Beneluxtrein nekt NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Geert »

Beneluxtrein nekt NS

Minister Eurlings van Verkeer vertelde vandaag in de Kamer dat de vertragingen waarmee de Beneluxtrein, de trein tussen Amsterdam en Brussel, kampt, behoorlijk drukt op de algehele prestaties van de Nederlandse Spoorwegen. "De NS schiet zich ermee in eigen voet." Hij eist van het spoorwegbedrijf dat het zaken op orde stelt.

Traxx
De Beneluxtrein blijft rijden tot de HSL-Zuid kan gaan rijden. De problemen zijn volgens Eurlings vooral technisch. Het probleem ligt vooral bij de Traxx-locomotieven.

De maat is vol
Eurlings concludeerde eerder dat de punctualiteit van de trein lager ligt dan 50 procent, en vond dit "onaanvaardbaar laag". Voor de SP is de maat vol. "Maar er gebeurt niets. Het wordt alleen maar erger. De minister eist niet hard genoeg."

Overvol
SP'er Emile Roemer vindt dat de NS er alles aan om mensen in de dure HSL te krijgen zodra die klaar is. "De NS maakt de Beneluxtrein onaantrekkelijk en de dienst is daarom onbetrouwbaar en de treinen overvol."

Doorrijden
Roemer is bovendien van mening dat de Beneluxtrein nog minstens een jaar moet doorrijden, naast de HSL-Zuid. Dit wil hij om de reizigers een echte keus te bieden. Voor de HSL zal namelijk gereserveerd moeten worden, en deze is duurder. Een uitspatting op het station om naar België te gaan of de aansluiting op de HSL missen en nog meekunnen is er dus niet meer bij.

Bron: SpitsNieuws
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Reiziger Delft »

Wanneer was eigenlijk de laatste periode dat die trein wel betrouwbaar was? Volgens mij is dat intussen jaren geleden.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door racingweirdo »

is dat niet gewoon de schuld van die belgen?

dankzij hun shit beleid.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door deadlock »

Voor wat betreft de reeks 11.8 misschien wel ja. Maar kom op. Die TRAXX'en kunnen niet overweg met stuurstandrijtuigen. Hoe moeilijk is het om er een paar 25.5'ers voor te gooien of een paar wijzigingen aan een paar 16/17/1800'en door te voeren. Of huur ergens anders wat locomotieven.

Of nog beter; Pas een paar VIRM's aan. Die hebben ruimte voor een 25KV omzetter. Daar moet toch ook iets met een 3KV omzetter (die veel kleiner kan zijn) in passen. Memor/TBL erop en karren maar. Gelijk het capaciteitsprobleem opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Delft schreef:Wanneer was eigenlijk de laatste periode dat die trein wel betrouwbaar was? Volgens mij is dat intussen jaren geleden.
Tja, het is lastig om een punt aan te duiden waarop de omslag in betrouwbaarheid kwam. Het heeft voor een deel te maken met het verminderde onderhoud aan de locomotieven: de problemen gaan zich opstapelen en gaan pas op den duur opvallen. Ik denk dat enkele loc-branden daar debet aan zijn. De problemen worden dan voor de reiziger zichtbaar omdat er dan steeds minder reserves ingezet kunnen worden.

Zelfs in een artikel uit het NRC van 1998 wordt al gerept over de 'notoir slechte Beneluxtrein': http://www.nrc.nl/W2/Lab/Spoorwegen/980919.html
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door deadlock »

sorry? Leeftijd? De HLE 11 is van '86.
De eerste 1200'en stroomden in 1952 in en die rijden nog steeds :s
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Chauf21 »

Ik bedoelde het onderhoud, is aangepast :)
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door racingweirdo »

deadlock schreef:Voor wat betreft de reeks 11.8 misschien wel ja. Maar kom op. Die TRAXX'en kunnen niet overweg met stuurstandrijtuigen. Hoe moeilijk is het om er een paar 25.5'ers voor te gooien of een paar wijzigingen aan een paar 16/17/1800'en door te voeren. Of huur ergens anders wat locomotieven.
zover ik weet heeft de ns enkele jaren geleden afspraken gemaakt, dat de benelux trein zo veel mogelijk de vrije baan moet krijgen, geen voorrang op het nationale verkeer maar wel zo veel mogelijk doorrijden, en in het geval van seinen er voor te zorgen dat benelux zo snel mogelijk weer rijd(dit mag niet ten koste gaan van het nationale verkeer) slim plannen noemt men dit.en in geval van vertraging proberen om de benelux trein slim door het nationale verkeer te loodsen ipv van netjes op je beurt wachten.

in belgie zijn deze regels er niet en kan de benelux zomaar staan wachten tot al het nationale verkeer voorbij is todat ze zelf weer door mag.
Laatst gewijzigd door racingweirdo op wo 10 dec 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Karl »

Mijn inziens: de Belgen onderhouden die krengen niet en waarom niet? Omdat de situatie rond de ingebruikname van de HSL zo onduidelijk is. Je gaat een loc geen revisie van een paar duizend euro geven als die na twee maanden op een opstelspoor weg staat te rotten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Suus »

Welke heeft over het algemeen vaker vertraging? De trein richting Amsterdam of de trein komende uit België (bekeken op het traject in Nederland). Ik heb namelijk het idee dat ik vaker een omroep hoor dat een intercity in Amsterdam vertraagd aankomt dan dat hij weg gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Mijn inziens: de Belgen onderhouden die krengen niet en waarom niet? Omdat de situatie rond de ingebruikname van de HSL zo onduidelijk is. Je gaat een loc geen revisie van een paar duizend euro geven als die na twee maanden op een opstelspoor weg staat te rotten.
Een paar duizend euro is peanuts. Een wielband afdraaien kost meer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Caspar »

Waren vanavond trouwens ook weer 2 9200'n opgeheven. Iets alternatiefs wordt nooit ingezet lijkt het wel.
Hoogtepunt wat ik heb meegemaakt afgelopen half jaar is 3 9200'n achter elkaar die werden opgeheven, zonder dat er ergens een verstoring was :roll: Sta je 4 uur te wachten :(

Als je een IRM 4tje laat rijden tot Roosendaal en dan meteen crossplatform een Belgisch treinstel klaar hebt staan, zal de vertraging tot een minuut of 5 à 10 beperkt kunnen blijven lijkt me.
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 10 dec 2008, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door racingweirdo »

Bee schreef:Welke heeft over het algemeen vaker vertraging? De trein richting Amsterdam of de trein komende uit België (bekeken op het traject in Nederland). Ik heb namelijk het idee dat ik vaker een omroep hoor dat een intercity in Amsterdam vertraagd aankomt dan dat hij weg gaat.
inderdaad dat zeg ik in nederland word de benelux slim door het verkeer heen geloodst, in belgie word de benelux gezien als elke andere trein , daarom heeft de trein uit belgie ook altijd de meeste vertraging, want de vertraging die in belgie word opgelopen kan meestal niet meer worden goed gemaakt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Karl »

deadlock schreef:Een paar duizend euro is peanuts. Een wielband afdraaien kost meer.
Ja duh, het gaat om minimaal een ton.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door deadlock »

Als het onderhoud gewoon normaal gedaan was, was het geen probleem geweest. Voor een miljoen heb je een diesel TRAXX schijnt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Caspar »

racingweirdo schreef:inderdaad dat zeg ik in nederland word de benelux slim door het verkeer heen geloodst, in belgie word de benelux gezien als elke andere trein , daarom heeft de trein uit belgie ook altijd de meeste vertraging, want de vertraging die in belgie word opgelopen kan meestal niet meer worden goed gemaakt.
Nou dat is niet waar; dat ding start ook al vaak genoeg met een kwartier of wat vertraging op Asd. Die 9200 heeft echt geen voorkeursstatus. Sterker, als bv een t2100 die keurig optijd is gelijk op Shl staat om te vertrekken en de t9200 is te laat zal doorgaans de t9200 moeten wachten, anders hebben 2 treinen vertraging :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:sorry? Leeftijd? De HLE 11 is van '86.
De eerste 1200'en stroomden in 1952 in en die rijden nog steeds :s
Tja, de HLE 11 is een serie waar de kinderziektes nooit helemaal zijn verdwenen en geleidelijk zijn overgegaan in ouderdomskwalen... :cry:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Chauf21 »

Maar als eigenaar van die Benelux-loc's ga je geen grootschalige investeringen doen als je weet dat die dingen binnen een paar jaar vervangen zouden worden door HSL-treinen. Dat die datum van vervanging nog steeds niet gepasseerd is, dan wel bekend is, kan je niet volledig de NMBS aanrekenen.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door racingweirdo »

Caspar schreef:
racingweirdo schreef:inderdaad dat zeg ik in nederland word de benelux slim door het verkeer heen geloodst, in belgie word de benelux gezien als elke andere trein , daarom heeft de trein uit belgie ook altijd de meeste vertraging, want de vertraging die in belgie word opgelopen kan meestal niet meer worden goed gemaakt.
Nou dat is niet waar; dat ding start ook al vaak genoeg met een kwartier of wat vertraging op Asd. Die 9200 heeft echt geen voorkeursstatus. Sterker, als bv een t2100 die keurig optijd is gelijk op Shl staat om te vertrekken en de t9200 is te laat zal doorgaans de t9200 moeten wachten, anders hebben 2 treinen vertraging :wink:
als je mijn post had gelezen dan had je geweten dat prorail en de ns hebben afgesproken om de benlux trein slimmer door het verkeer heen te loodsen en indien mogelijk(zonder noemenswaardige vertraging van het overige verkeer) de benelux voorrang te geven.

tot zover de theorie dan
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Caspar »

Wat anders, ik heb afgelopen dagen volgens mij alleen Traxxen zien rijden. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Caspar op wo 10 dec 2008, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Waren vanavond trouwens ook weer 2 9200'n opgeheven. Iets alternatiefs wordt nooit ingezet lijkt het wel.
Hoogtepunt wat ik heb meegemaakt afgelopen half jaar is 3 9200'n achter elkaar die werden opgeheven, zonder dat er ergens een verstoring was :roll: Sta je 4 uur te wachten :(

Als je een IRM 4tje laat rijden tot Roosendaal en dan meteen crossplatform een Belgisch treinstel klaar hebt staan, zal de vertraging tot een minuut of 5 à 10 beperkt kunnen blijven lijkt me.
Gistermiddag nog een VIRM gezien die in het pad van de Brusseltrein als intercity naar Roosendaal reed... Het kan dus wel :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Geert »

racingweirdo schreef:als je mijn post had gelezen dan had je geweten dat prorail en de ns hebben afgesproken om de benlux trein slimmer door het verkeer heen te loodsen en indien mogelijk(zonder noemenswaardige vertraging van het overige verkeer) de benelux voorrang te geven.

tot zover de theorie dan
Heb je daar ook nog een bron voor?

@Caspar: zag vanmorgen nog een 11.8 rijden volgens mij, maar ik heb er niet bijzonder op gelet moet ik zeggen :P
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door racingweirdo »

Geert schreef:
racingweirdo schreef:als je mijn post had gelezen dan had je geweten dat prorail en de ns hebben afgesproken om de benlux trein slimmer door het verkeer heen te loodsen en indien mogelijk(zonder noemenswaardige vertraging van het overige verkeer) de benelux voorrang te geven.

tot zover de theorie dan
Heb je daar ook nog een bron voor?

@Caspar: zag vanmorgen nog een 11.8 rijden volgens mij, maar ik heb er niet bijzonder op gelet moet ik zeggen :P
zal vast met google te vinden zijn

naar mijn weten heeft de minister daar ook een rol in gespeeld na vragen van de kamer.
Laatst gewijzigd door racingweirdo op wo 10 dec 2008, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Caspar »

Wat ik hoor op het werk is dat die 9200 even veel aandacht/prioriteit moet krijgen als alle andere treinen :wink:
Dat ding vergt eigenlijk alleen maar extra tijd en werk voor omroep, treindienstleiding etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beneluxtrein nekt NS

Bericht door Suus »

Als die trein voorrang zou krijgen zou dat erg vreemd zijn, omdat daarmee een veel selectere groep passagiers wordt bevooroordeeld ten opzichte van de vele andere passagiers op de westtak en de schiphollijn.

Is de inzet van de TRAXX locomotieven nu echt al merkbaar als verbetering in de punctualiteit, of niet? Die lijken nu om de eer te strijden (of te klunsen) met de oude locomotieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten