Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Kevster; Je geeft aan dat er nu al dubbelgelede bussen overwogen worden, maar weet jij ook op wat voor termijn we dan dit soort bussen kunnen verwachten? Bij een nieuwe concessie? Het lijkt me niet dat de Capacity's dan al afgeschreven worden, dus het meest voor de hand liggend lijkt het mij dan dat ze komen te rijden op de bestaande en nieuwe Qlink-lijnen. De huidige nieuwe Citaro's kunnen dan weer op andere lijnen ingezet worden.
Kevster schreef:De fabrieksopgaven van de Hess geven max. tussen de 200 en 210 passagiers op, incl. staanplaatsen, Van Hool zelfs iets minder, ik meende max. 200. In de Capacity passen volgens fabrieksopgave 193 personen. En dat heeft te maken met de efficiënte stoelindeling in de laatste.
Dat zijn fabrieksopgaven. Ik denk dat in de praktijk een dubbelgelede bus veel meer reizigers per voertuig zal vervoeren dan een Capacity. Overigens heeft de Capacity ook zo zijn voordelen; deze kan gewoon zonder al te veel aanpassingen aan de infrastructuur via de HOV-West naar Zernike rijden. Bij een dubbelgelede bus lijkt me dit toch lastiger, omdat deze bus het grootste deel via de ringweg rijdt en de ruimte dus moet delen met het overige verkeer.

@Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lgo3UtjEKc0[/youtube]

En nog een nieuwsbericht + filmpje over het project in de Franse stad Metz: http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20131 ... e-van-hool

Zeg nou zelf, bovenstaande zou toch veel meer reizigers aantrekken dan een standaard bus met ronkende dieselmotor? ;) (Het belletje tijdens het wegrijden maakt het overigens helemaal af. :mrgreen: )
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door waldo79 »

Zeg nou zelf, bovenstaande zou toch veel meer reizigers aantrekken dan een standaard bus met ronkende dieselmotor? ;) (Het belletje tijdens het wegrijden maakt het overigens helemaal af. :mrgreen: )
Volgens mij is het de gemiddelde reiziger om het even :wink: Mits de bussen schoon zijn, op tijd rijden en geen enorme dieseldampen produceren :lol:
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Dat zijn fabrieksopgaven. Ik denk dat in de praktijk een dubbelgelede bus veel meer reizigers per voertuig zal vervoeren dan een Capacity. Overigens heeft de Capacity ook zo zijn voordelen; deze kan gewoon zonder al te veel aanpassingen aan de infrastructuur via de HOV-West naar Zernike rijden. Bij een dubbelgelede bus lijkt me dit toch lastiger, omdat deze bus het grootste deel via de ringweg rijdt en de ruimte dus moet delen met het overige verkeer.
Fabrieksopgaven zullen voor zo'n dubbelgelede net zo goed nadelig uitpakken als voor de Capacity. Misschien nog wel nadeliger door de stoelindeling. Daarnaast kun je ook discussieren over de vraag of een dubbelgelede nu al nodig is, de Capacity's kunnen het momenteel prima af. Er is nog helemaal niets duidelijk dan ook over een termijn waarop dubbelgeledes worden overwogen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Cpt.Iglo schreef: @Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.
Waar het mij om gaat is dat het meer lijkt te gaan om een hip kleurtje en een hip frontje in plaats van dat de dingen die het ov echt beter gaan maken. Want prachtig dat je geld uitgeeft aan een mooie bus die snel oogt. Maar als je nog steeds 2 minuten bezig bent met 15 mensen in laten stappen blijft het onder de streep gewoon OV dat trager is dan in het gemiddelde derde wereldland. Dat moet je in Groningen toch niet willen lijkt mij. :')
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Klaasje: onder 'tramkwaliteit' versta ik ook het versnellen van de dienstregeling, en dus de tijd voor het halteren en natuurlijk de reistijd.

@Kevster: een dubbelgelede bus kun je dan toch ook 'handig indelen'?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De haltetijd op het Hoofdstation vind ik soms vrij lang worden. Het voordeel is wel dat je een aansluiting sneller haalt. (maar het is wel zonde tijd natuurlijk)

Wat me opviel was dat lijn 9 (Zernike - Paddepoel - Hoofdstation - De Wijert) wel erg snel is. De lijn vertrekt om .35 vanaf het Zernikecomplex. Gisteren zag ik dat deze lijn sowieso al om 15.50 op het Hoofdstation was. (en waarschijnlijk dus eerder) Hij vertrekt pas om .00 weer. Dus zeker binnen een kwartier.

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 gaat als het over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation gaat.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

gebruiker77 schreef:......

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 gaat als het over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation gaat.
Als onbekende in de materie, is dit voor mij een onnavolgbare quote. :roll:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Klaasje schreef:
Cpt.Iglo schreef: @Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.
Waar het mij om gaat is dat het meer lijkt te gaan om een hip kleurtje en een hip frontje in plaats van dat de dingen die het ov echt beter gaan maken. Want prachtig dat je geld uitgeeft aan een mooie bus die snel oogt. Maar als je nog steeds 2 minuten bezig bent met 15 mensen in laten stappen blijft het onder de streep gewoon OV dat trager is dan in het gemiddelde derde wereldland. Dat moet je in Groningen toch niet willen lijkt mij. :')
mijn ervaring is dat het van de lijn afhangt hoe snel de bus is. Neem bijvoorbeeld lijn 11 tussen CS en Selwerd. Mijn ervaring is dat lijn 2 slechts enkele minuten trager is en dat terwijl die lijn de hele Korrewegwijk nog meepakt ook.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Afbeelding

3434 is ook al door iemand gezien. En er zijn nog 9 nieuwe binnengekomen. Deze zijn ze nu aan het klaarstomen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

isadora schreef:
gebruiker77 schreef:......

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 als het gaat over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation
Als onbekende in de materie, is dit voor mij een onnavolgbare quote. :roll:
Die zin klopt ook niet van mij. Beetje snel geweest, vrees ik. Ik bedoelde te zeggen dat 9292 verschillende reistijden geeft voor de verschillende lijnen als het gaat over de route Grote Markt - Zuiderdiep - Hereplein - HS.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

rener schreef:Afbeelding
Aha, dit is meteen het goede voorbeeld natuurlijk! :D :wink:
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

speciaal voor de speculaties over een Qlink lijn 2 :)
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Hm, dat groen van het lijnnummer kleurt niet echt met het blauw/blauw van de raamstijl... ;)

Overigens rijden de extra bussen op lijn 5 nog steeds met oranje displays rond met lijnnummer 5. Gaat dat nog aangepast worden?

Oh, en over kleuren gesproken: ik merk dat mijn kloacht over de zeer felle displays van de nieuwe bussen heeft geholpen, de lijncijfers van de nieuwe bussen worden nu gaandeweg wat minder fel weergegeven. Thanx, Qbuzz, nu is het tenminste leesbaar en overstraalt de display zichzelf niet meer!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Een test of verkeerde lijnfilm geladen?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

3434 65 -bdp-4
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik hoop dat die bus de bochten in Eelde kan maken. Waar is die foto gemaakt?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Zo te zien op Leek Oostindie
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Foutje dus ;-)
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

even voor de gein erop gezet. Idd leek oostindie. En de buitenkant kleur tja die is er nog niet in het groen dus beter kon ook niet. :P
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Laat het de gemeente Tynaarlo maar niet zien. Voor je het weet denken ze echt dat deze door de gemeente is gegaan!

Waarom komt er overigens niet reclame op de bussen van Qbuzz? Dit was toch wel het plan bij de tram. Daarmee kunnen fors extra inkomsten worden binnengehaald.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 20 feb 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Dan moeten ze gewoon eerst...
... deze pagina lezen.
... naar de omgeving in de foto kijken.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Als we dan toch dubbelgeleed, mercedes gerelateerd en tramachtig willen dan zou Zürich het voorbeeld kunnen zijn:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hnke6ZLddqU[/youtube]

En dit moet trucage zijn, maar daarmee ben je valle problemen af en reist Zernike in een rit naar het station:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tG8wYlIOqbI[/youtube]
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

wel leuk hoor achteruit inparkeren met een 14 delige bus!!! :D
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Ik tel 15 delen!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

marcel.nl schreef: En dit moet trucage zijn, maar daarmee ben je valle problemen af en reist Zernike in een rit naar het station:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tG8wYlIOqbI[/youtube]
Zullen we lijn 15 dan ook weer via de Akerk en Westerhaven laten rijden? Past prima. :P Is meteen de hele route in beslag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten