Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Dienstregeling 2015

Bericht door Frank »

De adviesaanvraag voor dienstregeling 2015 staat op de pagina van het locov: http://www.locov.nl .

Ook op de wiki heb ik vast een beginnetje aan een artikel gemaakt: Dienstregeling 2015

Punten uit de dienstregeling zijn:
* Aantal treinseries rijdt doordeweeks tot acht uur 's avonds tweemaal per uur
* Driemaal per uur intercity Amersfoort - Deventer in het dal
* Minder treinen in het dal op relatie Haarlem - Uitgeest, betere bediening voor sommige stations in de spits.
* Latere treinen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag op diverse trajecten. Nachtnet tussen Utrecht en Nijmegen afhankelijk van overleg met regionale overheden.
* Uitbreiding Beneluxtrein
* Nieuwe Spinterserie Nijmegen - Wijchen in de spits
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

* Driemaal per uur intercity Amersfoort - Deventer in het dal
3x/uur is een rare frequentie, betekent zeker dat de s1500 1x/2 uur doorrijdt naar Deventer (ander uur Berlijn-IC). Dan krijg je intervallen van 15/15/30. Maak dan tussen 6:30-9:00 en tussen 13:30 en 19:00 een kwartiersdienst van tussen Amersfoort en Deventer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Freek »

Ja, inderdaad 15/15/30, maar is dat niet altijd nog beter dan 30/30 het ene uur en het andere uur 15/15/30? Die 15' is er al, beperkter dan dat jij zegt overigens.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 24 feb 2014, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:* Minder treinen in het dal op relatie Haarlem - Uitgeest, betere bediening voor sommige stations in de spits.
Minder treinen in het dal betreft de relatie Amsterdam Centraal - Haarlem - Uitgeest (de serie s4800 vervalt in het dal). De huidige s3400 wordt een sprinter, stopt dus overal en rijdt voortaan de hele dag door (ik neem aan de hele dag door elk half uur, misschien met uitzondering van tussen Alkmaar en Hoorn).
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Wubbo schreef:
Frank schreef:* Minder treinen in het dal op relatie Haarlem - Uitgeest, betere bediening voor sommige stations in de spits.
Minder treinen in het dal betreft de relatie Amsterdam Centraal - Haarlem - Uitgeest (de serie s4800 vervalt in het dal). De huidige s3400 wordt een sprinter, stopt dus overal en rijdt voortaan de hele dag door (ik neem aan de hele dag door elk half uur, misschien met uitzondering van tussen Alkmaar en Hoorn).
Dan wordt de sprinterdienst tussen Amsterdam en Haarlem toch ook gehalveerd? Of rijdt de s3400 of de s6300 door naar Amsterdam?
Lijkt mij als je de directe verbinding Amsterdam-Beverwijk wilt behouden je de s3400 moet doortrekken naar Amsterdam. Krijg je precies de s14800 maar dan onder een ander nummertje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door marlies »

Ik had stiekeme hoop op een halfuurdienst voor de sprinter Groningen-Zwolle op zondagochtend, maar helaas :(
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door The best »

Is daar vraag naar dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Dan wordt de sprinterdienst tussen Amsterdam en Haarlem toch ook gehalveerd?
Ja.
Lijkt mij als je de directe verbinding Amsterdam-Beverwijk wilt behouden je de s3400 moet doortrekken naar Amsterdam. Krijg je precies de s14800 maar dan onder een ander nummertje.
Even de adviesaanvraag lezen voor je reageert is handig. Dit scenario is ook door NS overwogen, maar omdat je door het enkelspoor tussen Heerhugowaard en Hoorn vast zit aan een bepaalde tijdligging kan je dan geen kwartiersdienst meer vormen tussen Haarlem en Amsterdam. Daarom is die variant als ongewenst bestempeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Ik snap het verminderen van het aantal treinen en het extra stoppen van de s3400 wel, maar het is de volgende klap voor reizigers tussen Alkmaar en Den Haag, die hun rechtstreekse sneltrein in minder dan vijf jaar hebben zien degraderen tot een stoptrein met een verplichte overstap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door marlies »

The best schreef:Is daar vraag naar dan?
Ja, ik vind het best raar dat tot half 3 's middags er maar één reismogelijkheid per uur is naar de sprinterstations tussen Groningen en Zwolle. Op dat moment een IC op de tussengelegen stations laten stoppen lijkt me vrij gemakkelijk (tijd zat namelijk) en goedkoop te realiseren en maakt toch wel een behoorlijk verschil.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Hoe zit het eigenlijk met het reizigersaanbod van Halfweg-Zwanenburg en Haarlem Spaarnwoude in het dal? De adviesaanvraag maakt wel heel weinig woorden vuil aan de frequentie-halvering voor die stations in de daluren namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door The best »

marlies schreef:
The best schreef:Is daar vraag naar dan?
Ja, ik vind het best raar dat tot half 3 's middags er maar één reismogelijkheid per uur is naar de sprinterstations tussen Groningen en Zwolle. Op dat moment een IC op de tussengelegen stations laten stoppen lijkt me vrij gemakkelijk (tijd zat namelijk) en goedkoop te realiseren en maakt toch wel een behoorlijk verschil.
Ik zou de IC niet laten stoppen op die tussengelegen stations. Je bent nu namelijk eindelijk af van ade intercities die op al die stations stoppen, dat zou ik dan weer niet opnieuw invoeren eigenlijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door marlies »

Op zondagochtend is dat niet zo erg...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Als er vraag was geweest naar meer dan één trein per uur in Haren, Beilen en Hoogeveen had die trein wel gereden. Of de provincies moeten extra geld bijdragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door The best »

Geld is wel beter te besteden dan een extra trein op zondagochtend.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Ik snap het verminderen van het aantal treinen en het extra stoppen van de s3400 wel, maar het is de volgende klap voor reizigers tussen Alkmaar en Den Haag, die hun rechtstreekse sneltrein in minder dan vijf jaar hebben zien degraderen tot een stoptrein met een verplichte overstap.
Waarbij het alternatief wel benoemd moet worden: dat is 4x/uur reizen met een overstap op Amsterdam Sloterdijk. Reistijdverschil Alkmaar - Den Haag Centraal tussen 1x overstappen in Haarlem of 1x overstappen in Amsterdam Sloterdijk is nu (in dienstregeling 2014) maar 5 minuten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

marlies schreef:Ik had stiekeme hoop op een halfuurdienst voor de sprinter Groningen-Zwolle op zondagochtend, maar helaas :(
Je moet je roes uitslapen en pas om 3 uur wakker worden :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Geert »

Bee schreef:reizigers tussen Alkmaar en Den Haag,
Hoeveel reizigers zouden dat zijn? Ze zullen er vast zijn, maar kan me niet voorstellen dat het een enorm aanbod is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:
marlies schreef:Ik had stiekeme hoop op een halfuurdienst voor de sprinter Groningen-Zwolle op zondagochtend, maar helaas :(
Je moet je roes uitslapen en pas om 3 uur wakker worden :mrgreen:
Ze neemt overigens nooit de stopper, aldus Marlies.
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door dennistd »

Overigens ook een goed plan om de IC van 19u uit Amsterdam naar Bentheim alleen nog op Amsterdam-Hengelo te laten rijden, en in plaats daarvan een IC Amsterdam-Berlijn met vertrek om 5u uit Amsterdam in te leggen. Op die manier heb je meer aan deze trein, en is Twente vanuit het westen een stuk vroeger bereikbaar. Deze trein reed trouwens altijd al vanaf Bentheim naar Berlijn met het materieel dat daar de vorige avond aangekomen was. Overigens ben ik wel benieuwd waar die trein op maandagochtend naar Amsterdam ineens wegkomt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Ronald »

Waarschijnlijk wordt de trein die nu 's avonds nog terug naar Bad Bentheim gaat tot de volgende ochtend bewaard.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door IC140 »

Jep. Trein '2243' van DB (Bad Bentheim 7:21 - Berlin Ost 11:26) wordt op dinsdag t/m zaterdag gereden met het materieel uit trein 243 (Amsterdam 19:01 - Bad Bentheim 21:16), maar op maandag wordt hij gereden met het mat uit trein 2242 wat zondagavond leeg uit Münster wordt aangevoerd. Op zondag nog naar Amsterdam is onmogelijk door onderhoudsroosters en op maandagmorgen kan hij nog binnenlandse reizigers meenemen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Ik weet niet hoe groot het reizigersaanbod op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg is, maar is verlenging van de s6300 niet mogelijk?

Of anders als Heerhugowaard-Hoorn probleem is, dienst knippen in Amsterdam-Haarlem-Alkmaar en Alkmaar-Hoorn met aansluiting op s800 of s3000.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ik weet niet hoe groot het reizigersaanbod op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg is, maar is verlenging van de s6300 niet mogelijk?
Spaarndam is buiten de spits minimaal (omgeving is voornamelijk bedrijventerrein). Voor Halfweg-Zwanenburg is het wel wat meer (1300 per dag), alhoewel dat ook tegenvalt, wellicht door het concurrerende busvervoer. De DDZ naar Zandvoort heeft buiten de spits wel voldoende capaciteit. Alles bij elkaar denk ik dat NS dus kiest voor een verstandige oplossing.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 26 feb 2014, 15:27, 7 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

dennistd schreef:Overigens ook een goed plan om de IC van 19u uit Amsterdam naar Bentheim alleen nog op Amsterdam-Hengelo te laten rijden.
Maar waarom dan niet tot Enschede?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten