Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

nu ook nieuws in de Gelderlander:

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4199817

Maar het wordt dus toch een half jaartje later dan gedacht...
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

De bovenleiding zal niet zo'n probleem zijn, maar op de route in De Laar Oost moet er nog wel wat aan de weg worden gewerkt om meer ruimte te creëren voor de trolley. Volgens mij gebeurde dat ook op een deel van de route van lijn 3 richting Rijnstate in aanloop naar de inzet van gelede trolleys. Wel fijn dat een (heel klein) stukje van de ongebruikte trolleyroute naar Vredenburg nu een bestemming krijgt.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door bartjemestrom »

Vroeger reden er ook geledes door de Laar Oost, echter was er altijd maar één bus om die tijd in de wijk. Met de huidige frequentie moet je dus aanpassingen doorvoeren aan de infrastructuur in de wijk zelf.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Tochjo »

Tochjo schreef:Op de via het klachtenformulier doorgegeven klacht is nog niet gereageerd. Ik heb er geen haast mee, ben vooral benieuwd hoe lang het gaat duren - desnoods dien ik daar over enkele weken een klacht over in als ik dan nog niets gehoord heb :). Zo houden we elkaar lekker bezig :P
Afgelopen zaterdag een papieren brief in de brievenbus. Met verontschuldigingen voor de late afhandeling van de klacht, dank dat ik de moeite heb genomen een klacht in te dienen, een omschrijving van mijn klacht en dat deze wordt doorgezet naar de webbeheerder, excuses voor de moeite die ik heb moeten doen om mijn geld terug te krijgen, nog meer oprechte excuses en meer waardering in de toekomst als ik zaken blijf melden.

Natuurlijk moet je eigenlijk in de gaten houden of de zaak nu ook echt wordt opgepakt en over een paar maanden kijken of het is verholpen, maar daar vertrouw ik dan maar op - ben er wel genoeg tijd mee kwijtgeweest nu :)
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door trolley2000 »

Srananbloke schreef:De frequentie van lijn 4 wordt verlaagd om ruimte te maken voor lijn 2 in De Laar Oost. Goede zaak dit advies, nu nog het definitieve besluit en de bezwaren van dat clubje afwachten....
In de besluitvorming is wel opgenomen dat lijn 4 in de spitsuren een kwartierdienst blijft houden. Dat betekend dus voor de route in De Laar Oost 6 bussen per uur en dat is toch wel heel veel. Twee bussen per uur is meer dan voldoende. En dan lost Breng op door lijn 6 een beperkte dienstregeling te laten rijden tijdens de schoolvakanties (2 i.p.v. 4 ritten per uur). En waarom dan niet lijn 331 de frequentie verlagen?Onbegrijpelijk. En er zal toch geen extra trolleys worden aangeschaft. Er zijn er 2 nodig voor deze uitbreiding. Dit staat haaks op het beleid en de wens om emissieloos te rijden. Het lijkt wel een sigaar uit eigen doos. Goede zaak dat er een trolley gaat rijden maar ik hou er wel een rare smaak aan over.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

Lijn 331 in frequentie verlagen is een grote vergissing. Ook in de schoolvakanties.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Lijn 331 is een HOV-lijn, die dienen per definitie een hoge frequentie te hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

trolley2000 schreef:En dan lost Breng op door lijn 6 een beperkte dienstregeling te laten rijden tijdens de schoolvakanties (2 i.p.v. 4 ritten per uur).
Waar heb je dit vandaan? Dat zou me een erg slecht idee lijken. Ben het wel met je eens dat zes bussen per uur in de spits wel redelijk veel is voor de laar oost; zeker als lijn 14 ook nog over de Randweg gaat. Zes bussen per uur is ook redelijk veel voor Elst (ik ben nog niet helemaal overtuigd van de snelle route van de 331), maar daar zal ik verder maar niet over klagen :D .
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

Ik kan me niet voorstellen dat lijn 6 nog maar 2x per uur gaat rijden tijdens schoolvakanties. Dat zorgt voor een nog grotere verschraling van de snelle verbinding tussen De Laar West en het centrum. De trolleyverbinding is er daar al flink op achteruit gegaan de afgelopen jaren, alternatieven even buiten beschouwing gelaten. Ben ook wel benieuwd waar je dit vandaan hebt.

6x per uur door De Laar Oost is idd teveel van het goede, maar het lijkt mij dat er best kan worden gesleuteld aan de besluitvorming. Zo druk is lijn 4 nou ook weer niet. Met een beetje kunst en vliegwerk kan er met de 2 en 4 samen een mooie strakke kwartiersdienst op de Limburgsingel-Lange Akkers route worden opgezet.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

Frank schreef:Zes bussen per uur is ook redelijk veel voor Elst (ik ben nog niet helemaal overtuigd van de snelle route van de 331), maar daar zal ik verder maar niet over klagen :D .
Daar ben ik het niet helemaal met je eens. De route van lijn 331 is zeker snel en het scheelt veel tijd. Ik reis dagelijks met lijn 331 naar school en doe daar 20 min. over. Zou lijn 331 er niet zijn doe ik daar 30 min. over.

Dat 6x per uur een beetje te veel van het goede is voor Elst ben ik het wel met je eens. Een oplossing hiervoor is om lijn 14 te vervangen door een pendelbusje dat door Elst rijd (voorbeeld Veluwelijn). Ik denk alleen dat de reizigers sneller de auto gaan pakken.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door MdJ »

Die feederlijnen van de Veluwelijn zijn inmiddels opgeheven; Lijn 97 geheel, lijn 96 is overgenomen door een doorgetrokken lijn 11. (rechtstreekse verbinding met Apeldoorn...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Zo'n "feederlijn" lijkt me geen goed idee. Volgens mij loopt lijn 14 ook een heel stuk beter dan de 331. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de westkant van Elst een wat lage bediening heeft en de oostkant van Elst (aan de kant van het station) een wat hoge. Maar goed, de huidige dienstregeling is beter dan een van de voorstellen die ik ooit voorbij heb zien komen (het behoud van de oude lijn 88 naast de 331 waardoor de westkant van Elst geen rechtstreekse verbinding met Nijmegen meer heeft). Voor mezelf maakt het allemaal niet heel erg veel uit. Ik woon dichtbij bushaltes van zowel lijn 14 als lijn 331 dus kan overal snel komen en pak vaak alsnog de trein :P . Het probleem van de 331 is misschien wel dat 'ie een beetje veel stations aandoet zodat de trein nemen vaak sneller is. Het enige punt waar de buslijn daar echt vanaf wijkt is de route door woonpark Oosterhout heen, waar de route van lijn 14 sneller is. Wat wel erg prettig is, is dat er nu viermaal per uur een bus tussen Elst en Nijmegen rijdt; dat vond ik altijd wel een gemis. Ook tussen Elst en Arnhem is de spreiding van de bussen nu veel beter. Die twee punten moeten in ieder geval behouden blijven. En lijn 14 wat mij betreft ook :D .

Wat betreft Arnhem Zuid: het zou inderdaad mooi zijn als straks de lijnen 2 en 4 ongeveer een kwartierdienst gaan rijden door de Laar Oost. Ik heb nog niet berekend wat het verschil in reistijd tussen die twee lijnen gaat zijn (van de Laar Oost naar station). Lijn 2 zou bijna een kwartierdienst met zichzelf kunnen vormen: tweemaal per uur een verbinding met het station via Kronenburg, Velperplein en dergelijke en tweemaal per uur via de koppeling met lijn 6. Voor wat betreft lijn 4 had ik liever gezien dat de kwartierdienst tussen CS en Vredenburg bewaard was gebleven. Dat is namelijk het gedeelte van de lijn waar de bus woonwijken bedient waar geen andere buslijnen komen. Tussen Vredenburg en station Arnhem Zuid wordt dan de hele dag maar tweemaal per uur gereden. Je verliest dan in de spits tweemaal per uur een verbinding met station Arnhem Zuid, maar als lijn 4 nu niet zo goed loopt is het belang van die verbinding misschien wel wat overschat.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

MdJ schreef:Die feederlijnen van de Veluwelijn zijn inmiddels opgeheven; Lijn 97 geheel, lijn 96 is overgenomen door een doorgetrokken lijn 11. (rechtstreekse verbinding met Apeldoorn...)
Weet ik, ik noemde het gewoon als (oud) voorbeeld.
Frank schreef:Zo'n "feederlijn" lijkt me geen goed idee. Volgens mij loopt lijn 14 ook een heel stuk beter dan de 331. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de westkant van Elst een wat lage bediening heeft en de oostkant van Elst (aan de kant van het station) een wat hoge.
Mee eens, het was gewoon een onrealistisch plan. Ik ben het met je eens dat lijn 14 beter wordt gebruikt dan lijn 331.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

Is het dan een idee om de routes van lijn 14 en 331 om te draaien binnen Elst?
Dan heeft een groter deel van Elst een frequente verbinding met Arnhem en Nijmegen. De mensen in het oosten van Elst kunnen ook de trein nemen.
Nadeel: de reistijd tussen Arnhem en Nijmegen neemt toe voor de 331, maar doorgaande reizigers kunnen ook met de trein of de 14.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

Dat plan had ik ook in gedachten. Ik denk alleen dat Breng daar niet blij mee is...

Als die routes omgedraaid worden zou je lijn 331 kunnen versnellen door het ommetje Wuurde over te slaan of door direct over de Bussel te rijden
Cremers.R1995
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:26

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Cremers.R1995 »

Ik zou nu niet gaan switchen met routes in Elst. Zo druk is lijn 14 nou ook weer niet. Lijn 331 , voorheen lijn 31, heeft een matige start gekend. De reizigers aantallen waren best laag. De laatste maanden zie hier een verandering in komen. Lijn 331 krijgt nu steeds meer een HOV status in Elst. Het kruispunt dorpsstraat / Rijksweg is er speciaal voor aangepakt. Fietsenrekken zijn geplaatst, en steeds meer mensen in Elst zien lijn 331 als een volwaardige concurrent van de trein, dan wel de auto. Vanaf station Elst ben je namelijk in een kleine 20 minuten in het centrum van Arnhem. En in 10 minuten op winkelcentrum kronenburg. Ook richting Nijmegen zie ik die trend. Nu de boel weer helemaal omgooien zal eerder reizigers kosten dan nieuwe opleveren. En nogmaals het beeld dat hier geschetst wordt, dat lijn 14 'veel' drukker is, deel ik niet.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

Ik merk dat het op lijn 31 inderdaad steeds drukker wordt. Ik reis regelmatig tussen Kronenburg/Kroonsewal en Nijmegen CS en de rit gaat opvallend snel, en ik kom steeds vaker mensen tegen die dezelfde rit maken en de trein dus links laten liggen. Over lijn 14 in Elst kan ik niet echt een oordeel vellen. de meeste drukte kom ik vooral tegen tussen Arnhem centrum en Kronenburg, en die corridor wordt straks aangevuld met lijn 2.

Ik zat ook nog te denken aan een splitsing van lijn 31 in Elst waarbij er 2x per uur via het oosten en 2x per uur via het westen wordt gereden. Lijn 31 slaat een paar haltes in het westen over die door lijn 14 wel worden aangedaan, die uiteraard dezelfde route blijft rijden.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

Dat lijn 331 de laatste maanden drukker werd heeft ook te maken met de gratis actie. En geloof mij, nu die actie voorbij is zijn de reizigersaantallen weer (een beetje) gedaald. Ik reis dagelijks met lijn 331, soms ook lijn 14, en ik merk dat de verdeling over het algemeen goed is, maar dat de hoge frequentie van lijn 331 een beetje te veel van het goede is.
Cremers.R1995 schreef:...steeds meer mensen in Elst zien lijn 331 als een volwaardige concurrent van de trein...
Dat is een van de redenen waarom ik tegen lijn 331. De lijn rijdt parallel aan de sprinter Zutphen-Nijmegen en concurreert dus met de trein. Trein en bus moeten elkaar aanvullen, niet concurreren. Ik zie geen visgraatmodel in het netwerk. Naar mijn mening is dat een groot gemis.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Srananbloke schreef:Ik zat ook nog te denken aan een splitsing van lijn 31 in Elst waarbij er 2x per uur via het oosten en 2x per uur via het westen wordt gereden. Lijn 31 slaat een paar haltes in het westen over die door lijn 14 wel worden aangedaan, die uiteraard dezelfde route blijft rijden.
Breng is niet zo een fan van switchende routedelen, zie lijn 13. Die heeft men na 1 jaar ook weer "geknipt" in twee lijndelen zodat het voor Wijchen duidelijker is welke bus precies waar komt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

Dan kan bijvoorbeeld lijn 331 2x/uur volgens de huidige route rijden en 332 2x/uur via Elst-West.
Als 331 dan naar IJsseloord gaat en 332 naar Velp-Zuid, is dat ook gelijk duidelijker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Nitein-Repart »

Het deel tussen Arnhem Centraal en Ijsseloord/Velp is wel erg nuttig en moet zeker behouden blijven. Andere buslijnen bedienen Presikhaaf en omgeving onvoldoende.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Nitein-Repart »

Maar ik weet trouwens niet waarom men lijn 31 opgewaderd heeft tot BrengDirect lijn. Groyendeels parallel aan het spoor. Zou eerder kiezen om lijn 52 (arnhem-wageningen) op te waarderen tot lijn 352 BrengDirect.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Het deel tussen Arnhem Centraal en Ijsseloord/Velp is wel erg nuttig en moet zeker behouden blijven. Andere buslijnen bedienen Presikhaaf en omgeving onvoldoende.
Dat zeg ik ook. Maar op dit moment hebben allebei de delen lijnnummer 331. Je zou ook kunnen zeggen dat de lijn naar IJsseloord 331 blijf en het deel naar Velp lijn 332 wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Dat een lijn meerdere eindbestemmingen heeft (meer dan twee zeg maar) is wel vaker voorgekomen, hoewel het tegenwoordig minder is dan voorheen. Als lijn 331 inderdaad wat drukker is geworden (ik zit er toch alleen maar in het dal in) dan is het misschien wel slim om de huidige situatie nog minimaal een jaar voort te zetten. De route via Elst West is natuurlijk ook wel een stukje langer; het zou zo maar kunnen dat je daar een extra bus voor nodig hebt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Het deel tussen Arnhem Centraal en Ijsseloord/Velp is wel erg nuttig en moet zeker behouden blijven. Andere buslijnen bedienen Presikhaaf en omgeving onvoldoende.
Dat zeg ik ook. Maar op dit moment hebben allebei de delen lijnnummer 331. Je zou ook kunnen zeggen dat de lijn naar IJsseloord 331 blijf en het deel naar Velp lijn 332 wordt.
Tussen Arnhem C en Ijsseloord/Velp Zuid kan beter een stadsdienst rijden. Zie niet in waarom de buslijn helemaal uit Nijmegen moet komen. Vooral niet vanwege paralleliteit met de spoorlijn.

Nu is Breng een formule van de SAN, zou het niet logischer zijnn om de s7500 en s7600 ook onder de Breng-formule te laten vallen (beide treinseries blijven van NS)?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten