Controle van de chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Controle van de chipkaart

Bericht door Suus »

Afgesplitst van OVer je reiservaringen in februari 2014

Ik reis nog wel eens met een overgangsproduct weekenddag en het aantal keren dat ik een conducteur er op moest wijzen dat ze even verder moeten tikken op de Railpocket is niet meer op een hand te tellen. Vooral omdat ze meteen beginnen met "ik denk dat u verkeerd zit" in plaats van dat ze het gewoon vragen of ik ook iets voor de eerste klas heb.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Stefan »

Ja, heerlijk.. Dat soort HC's, gelukkig scheelt 't wel dat je weet dat ze even op 't volgende paginaatje moeten kijken...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Kevster »

Bee schreef:Ik reis nog wel eens met een overgangsproduct weekenddag en het aantal keren dat ik een conducteur er op moest wijzen dat ze even verder moeten tikken op de Railpocket is niet meer op een hand te tellen. Vooral omdat ze meteen beginnen met "ik denk dat u verkeerd zit" in plaats van dat ze het gewoon vragen of ik ook iets voor de eerste klas heb.
Een collega van mij werkte in Zwolle, reed vanuit Groningen iedere dag met de trein op een NS-jaarabonnement, oftewel gewoon vrij reizen. Na een jaar ging hij minder werken en heeft hij z'n jaarkaart niet verlengd (kon niet meer uit), maar die blijft wel geldig als OV-chipkaart en gebruikt hem dus voor reizen op saldo (met Dal Voordeel). Toen (weet niet of het nog zo is) hoefde je niet in te checken met je jaarkaart en moest je hem dus gewoon tonen aan de conducteur. Maar omdat de datum dus al vervallen was zoals die op de pas stond betichtten conducteurs hem ervan zwart te reizen met een verlopen abonnement, wat dus helemaal niet zo was want hij was gewoon ingechecked en had een Dal Voordeel-product op z'n kaart ingeladen staan. Conducteurs weigerden gewoon de chipkaart uit te lezen en dreigden met de spoorwegpolitie bij de uiteraard daarop volgende discussie. Tja, dan heb je je vak dus niet begrepen he.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:Een collega van mij werkte in Zwolle, reed vanuit Groningen iedere dag met de trein op een NS-jaarabonnement, oftewel gewoon vrij reizen. ....
Hmm, conducteurs die op de opdruk van de kaart letten... ik had ooit precies het omgekeerde. Reisde bij Arriva op saldo tussen Dordrecht en Gorinchem met een trajectkaart Amersfoort - Utrecht als chipkaart. Dus ik bij controle steeds die kaart overhandigen, waarna ik 'm terugkreeg met een "is goed" omdat ze zagen dat het een abonnement was. Totaal ander traject echter en uitlezen hebben ze nooit gedaan :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Daniel schreef:
Kevster schreef:Een collega van mij werkte in Zwolle, reed vanuit Groningen iedere dag met de trein op een NS-jaarabonnement, oftewel gewoon vrij reizen. ....
Hmm, conducteurs die op de opdruk van de kaart letten... .
Koeien of een malle molen; het analoog (op zicht) controleren van een digitaal vervoerbewijs is nou eenmaal larie van de bovenste plank. De opdruk van die kaart is echt niet relevant. Mede daarom ook die handige privacy-hoesjes van NS voor de chipkaart. Voor standaard persoonscontroles is de kaart in elk geval niet bedoeld.
Laatst gewijzigd door atbrg op vr 21 feb 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marlies »

Kan de HC dan de foto en naam digitaal uitlezen? Want voor zover ik weet kan iig het eerste niet en dat is toch wel een vereiste om vast te stellen of je niet reist op een abo van een ander. Al hoef je 99/100 keer je kaart niet uit het vakje van je portomonee te halen en valt een sticker met andere foto en naam over je kaart heen plakken dan totaal niet op :P

Moet je je eigenlijk kunnen legitimeren als je met een persoonlijke OVC rijdt? En dan bedoel ik niet in de zin van, je moet je altijd kunnen legitimeren, dat weet ik, maar is "je reist met een persoonlijke OVC" wettelijk genoeg aanleiding om legitimatie te mogen vragen als BOA?
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Kan de HC dan de foto en naam digitaal uitlezen?

is "je reist met een persoonlijke OVC" wettelijk genoeg aanleiding om legitimatie te mogen vragen als BOA?
Hebben de BOA's niet een eigen onafhankelijk adviesorgaan? Die weten het juiste antwoord.

Naam, geslacht en o.a. geboortedatum zijn, dacht ik, wel uit te lezen. Als op basis van alle uit te lezen data in combinatie met het 'profiel' van de betreffende reiziger een redelijk vermoeden van fraude ontstaat kan de BOA de reiziger om legitimatie vragen. Het is dan wel handig als ook de BOA een geldig ID paraat heeft. Standaard foto- of persoonscontroles omdat je met een persoonlijke OVC reist zijn echter formeel niet aan orde in het OV en daar hoef je dus ook niet zomaar aan mee te werken (als reiziger dan hè).
Laatst gewijzigd door atbrg op vr 21 feb 2014, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marlies »

Check, dat dacht ik al, maar is goed om te weten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Suus »

atbrg schreef:Naam, geslacht en o.a. geboortedatum zijn, dacht ik, wel uit te lezen.
Incorrect, alleen je geboortedatum wordt op de chip bewaard, overige gegevens staan alleen op de kaart gedrukt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door reisthijs »

Een pasfoto hoort gewoon bij een abonnement, dat is altijd al zo geweest, als de conducteur die niet zou mogen bekijken waarom zit er dan een pasfoto op een abonnement...
marlies schreef:Moet je je eigenlijk kunnen legitimeren als je met een persoonlijke OVC rijdt? En dan bedoel ik niet in de zin van, je moet je altijd kunnen legitimeren, dat weet ik, maar is "je reist met een persoonlijke OVC" wettelijk genoeg aanleiding om legitimatie te mogen vragen als BOA?
Dit is dan wel geen wetstekst, maar toch:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht
Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:

verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.
Daar is natuurlijk geen sprake van als jij je als reiziger normaal gedraagt en bij controle door de conductuer een geldig vervoerbewijs kan tonen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Meltrain »

Waarom staan je naam en geboortedatum eigenlijk ook op je OVC gedrukt? (Dus niet alleen in het systeem wat wel logisch is.)
Pasfoto is volledig logisch, maar naam en geboortedatum niet echt. Leeftijdskorting wordt immers standaard gegeven of bij de aanschaf van een abonnement.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 21 feb 2014, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Bee schreef:
atbrg schreef:Naam, geslacht en o.a. geboortedatum zijn, dacht ik, wel uit te lezen.
Incorrect, alleen je geboortedatum wordt op de chip bewaard, overige gegevens staan alleen op de kaart gedrukt.
Dat is gedeeltelijk correct; ook de vervoersklasse en de reisgegevens van de laatste ritten staan op de chip. De combinatie van ALLE uit te lezen data met het profiel van de betreffende reiziger (een voddige junk met een abonnementje eerste klasse vs de lieve oma die niets van inchecken begrijpt) moet dan bij controle aangeven of er sprake is van een vermoeden van fraude.
Laatst gewijzigd door atbrg op vr 21 feb 2014, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marlies »

reisthijs schreef:
marlies schreef:Moet je je eigenlijk kunnen legitimeren als je met een persoonlijke OVC rijdt? En dan bedoel ik niet in de zin van, je moet je altijd kunnen legitimeren, dat weet ik, maar is "je reist met een persoonlijke OVC" wettelijk genoeg aanleiding om legitimatie te mogen vragen als BOA?
Dit is dan wel geen wetstekst, maar toch:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht
Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:

verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.
Daar is natuurlijk geen sprake van als jij je als reiziger normaal gedraagt en bij controle door de conductuer een geldig vervoerbewijs kan tonen.
Je zegt natuurlijk, maar ik denk dat het in de praktijk nog best lastig kan zijn je gelijk te krijgen op dat punt. Een vriendin van me heeft daar een hele vervelende ervaring mee gehad met een GVB-controleur, bijvoorbeeld.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Meltrain schreef:Pasfoto is volledig logisch, .
In geval van persoonscontroles.
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

marlies schreef: Je zegt natuurlijk, maar ik denk dat het in de praktijk nog best lastig kan zijn je gelijk te krijgen op dat punt. Een vriendin van me heeft daar een hele vervelende ervaring mee gehad met een GVB-controleur, bijvoorbeeld.
Als je je recht wilt halen blijft het niet bij één vervelende ervaring. Sommige mensen slaan gewoon terug. Zero tolerance.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door waldo79 »

Ik begrijp niet goed waarover het gaat :(
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

waldo79 schreef:Ik begrijp niet goed waarover het gaat :(
In het algemeen?
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door waldo79 »

Wat je punt is. Ik bespeur een langspeelplaat die blijft hangen. ..
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

waldo79 schreef:Wat je punt is. Ik bespeur een langspeelplaat die blijft hangen. ..
OH, heb ik het al zo vaak gezegd en je begrijpt het nog steeds niet? Voor jou wil ik nog wel even toelichten hoor.

Je moet natuurlijk niet verwachten dat de BOA's spontaan de polonaise inzetten als de reiziger niet wil meewerken aan de standaard persoonscontroles in het OV. Als de betreffende reiziger dan ook nog de gore lef heeft om gebruik te maken van het recht om een ID van de BOA te vragen, dan lopen de gemoederen soms (zeer) hoog op. Volg je me nog?
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Suus »

Nee, omdat je onzinverhalen ophangt in plaats van je punt in klare taal neer te zetten.

@Meltrain: De OV-Chipkaart is een tijd ook als stamkaart gebruikt bij sterabonnementen en daar was een geboortedatum nodig om gereduceerde abonnementen te kunnen controleren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Bee schreef:Nee, omdat je onzinverhalen ophangt in plaats van je punt in klare taal neer te zetten.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik heb die regels niet bedacht, wordt niet boos op mij.
Ik ben echter wel van mening dat er ook binnen het OV volgens de geldende regels gehandeld zou moeten worden.
Niet alleen door de reiziger trouwens. Daar waar mogelijk zal ik daar zondermeer aan bijdragen.

Maar misschien ben je het er niet mee eens en vind je het dus geen klare taal.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Suus »

Als jij een bericht plaatst over BOA's die in een polonaise lopen omdat iemand niet meewerkt met het controleren van zijn vervoersbewijs maak je er nogal een grapje van ja, hoe is dat serieus te nemen?

Maargoed, om toch op je opmerkingen in te gaan heb ik even de AVR-NS erbij gepakt die van toepassing is op treinreizen bij NS, en wat vinden we daar in artikel 6.2:
Een Vervoerbewijs is geldig indien het in omloop is gebracht door NS, door een door haar daartoe gerechtigde, of door NS voor haar vervoer is geaccepteerd en indien:
a. aan de voorwaarden voor de verkrijging en/of het gebruik ervan is voldaan. Indien sprake is van een Vervoerbewijs voor de verkrijging en/of het gebruik waarvan nadere voorwaarden gelden, is de eerste Dag van geldigheid van dit Ver- voerbewijs beslissend voor de vraag of aan de voorwaarden voor ver- krijging is voldaan;
b. het Vervoerbewijs de Dag of de periode van geldigheid vermeldt dan wel op het Vervoerbewijs de Dag of de periode van geldigheid elektronisch is geregistreerd;
c. het Vervoerbewijs overeenstemt met plaats en tijdstip van het verblijf van de houder;
d. het Vervoerbewijs, indien het persoonlijk is, overeenstemt met de identiteit van de houder;
e. het Vervoerbewijs niet onbe- voegd is gewijzigd;
f. het Vervoerbewijs (elektronisch) leesbaar is;
g. het Vervoerbewijs niet bewerkt of verminkt is;
h. een zich onder een beschermlaag bevindende pasfoto niet bereikbaar is geworden;
i. het Vervoerbewijs en/of de OV- chipkaart niet is geblokkeerd (in geval van wanbetaling, verlies, dief- stal, beëindiging abonnement enz.). In gevallen waarin verschillende Producten alleen in combinatie met elkaar een geldig Vervoerbewijs vormen, moeten deze Producten zich bij gebruik van de OV-chip- kaart op dezelfde kaart bevinden.
Kortom, van een persoonlijke chipkaart moet de foto zichtbaar zijn bij controle. Kan je hoog of laag springen, bij het instappen in de trein ga je akkoord met die voorwaarden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Bee schreef:Als jij een bericht plaatst over BOA's die in een polonaise lopen omdat iemand niet meewerkt met het controleren van zijn vervoersbewijs maak je er nogal een grapje van ja, hoe is dat serieus te nemen?

Kortom, van een persoonlijke chipkaart moet de foto zichtbaar zijn bij controle. Kan je hoog of laag springen, bij het instappen in de trein ga je akkoord met die voorwaarden.
Lees nou effe: juist NIET de polonaise. Je doet het toch niet met opzet, dat niet begrijpen!?

Oh, ga ik accoord met iemands voorwaarden? Dat snap ik nou weer niet. Gelukkig kan ik in geval van twijfel om een ID vragen.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Suus »

Als jij in de trein of bus stapt ga je akkoord met de voorwaarden van de desbetreffende vervoerder. Dat is niet nieuw, dat is al tientallen jaren zo. Dat stond ook al achterop treinkaartjes en dat staat ook op bordjes die je passeert als je een station betreed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Bee schreef:Als jij in de trein of bus stapt ga je akkoord met de voorwaarden van de desbetreffende vervoerder. Dat is niet nieuw, dat is al tientallen jaren zo. Dat stond ook al achterop treinkaartjes en dat staat ook op bordjes die je passeert als je een station betreed.
Er staat nergens in die voorwaarden dat ik als reiziger afstand doe van mijn rechten.
Kaart ongeldig err. 007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten