Dat zijn fabrieksopgaven. Ik denk dat in de praktijk een dubbelgelede bus veel meer reizigers per voertuig zal vervoeren dan een Capacity. Overigens heeft de Capacity ook zo zijn voordelen; deze kan gewoon zonder al te veel aanpassingen aan de infrastructuur via de HOV-West naar Zernike rijden. Bij een dubbelgelede bus lijkt me dit toch lastiger, omdat deze bus het grootste deel via de ringweg rijdt en de ruimte dus moet delen met het overige verkeer.Kevster schreef:De fabrieksopgaven van de Hess geven max. tussen de 200 en 210 passagiers op, incl. staanplaatsen, Van Hool zelfs iets minder, ik meende max. 200. In de Capacity passen volgens fabrieksopgave 193 personen. En dat heeft te maken met de efficiënte stoelindeling in de laatste.
@Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lgo3UtjEKc0[/youtube]
En nog een nieuwsbericht + filmpje over het project in de Franse stad Metz: http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20131 ... e-van-hool
Zeg nou zelf, bovenstaande zou toch veel meer reizigers aantrekken dan een standaard bus met ronkende dieselmotor? ;) (Het belletje tijdens het wegrijden maakt het overigens helemaal af. )