OVer je OV-Chipkaart #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mikos »

atbrg schreef:Er is echt geen wettelijke basis voor standaard persoons-controles in het OV door de particuliere opsporingsambtenaren van NS of welke andere privé opsporingsdienst dan ook.
Ik zal nog één keer reageren, daarna stop ik de troll te voeden: Als je een persoonlijke OV-Chipkaart hebt, moet de foto overeenkomen met de persoon die de kaart als dusdanig gebruikt. Om dat te kunnen controleren, kijk ik als conducteur naar de foto. Dat is geen persoonscontrole, dat is controle of het vervoerbewijs aan de toner toebehoort. Persoonscontrole ga ik uitvoeren zodra de foto niet overeenkomt. Daarna komt ook de identiteitscontrole aan de beurt. Voor dat alles zijn wij als buitengewoon opsporingsambtenaar gewoon bevoegd.

De uitgegeven hoesjes zijn een (ik zal het voorzichtig zeggen) goedbedoelde, maar behoorlijk dom uitgevoerde actie voor abonnementshouders. Iemand achter een bureau heeft bedacht dat het een leuke promotie zou zijn (op zich wel), maar nooit nagedacht over de uitvoering in de praktijk. Er komen, voor zover ik heb begrepen, nieuwe hoesjes met een uitsparing of een doorzichtige zijde, zodat ook tijdens controle de gegevens op de kaart (intern en uiterlijk) gewoon gecontroleerd kunnen worden. Tot die tijd behoor jij als reiziger het vervoerbewijs bij controle te overhandigen (dus niet in het hoesje) en zal gecontroleerd worden of je een geldig vervoerbewijs hebt én of de persoonlijke kaart (want daar gaat het in dit geval om) aan jou toebehoort, door middel van controle van de pasfoto.

Mocht je het met dit alles niet eens zijn (dat idee krijg ik nogal), is het misschien verstandig eens te gaan fietsen. Geen controle waar dan ook. Ja, totdat je door het rode licht fietst... :mrgreen:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door waldo79 »

Ook knullig vond ik het dat NS mij na het afsluiten van mijn Weekend Vrij abonnement allerlei informatie stuurde over de werking van de OVC. Ik reis al vier jaar op saldo 8-) Blijkbaar is de VDU-administratie niet gekoppeld aan andere abonnementen :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Er is echt geen wettelijke basis voor standaard persoons-controles in het OV door de particuliere opsporingsambtenaren van NS of welke andere privé opsporingsdienst dan ook. Zoals gezegd; bij een redelijk vermoeden van fraude kan ik me voorstellen dat ook de foto op de chipkaart gecontroleerd wordt door een NS-BOA. In de praktijk is het dan handig als deze privé ambtenaar een geldig ID paraat heeft.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nneer.html

Artikel 2 WID:
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Al dan niet icm met artikel 8a Politiewet:
Gelijke bevoegdheid komt toe aan opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten en de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering , voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.

Wat veel mensen niet weten is dat deze vordering ook uitgebreid is in de Wet Personenvervoer 2000 naar personen onder de 14 jaar:
De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Ook knullig vond ik het dat NS mij na het afsluiten van mijn Weekend Vrij abonnement allerlei informatie stuurde over de werking van de OVC. Ik reis al vier jaar op saldo 8-) Blijkbaar is de VDU-administratie niet gekoppeld aan andere abonnementen :')
Ze sturen gewoon een standaard informatiepakketje naar alle abonneehouders in hun databestand.

En wat betreft het informatiepakketje bij een nieuw abonnement: nieuw contract is informatiepakketje, beter iets teveel informatie aan een klant verstrekken dan te weinig lijkt mij. Is dat nog altijd het boekje Streepje Voordeel trouwens?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door atbrg »

Mikos schreef:
atbrg schreef:Er is echt geen wettelijke basis voor standaard persoons-controles in het OV door de particuliere opsporingsambtenaren van NS of welke andere privé opsporingsdienst dan ook.
Voor dat alles zijn wij als buitengewoon opsporingsambtenaar gewoon bevoegd.
Nu trek je toch echt een te grote broek aan hoor. Jij als privé ambtenaar hebt de bevoegdheid je ID te tonen als je iets wilt van de reiziger en hij je daarom vraagt. Doe je dat liever niet, dan mag je toch echt zelf gaan fietsen.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Nu trek je toch echt een te grote broek aan hoor. Jij als privé ambtenaar hebt de bevoegdheid je ID te tonen als je iets wilt van de reiziger en hij je daarom vraagt. Doe je dat liever niet, dan mag je toch echt zelf gaan fietsen.
Dat is niet helemaal waar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door nvdw »

Een conducteur of controleur in uniform hoeft zich niet te identificeren tenzij dit hem of haar door de reiziger wordt gevraagd. Is hij of zij in burger, dan moet hij of zij zich wel uit eigen beweging identificeren. Dat geldt voor agenten net zo.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Meltrain »

avl schreef:
Meltrain schreef:
avl schreef: Om te kunnen uitchecken mogen de reiskosten niet meer zijn dan het bedrag van de borg.
Dus:
4 euro bij stad- streekvervoer
10 euro voor regionale treinen / diverse Q-liners / NS abo's
20 euro voor de NS treinen
Dat is onzin bij stads- en streekvervoer. Als je reiskosten meer blijken te zijn dan je borg, wordt gewoon extra geld van je kaart afgehaald hoor. Volgens mij is de Qliner Emmeloord - Groningen trouwens de enige Qliner waar een borg van €10,- wordt gehanteerd.
Of je met 'te weinig saldo' kunt uitchecken bij de trein weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel.
Mijn praktijk ervaring (bij CXX, Arr en NS) is dat je niet kunt uitchecken als de ritprijs hoger is dan je instapborg.

En er zijn meer Q-liners waar 10 euro gerekend wordt (of anders vanaf 2014)
DAV-HWGO, Gron. en Fryslan

Toevoeging: het gaat om de situatie waarbij je uitkomt op een negatief saldo.
Ik wil hier toch nog op reageren.
Gisteren reisde ik van Mt naar Ddr, terwijl ik €13,50 op mijn OV-Chipkaart had.
Het instaptarief is €10 (SOV) en de ritprijs is €14,00 en toch kon ik gewoon uitchecken en had ik dus een negatief saldo op mijn OV-Chipkaart (welke ik gelijk heb aangevuld).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

Dat je kon uitchecken klopt.
Want je had na het instappen nog geen negatief saldo.

Het uitschecken kan alleen niet als je
na het inchecken negatief uitkomt omdat de instapborg hoger is dan het saldo op je kaart
EN de ritprijs hoger is dan de instap borg.

Als je dus maar € 9,99 op je kaart had staan was je met de instapborg van € 10,-- negatief uitgekomen.
Dan had je dus niet meer kunnen uitchecken met een ritprijs van 14,00.

Maar je was nog positief en dan kun je gewoon uitchecken.

En als je na inchecken negatief uitkomt maar de ritprijs is minder dan de instapborg kan je ook gewoon uitchecken
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door waldo79 »

@Bee: Streepje voordeel zegt me niks ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Uit de NS Nieuwsbrief voor alle vaste klanten van NS
Schuif bij controle uw OV-chipkaart uit het hoesje

Al onze vaste klanten krijgen deze maanden een beschermhoesje voor hun OV-chipkaart. Handig als u uw OV-chipkaart liever buiten uw portemonnee bewaart. Omdat het hoesje niet doorzichtig is, kan de conducteur de foto op uw OV-chipkaart niet zien. Wilt u bij controle uw OV-chipkaart iets uit het hoesje schuiven zodat de foto zichtbaar wordt? Namens de conducteur bedankt!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

Zijn er dan geen doorzichtige hoesjes verkrijgbaar :? ?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Tuurlijk wel, maar ze kwamen er pas achter toen ze er al 1 miljoen hadden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

Kun je ook aangeven waar deze verkrijgbaar zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Abonnementhouders van NS krijgen deze vanzelf toegezonden per post, op het forum heb ik al een aantal berichten gezien en zelf heb ik hem ook al in de brievenbus gehad :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

Dan moet je 'm ergens kopen ofzo, dat kan hier: http://bit.ly/1nzyEto
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

O ik ben geen abonnementhouder bij de NS of andere vervoerder en dus moet ik ervoor betalen :? ?
Laatst gewijzigd door ODRAIL op vr 14 feb 2014, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Karl heeft een zoekopdracht gelinkt waar onder andere een website in staat waar ze hoesjes en hangers verkopen.

(En een beetje forumlid heeft toch in ieder geval wel een kortingskaart voor de trein, toch? :mrgreen: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

Nee daarvoor reis ik net te weining voor (ik ga hierover geen verdere uitleg geven).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

KM46 schreef:O ik ben geen abonnementhouder bij de NS of andere vervoerder en dus moet ik ervoor betalen :? ?
Tsja, eh, als je geen klant bent en toch graag een product wilt hebben, dan moet je klant worden. Klanten moeten daar vaak een vergoeding tegenoverstellen. Dat is misschien vervelend en misschien goed om een keer discussie over te voeren, maar zo gaat het tot op heden nou eenmaal. -o-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Ja, waarom kan ik eigenlijk dat vrij reizen in het weekend niet gratis krijgen in plaats van voor negenentwintig euro per maand? Ik heb toch immers mijn vader de trein in geholpen en dat levert ze bijna driehonderd euro per maand op :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door ODRAIL »

Karl schreef:
KM46 schreef:O ik ben geen abonnementhouder bij de NS of andere vervoerder en dus moet ik ervoor betalen :? ?
Tsja, eh, als je geen klant bent en toch graag een product wilt hebben, dan moet je klant worden. Klanten moeten daar vaak een vergoeding tegenoverstellen. Dat is misschien vervelend en misschien goed om een keer discussie over te voeren, maar zo gaat het tot op heden nou eenmaal. -o-
Hmm tsja :? . Zal er eens bij het loket naar informeren of er hoesjes verkrijgbaar zijn. Al dan niet tegen een kleine vergoeding.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

Ik reis ook veeeeeeeeelste weinig met de trein. Meestal binnen Amsterdam maar dat is dus gratis. Buiten Amsterdam haal ik die prijs van de VDU er niet uit. Maar vind het ook zonde dat als ik met de trein buiten A'dam moet, ik volle prijs moet betalen.

Maar goed, ik wacht geduldig op mn chipkaarthoesje *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Karl »

hauptbahnhof schreef:Ik reis ook veeeeeeeeelste weinig met de trein. Meestal binnen Amsterdam maar dat is dus gratis. Buiten Amsterdam haal ik die prijs van de VDU er niet uit. Maar vind het ook zonde dat als ik met de trein buiten A'dam moet, ik volle prijs moet betalen.

Maar goed, ik wacht geduldig op mn chipkaarthoesje *O*
Beetje uitleg geven... :N
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door hauptbahnhof »

U bedoelt?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten