Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Meltrain »

Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!
Geplaatst op: zaterdag 22 februari 2014 18:19
Laatst bijgewerkt: zaterdag 22 februari 2014 18:21


Buslijn 140 van Connexxion bestaat zaterdag 1 maart precies 60 jaar. Om dat te vieren trakteert Connexxion iedereen op een (gratis) ritje met twee bussen uit de jaren zestig.

Gratis ritje met een oldtimer bus
Tussen Hoofddorp NS en Haarlem CS kunt u een gratis ritje maken met een oldtimer bus. Deze ‘bejaarde’ bussen reden vroeger ook op buslijn 140. Tussen 11.00 en 15.00 uur stoppen de oldtimers bij alle haltes op de route.

Buslijn 140 de hele dag gratis
U kunt op 1 maart de hele dag gratis reizen met buslijn 140. Ook met de 'normale bussen'. U hoeft dus niet in- en uit te checken of een kaartje te kopen.
Afbeelding
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Ronald »

Uithoorn zal dat zeker zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij wel inderdaad :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Daniel »

Dat stukje historie lezend zou eigenlijk ook lijn 130 op die dag gratis moeten zijn, dat is immers ook nog een gedeelte van de oude lijn Utrecht - Haarlem. (Wel alleen tussen Vinkeveen en Uithoorn, want in Breukelen kwam de oude 140 immers niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Meltrain »

Misschien rijden de oude bussen alleen tussen Haarlem en Hoofddorp?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door busburger »

Voor zo'n busfeestje ben ik altijd wel in, maar ik vind het bericht wel een beetje apart.

Bij wat verder zoekwerk op Internet vind ik onder meer, in een publicatie over dit evenement op http://www.haarlem105.nl/: "Toen in 1954 de A2 werd geopend, had Maarse & Kroon een vergunning voor personenvervoer per bus om haar lijn Haarlem-Aalsmeer-Uithoorn via de nieuwe A2 door te trekken naar Utrecht. Deze buslijn Haarlem-Utrecht is jarenlang de belangrijkste lijn van het bedrijf geweest."

Ik kan hierin geen bevestiging vinden (maar dat wil nog niet zeggen dat het niet zo is) dat er pas in 1954 een buslijn tussen Uithoorn en Haarlem (via Aalsmeer en Hoofddorp) is gaan rijden :roll: .

Ooit was er een OV-alternatief tussen deze plaatsen in de vorm van de Haarlemmermeerspoorlijnen, maar volgens Wikipedia reden deze treinen in 1950 voor het laatst voor reizigersvervoer en was de verbinding met Haarlem al vóór de Tweede Wereldoorlog vervallen. Dus zou Maarse & Kroon, of wie dan ook, echt niet eerder tussen deze plaatsen hebben gereden? :roll:

En als het om het lijnnummer 140 gaat, díe is nog lang niet aan z'n 60 jaar toe, want dat lijnnummer is pas in het begin van de tachtiger jaren bij de toenmalige exploitant Centraal Nederland ingevoerd. Ten aanzien van Maarse & Kroon herinner ik mij dat het in de tweede helft van de zestiger jaren om lijn 33 ging, eerder was het waarschijnlijk lijn 3 (om doublures met de NZH-stadslijnen te voorkomen, hadden de Maarse & Kroon-lijnen die Haarlem bedienden, destijds de lijnnummers 33, 55 en 88, die duidelijk waren ontstaan uit oude nummers 3, 5 en 8). En toen in 1973 Maarse & Kroon fuseerde met de NBM tot Centraal Nederland, ontstond voor deze lijn aanvankelijk het lijnnummer 40. :!:

Sterker nog, als voor deze lijn, zoals in bovenstaand citaat wordt gesuggereerd, het belangrijkste wapenfeit in 1954 luidde dat er een doortrekking naar Utrecht plaatsvond, is er eerder aanleiding tot een treurdag :cry: dan een feestdag. Want dat stuk route naar Utrecht werd er eind 2002 nu juist weer afgeknipt doordat de BBA Uithoorn - Utrecht v.v. ging rijden, en verloor zijn glans nog meer toen er eind 2008 een inkorting tot Breukelen-Station NS plaatsvond, waardoor Utrecht niet meer zonder (extra) overstap bereikbaar was (en ook niet binnen één tariefsysteem, want het was toen nog strippenkaarttarief + NS-tarief). Een van de slechtere voorbeelden van het opheffen van zogenaamde parallelliteit tussen bus en trein.

Een veel leukere lijn voor een feestje zoals dit zou bijvoorbeeld (op een geschikt moment) kunnen worden gevonden in lijn 120, die langs een mooie route tussen Amsterdam en Utrecht rijdt. *O* Aan die lijn (voorheen lijn 20 bij NBM resp. Centraal Nederland) is al vele jaren lang heel weinig veranderd, afgezien van enkele forse routewijzigingen, met aanpassingen aan de metro, binnen Amsterdam. Dat deze lijn in de periode vanaf eind 2002 tot eind 2008 onder de BBA viel, zou voor Connexxion ook geen groot probleem mogen vormen, aangezien de voormalige BBA en Connexxion, via VEOLIA en Transdev, inmiddels tot dezelfde familie zijn gaan behoren.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Bijwyks »

Lijn 140 begon als lijn 3 op 15 december 1935 en bestaat nu dus 78 jaar. Later werd het lijn 33 en in 1973 bij de fusie van M&K en NBM lijn 40 waabij NBM lijn 40 werd vernummerd in lijn 39 omdat men doorgaande lijnen een rond nummer wilde geven. In 1981 werd het lijn 140. Het traject naar Utrecht werd ingesteld op 1 maart 1954 en dat zou op 1 maart 2014 dus 60 jaar bestaan zij het dat sinds 2002 dit traject losgekoppeld is van lijn 140 en er van 2002 tot 2008 2 aparte lijnen 140 bestonden (BBA en CNX). Feitelijk heeft lijn 140 dus maar 47 jaar gereden tussen Utrecht en Haarlem.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door waldo79 »

Allemaal details. Reden voor een feestje. ..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Vinny »

De "1" voor het lijnnummer is inderdaad in de regio destijds beleid geweest. Meen dat ze dat deden om streekvervoer onderscheidend te maken van stadsvervoer. Ook hebben er nog "kinderen" van de 140 gereden: ik herinner mij vooral lijn 141 en lijn 142 nog die in de spits routeafwijkingen van de 140 reden. Weinig succesvolle buslijnen en inmiddels is de 142 in een geheel andere gedaante gaan rijden.

Merk op dat tussen Haarlem en Utrecht, tussen Hoofddorp en Utrecht en tussen Aalsmeer en Utrecht de trein een steeds belangrijker rol is gaan spelen door de Utrechtboog bij Amsterdam Bijlmer. Een doorlopende 140 heeft niet meer hetzelfde nut als vroeger.

In ieder geval ik ben er niet bij. Wel jammer want historisch busmaterieel is best leuk. Zo vaak zie je niet meer Maarsse en Kroonmaterieel voorbij rijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Bluearrow »

Vinny schreef:De "1" voor het lijnnummer is inderdaad in de regio destijds beleid geweest. Meen dat ze dat deden om streekvervoer onderscheidend te maken van stadsvervoer. Ook hebben er nog "kinderen" van de 140 gereden: ik herinner mij vooral lijn 141 en lijn 142 nog die in de spits routeafwijkingen van de 140 reden. Weinig succesvolle buslijnen en inmiddels is de 142 in een geheel andere gedaante gaan rijden.

Merk op dat tussen Haarlem en Utrecht, tussen Hoofddorp en Utrecht en tussen Aalsmeer en Utrecht de trein een steeds belangrijker rol is gaan spelen door de Utrechtboog bij Amsterdam Bijlmer. Een doorlopende 140 heeft niet meer hetzelfde nut als vroeger.

In ieder geval ik ben er niet bij. Wel jammer want historisch busmaterieel is best leuk. Zo vaak zie je niet meer Maarsse en Kroonmaterieel voorbij rijden...

Bij de opening van de metro in Amsterdam is het lijnnet in Gooi- en Vechtstreek met '100' verhoogd, dus de lijnen 20 t/m 39 werden 120 t/m 139. Lijn 40 is destijds gewijzigd in 140 (samen met de andere lijnen in de regio Amstel en Meerlanden), bij de opening van de Schipholspoorlijn. Lijn 60 van de Wabo werd omgenummerd in lijn 40, zodat er toch een lijn 40 in Utrecht bleef rijden (wel de andere kant op, maar toch.....)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door Vinny »

De 71 en 72 zijn ook omgenummerd in 171 en 172. Volgens mij in hetzelfde jaar. Maar Vinny moest nog gemaakt worden dus ik heb dit slechts uit de verhalen van vroeger ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door busburger »

Vinny schreef:De 71 en 72 zijn ook omgenummerd in 171 en 172. Volgens mij in hetzelfde jaar. Maar Vinny moest nog gemaakt worden dus ik heb dit slechts uit de verhalen van vroeger ;)
Nee, dat waren niet de lijnen 71 en 72. Die nummers hoorden in het vervoergebied van Tensen (alhoewel het lijnnummer 72 nooit door Tensen is gebruikt) en waren zowel vóór als ná de overname van Tensen (1980) ingepast in het CN-systeem omdat ze in een gezamenlijk busboekje Centraal Nederland/Tensen werden vermeld.

De lijnen 171 en 172 tussen (aanvankelijk) Leimuiden en Amsterdam zijn ontstaan uit de CN-lijnen 1 en 11. Bij Maarse & Kroon was het alleen maar lijn 1, maar bij CN werden er twee lijnnummers ingevoerd omdat de fusiepartner NBM vrij principieel de regel hanteerde dat een lijn slechts een route mocht hebben, en niet twee, zoals de oorspronkelijke lijn 1 van M&K, die immers tussen Aalsmeer en Amstelveen om en om via (als ik het mij goed herinner) de Oosteinderweg of de Aalsmeerderweg reed (wel werd tussen Leimuiden en Aalsmeer altijd via Rijsenhout gereden; de route via Kudelstaart gold destijds voor lijn 4, die Alphen aan den Rijn via diverse plaatsen en het "oude Schiphol" (Schiphol-Oost) met Badhoevedorp verbond).
camkooyman
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 12:09

Re: Feest: buslijn 140 (Haarlem - Uithoorn) bestaat 60 jaar!

Bericht door camkooyman »

Beste mensen,

Ik heb ook een hele geschiedenis van deze lijn mee gemaakt.
Ik woonde in Waverveen. Ik ging vanaf 1963 met toen lijn 3 van Maarse en Kroon naar school in Uithoorn. Ik stapte op bij halte Waverveen aan de provinciale weg. Daar stond toen een betonnen abri. Ik kocht toen retourtjes die uit een Blexon apparaat gedraaid werd. Ik stapte uit bij halte Raadhuissstraat. Daar werden we opgehaald om via de Cristinalaan naar de Sint Niclolaasschool te gaan. Ik had een rode scholierenmaandkaart met aan de zijkanten de cijfers van de data tot 32. Elke dat kwam er een knipje in van de chauffeur. Het was leuk en spannend om te zien welk figuurtje je kreeg, een maantje, sterretje, ruitertje, etc. Aan het eind van de maand zat je scholierenmaandkaart vol met geknipte figuurtjes. Die maandkaart haalde ik maandelijks bij de boekhandel in Vinkeveen. Omdat dat een agentschap was van Maarse en Kroon. Ik weet nog dat er nog trekkoorden boven in zaten, als je uit wilde stappen. Af en toe werden ze slap en gingen ze stuk door het vele gebruik. Ook boven in de begagenetten. Ook kan ik me nog herinneren dat er maandelijks een tijdschrift van de bus in de bus hing of lag. Ik geloof dat het heette iets van 'tussen de wielen' of een andere dergelijke naam. Later werd lijn 3, lijn 33. En weer later lijn 40. Nu is het al heel lang lijn 140. Ik weet nog heel goed dat je in Uithoorn over kon stappen op lijn 6 richting Woerden en Amsterdam. En lijn 7 richting Nieuwkoop of Amsterdam. Ik ging regelmatig op zondagmiddag naar Nieuwveen op bezoek naar Huize Sint Ursula voor verstandelijk gehandicapten. En stapte op Raadhuisstraat over op lijn 7 die nog langs de Amstel via Vrouwenakker naar Nieuwveen ging. Ik weet nog dat we in Uithoorn een echt busstation kreeg. Met als bijnaam Hoetmerbult. Omdat in Maarsse en Kroontijd altijd regelaars was om de bussen te regelen die vertrokken. Vroeger ging de nieuwe dienstregeling altijd vanaf eind mei in. Dus ik verhuisde eind oktober 1978 van Waverveen naar Amstelveen. En prompt werd in dienstregeling mei 1979 de buslijn en halte in Waverveen op geheven/verplaatst naar de Industrieweg waar de halte van lijn 140 nu nog is. Ik was net die ene passagier waarom de bus nog reed en de lijn opgeheven kon worden, omdat die passagier verhuisd was. Ik weet ook nog dat de bussen toen vaak nog erg stonk naar benzine en ander spul, waar je af en toe misselijk van kon worden. Op een gegeven moment van Centraal Nederland de 10 rittenkaarten. En kwamen de zones. Ik reisde altijd 3 zones. Nadat ik van school ging, ging ik vanaf 1972 naar het vormingscentrum in Uithoorn in het gebouw 'Tunnelhoekje'. Waar nu het huidige busstation is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten