Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Ik snap het verminderen van het aantal treinen en het extra stoppen van de s3400 wel, maar het is de volgende klap voor reizigers tussen Alkmaar en Den Haag, die hun rechtstreekse sneltrein in minder dan vijf jaar hebben zien degraderen tot een stoptrein met een verplichte overstap.
Misschien moet de regio IJmond dan maar eens kritisch kijken naar het enorme aantal parallelle busverbindingen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 25 feb 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door dennistd »

IC140 schreef:Jep. Trein '2243' van DB (Bad Bentheim 7:21 - Berlin Ost 11:26) wordt op dinsdag t/m zaterdag gereden met het materieel uit trein 243 (Amsterdam 19:01 - Bad Bentheim 21:16), maar op maandag wordt hij gereden met het mat uit trein 2242 wat zondagavond leeg uit Münster wordt aangevoerd. Op zondag nog naar Amsterdam is onmogelijk door onderhoudsroosters en op maandagmorgen kan hij nog binnenlandse reizigers meenemen.
Kijk, dan komt de omloop al een stuk beter uit. De 243 wordt dan alleen op ma-vr vervangen door een binnenlandse trein Amsterdam-Hengelo, want op zaterdag en zondag is ie nodig om als 242 op zondag uit Bentheim en maandag uit Hannover te vertrekken.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Als er vraag was geweest naar meer dan één trein per uur in Haren, Beilen en Hoogeveen had die trein wel gereden. Of de provincies moeten extra geld bijdragen.
De inwoners van Beilen en Hoogeveen zijn veelal zwaar gereformeerd, dus zoveel vraag zal er op zondag niet zijn.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:Ik snap het verminderen van het aantal treinen en het extra stoppen van de s3400 wel, maar het is de volgende klap voor reizigers tussen Alkmaar en Den Haag, die hun rechtstreekse sneltrein in minder dan vijf jaar hebben zien degraderen tot een stoptrein met een verplichte overstap.
Is een ritje Amr - Gvc of Amr - Gv niet al sneller via Ass?
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Reiziger Delft »

In de huidige dienstregeling niet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Ronald »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Ik weet niet hoe groot het reizigersaanbod op Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg is, maar is verlenging van de s6300 niet mogelijk?
Spaarndam is buiten de spits minimaal (omgeving is voornamelijk bedrijventerrein). Voor Halfweg-Zwanenburg is het wel wat meer, alhoewel het aantal reizigers daar volgens eerdere berichten ook tegenvalt, wellicht door het concurrerende busvervoer.
De meest concurrerende buslijn naar Sloterdijk is bij de opening van Halfweg-Zwanenburg opgeheven, de andere lijn (80) heeft bijna geen overlappende bestemmingen met de trein. Een belangrijke reden voor opening van het station was volgens mij de realisatie van een outlet- en entertainmentgebeuren in de oude fabriek daar, maar of die plannen in die vorm nog doorgaan weet ik niet. Van een groeiend aantal inwoners in de aanliggende kernen moet de reizigersgroei niet komen. Er wordt daar nu en in de toekomst niets gebouwd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Dat plan voor outletcenter etc is in de ijskast beland.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Begin deze maand werd nog aangekondigd dat het in 2016 gaat openen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Goede gemeente daar, halverwege 2013 werd gezegd dat het er niet ging komen. En nee, ik ben niet in de war met Zoetermeer.
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 25 feb 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:halverwege 2014 werd gezegd
Da's over een paar maanden pas?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

Thom91 schreef:
Vinny schreef:
marlies schreef:Ik had stiekeme hoop op een halfuurdienst voor de sprinter Groningen-Zwolle op zondagochtend, maar helaas :(
Je moet je roes uitslapen en pas om 3 uur wakker worden :mrgreen:
Ze neemt overigens nooit de stopper, aldus Marlies.
Zelfs ik heb die stopper wel eens genomen. Ik ga overigens niet zeggen op welk station ik moest zijn, voordat je het weet wordt dat door een zekere actiegroep opgepikt in de lobby voor een opwaardering tot IC-station... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Het lijkt me sowieso vreemd dat je een station ophangt aan een outletcenter. Halfweg en Zwanenburg hebben overigens samen 10.000 inwoners, genoeg voor een station maar een halfuurdienst lijkt dan wel voldoende.

Ter vergelijking met elders in het land: Rosmalen en Wijchen hebben met ieder meer dan 30.000 inwoners een halfuurdienst en deels zelfs een uurdienst. En voor Hoogeveen (zie hierboven) geldt hetzelfde. Het voorstel van NS lijkt dus logisch en redelijk, te meer daar Spaarnwoude buiten de spits nauwelijks reizigers levert.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Thom91 schreef:halverwege 2014 werd gezegd
Da's over een paar maanden pas?
Scherp :)
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Je kan Wijchen en Spaarnwoude/Halfweg niet goed vergelijken. Reisdoel kan volledig verschillen, meer recreatief bijvoorbeeld dan woon/werk relatie.

Overigens valt Rta ook onder de categorie winkel, met het Alexandrium.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Rotterdam Alexander heeft een achterland van zo'n 100.000 bewoners en een grote hoeveelheid kantoren. Ik zou het niet afwaarderen tot winkelstation.

Halfweg-Zwanenburg heeft een beperkter achterland, maar door de ligging in het spoornetwerk zijn hogere frequenties eenvoudiger te realiseren door bestemmingen die station Haarlem aan de westkant bereiken door te verbindingen naar Amsterdam, waar toch veel reizigers moeten zijn. Interessant is overigens dat pas met de dienstregeling 2012 de gehele dag een sprinter-kwartierdienst is gerealiseerd tussen Haarlem en Amsterdam, pas in dat jaar werd de s5400 een stoptrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Ik ben nieuw op dit forum. Ik keek al vaak bij de berichten, maar over de dienstregeling 2015 wou ik toch even wat zeggen.

Het plan van de NS met de 3400/4800 is niet ideaal, en dat geven ze impliciet ook al aan in de adviesaanvraag. Het zou beter zijn als de 3400 en de 4800 "gecombineerd worden" ala 14800. Helaas gaat dat niet zonder een lange stop ergens op het traject. Ik heb een gekeken of er niet met een andere maatregelen.
De 3400 boven Uitgeest ligt zo goed als vast vanwege de kruising in Obdam. Vanaf Uitgeest zou de 3400 dan 9 minuten langer nodig hebben om in Haarlem te komen (volgens de reisplanner). Dan komt deze aan om 27/57. Deze zou dan om 28/58 weer verder kunnen naar Amsterdam, maar daarmee zit die dan de Intercity van 02/32 in de weg. Het probleem zou opgelost zijn als die 2 minuten eerder weg zou kunnen richting Amsterdam, dus om 26/56. Dan blijft die drie minuten voor de Intercity.
Deze 2 minuten zouden onderweg gewonnen kunnen worden door één station over te slaan en dan zou ik kiezen voor Heiloo. De sprinter naar Zandvoort moet dan uiteraard opschuiven zodat die tussen Haarlem en Amsterdam in het andere kwartier rijdt.

Zou dit kunnen of geeft dit ergens problemen? (afgezien van het nadeel dat Heiloo dan zijn rechtstreekse verbinding met Haarlem kwijt is)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Je kan Heiloo zijn directe verbinding met Uitgeest niet laten verliezen omdat de s3000 er ook al niet stopt.
Komt wel goed schatje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

@starx
4 sprinters per uur zijn naast ook nog 4 intercity's van Haarlem naar Amsterdam zijn in de daluren gewoon niet nodig, dat moet je niet ten koste van alles in stand willen houden.

Het probleem ligt overigens mijns inziens bij de regio Haarlem-IJmond die de trein met gesubsidieerde parallelle busverbindingen probeert weg te concurreren. Overal in de provincie Noord-Holland wordt er op het busvervoer bezuinigd behalve in de regio Haarlem-IJmond. Misschien omdat het provinciehuis juist daar staat?
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 26 feb 2014, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Ronald »

Aan welke verbindingen denk je dan? Volgens mij bedienen de meeste buslijnen toch wezenlijk andere verbindingen dan de trein.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Lijnen als bijv. 73 en 82.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

Die bussen bedienen de kern en hebben zowel een sociale als verbindende functie. Als je dan ook lijn 75 erbij neemt dan zie je gewoon dat die bussen de reizigers met aansluitingen op Amsterdam Sloterdijk en station Haarlem veel aantrekkelijker zijn qua reistijd en gemak dan een stoptreintje op een wielandstation waarvoor je in Haarlem ook nog moet overstappen als je richting Amsterdam moet. Dan is het logisch dat er geen kip in de treinen te vinden is. Dat NS daar geen brood meer in ziet kan ik mij voorstellen en een andere vervoerder zou er misschien nog wat van willen maken maar onder de streep blijft de conclusie staan dat bussen die op Haarlem feederen waarschijnlijk meer toekomstvast zijn dan deze verbinding optimaal proberen te houden.

Jammer is overigens wel dat ook de frequentie Haarlem-Amsterdam eronder moet lijden. Daar is nu sinds 2012 juist zo'n mooie verdeling over het uur ontstaan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Je vergeet één ding: er is geen sprake van eerlijke concurrentie. De bus wordt voor 60% gesubsidieerd en kan daardoor met lagere tarieven werken dan de trein.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

Die subsidie is een gemiddelde. Dat geldt voor zowel lijn 4 als de 75 terwijl die tweede toch echt beter rendeert. Overigens kunnen we er rustig vanuitgaan dat de trein door de Velsertunnel intern NS ook als een verliespost op de begroting staat. Waarom zou je anders reizigersorganisaties en de lokale politiek tegen je in het harnas willen jagen?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Dat klopt, de lijn Uitgeest-Haarlem is bij de vaststelling van het HRN destijds al als onrendabel aangemerkt, maar vanwege de samenhang van het net toch toegevoegd. Je zou hem inderdaad alsnog eruit kunnen halen en aanbesteden. Een rechtstreekse doorverbinding naar Amsterdam en naar Alkmaar is op zich geen noodzaak.

De regio IJmond en de Provincie zijn verder natuurlijk vrij om het busvervoer in te richten zoals ze zelf willen en desnoods aan te sturen op sluiting van de spoorlijn. Alleen weet ik niet of dat ook economisch nu wel zo verstandig is.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 26 feb 2014, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

Je lost er alleen niet zoveel mee op denk ik. Bovendien is de lijn te klein om een reserve achter de hand te houden als je hem los aanbesteed. Wil je toch reserve, dan gaan de kosten vrij hard omhoog en is het waarschijnlijk duurder dan NS er laten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten