Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Dezelfde argumenten gelden voor Alphen-Gouda en ook dat gaat in de aanbesteding. Idem dito voor Amersfoort-Ede en Dordrecht-Geldermalsen. Het grote voordeel van aanbesteden is dat je de Provincie rechtstreeks confronteert met de gevolgen van zijn eigen busbeleid en dwingt tot een betere afstemming tussen trein en bus.

Wel vind ik het vreemd dat NS alvorens de dienstregeling 2015 bekend te maken hierover kennelijk niet met de Provincie heeft overlegd (althans die indruk wordt gewekt). Maar misschien wil NS de boel bij de Provincie nu gewoon een keer keihard op scherp zetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Tussen Dordrecht en Geldermalsen zijn er trouwens nogsteeds de nodige busverbindingen parallel aan de trein, juist om redenen die ook spelen daar in IJmond (zoals Klaasje al beschreef)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef:Tussen Dordrecht en Geldermalsen zijn er trouwens nog steeds de nodige busverbindingen parallel aan de trein.
Vooral op het Zuid-Hollandse deel, op het Gelderse deel zijn geen buslijnen te vinden (afgezien van scholierenbussen en een enkel buurtbusje) :)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Daniel schreef:Tussen Dordrecht en Geldermalsen zijn er trouwens nogsteeds de nodige busverbindingen parallel aan de trein, juist om redenen die ook spelen daar in IJmond (zoals Klaasje al beschreef)
Dat klopt, maar door aan te besteden leg je de financiële consequenties daarvan dan wel bij de Provincie neer. Die mag dan zelf afwegen of ze dubbele kosten willen maken.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Roeland »

Frans F schreef:@starx
Het probleem ligt overigens mijns inziens bij de regio Haarlem-IJmond die de trein met gesubsidieerde parallelle busverbindingen probeert weg te concurreren. Overal in de provincie Noord-Holland wordt er op het busvervoer bezuinigd behalve in de regio Haarlem-IJmond. Misschien omdat het provinciehuis juist daar staat?
Volgens mij zijn er in die regio helemaal geen parallelle buslijnen, en ook in IJmond is een paar jaar geleden bezuinigd op het lijnennet. De enige parallelle lijn die er was (lijn 81 tussen Santpoort en Haarlem) is een paar jaar terug wegbezuinigd. Lijn 82 verbindt het stationloze IJmuiden met Amsterdam.
De 73 bedient verbindt Velserbroek en Haarlem-noord met de rest van de wereld en beconcurreert de trein niet. Hoewel, als de NS z'n plannen voor Beverwijk doorzet, zou de 73 alsnog een serieuze concurrent voor NS kunnen worden :).

Probleem is volgens mij, dat de stations tussen Haarlem en Uitgeest niet zo centraal liggen t.o.v. de woonkernen. Daardoor is deze spoorlijn niet interessant voor veel reizigers vanuit Haarlem-noord, IJmuiden, Velserbroek en Heemskerk.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Roeland »

starx schreef: De 3400 boven Uitgeest ligt zo goed als vast vanwege de kruising in Obdam. Vanaf Uitgeest zou de 3400 dan 9 minuten langer nodig hebben om in Haarlem te komen (volgens de reisplanner). Dan komt deze aan om 27/57. Deze zou dan om 28/58 weer verder kunnen naar Amsterdam, maar daarmee zit die dan de Intercity van 02/32 in de weg. Het probleem zou opgelost zijn als die 2 minuten eerder weg zou kunnen richting Amsterdam, dus om 26/56. Dan blijft die drie minuten voor de Intercity.
Deze 2 minuten zouden onderweg gewonnen kunnen worden door één station over te slaan en dan zou ik kiezen voor Heiloo. De sprinter naar Zandvoort moet dan uiteraard opschuiven zodat die tussen Haarlem en Amsterdam in het andere kwartier rijdt.
Starx, zou jouw plan wel passen wanneer je de 3400 niet op Spaarnwoude en Halfweg laat stoppen?
Nadeel is wel dat daardoor voor Spaarnwoude en Halfweg de frequentie halveert, maar volgens mij is het voordeel voor Beverwijk, dat z'n rechtstreekse trein naar Amsterdam houdt, groter.
En misschien heb je nog wel een paar minuutjes rijtijdwinst, als je de 3400 voortaan alleen met sprinters zou rijden?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

In feite zijn 8 treinen per uur op Haarlem-Amsterdam buiten de spits te veel. Ik denk dat het besluit om dat in te krimpen op zich ook een beetje los staat van Haarlem-Uitgeest.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door FlyingHollander »

Roeland schreef:Probleem is volgens mij, dat de stations tussen Haarlem en Uitgeest niet zo centraal liggen t.o.v. de woonkernen. Daardoor is deze spoorlijn niet interessant voor veel reizigers vanuit Haarlem-noord, IJmuiden, Velserbroek en Heemskerk.
Dit is inderdaad een probleem. Station Heemskerk ligt erg ongunstig. In Heemskerk pleiten ze al jaren voor een busverbinding met het station, maar omdat de doodlopende weg voor het station nooit is doorgetrokken (vanwege omwonenden) zal die bus er nooit komen. De nieuwbouwwijk Broekpolder heeft het station gelukkig wel een impuls weten te geven. De meeste Heemskerkers gebruiken de stations Uitgeest, Beverwijk of zelfs Castricum. Voor fietsers is een van deze stations meestal niet verder dan station Heemskerk, de stations zijn per bus(sen) bereikbaar en ze hebben bovendien betere verbindingen in alle richtingen.
Overal in de provincie Noord-Holland wordt er op het busvervoer bezuinigd behalve in de regio Haarlem-IJmond.
Hier wordt wel degelijk bezuinigd. De 74 IJmuiden-Heemskerk rijdt sinds een jaar of twee slechts 1x per uur door naar Heemskerk, dan eindigt die al op station Beverwijk. Bovendien is de route in Heemskerk ingekort. Deze maatregelen zijn zeker in de ochtendspits erg nadelig geweest voor middelbare scholieren uit Heemskerk en Beverwijk die naar Velsen-Zuid of IJmuiden moeten.



Wat de nieuwe dienstregeling betreft ben ik wel erg blij dat er een sprinter komt tussen Haarlem en Alkmaar. Samen met een kwartierdienst in de spits zal dit station Heemskerk erg ten goede komen. Dat de "intercity" verdwijnt is voor velen boven het kanaal echter erg vervelend.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 27 feb 2014, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

FlyingHollander schreef:Bovendien is de route in Heemskerk ingekort. Deze maatregelen zijn zeker in de ochtendspits erg nadelig geweest voor middelbare scholieren uit Heemskerk en Beverwijk die naar Velsen-Zuid of IJmuiden moeten.
Is er geen middelbare school in Beverwijk?
Dat de "intercity" verdwijnt is voor velen boven het kanaal echter erg vervelend.
Ik zat zaterdagmiddag in de IC van Hoorn naar Haarlem, nergens meer dan zo'n 30 reizigers in een DDZ.
Het leek wel Helmond-Venlo.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door FlyingHollander »

Is er geen middelbare school in Beverwijk?
Je hebt alleen het Kennemer College met z'n Havo/VWO afdeling in Beverwijk en z'n MAVO/vmbo (geen idee hoe dat allemaal heet tegenwoordig) in Heemskerk. Voor 80.000 inwoners is dat weinig.
Ik zat zaterdagmiddag in de IC van Hoorn naar Haarlem, nergens meer dan zo'n 30 reizigers in een DDZ.
Ik zit regelmatig in deze trein en mij valt op dat de bezetting over het algemeen beter is dan de sprinter Uitgeest-Haarlem-Amserdam. Altijd opvallend veel mensen die vanaf Beverwijk naar het noorden voorbij Uitgeest moeten.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Roeland schreef:
starx schreef: De 3400 boven Uitgeest ligt zo goed als vast vanwege de kruising in Obdam. Vanaf Uitgeest zou de 3400 dan 9 minuten langer nodig hebben om in Haarlem te komen (volgens de reisplanner). Dan komt deze aan om 27/57. Deze zou dan om 28/58 weer verder kunnen naar Amsterdam, maar daarmee zit die dan de Intercity van 02/32 in de weg. Het probleem zou opgelost zijn als die 2 minuten eerder weg zou kunnen richting Amsterdam, dus om 26/56. Dan blijft die drie minuten voor de Intercity.
Deze 2 minuten zouden onderweg gewonnen kunnen worden door één station over te slaan en dan zou ik kiezen voor Heiloo. De sprinter naar Zandvoort moet dan uiteraard opschuiven zodat die tussen Haarlem en Amsterdam in het andere kwartier rijdt.
Starx, zou jouw plan wel passen wanneer je de 3400 niet op Spaarnwoude en Halfweg laat stoppen?
Nadeel is wel dat daardoor voor Spaarnwoude en Halfweg de frequentie halveert, maar volgens mij is het voordeel voor Beverwijk, dat z'n rechtstreekse trein naar Amsterdam houdt, groter.
En misschien heb je nog wel een paar minuutjes rijtijdwinst, als je de 3400 voortaan alleen met sprinters zou rijden?
Ook dan past het. Dan hoef je de 5400 ook niet te verschuiven omdat ze samen toch geen kwartierdienst rijden. Het nadeel hiervan is dan er dan twee snelle verbindingen vlak achter elkaar ontstaan tussen Haarlem en Amsterdam. Dan kun je misschien net zo in Haarlem ophouden en aansluiten op de intercity. Misschien lukt het ook nog net door de 3400 alleen Halfweg over te laten slaan. Dan behoudt Spaarnwoude de hele dag zijn kwartierdienst.
Halfweg zou dan wel het zoveelste nieuwe station zijn dat door een deel van de sprinters wordt overgeslagen (Utrecht Leidsche Rijn, Hoevelaken, Amsterdam Science Park), maar gezien het aantal reizigers is dit geen ramp.

Ik kan niet beoordelen of een kwartierdienst op Amsterdam-Haarlem buiten de spits een overbodige luxe is
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Hoeveel reizigers gaan er buiten de spits per uur van Beverwijk naar Amsterdam? Ik vrees maar heel weinig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

De OV verbindingen in de regio Kennemerland zijn de afgelopen 30 jaar trager, onconfortabeler, minder frequent en met meer overstappen gepaard gaande geworden. Steeds meer reizigers weten de auto te vinden. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Opvallend is dat buslijn 75 op zondag ieder kwartier rijdt en aardig bezet is, verder stopt die buslijn niet in Driehuis terwijl hij wel onder het station rijdt. Misschien diet visgraat wonderen.

Overigens is lijn 74 ook best goed bezet op zondag, dus de bussen doen het wel goed.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door FlyingHollander »

Erno-BE schreef:Opvallend is dat buslijn 75 op zondag ieder kwartier rijdt en aardig bezet is, verder stopt die buslijn niet in Driehuis terwijl hij wel onder het station rijdt. Misschien diet visgraat wonderen.

Overigens is lijn 74 ook best goed bezet op zondag, dus de bussen doen het wel goed.
De 75 stopt wel degelijk in Driehuis, Van den Vondellaan, vanaf IJmuiden gezien net voor het station. Deze lijn is altijd goed bezet omdat IJmuiden(48.000 inw) geen station heeft en de dorpen tussen IJmuiden en Haarlem erg afhankelijk zijn van die twee plaatsen. Bovendien sluit de 4800 niet aan op de 2200, waardoor veel mensen de frequente bus verkiezen boven de trein.

De 74 doet het tussen IJmuiden en Beverwijk verdienstelijk. In Heemskerk doet die het echter slecht, ik denk omdat er richting het noorden geen doelen zijn, slechts woonwijken. De 73 heeft altijd een veel betere bezetting, ondanks de dubbele frequentie, juist omdat deze de stations Uitgeest, Beverwijk en Haarlem aandoet.

Om terug te komen op de aansluitingen op de 4800, hoeveel zou moeten veranderen om de 4800 kwa timing om te wisselen met de 3400?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Maar is aanbesteden van Haarlem-Alkmaar en Alkmaar-Hoorn niet mogelijk?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Er is in het verleden al sprake van geweest om Haarlem-Uitgeest en Alkmaar-Hoorn aan te besteden, maar Provincie en NS waren daar tegen en uiteindelijk zijn ze toen onder het HRN gebleven. Het probleem is dat Uitgeest-Alkmaar-Heerhugowaard onderdeel is van het HRN en dan krijg je hetzelfde gezeur met NS als op Arnhem-Elst. In feite wreekt zich daar het onhandige Nederlandse systeem om geen treinseries aan te besteden (zoals in Duitsland) maar baanvakken.

Ik denk wel dat met de steeds verdere verslechtering van de diensten de discussie over aanbesteden wel weer terug zal komen. Zeker nu van de ooit doorgaande IC Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Leiden-Den Haag niets meer overblijft, wordt het afsplitsen van Haarlem-Uitgeest en Alkmaar-Hoorn een stuk makkelijker.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 27 feb 2014, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Jef400 »

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Tijdens de spits hou je de 4 treinen per uur. En in de daluren ga je twee treinen terug
Ik denk dat je met slimme materieel inzet een hoop kunt bewerkstelligen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Het probleem is dat er steeds minder overblijft. Na de sluiting van Santpoort-IJmuiden (tot die tijd reden er 6 treinen per uur) is het treinvervoer in de IJmond in een steeds verdere negatieve spiraal beland. Dan komt vanzelf de gedachte om eens te kijken of Arriva c.s. het niet beter kan (bijv. een kwartierdienst Uitgeest-Haarlem met Spurts) want NS is nu eenmaal niet zo goed in de exploitatie van secundaire lijnen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Ha ha, Rover Haarlem heeft nu ook eindelijk door dat er wat gaat veranderen en slaat alarm.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door OVinspecteur »

Is een trein Alkmaar - Uitgeest - Haarlem - Amsterdam (waarvan Uitgeest - Haarlem i.i.g. sprinter) mogelijk als je Alkmaar - Hoorn los knipt en eventueel het noordelijke stuk van de IC's Den-Helder - Nijmegen en Schagen/Alkmaar - Maastricht omwisselt (vanwege de aansluiting in Alkmaar)?

Blijkbaar is er trouwens tussen Uitgeest en Haarlem in de spitsuren op meerdere stations behoefte aan een hogere frequentie, dus er komt dan sowieso wel een extra spitssprinter op dat traject bij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Meltrain »

Wat ook een optie is, is om de s3400 conform de plannen als Sprinter te laten rijden en de s4800 ook te laten rijden op maandag-vrijdag tot 20:00 (en dus niet alleen maar in de spits).
Dan heb je tussen Uitgeest en Harlem en tussen Haarlem en Amsterdam een vergelijkbare sitautie als bijvoorbeeld tussen Den Haag en Dordrecht, waar doordeweeks overdag 4x/uur en 's avonds en in het weekend 2x/uur een Sprinter rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

OVinspecteur schreef:Is een trein Alkmaar - Uitgeest - Haarlem - Amsterdam (waarvan Uitgeest - Haarlem i.i.g. sprinter) mogelijk als je Alkmaar - Hoorn los knipt en eventueel het noordelijke stuk van de IC's Den-Helder - Nijmegen en Schagen/Alkmaar - Maastricht omwisselt (vanwege de aansluiting in Alkmaar).
Er is niet zoveel reden om Alkmaar-Haarlem te koppelen aan Alkmaar-Hoorn behalve dat je dan een rechtstreekse verbinding van Heerhugowaard en Alkmaar Noord hebt richting Haarlem. Qua materieel zou splitsen zelfs heel verstandig zijn omdat buiten de spits een SGM2 vrijwel altijd voldoende is voor Alkmaar-Hoorn.

De trein uit Maastricht doortrekken naar Den Helder is niet zo handig omdat de treinen uit Maastricht door hun lange traject nogal vertragingsgevoelig zijn en dat geeft op het enkelsporige stuk benoorden Schagen dan al snel problemen met de kruisingen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:Het probleem is dat er steeds minder overblijft. Na de sluiting van Santpoort-IJmuiden (tot die tijd reden er 6 treinen per uur) is het treinvervoer in de IJmond in een steeds verdere negatieve spiraal beland. Dan komt vanzelf de gedachte om eens te kijken of Arriva c.s. het niet beter kan (bijv. een kwartierdienst Uitgeest-Haarlem met Spurts) want NS is nu eenmaal niet zo goed in de exploitatie van secundaire lijnen.
De buslijnen zijn van Connexxion dus lijkt me handiger om de spoorlijnen samen met een pakketje buslijnen aan te besteden. Ik vind het ook raar dat Connexxion op Ede-Amersfoort rijdt terwijl de buslijnen van Syntus zijn en Arriva op de Vechtdallijnen rijdt terwijl de buslijnen gereden worden door Syntus en QBuzz. In beide gevallen was het logischer om de spoorlijn samen met een pakketje buslijnen aan te besteden.

Verder is Haarlem-Uitgeest slachtoffer van het corridordenken. Eerder had je een sneltrein Den Haag-Hoorn en een Intercity Zandvoort-Amsterdam (voorheen Haarlem-Maastricht/Heerlen), die vervangen zijn door de s2100. Nu is de s2100 de enigste verbinding tussen Den Haag Centraal, dus lijkt mij wel dat je die serie wilt houden ipv Den Haag-Hoorn en een Intercity Zandvoort-Amsterdam. Aanbesteding (en eventueel deels reactivering van de IJmondlijn dmv Tram-Treinen) kan de spoorlijn Haarlem-Uitgeest redden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
OVinspecteur schreef:Is een trein Alkmaar - Uitgeest - Haarlem - Amsterdam (waarvan Uitgeest - Haarlem i.i.g. sprinter) mogelijk als je Alkmaar - Hoorn los knipt en eventueel het noordelijke stuk van de IC's Den-Helder - Nijmegen en Schagen/Alkmaar - Maastricht omwisselt (vanwege de aansluiting in Alkmaar).
Er is niet zoveel reden om Alkmaar-Haarlem te koppelen aan Alkmaar-Hoorn behalve dat je dan een rechtstreekse verbinding van Heerhugowaard en Alkmaar Noord hebt richting Haarlem. Qua materieel zou splitsen zelfs heel verstandig zijn omdat buiten de spits een SGM2 vrijwel altijd voldoende is voor Alkmaar-Hoorn.

De trein uit Maastricht doortrekken naar Den Helder is niet zo handig omdat de treinen uit Maastricht door hun lange traject nogal vertragingsgevoelig zijn en dat geeft op het enkelsporige stuk benoorden Schagen dan al snel problemen met de kruisingen.
Zoveel verschil zit er niet in tussen de s800 en de s3000. De s3000 is haast net zo vertragingsgevoelig. Maastricht is echt niet veel verder dan Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten