Controle van de chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marvinkok »

Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

marvinkok schreef:Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
Inderdaad, ik blijf het uitleggen. De reiziger is niet verplicht om zonder slag of stoot bij te dragen aan standaard foto- of persoonscontroles in het OV.
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

Een eigen topic! Nu lijkt het alsof de controle van die kaart zo'n heet hangijzer is.

Voor mij gaat het over de vanzelfsprekendheid waarmee, door de grote broeken over de rechten (en belangen) van de sloebers, die gebruik moeten maken van het OV, wordt gewalst.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door waldo79 »

Nu zijn reizigers van het OV weer sloebers. Er worden nergens rechten met de voeten getreden, in mijn ogen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door reisthijs »

Er lijken hier de hele tijd twee verschillende zaken door elkaar te lopen:

1. Controle door OV-personeel van vervoerbewijzen (waarbij hoort dat deze mensen de foto's van persoonlijke kaarten bekijken). Dat hoort er gewoon bij als je met een abonnement in het OV reist.

2. Persoonscontrole: een BOA vraagt de reiziger een geldig identiteitsbewijs te tonen. Dat mag niet zomaar zonder dat er een goede reden voor is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Daniel »

atbrg schreef:
Meltrain schreef:Pasfoto is volledig logisch, .
In geval van persoonscontroles.
Dus jij liet vroeger ook je papieren trajectkaart dichtgevouwen aan de conducteur zien omdat het niet nodig was om je pasfoto te zien? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

Vroeger? Toen ze nog een analoog vervoerbewijs hadden bedoel je?
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

waldo79 schreef:Nu zijn reizigers van het OV weer sloebers. Er worden nergens rechten met de voeten getreden, in mijn ogen.
Ok, ik formuleer inderaad wat scherp. Maar als jij er tevreden mee bent hoef ik het niet voor jou op te nemen. Het ging me ook niet speciaal om jouw rechten trouwens.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door waldo79 »

Je hoeft het niet voor mij op te nemen. Bovendien strijd je in de verkeerde arena als je iets wilt bereiken :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:
marvinkok schreef:Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
Inderdaad, ik blijf het uitleggen. De reiziger is niet verplicht om zonder slag of stoot bij te dragen aan standaard foto- of persoonscontroles in het OV.
Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt? En wat bedoel je te zeggen met 'vroeger toen je nog een analoog vervoersbewijs had'. Op een stamkaart stonden je complete N.A.W.-gegevens. Dan liever het huidige systeem, fotootje en klaar. Bij vermoeden van fraude (reizen met de kaart van iemand anders) ben je verplicht om zonder slag of stoot aan iedereen die geüniformeerd is, en deze geüniformeerde hoeft zich niet te legitimeren, je legitimatie te overleggen. Het is namelijk staatseigendom en de staat heeft deze mensen bevoegd om dat te doen in deze situatie. We hebben er zelfs wetsartikelen bijgehaald. De enige voorwaarde is dat ze kenbaar moeten maken dat er vermoeden van fraude is, dát is alles.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marlies »

deadlock schreef: Bij vermoeden van fraude (reizen met de kaart van iemand anders) ben je verplicht om zonder slag of stoot aan iedereen die geüniformeerd is, en deze geüniformeerde hoeft zich niet te legitimeren, je legitimatie te overleggen. Het is namelijk staatseigendom en de staat heeft deze mensen bevoegd om dat te doen in deze situatie. We hebben er zelfs wetsartikelen bijgehaald. De enige voorwaarde is dat ze kenbaar moeten maken dat er vermoeden van fraude is, dát is alles.
Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.

(Maar je bent wel een beetje een lompe idioot als je daar daadwerkelijk heel erg moeilijk over doet, als het geweigerd wordt is na afloop een klacht indienen een beter idee dan verder weigeren mee te werken want vreemd genoeg geldt de boete die je dan krijgt voor het niet tonen van een legitimatiebewijs wél gewoon ;) )
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt?
Nee, dat heb je verkeerd begrepen.
marlies schreef:(Maar je bent wel een beetje een lompe idioot als je daar daadwerkelijk heel erg moeilijk over doet,
Die voorkennis heeft natuurlijk niet iedereen. Als je een ID-verzoek doet moet je wel op het ergste voorbereid zijn. Intimidatie, geweld en arrestatie zullen je deel zijn. Formeel mag je er natuurlijk wel om vragen maar de gemoederen lopen hoog op. De grote broek staat op knappen en de volledige truckendoos gaat open.
waldo79 schreef:Je hoeft het niet voor mij op te nemen.
Wat zeg ik dan?
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 22 feb 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Van drie berichten een gemaakt en quotes gefatsoeneerd
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

reisthijs schreef:Er lijken hier de hele tijd twee verschillende zaken door elkaar te lopen:

1. Controle door OV-personeel van vervoerbewijzen (waarbij hoort dat deze mensen de foto's van persoonlijke kaarten bekijken). Dat hoort er gewoon bij als je met een abonnement in het OV reist.

2. Persoonscontrole: een BOA vraagt de reiziger een geldig identiteitsbewijs te tonen. Dat mag niet zomaar zonder dat er een goede reden voor is.
Nee, dat maakt in de praktijk niet uit.
Iets van de reiziger willen is eerst identificeren (als de reiziger dat vraagt), zelfs/ook als de redenen van de controleur volledig oprecht zijn.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door deadlock »

marlies schreef:Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.
Dat klopt, heb ik dat beweerd dan? If so, dan zat ik fout.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:
deadlock schreef:Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt?
Nee, dat heb je verkeerd begrepen.
Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.
Die voorkennis heeft natuurlijk niet iedereen. Als je een ID-verzoek doet moet je wel op het ergste voorbereid zijn. Intimidatie, geweld en arrestatie zullen je deel zijn. Formeel mag je er natuurlijk wel om vragen maar de gemoederen lopen hoog op. De grote broek staat op knappen en de volledige truckendoos gaat open.
Als de gemoederen hoog oplopen zijn ze juist niet meer verplicht zich te legitimeren. Dat is uitgelegd door een officier van justitie bij een of ander programma wat ik op TV gezien heb. Sowieso vraag ik me af waarom de gemoederen hoog op moeten lopen bij het vragen naar een ID.

Trouwens, zou je in plaats van je cirkelredenering voort te blijven zetten ook met jurisprudentie of wetsartikelen kunnen komen waaruit blijkt dat je gelijk hebt? En ingaan op de rest van de vragen? Anders lijkt het me handiger dat je terug gaat naar niburu.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Tristan »

deadlock schreef: Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.
En als je als reiziger niet vertrouwd of de BOA wel een echte BOA is, mag je ook om zijn legitimatie vragen.

Lang geleden, toen ik nog voorstander van de ov-chipkaart was (tja, verstand komt met de jaren, maar dat is een ander discussie), heb ik een onbetrouwbare situatie meegemaakt. Een "BOA" in burger vond het verdacht dat de poortjes piepten en pikten mij steekproefsgewijs er uit om gecontroleerd te worden. Omdat de betreffende controleur in burger was, vroeg ik naar zijn legitimatie. Deze had hij niet 1-2-3 paraat. Toen de metro uiteindelijk verscheen, ben ik zonder gecontroleerd te worden ingestapt. De betreffende "controleur" heb ik sindsdien nooit meer gezien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door marlies »

deadlock schreef:
marlies schreef:Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.
Dat klopt, heb ik dat beweerd dan? If so, dan zat ik fout.
Je formulering was open voor interpretatie, ik had de verkeerde aangenomen denk ik :)
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.
Ja, hij mag ALLES vragen. De reiziger hoeft daar niet persé aan mee te doen. Zeker niet als er niet geïdentificeerd wordt en de reiziger dat wel graag wil.
deadlock schreef:Als de gemoederen hoog oplopen zijn ze juist niet meer verplicht zich te legitimeren. Dat is uitgelegd door een officier van justitie bij een of ander programma wat ik op TV gezien heb.
Oh ja? Welk wetsartikel betrof het en was de rechter het er ook mee eens? Wel leerzaam die TV, misschien moet je nog wat vaker kijken.
deadlock schreef:Sowieso vraag ik me af waarom de gemoederen hoog op moeten lopen bij het vragen naar een ID.
Omdat controleur soms niet gediend blijkt van een ID-verzoek.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 23 feb 2014, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Ja, hij mag ALLES vragen. De reiziger hoeft daar niet persé aan mee te doen. Zeker niet als er niet geïdentificeerd wordt en de reiziger dat wel graag wil.
Ga nou eens in op de wetsartikelen die ik quotte in het OV-chipkaart topic jongen. Je kan wel blijven blaten.
Omdat controleur soms niet gediend blijkt van een ID-verzoek.
Dan blijf je toch gewoon rustig lijkt mij? Je gaat je toch niet verlagen tot hun niveau?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door marlies »

Misschien tijd om deze discussie te begraven en ons weer te richten op belangrijkere issues als patat vs friet of de discussie of een Plan V comfortabeler is dan een Plan T? ;)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door WSM »

Tristan schreef:Lang geleden, toen ik nog voorstander van de ov-chipkaart was (tja, verstand komt met de jaren, maar dat is een ander discussie), heb ik een onbetrouwbare situatie meegemaakt. Een "BOA" in burger vond het verdacht dat de poortjes piepten en pikten mij steekproefsgewijs er uit om gecontroleerd te worden. Omdat de betreffende controleur in burger was, vroeg ik naar zijn legitimatie. Deze had hij niet 1-2-3 paraat. Toen de metro uiteindelijk verscheen, ben ik zonder gecontroleerd te worden ingestapt. De betreffende "controleur" heb ik sindsdien nooit meer gezien.
Dat is ook best bijzonder, want een controleur in burger dient zich ongevraagd te legitimeren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je reiservaringen in februari 2014

Bericht door Tristan »

Daarom vertrouwde ik de situatie ook niet ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door Vinny »

Dit weekend werd ik zes keer gecontroleerd. Drie conducteurs haalden de chipkaart uit de hoes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door Meltrain »

atbrg schreef:
Bee schreef:Uit de NS Nieuwsbrief voor alle vaste klanten van NS
Schuif bij controle uw OV-chipkaart uit het hoesje

Al onze vaste klanten krijgen deze maanden een beschermhoesje voor hun OV-chipkaart. Handig als u uw OV-chipkaart liever buiten uw portemonnee bewaart. Omdat het hoesje niet doorzichtig is, kan de conducteur de foto op uw OV-chipkaart niet zien. Wilt u bij controle uw OV-chipkaart iets uit het hoesje schuiven zodat de foto zichtbaar wordt? Namens de conducteur bedankt!
Voor de goede 'verstaander':
Namens de conducteur bedankt!

Dus niet persé namens NS,
maar zelfs dan was het voor vrijwilligers.
En als je zelf de kaart niet uit het hoesje haalt, kan de conducteur het toch doen?
Ik zie het probleem niet echt (behalve dat de NS heeft geblunderd met die ondoorzichtige hoesjes).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door marlies »

Ik vind het wel zo beleefd om dat ding even zelf uit het hoesje te halen als reiziger, kom op... De conducteur is ook niet je vijand.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten