Controle van de chipkaart
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
De plaat blijft duidelijk hangen...
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Inderdaad, ik blijf het uitleggen. De reiziger is niet verplicht om zonder slag of stoot bij te dragen aan standaard foto- of persoonscontroles in het OV.marvinkok schreef:Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
Kaart ongeldig err. 007
Re: Controle van de chipkaart
Een eigen topic! Nu lijkt het alsof de controle van die kaart zo'n heet hangijzer is.
Voor mij gaat het over de vanzelfsprekendheid waarmee, door de grote broeken over de rechten (en belangen) van de sloebers, die gebruik moeten maken van het OV, wordt gewalst.
Voor mij gaat het over de vanzelfsprekendheid waarmee, door de grote broeken over de rechten (en belangen) van de sloebers, die gebruik moeten maken van het OV, wordt gewalst.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Controle van de chipkaart
Nu zijn reizigers van het OV weer sloebers. Er worden nergens rechten met de voeten getreden, in mijn ogen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Controle van de chipkaart
Er lijken hier de hele tijd twee verschillende zaken door elkaar te lopen:
1. Controle door OV-personeel van vervoerbewijzen (waarbij hoort dat deze mensen de foto's van persoonlijke kaarten bekijken). Dat hoort er gewoon bij als je met een abonnement in het OV reist.
2. Persoonscontrole: een BOA vraagt de reiziger een geldig identiteitsbewijs te tonen. Dat mag niet zomaar zonder dat er een goede reden voor is.
1. Controle door OV-personeel van vervoerbewijzen (waarbij hoort dat deze mensen de foto's van persoonlijke kaarten bekijken). Dat hoort er gewoon bij als je met een abonnement in het OV reist.
2. Persoonscontrole: een BOA vraagt de reiziger een geldig identiteitsbewijs te tonen. Dat mag niet zomaar zonder dat er een goede reden voor is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Dus jij liet vroeger ook je papieren trajectkaart dichtgevouwen aan de conducteur zien omdat het niet nodig was om je pasfoto te zien?atbrg schreef:In geval van persoonscontroles.Meltrain schreef:Pasfoto is volledig logisch, .
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Vroeger? Toen ze nog een analoog vervoerbewijs hadden bedoel je?
Kaart ongeldig err. 007
Re: Controle van de chipkaart
Ok, ik formuleer inderaad wat scherp. Maar als jij er tevreden mee bent hoef ik het niet voor jou op te nemen. Het ging me ook niet speciaal om jouw rechten trouwens.waldo79 schreef:Nu zijn reizigers van het OV weer sloebers. Er worden nergens rechten met de voeten getreden, in mijn ogen.
Kaart ongeldig err. 007
Re: Controle van de chipkaart
Je hoeft het niet voor mij op te nemen. Bovendien strijd je in de verkeerde arena als je iets wilt bereiken :)
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt? En wat bedoel je te zeggen met 'vroeger toen je nog een analoog vervoersbewijs had'. Op een stamkaart stonden je complete N.A.W.-gegevens. Dan liever het huidige systeem, fotootje en klaar. Bij vermoeden van fraude (reizen met de kaart van iemand anders) ben je verplicht om zonder slag of stoot aan iedereen die geüniformeerd is, en deze geüniformeerde hoeft zich niet te legitimeren, je legitimatie te overleggen. Het is namelijk staatseigendom en de staat heeft deze mensen bevoegd om dat te doen in deze situatie. We hebben er zelfs wetsartikelen bijgehaald. De enige voorwaarde is dat ze kenbaar moeten maken dat er vermoeden van fraude is, dát is alles.atbrg schreef:Inderdaad, ik blijf het uitleggen. De reiziger is niet verplicht om zonder slag of stoot bij te dragen aan standaard foto- of persoonscontroles in het OV.marvinkok schreef:Sorry, maar wat heeft je kaart met zichtbare foto tonen nou te maken met je rechten?
De plaat blijft duidelijk hangen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.deadlock schreef: Bij vermoeden van fraude (reizen met de kaart van iemand anders) ben je verplicht om zonder slag of stoot aan iedereen die geüniformeerd is, en deze geüniformeerde hoeft zich niet te legitimeren, je legitimatie te overleggen. Het is namelijk staatseigendom en de staat heeft deze mensen bevoegd om dat te doen in deze situatie. We hebben er zelfs wetsartikelen bijgehaald. De enige voorwaarde is dat ze kenbaar moeten maken dat er vermoeden van fraude is, dát is alles.
(Maar je bent wel een beetje een lompe idioot als je daar daadwerkelijk heel erg moeilijk over doet, als het geweigerd wordt is na afloop een klacht indienen een beter idee dan verder weigeren mee te werken want vreemd genoeg geldt de boete die je dan krijgt voor het niet tonen van een legitimatiebewijs wél gewoon ;) )
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Nee, dat heb je verkeerd begrepen.deadlock schreef:Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt?
Die voorkennis heeft natuurlijk niet iedereen. Als je een ID-verzoek doet moet je wel op het ergste voorbereid zijn. Intimidatie, geweld en arrestatie zullen je deel zijn. Formeel mag je er natuurlijk wel om vragen maar de gemoederen lopen hoog op. De grote broek staat op knappen en de volledige truckendoos gaat open.marlies schreef:(Maar je bent wel een beetje een lompe idioot als je daar daadwerkelijk heel erg moeilijk over doet,
Wat zeg ik dan?waldo79 schreef:Je hoeft het niet voor mij op te nemen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 22 feb 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Van drie berichten een gemaakt en quotes gefatsoeneerd
Reden: Van drie berichten een gemaakt en quotes gefatsoeneerd
Kaart ongeldig err. 007
Re: Controle van de chipkaart
Nee, dat maakt in de praktijk niet uit.reisthijs schreef:Er lijken hier de hele tijd twee verschillende zaken door elkaar te lopen:
1. Controle door OV-personeel van vervoerbewijzen (waarbij hoort dat deze mensen de foto's van persoonlijke kaarten bekijken). Dat hoort er gewoon bij als je met een abonnement in het OV reist.
2. Persoonscontrole: een BOA vraagt de reiziger een geldig identiteitsbewijs te tonen. Dat mag niet zomaar zonder dat er een goede reden voor is.
Iets van de reiziger willen is eerst identificeren (als de reiziger dat vraagt), zelfs/ook als de redenen van de controleur volledig oprecht zijn.
Kaart ongeldig err. 007
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Dat klopt, heb ik dat beweerd dan? If so, dan zat ik fout.marlies schreef:Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.atbrg schreef:Nee, dat heb je verkeerd begrepen.deadlock schreef:Hier was toch al door meerdere mensen gehakt van gemaakt?
Als de gemoederen hoog oplopen zijn ze juist niet meer verplicht zich te legitimeren. Dat is uitgelegd door een officier van justitie bij een of ander programma wat ik op TV gezien heb. Sowieso vraag ik me af waarom de gemoederen hoog op moeten lopen bij het vragen naar een ID.Die voorkennis heeft natuurlijk niet iedereen. Als je een ID-verzoek doet moet je wel op het ergste voorbereid zijn. Intimidatie, geweld en arrestatie zullen je deel zijn. Formeel mag je er natuurlijk wel om vragen maar de gemoederen lopen hoog op. De grote broek staat op knappen en de volledige truckendoos gaat open.
Trouwens, zou je in plaats van je cirkelredenering voort te blijven zetten ook met jurisprudentie of wetsartikelen kunnen komen waaruit blijkt dat je gelijk hebt? En ingaan op de rest van de vragen? Anders lijkt het me handiger dat je terug gaat naar niburu.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
En als je als reiziger niet vertrouwd of de BOA wel een echte BOA is, mag je ook om zijn legitimatie vragen.deadlock schreef: Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.
Lang geleden, toen ik nog voorstander van de ov-chipkaart was (tja, verstand komt met de jaren, maar dat is een ander discussie), heb ik een onbetrouwbare situatie meegemaakt. Een "BOA" in burger vond het verdacht dat de poortjes piepten en pikten mij steekproefsgewijs er uit om gecontroleerd te worden. Omdat de betreffende controleur in burger was, vroeg ik naar zijn legitimatie. Deze had hij niet 1-2-3 paraat. Toen de metro uiteindelijk verscheen, ben ik zonder gecontroleerd te worden ingestapt. De betreffende "controleur" heb ik sindsdien nooit meer gezien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Je formulering was open voor interpretatie, ik had de verkeerde aangenomen denk ik :)deadlock schreef:Dat klopt, heb ik dat beweerd dan? If so, dan zat ik fout.marlies schreef:Nou lul je. Ze hoeven zich niet uit eigen beweging te legitimeren, maar als je mag weigeren je eigen legitimatie te tonen tot zij zich hebben gelegitimeerd en dan moeten ze dat doen. Zo niet mag je 112 bellen omdat iemand zich valselijk voordoet als opsporingsambtenaar.
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Ja, hij mag ALLES vragen. De reiziger hoeft daar niet persé aan mee te doen. Zeker niet als er niet geïdentificeerd wordt en de reiziger dat wel graag wil.deadlock schreef:Het staat op de site van de rijksoverheid nota bene. Als de BOA een vermoeden heeft van fraude mag hij gewoon om je ID-vragen.
Oh ja? Welk wetsartikel betrof het en was de rechter het er ook mee eens? Wel leerzaam die TV, misschien moet je nog wat vaker kijken.deadlock schreef:Als de gemoederen hoog oplopen zijn ze juist niet meer verplicht zich te legitimeren. Dat is uitgelegd door een officier van justitie bij een of ander programma wat ik op TV gezien heb.
Omdat controleur soms niet gediend blijkt van een ID-verzoek.deadlock schreef:Sowieso vraag ik me af waarom de gemoederen hoog op moeten lopen bij het vragen naar een ID.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 23 feb 2014, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Reden: Quote hersteld
Kaart ongeldig err. 007
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Ga nou eens in op de wetsartikelen die ik quotte in het OV-chipkaart topic jongen. Je kan wel blijven blaten.atbrg schreef:Ja, hij mag ALLES vragen. De reiziger hoeft daar niet persé aan mee te doen. Zeker niet als er niet geïdentificeerd wordt en de reiziger dat wel graag wil.
Dan blijf je toch gewoon rustig lijkt mij? Je gaat je toch niet verlagen tot hun niveau?Omdat controleur soms niet gediend blijkt van een ID-verzoek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Controle van de chipkaart
Misschien tijd om deze discussie te begraven en ons weer te richten op belangrijkere issues als patat vs friet of de discussie of een Plan V comfortabeler is dan een Plan T? ;)
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Dat is ook best bijzonder, want een controleur in burger dient zich ongevraagd te legitimeren.Tristan schreef:Lang geleden, toen ik nog voorstander van de ov-chipkaart was (tja, verstand komt met de jaren, maar dat is een ander discussie), heb ik een onbetrouwbare situatie meegemaakt. Een "BOA" in burger vond het verdacht dat de poortjes piepten en pikten mij steekproefsgewijs er uit om gecontroleerd te worden. Omdat de betreffende controleur in burger was, vroeg ik naar zijn legitimatie. Deze had hij niet 1-2-3 paraat. Toen de metro uiteindelijk verscheen, ben ik zonder gecontroleerd te worden ingestapt. De betreffende "controleur" heb ik sindsdien nooit meer gezien.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: OVer je reiservaringen in februari 2014
Daarom vertrouwde ik de situatie ook niet ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Controle van de chipkaart
Dit weekend werd ik zes keer gecontroleerd. Drie conducteurs haalden de chipkaart uit de hoes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Controle van de chipkaart
En als je zelf de kaart niet uit het hoesje haalt, kan de conducteur het toch doen?atbrg schreef:Voor de goede 'verstaander':Bee schreef:Uit de NS Nieuwsbrief voor alle vaste klanten van NS
Schuif bij controle uw OV-chipkaart uit het hoesje
Al onze vaste klanten krijgen deze maanden een beschermhoesje voor hun OV-chipkaart. Handig als u uw OV-chipkaart liever buiten uw portemonnee bewaart. Omdat het hoesje niet doorzichtig is, kan de conducteur de foto op uw OV-chipkaart niet zien. Wilt u bij controle uw OV-chipkaart iets uit het hoesje schuiven zodat de foto zichtbaar wordt? Namens de conducteur bedankt!
Namens de conducteur bedankt!
Dus niet persé namens NS,
maar zelfs dan was het voor vrijwilligers.
Ik zie het probleem niet echt (behalve dat de NS heeft geblunderd met die ondoorzichtige hoesjes).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Controle van de chipkaart
Ik vind het wel zo beleefd om dat ding even zelf uit het hoesje te halen als reiziger, kom op... De conducteur is ook niet je vijand.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten