Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijkt mij prima. Alleen gaat de nieuwe lijn 11 (oud 15) dan niet een veel langere route krijgen, als hij helemaal over Hoendiep rijdt? Ik zie die route nog niet helemaal. Welke delen van 35/39 worden er dan geschrapt? (en dan is 15 het alternatief). Waar gaan 35/39 dan langs?
Voor wat betreft de Qlink lijnen; in de HOV-visie heeft nooit een Qlink 2 gestaan die rijdt naar Korrewegwijk en Bedum. (maar Vinkhuizen) Al zou ik er wel voor zijn. Mogelijk kan er dan in de spits 4x per uur het hele traject Eelde/De Punt - Martini ZKHS - HS - Grote Markt - UMCG - Korrewegwijk - Kardinge - Bedum worden gereden. In het dal kan er voor worden gekozen om dit traject 2x / uur te laten rijden. Om toch voor een voldoende frequentie te zorgen op de rest van de rit kan er nog 2x/ uur het traject Martini ZKHS - HS - Grote Markt - UMCG - Korrewegwijk - Station Noord. Overigens weet ik niet of 4x/uur in de spits naar Bedum kan worden gereden (De Punt denk ik wel). Anders kan deze dan ook altijd worden ingekort tot Station Noord (De Punt - Station Noord). In de spits kan lijn 7 dan het stuk tussen Korrewegwijk en Station Noord opvangen.
Lijn 1 kan wat mij betreft eerst beginnen met 4x/uur (2x/uur naar Reitdiephaven, 2x/uur door naar Zuidhorn). Dan maar eens kijken hoe deze lijn zich ontwikkelt. De overige lijnen kunnen hetzelfde blijven.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Soortvanhenk schreef:klinkt wel mooi. Alleen verliest dat Gravenburg/de Held wel een redelijk goeie busverbinding als je daar lijn 35/39 schrapt het stuk Groningen HS - Zuidhorn voor lijn 39 en Groningen HS - Aduard voor lijn 35.
Wellicht zou je dan lijn 6 vanuit Vinkhuizen nog door kunnen trekken naar Gravenburg en de Held?
gebruiker77 schreef:Lijkt mij prima. Alleen gaat de nieuwe lijn 11 (oud 15) dan niet een veel langere route krijgen, als hij helemaal over Hoendiep rijdt? Ik zie die route nog niet helemaal. Welke delen van 35/39 worden er dan geschrapt? (en dan is 15 het alternatief). Waar gaan 35/39 dan langs?
Met 'Hoendiep' bedoel ik dat de bus daar van de ringweg af gaat, en dat er een halte komt ter hoogte van het Hoendiep. Dus een route via de HOV-West naar Zernike, met een halte ter hoogte van het Hoendiep.

Lijn 35 zou in plaats van naar Groningen naar Zuidhorn kunnen rijden, en lijn 39 zou Zuidhorn ook als eindpunt kunnen krijgen. Er blijft dan vanuit Oldehove een goede verbinding richting Leeuwarden beschikbaar, en als je naar de stad moet, kun je bij Aduard Carpoolplaats op Qlink lijn 1 stappen, evenals de reizigers vanuit Zuidhorn. Als lijn 2 naar Bedum zal gaan rijden, kun je lijn 61 eventueel ook inkorten tot bijvoorbeeld Kardinge.
Voor wat betreft de Qlink lijnen; in de HOV-visie heeft nooit een Qlink 2 gestaan die rijdt naar Korrewegwijk en Bedum. (maar Vinkhuizen) Al zou ik er wel voor zijn. Mogelijk kan er dan in de spits 4x per uur het hele traject Eelde/De Punt - Martini ZKHS - HS - Grote Markt - UMCG - Korrewegwijk - Kardinge - Bedum worden gereden. In het dal kan er voor worden gekozen om dit traject 2x / uur te laten rijden. Om toch voor een voldoende frequentie te zorgen op de rest van de rit kan er nog 2x/ uur het traject Martini ZKHS - HS - Grote Markt - UMCG - Korrewegwijk - Station Noord. Overigens weet ik niet of 4x/uur in de spits naar Bedum kan worden gereden (De Punt denk ik wel). Anders kan deze dan ook altijd worden ingekort tot Station Noord (De Punt - Station Noord). In de spits kan lijn 7 dan het stuk tussen Korrewegwijk en Station Noord opvangen.
Een Qlink vanuit de Punt naar Vinkhuizen lijkt mij niet zo'n goed idee, omdat deze bus dan niet via de Grote Markt rijdt, vandaar ook mijn 'keuze' voor de Korrewegwijk en eventueel Bedum. Hoop dat ze dit bij het OV-bureau ook inzien.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Cpt.Iglo schreef:
Lijn 35 zou in plaats van naar Groningen naar Zuidhorn kunnen rijden, en lijn 39 zou Zuidhorn ook als eindpunt kunnen krijgen. Er blijft dan vanuit Oldehove een goede verbinding richting Leeuwarden beschikbaar, en als je naar de stad moet, kun je bij Aduard Carpoolplaats op Qlink lijn 1 stappen, evenals de reizigers vanuit Zuidhorn. Als lijn 2 naar Bedum zal gaan rijden, kun je lijn 61 eventueel ook inkorten tot bijvoorbeeld Kardinge.
meeste mensen vanuit oldehove hebben groningen als bestemming. Je laat ze toch niet uitstappen bij carpoolplaats om dan allemaal de weg te laten oversteken(voorbij de verkeerslichten)? om in de spits nog niet te spreken over dat er ritten zijn waar er staanplaatsen zijn en dat je die mensen dan in een volle Qlink 1 wil laten stappen. Huidige lijn 11 heeft soms al 2 versterkingsbussen nodig vanuit zuidhorn en als je dan 39 en 35 er ook nog bij in wilt hebben...(lijn 637 rijdt rond die tijd ook daarom juist naar groningen door ipv als de andere ritten die stoppen in zuidhorn)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Je kunt toch gewoon een manier bedenken zoals ze ook bij Lewenborg willen doen in de vorm van een keerlus? En desnoods laat je lijn 35 doorrijden via Zernike naar station Noord of iets dergelijks.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Zag vanmorgen tegen 8 uur nog vrolijk een Citybus vertrekken van de Grote Markt richting Beijum. Afgelopen week zou toch de laatste in dienst zijn voor deze bussen? Of was dit een uitzonderingsgevalletje?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ze zijn 'nu' (deze week) voor het laatst in dienst en vertrekken per 1 maart. Ik heb geen Citybus gezien, heel wat nieuwe geledes en één standaard streekbus op lijn 3 naar Oostindie.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Ok, duidelijk!
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Cpt.Iglo schreef: Zoals eerder gezegd kun je met deze dienstregeling meerdere buslijnen (gedeeltelijk) schrappen. Onder andere lijn 11, maar ook gedeeltes van lijn 35, 39 en 61. Verder zou het mooi zijn als lijn 163 uiteindelijk ook verdwijnt van de Grote Markt, ik zie voor deze lijn nu al geen meerwaarde om hier langs te rijden ten opzichte van de oude route via Damsterdiep en UMCG.
Lijn 163 rijdt via de Grote Markt vanwege de toeristen die met die bus van Ameland en Schiermonnikoog en vanaf Esonstad of Lauwersoog gemakkelijk naar het centrum naar Groningen kunnen, lijn 163 van de Grote Markt halen lijkt me omdat het de enigste bus uit het Marnegebied is die nog over de Grote Markt rijdt, en vanwege de toeristen in de vakanties zeer overstandig, daarnaast rijdt hij maar 4 tot 5 keer per dag dus veel 'last' heb je er niet van.
Cpt.Iglo schreef: Lijn 35 zou in plaats van naar Groningen naar Zuidhorn kunnen rijden, en lijn 39 zou Zuidhorn ook als eindpunt kunnen krijgen. Er blijft dan vanuit Oldehove een goede verbinding richting Leeuwarden beschikbaar, en als je naar de stad moet, kun je bij Aduard Carpoolplaats op Qlink lijn 1 stappen, evenals de reizigers vanuit Zuidhorn. Als lijn 2 naar Bedum zal gaan rijden, kun je lijn 61 eventueel ook inkorten tot bijvoorbeeld Kardinge.
De meeste reizigers op 35 en 39 willen naar Groningen. Inkorten tot Zuidhorn lijkt me daarom niet handig, daarnaast zijn het twee vrij drukke lijnen, als al die mensen over moeten stappen op de trein of een andere buslijn krijg je overvolle bussen en treinen. Daarnaast houden reizigers niet van overstappen dus je bereikt er niks mee, hoogstens een daling van het aantal reizigers op lijn 39 en 35 (en dat lijkt me niet de bedoeling). Daarnaast is het ook zeer idioot en ondoordacht idee om lijn 61 tot Kardinge te laten rijden. Die lijn is nog drukker dan lijn 35 of 39 en als al die mensen over moeten stappen op de nu al aardig drukke lijnen 3 en 4 krijg je een groot Capaciteitsprobleem, daarnaast verliest de Oosterparkwijk zijn busverbindig. Lijn 65 reed tot twee jaar geleden 's avonds van en naar Kardinge, maar sinds deze is doorgetrokken naar het hoofdstation is het aantal reizigers 's avonds gegroeid. Als je lijn 61 (en eventueel 65) inkort tot Kardinge draai je het busvervoer ten noorden van Groningen de nek om. Misschien moet je je eerst maar eens verdiepen in het reisgedrag van de reizigers op een lijn voordat je met dit soort voorstellen komt.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

TheRoy-t schreef:Lijn 163 rijdt via de Grote Markt vanwege de toeristen die met die bus van Ameland en Schiermonnikoog en vanaf Esonstad of Lauwersoog gemakkelijk naar het centrum naar Groningen kunnen, lijn 163 van de Grote Markt halen lijkt me omdat het de enigste bus uit het Marnegebied is die nog over de Grote Markt rijdt, en vanwege de toeristen in de vakanties zeer overstandig, daarnaast rijdt hij maar 4 tot 5 keer per dag dus veel 'last' heb je er niet van.
Oke, maar is het Zuiderdiep dan geen centrum? Mensen die vanuit bijvoorbeeld Esonstad of Lauwersoog een dagje Groningen willen doen, zijn op vakantie en hebben meestal genoeg tijd. Ik vind dit dus geen goede reden om de lijn via de Grote Markt te blijven laten rijden, dit was immers voordat het Damsterdiep afgesloten werd (vanwege de werkzaamheden) ook niet het geval.
De meeste reizigers op 35 en 39 willen naar Groningen. Inkorten tot Zuidhorn lijkt me daarom niet handig, daarnaast zijn het twee vrij drukke lijnen, als al die mensen over moeten stappen op de trein of een andere buslijn krijg je overvolle bussen en treinen. Daarnaast houden reizigers niet van overstappen dus je bereikt er niks mee, hoogstens een daling van het aantal reizigers op lijn 39 en 35 (en dat lijkt me niet de bedoeling). Daarnaast is het ook zeer idioot en ondoordacht idee om lijn 61 tot Kardinge te laten rijden. Die lijn is nog drukker dan lijn 35 of 39 en als al die mensen over moeten stappen op de nu al aardig drukke lijnen 3 en 4 krijg je een groot Capaciteitsprobleem, daarnaast verliest de Oosterparkwijk zijn busverbindig. Lijn 65 reed tot twee jaar geleden 's avonds van en naar Kardinge, maar sinds deze is doorgetrokken naar het hoofdstation is het aantal reizigers 's avonds gegroeid. Als je lijn 61 (en eventueel 65) inkort tot Kardinge draai je het busvervoer ten noorden van Groningen de nek om. Misschien moet je je eerst maar eens verdiepen in het reisgedrag van de reizigers op een lijn voordat je met dit soort voorstellen komt.
Ik zeg ook niet dat je bovenstaande lijnen moet inkorten, en verder niets moet doen. Ik stel voor om deze lijnen in te korten als er een Qlink lijn naar Bedum zal gaan rijden, anders uiteraard niet. Als er in de spits 2x - 4x vanuit Bedum gereden gaat worden met deze nieuwe lijn, dan is lijn 61 voor een groot deel overbodig, vandaar de inkorting. Hetzelfde geldt voor de lijnen 35 en 39. Het zou toch gek zijn als deze lijnen blijven rijden, terwijl er ook een Qlink lijn 1 langs komt? In de spits misschien zelfs wel 4x per uur. Ik zou dan vanwege de kosten eerder kiezen om deze lijnen in te korten, want de reismogelijkheden zijn er dan nog steeds, echter dan op een iets andere manier en wellicht met een overstap.

Enne.. waar haal jij vandaan dat ik voorstel om lijn 65 óók in te korten? Zolang er geen Qlink lijn naar Winsum komt te rijden, lijkt mij dat geen slimme zet. En een Qlink lijn naar Winsum zie ik overigens ook niet zo gauw gebeuren, want Winsum heeft met de trein en lijn (1)65 prima verbindingen met de stad.

Lijn 65 heb ik in de tijd dat deze maar tot Kardinge reed ook zeer veel gebruik van gemaakt, en met (destijds) lijn 3 of 6 naar Kardinge had je altijd een prima verbinding richting Winsum. Verder maken eigenlijk alleen mensen in de Hunze en Adorp en in mindere mate Sauwerd nog noemenswaardig veel gebruik van lijn 65 in de avond. Voor reizigers die richting Zoutkamp en Kloosterburen moeten is het overstappen op station Winsum ook helemaal niet zo'n issue meer, terwijl je vroeger zelfs een lijn 167 had, die rechtstreeks van het hoofdstation naar Kloosterburen reed. Leuk voor die paar reizigers, maar het moet wel uit kunnen. Hetzelfde geldt dus voor lijn 61 als er een Qlink naar Bedum zal gaan rijden.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Martijn25 »

Kevster schreef:Ze zijn 'nu' (deze week) voor het laatst in dienst en vertrekken per 1 maart. Ik heb geen Citybus gezien, heel wat nieuwe geledes en één standaard streekbus op lijn 3 naar Oostindie.
Vanmorgen de 3091 gezien op lijn 4 en nog 1, nummer niet gezien op lijn 3 tegen 8.00uur.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Kevster schreef:Ziet er inderdaad goed uit. Ik zou lijn 1 eigenlijk wel straks door willen zien rijden naar Hoogezand, ook ter ontlasting van de treinen tussen Zuidbroek en Stad. Zou ook best kunnen, bijvoorbeeld via de route als lijn 76 die ooit reed naar de wijk Gorecht.
Ja leuk, een bus HS Groningen naar HS Gorecht :D
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk dat je na het invoeren van een Qlink naar Middelstum (want daar gaat het uiteindelijk over) moet denken aan het inkorten van lijn 61 tot een lijn Middelstum - Uithuizen - Appingedam (verder naar Delfzijl is zelfs nu al geen succes gebleken). Is wel even afhankelijk van het eindpunt dat Qlink 2 krijgt, want het Station Noord lijkt me routetechnisch niet geweldig, dan moet je dubbelen op een routedeel, namelijk over de Bedumerweg, of je moet via de Iepenlaan gaan rijden, maar of ze daar nu op zo'n 4 tot 6 bussen per uur in de spits door de straat zitten te wachten. Daarnaast is de route meer omslachtig dan via Kardinge.

Op het traject De Hunze - Hoofdstation bij een route via Station Noord een soort fusie van lijn 61 en 65 waarbij je de basisverbinding behoudt via De Hunze en Oosterpark, bijvoorbeeld ieder kwartier een bus en dan om-en-om als eindpunt Winsum en Zoutkamp, alhoewel me ieder kwartier in de daluren meteen al iets te veel van het goede lijkt. Misschien moet je daar dan ieder half uur doen, dus ieder uur Groningen - Winsum - Zoutkamp en ieder half uur Groningen - Winsum. Je zou ook gewoon lijn 61 kunnen schrappen en dan ter aanvulling 1x per uur een stadslijn laten rijden op de route HS - Damsterdiep - UMCG - Zaagmuldersweg - Kardinge - De Hunze.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Het deel Station Noord - De Hoogte - Korrewegwijk (nu nog onderdeel van lijn 2) kan natuurlijk ook prima bij een andere (stads)lijn. Ik dacht dat een combinatie misschien wel mogelijk zou zijn (in dal helft naar Bedum via Korreweg(wijk), helft naar Station Noord via Korreweg(wijk), maar ik geef meteen toe dat het omslachtig is. Zeker omdat je in de spits sowieso nog een lijn moet hebben die het traject tussen Korrewegwijk en Station Noord verbindt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Is er wel vraag naar een verbinding op het stukje Korrewegwijk - station Noord? De ene keer (lekker betrouwbaar) dat ik in de bus zat op dat stuk was ik een van de weinigen, en vlak voor st. Noord de enigste.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Cpt.Iglo schreef: Ik zeg ook niet dat je bovenstaande lijnen moet inkorten, en verder niets moet doen. Ik stel voor om deze lijnen in te korten als er een Qlink lijn naar Bedum zal gaan rijden, anders uiteraard niet. Als er in de spits 2x - 4x vanuit Bedum gereden gaat worden met deze nieuwe lijn, dan is lijn 61 voor een groot deel overbodig, vandaar de inkorting. Hetzelfde geldt voor de lijnen 35 en 39. Het zou toch gek zijn als deze lijnen blijven rijden, terwijl er ook een Qlink lijn 1 langs komt? In de spits misschien zelfs wel 4x per uur. Ik zou dan vanwege de kosten eerder kiezen om deze lijnen in te korten, want de reismogelijkheden zijn er dan nog steeds, echter dan op een iets andere manier en wellicht met een overstap.

Lijn 65 heb ik in de tijd dat deze maar tot Kardinge reed ook zeer veel gebruik van gemaakt, en met (destijds) lijn 3 of 6 naar Kardinge had je altijd een prima verbinding richting Winsum. Verder maken eigenlijk alleen mensen in de Hunze en Adorp en in mindere mate Sauwerd nog noemenswaardig veel gebruik van lijn 65 in de avond. Voor reizigers die richting Zoutkamp en Kloosterburen moeten is het overstappen op station Winsum ook helemaal niet zo'n issue meer, terwijl je vroeger zelfs een lijn 167 had, die rechtstreeks van het hoofdstation naar Kloosterburen reed. Leuk voor die paar reizigers, maar het moet wel uit kunnen. Hetzelfde geldt dus voor lijn 61 als er een Qlink naar Bedum zal gaan rijden.
Hoewel je gelijk hebt van lijn 1 vergeet je dat er in Vinkhuizen (waar lijn 35 en 39 nu doorheen rijden) veel scholen zitten en lijn 35 en 39 als een soort van stadsdienst in Vinkhuizen en De Held fungeren. Er reizen veel reizigers uit de richting van Oldehove of Surhuisterveen naar de scholen in Vinkhuizen of naar plaatsen elders langs de route in Groningen. Daarnaast moet je nog steeds overstappen, iets wat men liever niet doet.

Ten slotte vond ik de aansluiting op Kardinge nooit echt geweldig, heb meerdere keren de bus gemist omdat of lijn 65 te vroeg vertrok of omdat deze niet wachtte op een vertraagde lijn 6. Maar dat is mijn ervaring.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Soortvanhenk schreef:Is er wel vraag naar een verbinding op het stukje Korrewegwijk - station Noord? De ene keer (lekker betrouwbaar) dat ik in de bus zat op dat stuk was ik een van de weinigen, en vlak voor st. Noord de enigste.
Studenten in de Korrewegwijk die via Station Noord naar Noordelijke bestemmingen reizen. Maar of dat heel veel is, weet ik niet. In principe kunnen die ook redelijk snel naar Hoofdstation toe.

Qlink 2 zal natuurlijk wel prima via de Korreweg naar Kardinge kunnen. (vanaf UMCG Noord over JC Kapteynlaan; Daarna over Ulgersmaweg. )
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Je kunt natuurlijk ook komende vanaf UMCG Noord eerst via Station Noord en dan door naar de Korrewegwijk. Dan rij je van het Noorderstation via de Kastanjelaan - Eikenlaan - Asingalaan - Sumatralaan - Korreweg en Oosterhamriklaan. Je kunt bij de halte Curaçaostraat een keerlus maken voor de ritten die niet naar Bedum rijden. Naar Bedum ga bij de kruising met de Molukkenstraat de Bedumerweg op en dan door richting Bedum:
https://www.dropbox.com/s/c4pv3qhnm2j47kc/Qlink2.png
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Men kan maar niet wennen aan dat donkerblauwe kleurtje... http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... en-te-fel/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Soortvanhenk schreef:Is er wel vraag naar een verbinding op het stukje Korrewegwijk - station Noord? De ene keer (lekker betrouwbaar) dat ik in de bus zat op dat stuk was ik een van de weinigen, en vlak voor st. Noord de enigste.
nee, er is erg weinig vraag naar die verbinding, maar is meer bedoeld om de Selwerderwijk en de Hoogte ov te geven en om de bussen te kunnen keren.

Zou het efficiënter kunnen? Misschien wel, maar dan kom je al snel op een variant waarbij je de Korrewegwijk grotendeels nog maar in een richting bedient, omdat je dan een rondje moet rijden, mogelijk deels over hetzelfde gedeelte als waar lijn 7 nu rijdt. Het kan iig een leuke puzzel opleveren als je er iets mee wilt gaan doen.

@TheRoy-t: ik zou de bussen naar de Korrewegwijk niet eerst nog via Station Noord willen laten rijden. Het succes van de verbinding is juist de snelheid waarmee je van/naar het centrum kunt reizen. Het is niet voor niets dat lijn 2 overdag nu 4 maal per uur rijdt. De lijn is van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat druk te noemen.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Kevster schreef:Men kan maar niet wennen aan dat donkerblauwe kleurtje... http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... en-te-fel/
Als men dan toch klaagt over de felheid van de lijnkleuren (ik vind het allemaal niet zo'n probleem eerlijkgezegd), zou ik eerder klachten verwachten over de lichtblauwe ledjes van lijn 4. Die komen zonder twijfel het meest fel op mij over van allemaal.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Avanti050 schreef:
Kevster schreef:Men kan maar niet wennen aan dat donkerblauwe kleurtje... http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... en-te-fel/
Als men dan toch klaagt over de felheid van de lijnkleuren (ik vind het allemaal niet zo'n probleem eerlijkgezegd), zou ik eerder klachten verwachten over de lichtblauwe ledjes van lijn 4. Die komen zonder twijfel het meest fel op mij over van allemaal.
Het gaat om beide kleuren blauw: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=130855
Qbuzz onderzoekt nu hoe de vlakken minder fel kunnen worden gemaakt.
Misschien gewoon ander kleurtje kiezen??? :mrgreen:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Misschien minder zeuren over details. Is het werkelijk belangrijk.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

De klachten zijn afkomstig van de donkerblauwe kleur, zoals gisteren ook duidelijk te horen was op Radio Noord. Het betrof meldingen vanuit Leek, en daar komt lijn 4 helemaal niet en is dus alleen de donkerblauwe lijn 3 te zien. Wat wel zo is is dat lijn 3 en lijn 4 met dezelfde bussen gereden wordt, dus als je de felheid van de bussen verlaagt heeft dit gevolgen voor beide buslijnen.

Ik vind dit trouwens wel geneuzel van de bovenste plank. Blijkbaar is men in Leek niets gewend, want toen het lijnnummer 3 met dezelfde kleur werd gebruikt tussen Vinkhuizen en Lewenborg klaagde er helemaal niemand. En ik heb niet de indruk dat de kleuren op de oude bussen minder fel zijn. Lees op Twitter zelfs al van mensen die zich afvragen of het uberhaupt wel legaal is, nou, volgens mij wel want het is dan wel blauw maar het is nog altijd geen zwaailicht en het knippert ook niet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het gaat dus niet over passagiers, maar over mensen die achter de bus rijden.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Volgens mij kun je aan de snelheid toch wel merken dat het geen hulpverlenend voertuig is? En deze knipperen niet, behalve op een digitaal fototoestel...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten