NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door groningen »

Nu grofweg is het 7,5 minuut voor iedere (huidige) 30 minuten reistijd. Denk niet dat de lijn Aachen - Liege - Brussel hier onder zal vallen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Nitein-Repart »

deadlock schreef:
Meltrain schreef:Alleen Wallonië toch?
Wafelijzerpolitiek is het bewijs dat het aan beide kanten kut is.
Misschien toch een idee om Belgie te splitsen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Nitein-Repart »

En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door BrengMe »

Nee, openbaar aanbesteden
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)
De VSM bestaat al ;) :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lk8Tbo04G_g[/youtube]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Suus »

groningen schreef:Nu grofweg is het 7,5 minuut voor iedere (huidige) 30 minuten reistijd. Denk niet dat de lijn Aachen - Liege - Brussel hier onder zal vallen.
Wat bedoel je precies?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door BrengMe »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)
De VSM bestaat al ;)
Het kwam me al zo bekend voor in de oren...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Vinny »

De Wafelijzerpolitiek is afgeschaft sinds de bevoegdheden verregaand geregionaliseerd zijn. Alleen het spoor is nog unitair geregeld in België (infrabel). Het zou best kunnen dat ze in België ooit wakker worden en de vervoerstak van de NMBS-groep verkopen en de treindiensten openbaar aanbesteden. Het beheer van de infrastructuur kan prima overgaan naar de gewesten. Alleen de verkeersleiding is een lastig element - veel spoorlijnen lopen wel een aantal maal de gewestgrens over en je hebt ook een taalissue.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Nitein-Repart »

Verder zit je met transittrajecten.

Als je met een Vlaamse VSM en een Waalse SCW het Belgisch spoornet exploiteert krijg je bijvoorbeeld:

VSM-lijn Oostende-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Maastricht (2x/uur Oostende-Leuven, 1x/2 uur Leuven-Maastricht; geen stop in Liège)
SCW-lijn Brussel-Ans-Liège-Verviers-Welkenraedt-Eupen (2x/uur Brussel-Verviers, 1x/uur Verviers-Eupen; geen stop in Leuven)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:De VSM bestaat al ;) :
VSM is ook een farmaceutisch merk wat vooral hoesdrankjes verkoopt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 21 feb 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Suus »

Even alle gekheid op een stokje zie ik niet precies in hoe een opsplitsing van een NMBS in regionale diensten iets gaat verbeteren. Op de twee grote regionale vervoerders in België valt immers ook het nodige af te dingen. Het lijkt mij dat de organisatie vast zit tussen wens en mogelijkheid. Mogelijkheden om het beleid te wijzigen zijn er amper door de politiek en de vakbonden die geen belang hebben bij wijzigingen zolang het monopolie vast staat.

Maar juist de enorme berg niet-rijdend personeel en de weliswaar aantrekkelijke maar toch wel erg lage tarieven maken dat de NMBS niet zo goed kan presteren als je zou verwachten en dat los je met opsplitsing niet op. De stiptheid loopt bovendien terug door jaren van desinvestering in materieel en infrastructuur en omdat men tot eind dit jaar met een onrealistische rijtijd voor de Noord-Zuid zit. Dan kan de rest van het land wel extreem ruimte rijtijden hebben, maar daar win je de oorlog niet mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Vinny »

Het zou best wel gewoon kunnen dat België als land gewoon gesplitst raakt. Dan moet je wat natuurlijk :lol:
Verder zit je met transittrajecten.
Dat verschilt dan weer niet met concessieoverschrijdende buslijnen in Nederland. Valt wel een mouw aan te passen. Je kunt die dingen natuurlijk ook als open-acces vervoerverbindingen exploiteren. Maar dat zie ik in het - sociaal conservatieve België - niet gebeuren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Suus »

De kans dat België splitst acht ik niet zo groot. Er zijn enkele partijen die er voor zijn, maar het delen van België zal automatisch betekenen dat een landsdeel de EU verlaat omdat Spanje niet wil dat afsplitsingen van landen automatisch lid van de EU worden om zo een precedentwerking te voorkomen. Aangezien je als Europees land zonder lidmaatschap van de EU redelijk kansloos staat (ongeacht wat ene meneer W. roept) lijkt mij het splitsingverhaal nochtans vooral een fabeltje voor onwetende kiezers. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door groningen »

Wat bedoel je precies?
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door deadlock »

Erno-BE schreef:Misschien toch een idee om Belgie te splitsen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel?
Lijkt mij niet de gewenste oplossing. Ook aanbesteden lijkt me in België heel erg moeilijk vanwege de ontzettend complexe politiek (vijf parlementen bijvoorbeeld). Ik zie niet zo een oplossing waarmee het echt beter wordt eigenlijk. Behalve dan zes extra sporen onder Brussel door zodat in ieder geval het capaciteitsprobleem aldaar opgelost is ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door IC140 »

groningen schreef:
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.
Er staat ook dat het gemiddeld met 3% wordt verlengd. Dat is dus 1 minuut per 30 minuten. De 30 minuten op De Panne - Brussel is een extreem geval en ik vermoed dat dat komt omdat de directe trein zal komen te vervallen en er in Gent zal moeten worden overgestapt. De internationale lijnen Brussel - Parijs/Keulen/Amsterdam (Thalys/ICE) zullen hier uiteraard buiten vallen door internationale afspraken over de grenstijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:Het zou best wel gewoon kunnen dat België als land gewoon gesplitst raakt. Dan moet je wat natuurlijk :lol:
Verder zit je met transittrajecten.
Dat verschilt dan weer niet met concessieoverschrijdende buslijnen in Nederland. Valt wel een mouw aan te passen. Je kunt die dingen natuurlijk ook als open-acces vervoerverbindingen exploiteren. Maar dat zie ik in het - sociaal conservatieve België - niet gebeuren.
Een transittraject is een traject tussen 2 punten in één land/concessie waarbij één ander land/concessie wordt gepasseerd. Bekendste voorbeeld is lijn 19 tussen Breda en Hulst. Het lijkt mij als een Vlaams en Waals spoorbedrijf hebt, het Waalse spoorbedrijf die de treindienst Brussel-Liège wilt exploiteren gaat stoppen in Leuven en als een Vlaams spoorbedrijf tussen Leuven en Maastricht wilt rijden, Liège overslaat. Buslijnen als lijn 45 (Tiel-Wageningen; tussen Rhenen en Wageningen) en lijn 73/74 (Winterswijk/Doetinchem-Enschede; tussen Haaksbergen en Enschede) zijn geen transittrajecten, maar buslijnen die doorrijden in een vreemd concessiegebied aangezien het belangrijkste punt waar veel vervoersvraag is (Wageningen en Enschede in dit geval) in een vreemd concessiegebied ligt (Wageningen in Utrecht, Enschede in Twente) en in het vreemde concessiegebied alleen op de belangrijkste haltes stoppen.

Ben niet bekend met Belgie, maar volgens mij presteert de NMBS ondermaats met gevolg achterblijvende reizigersaantallen en dus slechte financiele resultaten. Ik denk dat het beter is dat een NS-dochter het Vlaamse spoornet exploiteert en een SCNF-dochter het Waalse spoornet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door reisthijs »

IC140 schreef:
groningen schreef:
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.
Er staat ook dat het gemiddeld met 3% wordt verlengd. Dat is dus 1 minuut per 30 minuten. De 30 minuten op De Panne - Brussel is een extreem geval en ik vermoed dat dat komt omdat de directe trein zal komen te vervallen en er in Gent zal moeten worden overgestapt.
De directe trein blijft bestaan maar krijgt een andere, veel tragere, route. Met overstap in Gent blijft de snelste reismogelijkheid ongeveer net zo snel als nu.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ben niet bekend met Belgie, maar volgens mij presteert de NMBS ondermaats met gevolg achterblijvende reizigersaantallen en dus slechte financiele resultaten. Ik denk dat het beter is dat een NS-dochter het Vlaamse spoornet exploiteert en een SCNF-dochter het Waalse spoornet.
De reizigersgroei bij de NMBS is vele jaren een stuk hoger dan bij NS, waar het aantal reizigers nu al drie jaar op rij daalt.

Verder is mij niet helemaal duidelijk hoe je het spoorwegnet wil opdelen in een Vlaams en een Waals deel aangezien de helft van alle treinen door minimaal twee gewesten (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) rijdt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Frans F »

Weet iemand waar de dienstregelingplannen per lijn voor 2015 op internet zijn te vinden?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:De reizigersgroei bij de NMBS is vele jaren een stuk hoger dan bij NS, waar het aantal reizigers nu al drie jaar op rij daalt.
Volgens mij was het gestagneerd en zijn concessieverliezen niet meeberekend waardoor er anders een groei gerealiseerd zou zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Frans F »

Het enige concessieverlies van de laatste jaren is Zwolle-Emmen en dat is gecompenseerd door de Hanzelijn. Verder is er sinds medio 2011 sprake van een licht daling van het aantal reizigers.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 23 feb 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door deadlock »

Cijfers?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:Het enige concessieverlies van de laatste jaren is Zwolle-Emmen en dat is gecompenseerd door de Hanzelijn. Verder is er sinds medio 2011 sprake van een licht daling van het aantal reizigers.
En Apeldoorn - Zutphen.
Bee schreef:De kans dat België splitst acht ik niet zo groot. Er zijn enkele partijen die er voor zijn, maar het delen van België zal automatisch betekenen dat een landsdeel de EU verlaat omdat Spanje niet wil dat afsplitsingen van landen automatisch lid van de EU worden om zo een precedentwerking te voorkomen. Aangezien je als Europees land zonder lidmaatschap van de EU redelijk kansloos staat (ongeacht wat ene meneer W. roept) lijkt mij het splitsingverhaal nochtans vooral een fabeltje voor onwetende kiezers. :)
Ik denk dat Vlaanderen op zich aan alle vereisten voldoet om lid te worden van de EU, dus twee dagen na de afsplitsing kan het land alweer lid zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Bericht door deadlock »

Nee want dat moet geratificeerd worden door alle lidstaten en daar gaat het overgebleven België natuurlijk nooit mee akkoord.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten