Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Dan kun je achterin instappen en voorin weer uitstappen, kunnen we net zo goed die roltrappen a la schiphol plaatsen. :lol:
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

BrengMe schreef:Ik tel 15 delen!
je hebt helemaal gelijk 15 delen waarvan enkele langere
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Nelis schreef:Dan kun je achterin instappen en voorin weer uitstappen, kunnen we net zo goed die roltrappen a la schiphol plaatsen. :lol:
Alla Perugia, ook wel :)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De Citybussen worden nu haast overal ingezet lijkt het. De 3094 als lijn 65 naar Zoutkamp en 3095 naar Lewenborg.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Het is ook hun laatste weekje!
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Ik ben er niet rouwig om, ze zitten voor geen meter (nu is zitten in een stadsbus sowieso al een luxe, maar allá).
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Nelis schreef:Ik ben er niet rouwig om, ze zitten voor geen meter (nu is zitten in een stadsbus sowieso al een luxe, maar allá).
En de nieuwe 34xx-en van lijn 3 en 4 dan? Die zitten nog harder dan de huidige stadsbussen! Die zitten net zo slecht als de Citybussen en de stoeltjes van die bussen zijn al ingezeten, ik denk dat over een paar jaar de bankjes van de nieuwe bussen zo hard als plankjes zijn!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Is er eigenlijk een groot verschil in prijs tussen een standaard streekbus en een standaard stadsbus?
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Rick Visser »

Ik zag op youtube ook dat het filmpje van de testrit met een dubbelgelede bus van 24 meter lengte: http://www.youtube.com/watch?v=KlPPqLok-Ek

Het is blijkbaar de bedoeling dat deze bussen door de binnenstad gaan rijden. In Utrecht rijden ook dit soort dubbelegelede bussen: op een min of meer vrije busbaan. En in Eindhoven rijdt (of reed?) de Philias: een elektrische dubbelgelede bus van 24 meter. Voornamelijk over een vrije busbaan.

Ze zijn door hun lengte helemaal niet geschikt om door smalle straten met veel bochten te rijden. Ze vormen een enorm obstakel en bij een kleine stuurfout zetten ze alles klem. Bovendien hebben ze een gigantische dode hoek. Enorm gevaarlijk voor fietsers en wandelaars, vooral bij slecht weer als mensen meer naar de grond kijken als naar de weg.

Officieel mogen deze bussen niet op de openbare weg rijden: er is een aparte vergunning nodig. Groningen neemt een enorm risico door deze gedrochten in het drukke stadsverkeer te mengen. Ik hoop dat de proefritten dat meteen duidelijk maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Rick Visser schreef:Ze zijn door hun lengte helemaal niet geschikt om door smalle straten met veel bochten te rijden.
Ooit op het Ledig Erf in Utrecht wezen kijken? Als er iets bochtig is... En daar gaan ze verrassend soepel doorheen.
Officieel mogen deze bussen niet op de openbare weg rijden: er is een aparte vergunning nodig.
Als je hiermee doelt op de ZZ-kentekens, die hebben diverse dubbelgeledes alleen maar omdat er door het vrij weinig voorkomen ervan geen typegoedkeuring is. De wagens die er bij het GVU later bijkwamen reden wel gewoon op normale kentekens en zonder speciale vergunningen dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Daniel schreef: Als je hiermee doelt op de ZZ-kentekens, die hebben diverse dubbelgeledes alleen maar omdat er door het vrij weinig voorkomen ervan geen typegoedkeuring is.
En ook onze Capacity's hebben allen een ZZ-kenteken daar er nog geen Nederlands typegoedkeuring voor deze bussen bestaat, en die passen ook, dus dat vind ik geen argument. Net als over dit bochtje. Ik ben het eens dat het niet verstandig is om met deze bussen door de Gelkinge- en Oosterstraat te gaan rijden maar het is ook de bedoeling dat de route over de Bloemsingel gaat lopen naar Zernike en niet via het centrum. En ja, daar zijn inderdaad plannen voor vrije busbanen (al is maar de vraag of dat wel reëel is maar goed).

Overigens heb ik dat Ledig Erf eens van bovenaf en op Streetview gekeken, maar de bochten daar zijn toch niet echt te vergelijken met de Grote Markt-Gelkingestraat.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Ik heb 2 vragen

Waarom zijn de bussen 3 en 4 in godsnaam rood van binnen? terwijl ze de blauwe lijnen zijn. en bij bus 15 is het wel gewoon oranje. Ik vind persoonlijk dat dit best een fout is. aangezien ze heel erg lopen te hypen over de blauwe lijn

en me 2de vraag is. kunnen de haltes beneluxweg en pop dijkemaweg niet samengevoegd worden tot 1 halte in het midden van dat stuk. nu zitten er 3 haltes op nog geen 500m van elkaar terwijl een halte in het midden hooguit 30 sec meer lopen zou kosten voor de mensen die er uit stappen? of klinkt dit als een stom idee
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Van de beide haltes wordt gretig gebruik gemaakt dus iet heel handig..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Wubbo »

Rick Visser schreef:In Utrecht rijden ook dit soort dubbelegelede bussen: op een min of meer vrije busbaan.
Ze rijden voornamelijk op lijn 12, die (op een klein stukje bij het station en het stuk op De Uithof) juist niet op vrije busbanen rijdt. De vroegere lijn 11 (nu een deel van lijn 28) reed wel op busbanen, maar juist daar rijden nu met name gelede bussen.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

nielsie600 schreef:Van de beide haltes wordt gretig gebruik gemaakt dus iet heel handig..
Ja dat snap ik maar een wat mooier uitziende halte in het midden scheelt hooguit 30 sec lopen voor alle mensen. Waarbij je een halte dus helemaal weg werkt uit de dienstregeling. leek mij vrij handig.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Lijkt mij ook een slim idee. Die halte zou je inderdaad in het midden kunnen brengen, is net zo ver lopen voor het Noorderpoort en het bedrijventerrein wordt er ook niet slechter van.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Karimbu schreef:Waarom zijn de bussen 3 en 4 in godsnaam rood van binnen? terwijl ze de blauwe lijnen zijn. en bij bus 15 is het wel gewoon oranje. Ik vind persoonlijk dat dit best een fout is.
Ondanks dat ik ook vind dat deze situatie krom aangepakt is, kan ik me nog best de interieurkeuze van de nieuwe Citaro's op 3/4 voorstellen; het is vrijwel hetzelfde als in de andere streek - en stadsbussen (identieke kleur stoelen, uitgezonderd de P+R-en Qlinerbussen), dit geeft natuurlijk een mooi uniform beeld bij de reiziger.
Maar als ze daadwerkelijk hebben geredeneerd vanuit het oogpunt van de uniformiteit, hadden ze natuurlijk ook de Capacity's een rood interieur moeten geven!
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Rick Visser: Er zijn genoeg mogelijkheden om te zorgen dat de (dubbelgelede) bussen zich niet hoeven te mengen in het overige stadsverkeer. Je zou kunnen beginnen met een vrijliggende fietsstrook in de Oosterstraat, op de Grote Markt en de Kattenhage. Alleen de Gelkingestraat wordt een lastig geval, deze straat is hier te smal voor. Misschien fietsverkeer in twee richtingen in de Oosterstraat? Daarnaast zouden ze de verbindingen Gelkingestraat - Zuiderdiep - Herestraat wellicht nog iets kunnen verruimen; er moeten nu twee vrij scherpe bochten genomen worden, waardoor bussen constant op de rijstrook van de tegenliggers terecht komen. Ze zouden kunnen onderzoeken of een wat rechtere verbinding vanaf de Gelkingestraat naar de Herestraat mogelijk zou zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Als de Qlink lijn 1 komt, zullen de capacity bussen dan weer omgebouwd gaan worden ivm de groene lijn die zou ontstaan?
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Avanti050 schreef:
Karimbu schreef:Waarom zijn de bussen 3 en 4 in godsnaam rood van binnen? terwijl ze de blauwe lijnen zijn. en bij bus 15 is het wel gewoon oranje. Ik vind persoonlijk dat dit best een fout is.
Ondanks dat ik ook vind dat deze situatie krom aangepakt is, kan ik me nog best de interieurkeuze van de nieuwe Citaro's op 3/4 voorstellen; het is vrijwel hetzelfde als in de andere streek - en stadsbussen (identieke kleur stoelen, uitgezonderd de P+R-en Qlinerbussen), dit geeft natuurlijk een mooi uniform beeld bij de reiziger.
Maar als ze daadwerkelijk hebben geredeneerd vanuit het oogpunt van de uniformiteit, hadden ze natuurlijk ook de Capacity's een rood interieur moeten geven!
Mwah dat uniforme beeld kan wat mij betreft ook wel overboord aangezien we knal rode, Grijs met paars, Grijs met blauw, Grijs met oranje en blauwe bussen hebben. dus voor uniformiteit hoeven ze het niet te doen. blijf het vreemd vinden dat ze rood van binnen zijn.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Als de Qlink lijn 1 komt, zullen de capacity bussen dan weer omgebouwd gaan worden ivm de groene lijn die zou ontstaan?
Die lijn kan natuurlijk ook gewoon oranje worden, en lijn 2 groen bijvoorbeeld.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Karimbu schreef:
Avanti050 schreef:
Karimbu schreef:Waarom zijn de bussen 3 en 4 in godsnaam rood van binnen? terwijl ze de blauwe lijnen zijn. en bij bus 15 is het wel gewoon oranje. Ik vind persoonlijk dat dit best een fout is.
Ondanks dat ik ook vind dat deze situatie krom aangepakt is, kan ik me nog best de interieurkeuze van de nieuwe Citaro's op 3/4 voorstellen; het is vrijwel hetzelfde als in de andere streek - en stadsbussen (identieke kleur stoelen, uitgezonderd de P+R-en Qlinerbussen), dit geeft natuurlijk een mooi uniform beeld bij de reiziger.
Maar als ze daadwerkelijk hebben geredeneerd vanuit het oogpunt van de uniformiteit, hadden ze natuurlijk ook de Capacity's een rood interieur moeten geven!
Mwah dat uniforme beeld kan wat mij betreft ook wel overboord aangezien we knal rode, Grijs met paars, Grijs met blauw, Grijs met oranje en blauwe bussen hebben. dus voor uniformiteit hoeven ze het niet te doen. blijf het vreemd vinden dat ze rood van binnen zijn.
Ik kan me zo voorstellen dat bussen zo toch flexibeler inzetbaar zijn.
Dus flopt lijn 3, dan kan je ze op een nieuwe lijn 2 inzetten. Kwestie van andere kleurstickers erop en je bent klaar.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Voor wat betreft de toekomstige lijn 1 (Europapark - Zernike); zal het niet beter zijn om de sneldienst vanaf HS gewoon te blijven laten rijden? Je hebt dan vanaf elk treinstation een snelle verbinding naar Zernike, met als bijkomend voordeel dat de huidige lijn 11 geschrapt kan worden. Lijn 15 kan dan vernummerd worden naar lijn 11 voor meer duidelijkheid (11 is de 'snelle versie' van lijn 1)

Ik zie het Qlink netwerk zelf (vanaf ongeveer 2017) als volgt voor me. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of dit realistisch is:

Lijn 1 (Zuidhorn) - Zernike - WC Paddepoel - station Noord - UMCG Noord - UMCG HI - Europapark

Lijn 2 Station Noord/(Bedum) - Korrewegwijk - UMCG Noord - Grote Markt - HS - Martini ZKH - (Eelde de Punt)

Lijn 3 (Tolbert/Leek) - P+R Hoogkerk - HS - Grote Markt - UMCG Noord - Kardinge - Lewenborg

Lijn 4 (Roden) - P+R Hoogkerk - HS - Grote Markt - UMCG Noord - Kardinge - Beijum

Lijn 5 (Annen - Zuidlaren) - P+R Haren - HS - Grote Markt - UMCG Noord - UMCG HI - P+R Driebond

Lijn 11 HS - HOV West - Hoendiep - Zernike


Lijn 2 zou op termijn dus ook via UMCG Noord kunnen gaan rijden, via het Boterdiep en de nieuwe busbaan tussen deze straat en de Bloemsingel. De Ebbingestraat kan dan vrij van bussen worden. (en misschien ook opnieuw ingericht? :))

Zoals eerder gezegd kun je met deze dienstregeling meerdere buslijnen (gedeeltelijk) schrappen. Onder andere lijn 11, maar ook gedeeltes van lijn 35, 39 en 61. Verder zou het mooi zijn als lijn 163 uiteindelijk ook verdwijnt van de Grote Markt, ik zie voor deze lijn nu al geen meerwaarde om hier langs te rijden ten opzichte van de oude route via Damsterdiep en UMCG.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

klinkt wel mooi. Alleen verliest dat Gravenburg/de Held wel een redelijk goeie busverbinding als je daar lijn 35/39 schrapt het stuk Groningen HS - Zuidhorn voor lijn 39 en Groningen HS - Aduard voor lijn 35.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ziet er inderdaad goed uit. Ik zou lijn 1 eigenlijk wel straks door willen zien rijden naar Hoogezand, ook ter ontlasting van de treinen tussen Zuidbroek en Stad. Zou ook best kunnen, bijvoorbeeld via de route als lijn 76 die ooit reed naar de wijk Gorecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten