Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Het Eindhovense Summa College hangt mogelijk een claim van de belastingdienst boven het hoofd. Op dit moment doet de Onderwijsinspectie onderzoek naar de kwaliteit van het maatwerktraject Opleiding Buschauffeur voor werknemers van busmaatschappij Connexxion.
Connexxion/Hermes is direct betrokken bij de opleiding :
Tussen 2009 en 2011 volgden 3325 werknemers van busmaatschappij Connexxion een opleiding chauffeur personenvervoer aan de School voor Transport & Logistiek van het Summa College, voorheen het ROC Eindhoven. Connexxion kon daarvoor belastingkorting claimen op grond van de Wet Vermindering Afdracht (WVA).
Summa College deel 1
EINDHOVEN - De onderwijsinspectie wil 4 miljoen euro terugvorderen van het Eindhovense Summa College. De claim vloeit voort uit een vernietigend rapport van de inspectie over de opleiding 'chauffeur openbaar vervoer.'
Afgelopen najaar kwalificeerde de inspectie deze mbo2-opleiding van het Summa als 'volstrekt onder de maat.'
Summa College deel 2
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Dat is hun eigen probleem, hadden ze niet zo slordig moeten zijn met het opleiden van chagrijnige mensen tot chauffeurs
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Die opleiding is volgens mij Hermes/Conexxion niet gericht op klantvriendelijkheid,overstappen via de CVL worden bijna nooit geregeld,rolstoelers worden door sommige chauffeurs geweigerd,heb zelfs ooit een chauffeur gehad die had geblowd.
Vraag me soms echt af wat voor mensen dat soort chauffeurs aannemen. De docenten zullen ook wel waardeloos zijn,anders haal je deze mensen allang uit.
Had eerlijk gezegd verwacht dat ROC ter AA het nog slechter zou doen dan Summa,Helmondse chauffeurs zijn over het algemeen slechter dan hun Eindhovense collega's.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Nee de klantvriendelijkheid ligt inderdaad erg laag in Helmond.
Ik heb een keer gehad dat de chauffeur mij totaal negeerde toen ik met lijn 51 tussen de Helmondselaan en de Ameideflat reisde om mijn opa'(die toen slecht ter been was) op te halen. Toen ik uitstapte zei hij; 'had je niet kunnen lopen'. Ik antwoordde 'Wees blij dat ik meega als er al zo weinig mensen zijn, hiermee betaal ik een stukje van je loon' en toen reed hij chagrijnig weg...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

@Mr-W
De klacht van de inspectie was dat die opleiding gewoon een wassen neus was waarbij Summa subsidie opstreek, Hermes/CXX belastingaftrek kreeg en de student een flut-diploma kreeg. Het zat op de grens van regelrechte fraude.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Mr-W »

Dat is ook wel te merken,reiziger afblaffen omdat ze maar 2 haltes meegaan om iemand die slecht ter been is op te halen :N
Heb serieuze vragen bij de Docenten die dit soort chauffeurs opleiden,volgens mij hebben ze geen onderwijsbevoegdheid.
Zelfs op de website heeft de opleiding niet eens een fatsoenlijk brochure.......
Chauffeur Openbaar Vervoer
Vraag me af hoe ze in andere regio's chauffeurs opleiden,ook via ROC of gewoon intern in het bedrijf
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Plan-V444 »

Nou ik denk vanwege de claim boven Summa gewoon intern, maar het gebeurt heel slecht.
Ik heb de chauffeur in kwestie al meerdere malen op Lijn 51 Helmond, Eeuwsels - Station en
[wiki]Lijn 144 Oirschot Sint Jorisstraat - Eindhoven Station (2011)[/wiki]. Op lijn 144 was de laatste keer en blijkbaar herkende hij mij nog, hij heeft van Best tot Eindhoven Catherina Ziekenhuis oost niet harder dan 60 gereden, toen ben ik eruit gegaan en overgestapt op Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station. Toen kon hij inees wel met 90 over de Boschdijk in Eindhoven scheuren....
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

Jongens, jullie verwachten gewoon te veel. Die zg. opleiding bij Summa bestond uit welgeteld twee lesuren per week.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door marlies »

Een opleiding tot buschauffeur is toch weinig anders dan: een beetje met mensen om kunnen gaan (dat kun je niet echt leren, helaas voor sommigen ;) ), rijbewijs halen en daarna wat materieelinstructie en lijnverkenning? Misschien nog es een foldertje over tarieven uit je kop leren. Inderdaad nogal dubieus om te doen alsof dat een legitieme volwaardige MBO-opleiding is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

Nee, het ging volgens de folder ook om zaken als voertuigtechniek, onderhoud, levensreddend handelen (=EHBO), communicatie, sociale vaardigheden, vervoerbewijzen, basiskennis Engels, etc.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door marlies »

Je moet ook al aardig wat weten van voertuigtechniek en EHBO om je D-rijbewijs te halen, dus dat kunnen ze heel makkelijk roepen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Een opleiding tot buschauffeur is toch weinig anders dan: een beetje met mensen om kunnen gaan (dat kun je niet echt leren, helaas voor sommigen ;) ), rijbewijs halen en daarna wat materieelinstructie en lijnverkenning? Misschien nog es een foldertje over tarieven uit je kop leren. Inderdaad nogal dubieus om te doen alsof dat een legitieme volwaardige MBO-opleiding is.
De functie buschauffeur is gewoon een normaal beroep in Nederland. Je mag toch verwachten dat mensen minimaal een volwaardige MBO-opleiding achter de rug hebben. En anders staan ze vast in Roemenië te springen om hier buschauffeur te worden. :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door huibe »

En niet alleen cxx/hermes heeft zaken gedaan met deze opleiding. Veolia is ook met deze opleiding in zee gegaan. In het kader van code 95 en twee extra lessen konden de chauffeurs een mbo diploma halen. Het was zowel school al vervoerder vooral te doen om de centen.....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
marlies schreef:Een opleiding tot buschauffeur is toch weinig anders dan: een beetje met mensen om kunnen gaan (dat kun je niet echt leren, helaas voor sommigen ;) ), rijbewijs halen en daarna wat materieelinstructie en lijnverkenning? Misschien nog es een foldertje over tarieven uit je kop leren. Inderdaad nogal dubieus om te doen alsof dat een legitieme volwaardige MBO-opleiding is.
De functie buschauffeur is gewoon een normaal beroep in Nederland. Je mag toch verwachten dat mensen minimaal een volwaardige MBO-opleiding achter de rug hebben. En anders staan ze vast in Roemenië te springen om hier buschauffeur te worden. :?
Hoezo? Als je voor elk normaal beroep minimaal een MBO-opleiding nodig zou hebben zouden een boel mensen hun baan verliezen hoor. En alsof ze in Roemenië niet opleidingen op MBO-niveau hebben.

Dat veel buschauffeurs MBO hebben komt omdat ze iets moesten doen tot ze 21 waren, niet omdat het voor het werk perse nodig is. Er zijn er genoeg die 't niet hebben, namelijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

marlies schreef: Hoezo? Als je voor elk normaal beroep minimaal een MBO-opleiding nodig zou hebben zouden een boel mensen hun baan verliezen hoor. En alsof ze in Roemenië niet opleidingen op MBO-niveau hebben.

Dat veel buschauffeurs MBO hebben komt omdat ze iets moesten doen tot ze 21 waren, niet omdat het voor het werk perse nodig is. Er zijn er genoeg die 't niet hebben, namelijk.
De opmerking van Vinny is toch wel relevant, want als je amper een opleiding nodig hebt wat rechtvaardigt dan nog de huidige lonen in het OV, die bijv. stukken hoger liggen dan in de touringcarsector?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door marlies »

Veel groter risico op geweld, veel minder afwisseling in je werk en meer van dat soort factoren?

Je maakt mij in ieder geval niet wijs dat een MBO-opleiding voor een OV-chauffeur een noodzakelijkheid is maar voor een touringcarchauffeur niet. Daar kan het verschil in salaris niet zitten.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door huibe »

Frans F schreef:De opmerking van Vinny is toch wel relevant, want als je amper een opleiding nodig hebt wat rechtvaardigt dan nog de huidige lonen in het OV, die bijv. stukken hoger liggen dan in de touringcarsector?
En dat is het verschil tussen de 'commerciele' touringcar bedrijven en de 'voormalige overheids' openbaar vervoer bedrijven....

Maar in de basis is geen verschil tussen een touringcarchauffeur en een lijnbuschauffeur. Wat de ov-bedrijven samen met het ROC hebben geprobeerd is om de interne (en externe code 95/chauffeursdiploma) opleiding om te zetten in een papiertje. Zodat de bedrijven en het ROC subsidies konden opstrijken en de chauffeur kon zeggen dat hij gediplomeerd is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door dennistd »

Overigens heeft het ROC van Twente dezelfde boete gekregen las ik vanmorgen in de TC Tubantia.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

@dennistd
Zelfde zwendel met subsidies. Wat mij alleen wel verbaast is dat de vervoersbedrijven hier wel mee weg komen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door huibe »

Dat de vervoerbedrijven hiermee weg komen is dus niet zeker.

Zie Belastingdienst dreigt Brabantse busmaatschappij met miljoenenclaim
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Michael 1988 »

Dit gaat niet meteen over de kwestie over hoe de opleiding op zichzelf was of zo. Maar ik keek iets verder en zag twee verschillende aantallen staan wat betreft de studerende buschauffeurs tussen 2009 en 2011. In het artikel wat hiet was aangehaald stond het volgende:
Tussen 2009 en 2011 volgden 3325 werknemers van busmaatschappij Connexxion een opleiding chauffeur personenvervoer aan de School voor Transport & Logistiek van het Summa College, voorheen het ROC Eindhoven.
In een andere artikel genaamd,
PvdA: mogelijk juridische stappen tegen Summa College
, stond weer iets anders (zie hier).
In totaal volgden 2.132 chauffeurs van Connexxion tussen 2009 en 2012 het zogenaamde maatwerktraject.
Het eerste artikel werd voor het eerst geschreven op 24 september 2013, maar kreeg een update op 12 februari 2014. Het twee artikel werd juist geschreven op 12 februari 2014.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Frans F »

Los van de verschillende aantallen betekent het laatste artikel dat er naast terugbetaling van de subsidies ook strafvervolging dreigt voor deze zwendelpraktijken. Omdat ook gekeken wordt of daarbij is samengewerkt met de busbedrijven, zou bij bewijs daarvoor ook Hermes strafrechtelijk kunnen worden vervolgd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Michael 1988 »

Andere scholen die dezelfde problemen hebben als het Summa College zijn onder andere ROC van Twente. Dus ik denk eerder dat Connexxion hierin ook een boete moet krijgen/strafrechtelijke vervolging i.p.v. alleen Hermes.

ROC van Twente stapt naar de rechter om boete van onderwijsinspectie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Het Summa College in Eindhoven hoeft geen claim van 4 miljoen euro te betalen, maar moet investeren in onderwijs.

Dat is het resultaat van een bestuurlijke overeenkomst tussen het Summa College en de Onderwijsinspectie. De claim hing de mbo-instelling boven het hoofd vanwege een in de ogen van de inspectie ondeugdelijke opleiding tot buschauffeur.
ed.nl
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Claim van 4 miljoen dreigt voor Summa College Eindhoven

Bericht door starx »

Even advocaat van de duivel spelen.

De verplichting om 4 miljoen in onderwijs te steken vind ik belachelijk. Het is een onderwijsinstelling, dus volgens mij is het hun verdomde plicht om al hun beschikbare budget in het onderwijs te investeren (behoudens een financiële buffer). Of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten