Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Die tangent-lijn heb ik al wel eens van gehoord. Dat soort grappen zaten ook in het "busknopenmodel", wat ten tijde van de tram als alternatief werd onderzocht en vervolgens afgefakkeld, maar wat nu eigenlijk toch geleidelijk wordt ingevoerd. Alleen wordt de benaming "busknopenmodel" angstvallig vermeden.
Maar die tangentlijn kan desnoods al helemaal bij P+R De Punt beginnen, en dan via Martiniziekenhuis, Hoogkerk P+R, Zernike, Kardinge en een toekomstig P+R Driebond. Maar ik zie daar niet gigantisch veel vervoerspotentie in. Lijn 17 is toch ook vaak vrij leeg, op een paar spitsritten na.
Langer geleden was er een spitslijn 10 van Vinkhuizen naar Zernike en vervolgens naar Kardinge. Die was gekoppeld aan lijn 13 HS-Vinkhuizen, als ik het goed heb. Lijn 10 zal niet zijn opgeheven omdat deze zo'n groot succes was. In de spits kan je er nu misschien wel een paar bussen laten rijden, maar een hoogfrequente Qlink-lijn die 7 dagen per week van vroeg tot laat rijdt? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets een succes zou worden.
Maar die tangentlijn kan desnoods al helemaal bij P+R De Punt beginnen, en dan via Martiniziekenhuis, Hoogkerk P+R, Zernike, Kardinge en een toekomstig P+R Driebond. Maar ik zie daar niet gigantisch veel vervoerspotentie in. Lijn 17 is toch ook vaak vrij leeg, op een paar spitsritten na.
Langer geleden was er een spitslijn 10 van Vinkhuizen naar Zernike en vervolgens naar Kardinge. Die was gekoppeld aan lijn 13 HS-Vinkhuizen, als ik het goed heb. Lijn 10 zal niet zijn opgeheven omdat deze zo'n groot succes was. In de spits kan je er nu misschien wel een paar bussen laten rijden, maar een hoogfrequente Qlink-lijn die 7 dagen per week van vroeg tot laat rijdt? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets een succes zou worden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het is niet eens de enge tangent die wordt genoemd. En lijn 10 is eind jaren 90 opgeheven, dat waren wel wat andere tijden. En het gaat niet om een hoogfrequente verbinding maar een basislijn met meer ritten in de spits, onder de noemer Qlink.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Volgens mij heeft het weinig toegevoegde waarde om deze lijn bij P+R De Punt te laten beginnen. Lijn 2 (Vinkhuizen/Korrewegwijk - De Punt) rijdt immers ook al naar het Martini ZKHS vanaf De Punt. Deze lijn kan daarom beter beginnen bij het Martini ZKHS. Ik zie dan eerder een verbinding Assen Kloosterveen - De Punt - Zernike.Statler Rail schreef: Maar die tangentlijn kan desnoods al helemaal bij P+R De Punt beginnen, en dan via Martiniziekenhuis, Hoogkerk P+R, Zernike, Kardinge en een toekomstig P+R Driebond. Maar ik zie daar niet gigantisch veel vervoerspotentie in. Lijn 17 is toch ook vaak vrij leeg, op een paar spitsritten na.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
zijn er al weer nieuwe kentekens bekend?
3427 en hoger
Heb er nog geen foto's van gezien.
3427 en hoger
Heb er nog geen foto's van gezien.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
3420 77-BDL-4
3421 80-BDL-4
3422 81-BDL-4
3423 82-BDL-4
3424 83-BDL-4
3425 84-BDL-4
3426 32-BDN-8
3427 35-BDN-8
3428
3429 33-BDN-8
3430 37-BDN-8
3431 18-BDN-9
3432
3433 03-BDP-1
3434
3435
3436
3437
3438
3439
3440
3441 02-BDP-2
3442 05-BDP-1
3443
3444
3445 44-BDP-1
3446
3447
3421 80-BDL-4
3422 81-BDL-4
3423 82-BDL-4
3424 83-BDL-4
3425 84-BDL-4
3426 32-BDN-8
3427 35-BDN-8
3428
3429 33-BDN-8
3430 37-BDN-8
3431 18-BDN-9
3432
3433 03-BDP-1
3434
3435
3436
3437
3438
3439
3440
3441 02-BDP-2
3442 05-BDP-1
3443
3444
3445 44-BDP-1
3446
3447
Laatst gewijzigd door rener op wo 19 feb 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 17 feb 2014, 00:40
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zou jij ons op de hoogte willen houden wanneer de andere 14 nieuwe bussen worden geleverd. En al enig idee wanneer die geleverd zullen worden door Mercedes?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zaterdagmiddag bleek voor een buschauffeur het toch moeilijk de normale route te rijden. Rijdend in Paddepoel reed de bus over de volle lengte door de Plutolaan en Venuslaan om toch maar de weg naar Zernike te vervolgen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik wil best eens het lijstje updaten. Maar doe het meestal ook maar van wat ik zie op ovradar.nl en wat ik toevallig zie rijden(pas dan heb ik een kenteken)
zoals de 3431 en 3446 rijden vandaag ook maar ik heb nog geen idee welk kenteken ze hebben.
zoals de 3431 en 3446 rijden vandaag ook maar ik heb nog geen idee welk kenteken ze hebben.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik zie de laatste tijd ook -eindelijk- meer Qlink-bussen rijden dan 'gewone' bussen, alhoewel, donderdag in Roden nog twee maal een standaard stadsbus zien rijden.
Hier een foto van het allereerste begin van wat nu lijn 4 is, dat was destijds lijn 517, inderdaad, later vernummerd in nummer 317. Je had ook Aggloliner 516, nu de basis voor lijn 3 en Aggloliner 518, nu grotendeels lijn 5
Hier een foto van het allereerste begin van wat nu lijn 4 is, dat was destijds lijn 517, inderdaad, later vernummerd in nummer 317. Je had ook Aggloliner 516, nu de basis voor lijn 3 en Aggloliner 518, nu grotendeels lijn 5
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 17 feb 2014, 00:40
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Hoeveel bussen moeten er in totaal nog worden geleverd en wanneer denk je dat alle nieuwe bussen rijden?
Wat me ook op viel is dat er op Leek lijn 3 meer nieuwe bussen rijden dan naar Roden enig idee waarom dat is?
Wat me ook op viel is dat er op Leek lijn 3 meer nieuwe bussen rijden dan naar Roden enig idee waarom dat is?
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Er is ook begonnen met het aanleggen van de verhoogde halteperrons bij de halte Kranenburg (Peizerweg) voor lijn 3/4.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Las in de krant dat de proeven met de 24m bus geslaagd zijn. Enige minpuntje was dat de perronlengte op HS te kort was. Ach ja, wordt toch in de toekomst veranderd. Groningen zal dus binnen enkele jaren de Van Hool dubbelgeledes kunnen begroeten.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Volgens mij werd er niet precies op de Van Hool's gedoeld, maar gewoon naar de lengte. Dat de testbus een Van Hool was komt omdat ze hem uit Utrecht hebben geleend. Mogelijk wordt het ander 24-meter materieel.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ah, dat is nu ook al meteen bekend gemaakt? Misschien een linkje?Maurice Hooikammer schreef:......Groningen zal dus binnen enkele jaren de Van Hool dubbelgeledes kunnen begroeten.
Ze houden van snel beslissen in Groningen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Sowieso vreemd om nu een hoop nieuwe CapaCity's aan geschaft te hebben, en dan over een paar jaar dubbelgeledes te willen kopen. Had dat dan in een keer gedaan...
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
En ik maar denken dat dit busplan een vervolg was op de eeuwigdurende tramdiscussie. :Xisadora schreef:(...) Ze houden van snel beslissen in Groningen.
Het is een spectrum.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Is nog helemaal geen bus gekozen. Groningen is ook Mercedesstad. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat de Capacity wordt ingeruild voor een VanHool.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Er stond dat de "dubbelgelede Van Hool" positief getest was. Het hoeft dan niet direct een Van Hool te worden, maar uit deze zinsopbouw zou dan blijken dat ze de Van Hool willen. Niet handig van mijn kant qua berichtgeving sorry... :@
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat zegt niks... Dordrecht was ook een Mercedesstad, daar rijden er tegenwoordig 0,0 meer.Kevster schreef:Groningen is ook Mercedesstad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Hallo, ik ben weliswaar nieuw hier op het forum, maar ik kijk al wel een tijdje mee.
Voor wat betreft de aanschaf van dubbelgelede bussen en de inzet van Capacity's zou ik me het volgende kunnen voorstellen: op lijn 15 kunnen dan dubbelgelede bussen komen, de Capacity's zouden kunnen doorschuiven naar lijn 3 en/of 4 (eventueel zelfs met aanvulling) en de daarbij vrijkomende nieuwe geledes zouden op een nog te ontwikkelen Q-link lijn ingezet kunnen worden.
En de lengte van het perron op het station is niet voldoende? Ach, wat te denken van perron W, waar ik afgelopen zaterdag nog twee gelede's achter elkaar (lijnen 6 en 163) de toegang tot de rest van het busstation zag versperren... En ja, daar heb ik Qbuzz maar even een mailtje over gestuurd.
Voor wat betreft de aanschaf van dubbelgelede bussen en de inzet van Capacity's zou ik me het volgende kunnen voorstellen: op lijn 15 kunnen dan dubbelgelede bussen komen, de Capacity's zouden kunnen doorschuiven naar lijn 3 en/of 4 (eventueel zelfs met aanvulling) en de daarbij vrijkomende nieuwe geledes zouden op een nog te ontwikkelen Q-link lijn ingezet kunnen worden.
En de lengte van het perron op het station is niet voldoende? Ach, wat te denken van perron W, waar ik afgelopen zaterdag nog twee gelede's achter elkaar (lijnen 6 en 163) de toegang tot de rest van het busstation zag versperren... En ja, daar heb ik Qbuzz maar even een mailtje over gestuurd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Eens, maar het als het gaat om de aanschaf van nieuwe bussen spelen ervaringen met bussen en kwaliteit van bussen natuurlijk wel mee. Mercedes heeft haar waarde aangetoond voor Groningen en kennis en onderdelen zijn nu aanwezig. Die dubbelgelede bussen zijn eigenlijk ook niet erg sterke concurrentie voor de Capacity; er kunnen namelijk niet eens noemenswaardig meer mensen in en ze zijn een stuk langer en lomper.Daniel schreef: Dat zegt niks... Dordrecht was ook een Mercedesstad, daar rijden er tegenwoordig 0,0 meer.
Wat ik wel heb begrepen is dat de Hess LighTram wordt overwogen, die zou de kwaliteit van een tram benaderen. Misschien vandaar de keuze...
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
@JVD: Capacity's op lijn 3 en 4 klinkt leuk, maar we zitten dan alsof met die herrieschoppers op de Grote Markt opgescheept. De Euro 6 bussen zijn al veel stiller dan de Capacity's, maar uiteindelijk vind ik dat er in het centrum alleen maar elektrisch gereden moet worden. Pas dan bereik je ook pas de zoveel genoemde 'tramkwaliteit'. Ik denk dat een snellijn vanaf het hoofdstation naar Zernike ook in de toekomst nodig blijft, en ik zou daarom ook de Capacity's gewoon op dat traject (in de toekomst uiteraard via HOV-west) laten rijden. Op de (nieuwe) lijnen 1, 2, 3, 4 en 5 zou je dan die dubbelgeledes in kunnen zetten. Hoop bij de keuze voor bovenstaande bus van HESS wel dat er dan inmiddels een wat moderner model is..
Ik geloof overigens niet dat er in een Capacity nagenoeg evenveel passagiers kunnen als in een dubbelgelede bus. Deze laatste is 4 meter langer, en heeft dus in ieder geval veel meer ruimte voor staanplaatsen beschikbaar.
Ik geloof overigens niet dat er in een Capacity nagenoeg evenveel passagiers kunnen als in een dubbelgelede bus. Deze laatste is 4 meter langer, en heeft dus in ieder geval veel meer ruimte voor staanplaatsen beschikbaar.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik vind het jammer dat die tram telkens terugkomt. Is het niet in de vorm van een tram, dan wel als een trambus. Waarom vind ik het jammer? Het hele tramproject is achteraf gezien gewoon een initiator geweest van de stilstand van het busvervoer in Groningen. Er valt zo ontzettend veel kleins te verbeteren voordat de portomonnee wordt getrokken dat ik mij toch afvraag waarom er zoveel wordt gedacht aan dingen die geld kosten. Is Groningen bang er niet bij te horen? Lijkt mij nogal onzinnig omdat het een hele leuke stad is die binnen de regio een sleutelfunctie heeft. Ga gewoon uit van je eigen kracht en ga langzaam maar zeker kijken wat er beter kan en maak dat ook beter. Zo krijg je uiteindelijk veel meer resultaat dan door je meteen af te vragen hoe we de volgende grote stap kunnen zetten want als die grote stap er dan niet komt vanwege "te duur", teveel nadelen of iets anders sta je met lege handen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De fabrieksopgaven van de Hess geven max. tussen de 200 en 210 passagiers op, incl. staanplaatsen, Van Hool zelfs iets minder, ik meende max. 200. In de Capacity passen volgens fabrieksopgave 193 personen. En dat heeft te maken met de efficiënte stoelindeling in de laatste.Cpt.Iglo schreef: Ik geloof overigens niet dat er in een Capacity nagenoeg evenveel passagiers kunnen als in een dubbelgelede bus. Deze laatste is 4 meter langer, en heeft dus in ieder geval veel meer ruimte voor staanplaatsen beschikbaar.
Het slaat eigenlijk ook nergens op, dat ben ik met je eens. De tram komt er niet, het project is gevallen, of je het daar nu mee eens bent of niet. Gevolg is wel dat we nu met een razend tempo moeten werken om de boel weer op peil te krijgen. Of het zo verstandig was om de tramplannen af te blazen op het moment dat het gebeurt is valt dan ook te bezien.Klaasje schreef:Ik vind het jammer dat die tram telkens terugkomt. Is het niet in de vorm van een tram, dan wel als een trambus. Waarom vind ik het jammer? Het hele tramproject is achteraf gezien gewoon een initiator geweest van de stilstand van het busvervoer in Groningen. Er valt zo ontzettend veel kleins te verbeteren voordat de portomonnee wordt getrokken dat ik mij toch afvraag waarom er zoveel wordt gedacht aan dingen die geld kosten. Is Groningen bang er niet bij te horen?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijstje iets eerder is geupdate met kentekens.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten