel veel Qlink-lijnen verschijnen. Qlink De Punt - Vinkhuizen, Qlink Bedum, Middelstum en Qlink (nu 309, hoewel Qliner of dan lijn 50) Assen met een bestemming in de stad (bijv. een deel van lijn 7, 8 of 9) lijken mij nog een redelijke kans te maken. De overige lijnen zijn grotendeels Qliner.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Wat zal er nog bij komen?
Qlink 1-groen staat in de HOV-visie, Europapark - UMCG - Station Noord - Zernike - Zuidhorn.
Qlink 2-rood lijkt ook wel waarschijnlijk; (Vinkhuizen?) - HS - Martiniziekenhuis - Eelde - Airport - P+R De Punt.

En ik zie in de toekomst nog wel een Qlink-oranje blijven, maar dan als Assen Kloosterveen - P+R De Punt - Groningen HS - Zernike. Feitelijk een koppeling tussen de huidige "tijdelijke" Qlink 15 en de Qliners naar Assen. Die lijn staat nog niet in de planning, maar dat zou me niet onlogisch lijken vanuit netwerkontwikkelingsperspectief.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Ik zat ook al een tijdje aan zo'n lijn te denken van kloosterveen-zernike te denken, maar ik vraag me af of het er komt. Q-link leek me meer iets voor wat kleinere plaatsen die ook wat dichter bij Groningen-stad liggen. Maar ik las wel iets over een bruine lijn drachten-groningen-assen/emmen.

Maar dan houd je wel erg weinig Qliners over, en dat zou niet direct een vooruitgang zijn.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Denk maar eens aan wat lijn 17 is, en dan door ri. Noordoost ;). Meer kan ik echt niet zeggen. Maar zulke lijnen. En ik zou geen rekening houden met plaatsen als Drachten en Assen. Zijn nooit plannen voor geweest en gaan er waarschijnlijk ook niet komen. Misschien alleen naar Assen danwel Kloosterveen en door op 15, dat zou wel kunnen. Middellange afstand is Qliner en zal Qliner blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten