Dienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Wat ook een optie is, is om de s3400 conform de plannen als Sprinter te laten rijden en de s4800 ook te laten rijden op maandag-vrijdag tot 20:00 (en dus niet alleen maar in de spits).
Dan heb je tussen Uitgeest en Harlem en tussen Haarlem en Amsterdam een vergelijkbare sitautie als bijvoorbeeld tussen Den Haag en Dordrecht, waar doordeweeks overdag 4x/uur en 's avonds en in het weekend 2x/uur een Sprinter rijdt.
Ik vind dit een heel constructieve gedachte, waarbij wat mij betreft de serie 4800 kan worden beperkt tot Beverwijk-Amsterdam. Je houdt dan ook overdag een rechtstreekse verbinding vanuit IJmond naar Amsterdam inclusief de kwartierbediening van Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg. Daarnaast krijg je tussen Beverwijk en Haarlem dan overdag een kwartierdienst die de trein een stuk aantrekkelijker maakt t.o.v. de bus. Als je de 4800 (ook in de spits) beperkt tot Beverwijk zijn de extra kosten t.o.v. het NS-voorstel vrij minimaal.
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door TreinenFreak »

Het is net 2014, hebben we het al over 2015 :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Z2N »

"Net begonnen".. We hebben al bijna 1/6e van het jaar gehad.. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

TreinenFreak schreef:Het is net 2014, hebben we het al over 2015 :lol:
De tijd die ze daarmee bezig zijn is al voor zo'n 50% verstreken hoor ;)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Verder is Haarlem-Uitgeest slachtoffer van het corridordenken.
Daar is hij absoluut geen slachtoffer van. Als dat corridordenken zo belangrijk zou zijn, dan was de s4800 ook wel gesneuveld op Haarlem - Amsterdam en had de s6300 daar gereden (zoals die dat een jaar gedaan heeft in de spits). De s5400 schuift wel mee. De s3400 keert nu in Haarlem nog steeds middenin de corridor Amsterdam - Haarlem - Leiden.

De s3400 is vooral slachtoffer van andere vervoervragen. De verbinding Alkmaar - Zaandam - Amsterdam is steeds belangrijker geworden terwijl de verbinding Alkmaar - Haarlem niet echt gegroeid is. Daarnaast is vanwege de opening van de HSL de Westtak een knelpunt geworden, reden om doorgaande treinen uit Leiden via Haarlem naar Amsterdam te sturen.

Overigens kan ik me herinneren dat in het laatste jaar dat de s3400 naar Den Haag Centraal reed de materieelinzet ook al minimaal was: ik kan me in die trein niet anders herinneren dan duo's plan V of losse plan T's. Het is de laatste jaren nooit een topverbinding geweest, Alkmaar is gewoon niet gericht op Den Haag.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Gewoon DDAR hoor, laatste jaren. Plan-T is hier al jaren niet meer geweest, zelfs toen dat ding nog naar Gvc ging ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Plan T reed de laatste jaren gemengd met DD-AR in de s3400. Ik kan mij dat nog heel goed herinneren. In die jaren kwam ik nog wel eens in Alkmaar...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Geert »

Kan me inderdaad ook nog Plan T in de s3400 herinneren, lekker scheuren met die hap :)
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Reiziger Delft »

De s3400 lag in de laatste jaren ook wel heel dicht tegen de s2200 aan tussen Haarlem en Leiden en s2600 tussen Leiden en Den Haag Centraal, dat hielp natuurlijk ook niet echt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Jef400 »

In die tijd was de s3400 een allegaartje aan materieel. Alles wat destijds rond reed kon je tegen komen in die serie. Maar om nou maar ontopic te gaan. Ik heb het nut van de s3400 nooit begrepen. Hij slaat tegenwoordig nog maar 3, 4 stations over. Als je de nieuwe serie s3400 nou gewoon met dubbel DDZ of SLT laat rijden, en dan in de uren met weinig vervoersvraag met enkeltjes gaat toeren. Dan is volgens mij capaciteitstechnisch al het gedoe al opgelost.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door starx »

Ik heb ook het idee dat rover maar wat roept. Kan een tactiek zijn om lokale politici achter zich te scharen. De capaciteit van de overblijvende treinen lijkt mij niet echt een probleem. In de spits gaan evenveel treinen rijden als nu.

Het nut om de 3400 als intercity te laten rijden is ook wel een beetje weg, nu die niet meer verder rijdt naar Den Haag.
Ik denk wel dat de NS in de nieuwe 3400 vooral SLT wil inzetten, want op Haarlem-Uitgeest liggen de stations toch erg dicht op elkaar. Ik vraag me alleen af of dit wel "mag". Er was toch een regel dat treinen waarin 2/3 van de reizigers meer dan een half uur onderweg is niet met SLT mogen (toilet enzo..). Zou dat niet ook de reden zijn dat SLT is verdwenen uit de 5000/5100/15100?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door OVinspecteur »

Wat ik nog mis in de plannen is een extra stop van de IC direct (A'dam - R'dam/Breda) op Sloterdijk. :idea: Die zou de reizigers van/naar de kop van NH een omweg via A'dam Centraal besparen. Dat is algauw 15 min. winst.
Reizigers tussen Alkmaar en Den Haag hebben daar uiteraard niets aan, maar wel als ze verder naar het zuiden moeten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Z2N »

Alsjeblieft niet zeg! De InterCity Direct is nu de enige non-stop-trein tussen Schiphol en Amsterdam Centraal..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

OVinspecteur schreef:Wat ik nog mis in de plannen is een extra stop van de IC direct (A'dam - R'dam/Breda) op Sloterdijk. :idea: Die zou de reizigers van/naar de kop van NH een omweg via A'dam Centraal besparen. Dat is algauw 15 min. winst.
Reizigers tussen Alkmaar en Den Haag hebben daar uiteraard niets aan, maar wel als ze verder naar het zuiden moeten.
Vanuit Alkmaar heb je er niks aan als je in de s3000 zit, die geeft aansluiting op de s5800 op Ass en dan kan je te Shl weer overstappen. Vanuit de s800 heb je er weinig aan omdat je het niet redt met de overstap op Ass.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Suus »

OVinspecteur schreef:Wat ik nog mis in de plannen is een extra stop van de IC direct (A'dam - R'dam/Breda) op Sloterdijk. :idea: Die zou de reizigers van/naar de kop van NH een omweg via A'dam Centraal besparen. Dat is algauw 15 min. winst.
Via Amsterdan Centraal is nu ook geen toegestane reisroute.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Zou dat niet ook de reden zijn dat SLT is verdwenen uit de 5000/5100/15100?
Nee, dat is daar weg omdat die series qua rijtijden ook met SGM gereden kunnen worden, terwijl andere series dat niet kunnen. Het SLT is dus naar de series waar de rijtijden het beste uit de verf komen (plus her en der wat losse stelletjes). Ik kan zo snel niet vinden wat de baanvaksnelheid is tussen Haarlem en Hoorn, maar best kans dat er ook SGM in die serie terechtkomt (of het DDZ wat er nu rijdt).
Bee schreef:
OVinspecteur schreef:Wat ik nog mis in de plannen is een extra stop van de IC direct (A'dam - R'dam/Breda) op Sloterdijk. :idea: Die zou de reizigers van/naar de kop van NH een omweg via A'dam Centraal besparen. Dat is algauw 15 min. winst.
Via Amsterdam Centraal is nu ook geen toegestane reisroute.
Wel als dat de route is met de minste overstappen. Ik krijg voor een reisadvies Rotterdam Centraal - Alkmaar dan ook keurig een advies met IC Direct en overstappen op Amsterdam Centraal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Er rijdt al een mengeling van SGM en DDZ rond in de s3400.
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door MdJ »

JeffreyMeijer schreef:In die tijd was de s3400 een allegaartje aan materieel. Alles wat destijds rond reed kon je tegen komen in die serie. Maar om nou maar ontopic te gaan. Ik heb het nut van de s3400 nooit begrepen. Hij slaat tegenwoordig nog maar 3, 4 stations over. Als je de nieuwe serie s3400 nou gewoon met dubbel DDZ of SLT laat rijden, en dan in de uren met weinig vervoersvraag met enkeltjes gaat toeren. Dan is volgens mij capaciteitstechnisch al het gedoe al opgelost.
Maximale lengte van de 3400 is tegenwoordig 5 bakken ivm het perronspoor te Hlm. Bij een langere trein moet er uitgeweken worden naar een ander spoor, maar blijkbaar is daar geen capaciteit voor om die trein bijna een half uur te keren. Vandaar dat setje SGMm in de s3400: een losse DDZ is te klein voor een bepaalde ochtendspitstrein op Utg/Bv-Hlm. DDZ-6 of VIRM-6 past niet aan het perron, dan zou je moeten uitwisselen, dat weer niet handig is ofzo.
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door Michael 1988 »

NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur
Gepubliceerd op 26-02-2014 om 14:40

De NS wil ervoor zorgen dat reizigers vanaf 2015 op alle stations minimaal twee keer per uur in een trein kunnen stappen. Op de vier trajecten waar nu maar één trein per uur rijdt, wordt dat verhoogd naar twee. Ook moeten er tijdens de daluren meer intercity’s gaan rijden tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer. Dat staat in het dienstregelingsplan dat de NS voor advies heeft neergelegd bij belangenorganisaties.

Lees verder

_____________________________________________________________________________________________

Ik las dit bericht en mij viel 1 ding op, deze zin namelijk: Het is de bedoeling dat er extra Sprinters gaan rijden op de trajecten Arnhem – Ede-Wageningen, Breda – Dordrecht, Roosendaal – Dordrecht en Heerlen – Sittard.

Beetje controversieel als je bedenkt dat de Valleilijn mogelijk wordt doorgetrokken naar Arnhem (tenminste als ik het goed heb gelezen in een andere topic) en de verbinding Heerlen Sittard dadelijk niet meer onder de hoofdrailnetwerk valt, maar onder de concessie Limburg. Waarbij de Provincie Limburg zelf ook al plannen heeft om de frequentie op die lijn te gaan verhogen. Nu wil NS dat gaan verhogen naar 2 sprinters per uur en de provincie dus ook (als ze het niet dadelijk nog verder gaan ophogen). Overigens wel mooi dat de korte IC tussen Haarlem en Uitgeest komt te vervallen en wordt vervangen door een sprinter die dus twee maal per uur gaat rijden.

Maar ik vraag me wel af of dit niet beter landelijk ingevoerd kan worden? Want volgens mij zijn er meer trajecten waar maar 1x per uur een sprinter/stoptrein rijdt (al dan niet combi IC en sprinter).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door Ardan »

Het gaat hier over NS-trajecten, alle uursdiensten bij NS worden, uitgezonderd 's avonds en zondag, een halfuursdienst. Wat betreft de plaatsing op dit forum betreft trouwens nogal mosterd na de maaltijd, er is al een drgl'15-topic waarin dit soort dingen uitgebreid worden besproken :wink:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door Zugführer »

Is het niet een verplichting in de nieuwe HRN concessie dat er overal 2x per uur een trein komt? Want in dat geval is het een beetje vreemd om "NS wil" te zeggen en is het meer "NS moet"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door reisthijs »

Klopt, "NS wil" is echt onzin.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door Mikos »

Michael 1988 schreef:Beetje controversieel als je bedenkt dat de Valleilijn mogelijk wordt doorgetrokken naar Arnhem (tenminste als ik het goed heb gelezen in een andere topic).
En dat is nog veel meer onzin, waar dat toch elke keer vandaan wordt gehaald? Connexxion zou het graag willen, ja. Maar dat gaat ze niet lukken, want Arnhem-Ede valt onder het Hoofdrailnet en is en blijft dus bij NS. Alle flauwekul in de media dat het 'beter' zou zijn ten spijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil op ieder station minimaal twee treinen per uur

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Klopt, "NS wil" is echt onzin.
Ja, het moet van de concessie maar NS is er ook bij geweest toen dit soort dingen besproken werden. Ik kan me dus best voorstellen dat ze het best wel wilden. Zeker aangezien het alternatief wat voor zowel NS als I+M aantrekkelijker lijkt op papier in de vorm van frequenter rijden in delen van de Randstad en de routes erheen/vandaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef:Vandaar dat setje SGMm in de s3400: een losse DDZ is te klein voor een bepaalde ochtendspitstrein op Utg/Bv-Hlm.
Hebben 5 bakken SGM dan meer capaciteit dan DDZ-IV?
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 01 mar 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten