NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Suus »

Nuja, zolang het niet meer is toegestaan om op gepaste snelheid langs werkzaamheden te rijden zoals in de buurlanden valt daar heel erg weinig aan te doen vrees ik. In Duitsland en België wordt in een nevenspoor een wissel uitgewisseld terwijl je er comfortabel in de trein langs rijdt, maar hier is dat allemaal moeilijk en onveilig enzo. Achja, busje komt zo :roll:

Bovendien denk ik dat slechts een klein deel van de reizigers ook echt lang van te voren hun reizen plant, het zal dan voornamelijk om reizigers gaan die al lang van te voren weten dat ze ergens naar toe gaan, zoals de huishoudbeurs en daar wordt in de planning van de werkzaamheden meestal wel rekening mee gehouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

Bee schreef:
marlies schreef:Niet alleen de schuld van NS hoor, ik zou willen dat de overheid ook ging investeren in het spoor (en dus met name de kwaliteit en betrouwbaarheid) zodat NS weer wat meer kan gaan concurreren met de auto voor woon-werkverkeer.
Maar daar wordt nu toch ook aan gewerkt? Stations gaan op de schop, zowel voor reizigers als voor treinen en diverse spoorlijnen worden uitgebouwd zodat er extra treinen kunnen rijden. Ik heb al zo vaak 's weekends in de bus gezeten vanwege werkzaamheden op de Zuidtak dat ik de tel ben kwijtgeraakt, en met mij vele andere reizigers. Niet altijd even fijn al dat busvervoer maar het is voor een goed doel: straks meer treinen die elkaar op de Zuidtak niet meer in de weg zitten.
En toch mis ik ambitie (zowel van de overheid als de spoorsector) op dat punt. Er wordt inderdaad wel aan de capaciteit gewerkt maar meer om de huidige stroom reizigers te kunnen blijven verwerken dan om bijvoorbeeld een doel als 5% (of meer) groei van het aantal forenzen dat de trein pakt voor woon-werkverkeer te kunnen gaan nastreven. Nu is de reactie op zo'n doel "maar het is al te druk in de spits, dat moeten we helemaal niet willen!" terwijl ik eigenlijk zou hopen op een "we kunnen dat nu nog niet aan maar we gaan zorgen dat we dat wel kunnen en dan ons best doen om die reizigers ook daadwerkelijk de trein in te krijgen". Buiten de daluren is alles gericht op mensen die toch al de trein nemen. En mensen zo ver krijgen dat ze buiten de spits naar hun werk reizen is op zich ook goed om ook na te streven maar een dusdanig fundamentele maatschappelijke verandering dat je niet alleen daar op kunt gokken, dat duurt te lang.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Klaasje »

Een groot probleem is dat NS er feitelijk geen belang bij heeft om meer reizigers te trekken in de spits. Dat komt omdat er heel veel kosten worden gemaakt om alleen maar de pieken van de spits op te vangen. Nu kan het op dat punt wel iets efficiënter maar dan blijft kostenverhaal wel staan. NS krijgt momenteel twee prikkels op dat punt. Aan de ene kant een aandeelhouder (ministerie Financiën) die wil dat het bedrijf winst wil maken. Aan de andere kant een concessieverlener (ministerie I+M) die de vage eis stelt dat de vervoerder van het Hoofdrailnet moet bijdragen aan de stedelijke bereikbaarheid. Wie van de twee wordt het? De eerste is makkelijker te meten dan de tweede dus kan je wel verwachten welke het onderspit delft.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

Nee, precies, dit probleem is 90% de politiek. Maar de spoorsector zou ook wel luider mogen roepen richting maatschappij dat als we willen dat meer mensen de auto laten staan, die prikkels zullen moeten veranderen. Nu hebben we het er met z'n allen vooral maar niet over.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Nuja, zolang het niet meer is toegestaan om op gepaste snelheid langs werkzaamheden te rijden zoals in de buurlanden valt daar heel erg weinig aan te doen vrees ik. In Duitsland en België wordt in een nevenspoor een wissel uitgewisseld terwijl je er comfortabel in de trein langs rijdt, maar hier is dat allemaal moeilijk en onveilig enzo. Achja, busje komt zo :roll:

Bovendien denk ik dat slechts een klein deel van de reizigers ook echt lang van te voren hun reizen plant, het zal dan voornamelijk om reizigers gaan die al lang van te voren weten dat ze ergens naar toe gaan, zoals de huishoudbeurs en daar wordt in de planning van de werkzaamheden meestal wel rekening mee gehouden.
Ik vind de communicatie omtrent werkzaamheden matig. Dat was vroeger volgens mij toch echt beter. Ik denk dat het echt zou helpen als daar wat meer aandacht voor zou komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

De boodschap "check voor vertrek de reisplanner" wordt wel meer dan genoeg gecommuniceerd (je ontkomt er niet aan...), maar de rest raakt daardoor wat ondergesneeuwd.

En het blijft voor mij onbegrijpelijk dat werkzaamheden die allang vaststaan pas redelijk kort van te voren naar buiten toe worden gecommuniceerd. Je kan bij werkzaamheden over 2 maanden best vermelden dat het nog niet definitief is, dat lijkt me beter dan doen alsof ze er niet zijn tot 10 dagen van te voren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

De boodschap "check voor vertrek de reisplanner" wordt wel meer dan genoeg gecommuniceerd
Dat is ongeveer hetzelfde als de aankondiging van het 8 uur journaal tijdens De Wereld Draait Door. "Hoi, we hebben zometeen nieuws over Syrië, de NS en Plasterk. Na de reclame". Leuke spoiler, maar je weet nog niets... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door webguy »

Plus dat je dus zelf uit de reisplanner moet halen wat er anders is als je een bepaald reispatroon hebt...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

marlies schreef:Nee, precies, dit probleem is 90% de politiek. Maar de spoorsector zou ook wel luider mogen roepen richting maatschappij dat als we willen dat meer mensen de auto laten staan, die prikkels zullen moeten veranderen. Nu hebben we het er met z'n allen vooral maar niet over.
Mensen uit de auto halen moet je ook helemaal niet willen. Dat is in de jaren 90 geprobeerd en dat beleid is faliekant mislukt. Bovendien zal de OV reistijd zelfs met grote congestie in het wegennet in veel gevallen stukken langzamer zijn dan een auto. ..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Klaasje »

Je hebt er gewoon geen ene flikker aan. Als je gewend bent dat de trein van zondag tot zaterdag om .32 vertrekt en je besluit op pad te gaan dan ga je echt niet iedere keer in de reisplanner kijken. Wat dat betreft heeft NS het misschien ook wel té simpel gemaakt in de basisdienstregeling.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

waldo79 schreef:
marlies schreef:Nee, precies, dit probleem is 90% de politiek. Maar de spoorsector zou ook wel luider mogen roepen richting maatschappij dat als we willen dat meer mensen de auto laten staan, die prikkels zullen moeten veranderen. Nu hebben we het er met z'n allen vooral maar niet over.
Mensen uit de auto halen moet je ook helemaal niet willen. Dat is in de jaren 90 geprobeerd en dat beleid is faliekant mislukt. Bovendien zal de OV reistijd zelfs met grote congestie in het wegennet in veel gevallen stukken langzamer zijn dan een auto. ..
Op een gegeven moment moet je wel, met name in de randstad. Tenzij je de boel meer geografisch gaat spreiden maar dat zie ik ook niet gebeuren.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

Vooral in de steden heb je problemen, maar daar draait het OV al op toppen van zijn kunnen. Gaat onevenredig veel kosten om de vervoersprestatie te verbeteren. Op de snelwegen zijn files beheersbaar te houden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Klaasje »

waldo79 schreef:
marlies schreef:Nee, precies, dit probleem is 90% de politiek. Maar de spoorsector zou ook wel luider mogen roepen richting maatschappij dat als we willen dat meer mensen de auto laten staan, die prikkels zullen moeten veranderen. Nu hebben we het er met z'n allen vooral maar niet over.
Mensen uit de auto halen moet je ook helemaal niet willen. Dat is in de jaren 90 geprobeerd en dat beleid is faliekant mislukt. Bovendien zal de OV reistijd zelfs met grote congestie in het wegennet in veel gevallen stukken langzamer zijn dan een auto. ..
Mwah. Op bepaalde relaties is het ov-gebruik echt heel hoog. Je moet het niet te hard willen sturen maar als de omgevingsfactoren goed zijn en de ruimtelijke ordening er goed op is aangepast dan kan je een heel eind komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Klaasje »

waldo79 schreef:Vooral in de steden heb je problemen, maar daar draait het OV al op toppen van zijn kunnen. Gaat onevenredig veel kosten om de vervoersprestatie te verbeteren. Op de snelwegen zijn files beheersbaar te houden.
Ja, dat valt dus heel erg mee. De rendabiliteit is fors omhoog gegaan en er zijn maatregelen genoeg mogelijk om zowel de capaciteit als de rendabiliteit te verbeteren. Daarnaast is voor verplaatsingen binnen de stad de fiets gewoon het beste.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

Oh, dat wil ik zeker niet bestrijden ;) Maar om een geforceerde verschuiving auto naar OV als nationale missie te beschouwen heb ik moeite mee. En met faliekant mislukt doelde ik op dat er amper een verschuiving tussen modaliteiten heeft plaatsgevonden en dat de files explosief gegroeid zijn ondanks een scheefgroei in investeringen ;)

En fietsen stimuleren: helemaal mee eens. Liever fietsen dan bus of auto.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door marlies »

Een massale verschuiving van auto naar trein bepleit ik ook niet, het percentage dat ik noemde van 5% is ook helemaal niet zo wereldschokkend. Momenteel is op veel trajecten de capaciteit in de spits zo belabberd dat je mensen juist van OV naar auto jaagt. Maar je kunt je inderdaad afvragen of mensen in de trein ipv in de auto eigenlijk wel iets is dat je als maatschappij moet nastreven. Ik vind zelf van wel, maar er zullen er zeker ook zijn die vinden dat je je daar niet actief mee moet bemoeien of dat het zelfs beter is om mensen te stimuleren een auto te kopen ipv een treinabonnement (stimuleert de economie enzo).

/vreselijk offtopic verder, sorry :P
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

Er kunnen zeker verbeteringen in het spitsvervoer gemaakt worden, maar dat is voor vervoerders een hele klus. Vandaar de prikkels om in de Daluren te reizen. NS haalt een flink deel van de winst uit de vreetschuren genaamd stations :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Draagt de enorme hoeveelheid werkzaamheden elk weekend juist niet bij aan een gevoel van onbetrouwbaarheid in de dienstregeling? Je kunt er immers niet op vertrouwen dat de reis die je een maand van tevoren plant ook daadwerkelijk mogelijk is op de dag zelf. Ik kan me wel voorstellen dat dit een hoop keuzereizigers afschrikt.
Je kan er toch juist op vertrouwen dat het een hindernisbaan is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

De enige zekerheid in het weekend :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Je hebt er gewoon geen ene flikker aan. Als je gewend bent dat de trein van zondag tot zaterdag om .32 vertrekt en je besluit op pad te gaan dan ga je echt niet iedere keer in de reisplanner kijken. Wat dat betreft heeft NS het misschien ook wel té simpel gemaakt in de basisdienstregeling.
Toen ik dit las dacht ik gelijk "klokvast" maar alleen insiders weten wat ik bedoel :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Klaasje »

:D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Oh, dat wil ik zeker niet bestrijden ;) Maar om een geforceerde verschuiving auto naar OV als nationale missie te beschouwen heb ik moeite mee. En met faliekant mislukt doelde ik op dat er amper een verschuiving tussen modaliteiten heeft plaatsgevonden en dat de files explosief gegroeid zijn ondanks een scheefgroei in investeringen ;)
Ik denk dat die verschuiving niet zo zeer stimulering nodig heeft, maar vooral tijd en een veranderde mindset (wat zou daar een mooi Nederlands woord voor kunnen zijn?).

Nu komt het misschien ook omdat ik in de Amsterdamse agglomeratie woon, maar een groot deel van mijn vrienden en contacten in deze regio hebben geen auto en hebben er ook eigenlijk geen behoefte aan. Moet je naar ver weg, dan neem je de intercity en als je dan toch naar een of andere uithoek moet (ik heb ook wat Friese contacten en die gaan nog wel eens terug naar het vaderland) is er vaak nog wel iets te regelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door waldo79 »

^^Eerlijk gezegd gebruik ik de auto voornamelijk voor woon-werkdoeleinden. Daar voldoet het OV niet (3 keer zoveel reistijd die grotendeels in het omreizen via Utrecht Centraal gaat zitten). Voor de rest voldoet het OV 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

Het feit dat ik geen auto heb scheelt me minimaal 100 euro per maand. Geld dat ik dan liever besteed aan lekker uit eten gaan ofzo.
Ik denk dat het reizen per OV financieel al genoeg "gestimuleerd" wordt. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS lijdt miljoenenverlies door Fyra-debacle

Bericht door Vinny »

woon-werkdoeleinden.
Mensen zouden ook dichter bij hun werk kunnen gaan wonen. Ik woon nu op drie minuten lopen van mijn werk. Dat bevalt eigenlijk best wel heel erg prima :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten