Controle van de chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

Meltrain schreef:En als je zelf de kaart niet uit het hoesje haalt, kan de conducteur het toch doen?
Nee, dat is juist niet de bedoeling. Dan moet er eerst geïdentificeerd worden, als de reiziger dat wil.
Meltrain schreef:Ik zie het probleem niet echt (behalve dat de NS heeft geblunderd met die ondoorzichtige hoesjes).
Er is expliciet NIET geblunderd met die ondoorzichtige privacy-hoesjes.
De buitenkant van die digitale chipkaart is zo goed als irrelevant.
Kaart ongeldig err. 007
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Ik vind het wel zo beleefd om dat ding even zelf uit het hoesje te halen als reiziger, kom op... De conducteur is ook niet je vijand.
Blijf het lastig vinden om zonder slag of stoot aan de verzoeken namens de controleurslobby te voldoen.
Vooral ook omdat verzoeken van de reiziger best nog wel eens op 'zero tolerance' zouden kunnen stuiten.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door deadlock »

Wat voor verzoeken van de reiziger? En waarom ga je niet in op de wetsartikelen die ik postte? Als het anders zit dan heb je daar vast bronnen bij. Totdat je die erbij haalt is álles wat je zegt totale waanzin en paranoia.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Misschien tijd om deze discussie te begraven en ons weer te richten op belangrijkere issues als patat vs friet of de discussie of een Plan V comfortabeler is dan een Plan T? ;)
Dat is inderdaad ook allemaal zo goed als één pot nat.
Maar wat mij betreft toch volledig off-topic.

Heb trouwens gezien dat er nog een 'marlies' meedoet aan deze discussie!
En zij is wel gewoon doorgegaan met het doen van bijdragen in deze rubriek!
Kaart ongeldig err. 007
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door Karl »

atbrg schreef:(...) Blijf het lastig vinden om zonder slag of stoot aan de verzoeken namens de controleurslobby te voldoen.
(...)
De kranten staan er vol mee, tsjonejonge, of je voor het fluitsignaal in wil stappen. Te bizar.

Als je die chipkaart niet laat zien/niet laat scannen, dan heb je toch geen geldig vervoerbewijs? Ben je dan toch snel klaar mee als conducteur? Net zoals een papieren kaartje in je portemonnee hebben zitten en dat niet afgeven om te laten stempelen. -o-
Het is een spectrum.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door matti93 »

deadlock schreef:En waarom ga je niet in op de wetsartikelen die ik postte?
Mag ik even tussenbeide komen?
In het andere topic (OVer je OV-Chipkaart #9) heeft marlies je wetsartikelen behoorlijk genuanceerd:
marlies schreef:Die term zoals hij daar gebruikt wordt is gedefineerd als
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.
[...] Toezichthouders van vervoersbedrijven hebben die status dus niet hoewel ze ongetwijfeld graag verwarring zullen zaaien op dat punt.
Ik ben benieuwd of iemand een wetsartikel kent waaruit blijkt dat je je (toch) wel moet legitimeren als zo'n toezichthouder dat vraagt. Een wetsartikel waaruit blijkt dat een reiziger aan iedereen zijn vervoersbewijs moet tonen zou ook leuk zijn. Als dat er niet is, lijkt me dat er wel degelijk reden is om te verifiëren of de persoon die de vordering doet daartoe bevoegd is..?

Hoewel dit topic misschien wel eerder thuishoort in het OV Ontmoetingspunt of in de etalage van ad-hominem-argumenten, ben ik toch wel benieuwd naar wat de (wettelijke) regels nou zijn...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door deadlock »

matti93 schreef:Mag ik even tussenbeide komen?
Dat mag.
In het andere topic (OVer je OV-Chipkaart #9) heeft marlies je wetsartikelen behoorlijk genuanceerd:
Nee dat heeft ze niet. Iedere S&V'er is namelijk geen toezichthouder maar daadwerkelijk een BOA. Wat marlies daar gedaan heeft is een opmerking plaatsen over de term toezichthouder en dat deze term hier verkeerd gebruikt wordt.
Ik ben benieuwd of iemand een wetsartikel kent waaruit blijkt dat je je (toch) wel moet legitimeren als zo'n toezichthouder dat vraagt. Een wetsartikel waaruit blijkt dat een reiziger aan iedereen zijn vervoersbewijs moet tonen zou ook leuk zijn. Als dat er niet is, lijkt me dat er wel degelijk reden is om te verifiëren of de persoon die de vordering doet daartoe bevoegd is..?
Nogmaals; je mag altijd om identificatie vragen. Deze moet dan ook overlegd worden. Een normaliter geüniformeerde BOA moet zich per definitie legitimeren als hij of zij niet geüniformeerd is en dat ook nog eens zonder te vragen.
Hoewel dit topic misschien wel eerder thuishoort in het OV Ontmoetingspunt of in de etalage van ad-hominem-argumenten, ben ik toch wel benieuwd naar wat de (wettelijke) regels nou zijn...
Als flapdrol al een ad hominem is nadat er meerdere malen niet op argumentatie is ingegaan dan kan je beter stoppen met het forum.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

Karl schreef:Als je die chipkaart niet laat zien/niet laat scannen, dan heb je toch geen geldig vervoerbewijs?
Als je de berichten in deze reeks nog even leest dan zal je zien dat het hier gaat om de vraag of er een hoesje om de kaart mag/moet blijven zitten bij het scannen.

De vraag of de betreffende controleur wel het recht heeft om naar je vervoerbewijs te vragen (en of jij verplicht bent dat te overhandigen) is een andere. Omdat te kunnen vaststellen zal de controleur zich eerst moeten identificeren, als de reiziger dat vraagt.
Kaart ongeldig err. 007
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door MdJ »

deadlock schreef:
Ik ben benieuwd of iemand een wetsartikel kent waaruit blijkt dat je je (toch) wel moet legitimeren als zo'n toezichthouder dat vraagt. Een wetsartikel waaruit blijkt dat een reiziger aan iedereen zijn vervoersbewijs moet tonen zou ook leuk zijn. Als dat er niet is, lijkt me dat er wel degelijk reden is om te verifiëren of de persoon die de vordering doet daartoe bevoegd is..?
Nogmaals; je mag altijd om identificatie vragen. Deze moet dan ook overlegd worden. Een normaliter geüniformeerde BOA moet zich per definitie legitimeren als hij of zij niet geüniformeerd is en dat ook nog eens zonder te vragen.
Aangezien er om wetsarikelen wordt gevraagd:

Bij Besluit Opsporingsambtenaar NS Groep (Als voorbeeld, Er zijn besluiten voor Connexxion OV, Arriva Personenvervoer, Hermes, Syntus, Veolia etc waarin de rest van het besluit ongeveer is overgenomen, behalve artikel 2) worden de volgende personen benoemd tot BOA:
Artikel 2
De personen, werkzaam in de functie van (Hoofd)conducteur (NS-boa Dienst Trein Personeel (DTP) bij NS Reizigers, NS Internationaal en NS Benelux) en in de functie van medewerker Service & Veiligheid (NS-boa S&V) in dienst van NS Groep N.V. zijn aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar.
Artikel 3
1. De buitengewoon opsporingsambtenaar is bevoegd tot het opsporen van de strafbare feiten behorend tot het domein IV Openbaar Vervoer, van bijlage A-I van de Circulaire Buitengewoon opsporingsambtenaar.
[...]
HC=BOA en is bevoegd om strafbare feiten op te sporen. Kijken we in het Besluit Opsporingsambtenaar:
Artikel 26
1.Bij het uitoefenen van zijn taak draagt de buitengewoon opsporingsambtenaar een legitimatiebewijs bij zich, waarvan het model door Onze Minister is vastgesteld.
2.Onze Minister kan personen of categorieën aanwijzen die bevoegd zijn een legitimatiebewijs te dragen dat afwijkt van het model, bedoeld in het eerste lid.
3.Onverminderd artikel 1, eerste en tweede lid, van de Algemene wet op het binnentreden toont de buitengewoon opsporingsambtenaar zijn legitimatiebewijs desgevraagd aanstonds.

Artikel 26a
1. Indien de buitengewoon opsporingsambtenaar een uniform of bedrijfskleding draagt, wordt dat uniform of die bedrijfskleding op een duidelijk zichtbare plaats voorzien van een insigne, waarvan het model door Onze Minister wordt vastgesteld.
[..]
Kijken we in de Algemene wet op het binnentreden, artikel 1, eeste en tweede lid:
1.Degene die bij of krachtens de wet belast is met de opsporing van strafbare feiten of enig ander onderzoek, met de uitvoering van een wettelijk voorschrift of met het toezicht op de naleving daarvan, dan wel een bevoegdheid tot vrijheidsbeneming uitoefent, en uit dien hoofde in een woning binnentreedt, is verplicht zich voorafgaand te legitimeren en mededeling te doen van het doel van het binnentreden. Indien twee of meer personen voor hetzelfde doel in een woning binnentreden, rusten deze verplichtingen slechts op degene die bij het binnentreden de leiding heeft.
2.Indien de naleving van de in het eerste lid bedoelde verplichtingen naar redelijke verwachting ernstig en onmiddellijk gevaar oplevert voor de veiligheid van personen of goederen, feitelijk onmogelijk is dan wel naar redelijke verwachting de strafvordering schaadt ten aanzien van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, gelden deze verplichtingen slechts voor zover de naleving daarvan in die omstandigheden kan worden gevergd.
Bij twijfel: gebruik beton.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

MdJ schreef:Bij twijfel: gebruik beton.
Dat lijkt in dit verband een nogal militante oproep.
Bij twijfel vraag om identificatie!
Kaart ongeldig err. 007
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door MdJ »

^^
:lol: :')
Bij twijfel: gebruik beton.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door marlies »

deadlock schreef: Nee dat heeft ze niet. Iedere S&V'er is namelijk geen toezichthouder maar daadwerkelijk een BOA. Wat marlies daar gedaan heeft is een opmerking plaatsen over de term toezichthouder en dat deze term hier verkeerd gebruikt wordt.
Klopt, idd.
Ik ben benieuwd of iemand een wetsartikel kent waaruit blijkt dat je je (toch) wel moet legitimeren als zo'n toezichthouder dat vraagt. Een wetsartikel waaruit blijkt dat een reiziger aan iedereen zijn vervoersbewijs moet tonen zou ook leuk zijn. Als dat er niet is, lijkt me dat er wel degelijk reden is om te verifiëren of de persoon die de vordering doet daartoe bevoegd is..?
Nogmaals; je mag altijd om identificatie vragen. Deze moet dan ook overlegd worden. Een normaliter geüniformeerde BOA moet zich per definitie legitimeren als hij of zij niet geüniformeerd is en dat ook nog eens zonder te vragen.
Ook dat klopt. Als iemand in een uniform je vraagt je te legitimeren is het waarschijnlijk een BOA. Dat kun je zien aan het insigne dat zo iemand in principe draagt. Zo'n dingetje dat een beetje lijkt op een vuist, elke conducteur heeft het. Zie je dat niet en twijfel je of je misschien met een over het paard getilde melkertbaner te maken hebt die misbruik maakt van de status die z'n uniform uitstraalt, kun je diegene vragen zich als BOA te legitimeren. Zodat jij weet dat diegene bevoegd is en je dus mee moet werken. Iemand die BOA is moet* daar aan meewerken en zal daar in principe geen probleem van maken.

Of je reden hebt om te vragen naar de aanleiding van het verzoek je te legitimeren weet ik eigenlijk niet, maar ik vermoed van niet. Als je sterk de indruk hebt dat het ten onrechte is (bijv. racisme) kun je daar achteraf een klacht van maken, weigeren mee te werken breng je jezelf alleen maar mee in de problemen.

En natuurlijk zijn er situaties waarin er naar je legitimatie wordt gevraagd waarbij dit alles niet van toepassing is. Als je bijvoorbeeld met een homeprint kaartje van NS reist ga je er vooraf mee akkoord dat je je desgevraagd legitimeert (dus ook als er geen reden is om aan te nemen dat je de boel belazert en ook als de medewerker die je er om vraagt geen BOA is). Bij de persoonlijke OV-chipkaart geldt dat niet.


*) moet is wat te sterk, het is een ambtsinstructie, geen wettelijke verplichting. de bevoegdheden van een BOA houden dus ook niet op te bestaan als hij zich weigert te legitimeren en eventuele boetes die hij uitschrijft gelden ook gewoon. Hij krijgt alleen wel behoorlijk op z'n sodemieter als je het meldt. Het beste kan je dus meewerken en achteraf een flinke klacht indienen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door Karl »

Hoe kan je eigenlijk aan een legitimatiebewijs van een BOA zien of het dan een BOA is? Staat daar dan zijn/haar (pas)foto op met ook zo'n vuist en een handtekening van Ivo Opstelten? Eén of ander pasje van Vaagheid security (of hoe die louche bedrijfjes heten) kan iedereen wel laten zien.
Het is een spectrum.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door marlies »

Weet ik niet, kan zo snel ook geen richtlijnen daarvoor vinden. Je zou zeggen dat de overheid wel een makkelijk vindbare pagina heeft waarop uitgelegd staat hoe je een geldig bewijs kunt herkennen, maar nee.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Het beste kan je dus meewerken en achteraf een flinke klacht indienen.
Welnee, dat is het paard achter de wagen spannen, de put dempen als het kalf verdronken is!
Je weet toch niet of je met een oprechte BOA te maken hebt?
Daar vraag je juist naar! Hij wil/kan dat in elk geval niet aantonen.
Have en goed verdedigen, is het devies.
Dat mag in dit geval gewoon.
Kaart ongeldig err. 007
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door marlies »

Nee, zijn bevoegdheden zijn niet afhankelijk van wel of niet legitimeren. Maar ik hoop van harte dat je er een een kopstoot geeft 'uit zelfverdediging' en een paar maanden mag gaan staan schoffelen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door matti93 »

deadlock schreef:
In het andere topic (OVer je OV-Chipkaart #9) heeft marlies je wetsartikelen behoorlijk genuanceerd:
Nee dat heeft ze niet. Iedere S&V'er is namelijk geen toezichthouder maar daadwerkelijk een BOA. Wat marlies daar gedaan heeft is een opmerking plaatsen over de term toezichthouder en dat deze term hier verkeerd gebruikt wordt.
Is elke conducteur of toezichthouder in de bus of tram dan ook BOA? Ook die van particuliere beveiligingsbedrijven?

Ik heb toch wat verder gezocht en lees in de Algemene voorwaarden Openbaar Stads- en Streekvervoer, voor zo'n beetje alle vervoerders behalve NS, het volgende:
Artikel 10 - Verplichtingen van de reiziger
1. De reiziger moet voorzien zijn van een geldig vervoerbewijs, tenzij hij recht heeft op kosteloos vervoer. De reiziger dient de vervoerprijs vóór of bij aanvang van de rit te voldoen. Tijdens de rit dient hij, op eerste verzoek, te kunnen aantonen over een geldig vervoerbewijs te beschikken.
2. De reiziger die het vervoerbewijs, waarvan hij of zij moet zijn voorzien, desgevraagd ter controle op eerste vordering niet toont of overhandigt of een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs gebruikt, een vervoerbewijs misbruikt of de controle van vervoerbewijzen belemmert of verhindert, is op vordering van de vervoerder een door de minister van Verkeer en Waterstaat vastgesteld bedrag verschuldigd aan de vervoerder, naast de verschuldigde vervoerprijs.
3. De reiziger is verplicht zich op eerste vordering te identificeren met een der wettelijk erkende identificatiebewijzen, na constatering van het niet in acht nemen van de verplichting van lid 2 van dit artikel.
In deze voorwaarden kan ik niet vinden aan wie het vervoerbewijs (of bij gebrek daaraan) de legitimatie moet worden getoond, het lijkt me daarom dat je sowieso een vervoerbewijs moet tonen, ook als degene die dat vraagt zich niet legitimeert.
Bij het reizen met het Openbaar Stads- en Streekvervoer ga je er dus ook mee akkoord dat je soms aan een niet-BOA wel je legitimatiebewijs moet tonen.
In lid 2 staat dat het belemmeren van de controle niet mag. Omdat een vervoerbewijs alleen geldig is als het onbeschadigd is, lijkt me dus dat je de kaart niet in het hoesje mag laten zitten.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Nee, zijn bevoegdheden zijn niet afhankelijk van wel of niet legitimeren.
De bevoegdheden van de reiziger wel.
marlies schreef:Maar ik hoop van harte dat je er een een kopstoot geeft 'uit zelfverdediging' en een paar maanden mag gaan staan schoffelen.
Over militante adviezen gesproken! Er wordt niet geschoffeld maar een 'medaille' uitgereikt. De reiziger heeft zich niet te grazen laten nemen door neppers, zelfs niet terwijl hij blijkbaar wel het risico op een flauwekul bekeuring liep. Maar dat laatste wist de reiziger misschien niet eens.

In dit geval wordt die afpersbekeuring niet eens uitgeschreven hoor. Stel je voor dat de reiziger zich door die neppers had laten arresteren (ontvoeren in dit geval), het leed was niet te overzien geweest. Nee, die neppers doen dat nooit meer.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door Mikos »

Pff, wat een gedoe allemaal zeg... Dat jullie er nog op reageren... Ik doe het al niet meer, tenzij er pertinent onjuiste dingen worden gezegd, zoals hieronder:
atbrg schreef:
Meltrain schreef:En als je zelf de kaart niet uit het hoesje haalt, kan de conducteur het toch doen?
Nee, dat is juist niet de bedoeling. Dan moet er eerst geïdentificeerd worden, als de reiziger dat wil.
Om de kaart te controleren, hoeft er niks geïdentificeerd te worden. Daar kun je naar vragen, maar op dat moment is een conducteur of controleur alleen bezig als toezichthouder. Je kunt een controleur op zo'n moment vragen zich te legitimeren. Maar waarom zou je dat überhaupt willen?

Daarnaast, om een kaart te controleren, worden de gegevens op de kaart (intern en extern) gecontroleerd, zo ook de foto. Als jij je kaart in een hoesje aan mij geeft, heb ik alle recht om de kaart uit het hoesje te halen en de foto te bekijken. Daarvoor gebruik ik als conducteur geen enkele extra bevoegdheid en treed ik alleen op als toezichthouder.
Zodra jij weigert een vervoerbewijs te laten zien, dán zal een conducteur optreden als Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Voor die tijd heb je alleen maar te maken met een toezichthouder die je vervoerbewijs controleert, waaronder de foto en de gegevens op de kaart (zowel intern als extern).

Je kunt een controlerend persoon altijd vragen naar zijn of haar legitimatie. Dat staat buiten kijf. Maar je moet gewoon je geldige vervoerbewijs overdragen zodra daar om gevraagd wordt. Zonder hoesje, zodat de kaart gecontroleerd kan worden.

Zo, klaar mee.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt een controleur op zo'n moment vragen zich te legitimeren. Maar waarom zou je dat überhaupt willen?
Simpel Mikos. Het is zijn recht en voor veel mensen betekent dat dat ze moeilijk kunnen doen (omdat de wet hen toch beschermt ofzo) als het overigens meestal heel makkelijk kan. Geen aandacht aan besteden dus.
Waarom ik in hemelsnaam moeilijk moet doen als een geüniformeerde kaartcontroleur of HC mij om mijn vervoersbewijs vraagt? Geen idee.

En voor atbrg: een geldig vervoersbewijs is trouwens niet alleen maar ingecheckt zijn. Dat is ook met een chipkaart rijden die van jou is (te controleren aan de pasfoto) of een anonieme dus dat moet gecontroleerd worden.

Bij mijn vorige baantje werkte ik vaak met een jongen die ook zo wet- en rechtgeil is. Dus zien we 2 medewerkers van het VOV (Veiligheidsteam Openbaar Vervoer) door het station lopen en op een gegeven moment iemand staande houden en beboeten voor het fietsen door de stationshal. Hoor ik hem al in zichzelf mompelen: "vraag nou om hun legitimatie voordat je de jouwe toont" :roll: ...
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door atbrg »

Mikos schreef:Pff, wat een gedoe allemaal zeg... Dat jullie er nog op reageren... Ik doe het al niet meer, tenzij er pertinent onjuiste dingen worden gezegd,
Weinig inhoudelijke fouten, aldus de BOA. Vandaar dus die stilte. Helaas wel identificeren en legitimeren door elkaar gehaald. Dat is wel redelijk gangbaar in het spraakgebruik maar bij de Nederlandse les zou het inderdaad fout gerekend worden.
Mikos schreef:Je kunt een controleur op zo'n moment vragen zich te legitimeren. Maar waarom zou je dat überhaupt willen?
Dat is een zaak van betreffende reiziger. Je zou het hem kunnen vragen.
Mikos schreef:Maar je moet gewoon je geldige vervoerbewijs overdragen zodra daar om gevraagd wordt. Zonder hoesje, zodat de kaart gecontroleerd kan worden.
Dat was inderdaad het verzoek, zoals je zelf ook al zegt.
Mikos schreef:Zo, klaar mee
Idem.
Kaart ongeldig err. 007
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Controle van de chipkaart

Bericht door waldo79 »

Het wordt vermoeiend zo!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten