Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Thomasdef03
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49

Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Thomasdef03 »

Hallo alle OV-forummers,

Ik ging vandaag de kieswijzer van de gemeente Pijnacker-Nootdorp doen. Daardoor kwam ik er achter dat er plannen zijn voor een tramverbinding tussen Delft en Zoeter via de gemeente Pijnacker-Nootdorp (waar ik dus woon). Ik ben wel nieuwsgierig naar dat traject, maar ik heb er op internet verder niks over kunnen vinden. Weet er iemand meer?

Alvast bedankt, Thomas
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Etienne »

Nou kom ik zelf uit Pijnacker en zelfs ik heb er niks van kunnen vinden. Maar voorlopig voorziet lijn 121 nog in de behoefte en lijkt een tramverbinding nog ver, ver......weg.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Busfoto.nl »

Plannen...
Zal het niet meer zijn dan een vaag ideetje van een kandidaats-raadslid van een lokale partij die op zo'n manier de pagina over mobiliteit invulling gaf?
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Libra »

Plannen (lees: ideetjes) voor een tramlijn Zoetermeer – Pijnacker – Delft zijn al redelijk antiek. In de eerste plannen voor RandstadRail (eind jaren 80, begin jaren 90) werd daarover gesproken. Hoe het trace tussen Pijnacker en Delft eruit had moeten zien is me niet bekend. Tussen Zoetermeer en Pijnacker is het trace natuurlijk wel (grofweg) bekend, en vooral binnen Rokkeveen ook echt zichtbaar als ruimtereservering. Dit deel zou door de ZoRo-lijn gebruikt worden.

Stadsgewest Haaglanden heeft enige tijd een soort ‘light’ variant in de plannen gehad, namelijk HOV-lijn 37 (Leyenburg – Delft – Zoetermeer). Ik dacht dat deze als bus enige tijd tussen Leyenburg en Delft heeft gereden, maar dat is niet bepaald succesvol geweest.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Reiziger Delft »

Hij rijdt er nog steeds.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Daantje »

Maar lijn 37 is niet bepaald HOV in de huidige vorm.
Thomasdef03
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Thomasdef03 »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ben trouwens vandaag achter het plan voor een tramlijn tussen Pijnacker en de Lier gekomen.
Ik snap niet waarom dat plan bestaat. Lijn 121 is er al en bij een tramlijn zouden er haltes in het buitengebied verdwijnen. Naar mijn weten zijn er ook niet veel mensen die vanuit Pijnacker naar de Lier gaan en vice versa.
bron: http://www.infrastruct.worldpress.com/2 ... ft-de-lier

Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Karl »

Het is een spectrum.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door MLouter »

Infrastruct.wordpress is een hobbyprojectje van iemand vol onrealistische plannen, HSL's door heel Nederland, alle middelgrote steden een metro/tram en een viersporige Maasspoorlijn. Nee dit zijn hersenspinsels en geen serieuze doordachte plannen!

Overigens voldoet lijn 121 goed, zes keer per uur in de spits en daarbuiten twee keer is ruim voldoende, ik woon naast de halte bij de TU en de bus zit zelden "te vol".
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door WSM »

Een ander leuk aspect van die site is dat kritische commentaren niet geplaatst worden...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Etienne »

Thomasdef03 schreef: Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Een goede busverbinding tussen Pijnacker en Nootdorp zal er m.i. nooit meer komen, wat wil je eigenlijk ook met een 6x/uur rijdende metro (die overigens in de stille uren wel een onderbezetting kent).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Anne »

In oudere plannen was Haaglanden uitgegaan van een lightraillijn tussen Kijkduin-Wateringseveld-Delft-Pijnacker-Delft.
Dit is al weer een aantal jaren terug bijgesteld in een HOV buslijn - zie o.a blz 19.

De verbinding Pijnacker - Zoetermeer was ook nog een van de varianten voor de ZORO-lijn.
Dit was het Katwijkerlaan tracé. Dat zou ten noorden van station Pijnacker aftakken van de Hofpleinlijn en dan via Rokkeveen aansluiten op de Krakeling van de Zoetermeerlijn tussen Driemanspolder en Delftsewallen.
Deze raillijn zou dan tussen de Katwijkerlaan (de weg waarover lijn 121 rijdt) in het Balijbos liggen.
Uit de alternatieven is het inmiddels gerealiseerde Landscheidings tracé gekozen.

In opdracht van de gemeente Delft heeft Movin nog een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de raillijn 37.
Maar daaruit blijkt dat alleen tussen Leyenburg en Delft er mogelijk voldoende vervoersvraag is.
BRON
Thomasdef03
Berichten: 3
Lid geworden op: do 27 feb 2014, 17:49

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Thomasdef03 »

Etienne schreef:
Thomasdef03 schreef: Een eventuele tram of buslijn vanuit Delft (of Pijnacker) naar Zoetermeer via Pijnacker én Nootdorp lijkt mij op zich wel een goed idee, afhankelijk van het traject en wat de frequentie is. Dan komt er hopelijk eindelijk (weer) een fatsoenlijke verbinding tussen Pijnacker en Nootdorp en tussen Nootdorp en Zoetermeer.
Een goede busverbinding tussen Pijnacker en Nootdorp zal er m.i. nooit meer komen, wat wil je eigenlijk ook met een 6x/uur rijdende metro (die overigens in de stille uren wel een onderbezetting kent).
In Nootdorp ligt het station ver buiten het centrum. Ik woon zelf in Pijnacker en ook niet dichtbij een station. Een goede buslijn die de stations in Pijnacker bereikbaarder maakt en het centrum van Nootdorp vanuit Pijnacker zou toch echt nuttig zijn.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door busburger »

Lijkt mij zo gek nog niet! Er was rond de eeuwwisseling een lijntje (131, dacht ik) Pijnacker - Rijswijk (Plaspoelpolder - Station - In de Boogaard) v.v. via Nootdorp, die aardig begon te lopen, maar vervolgens het loodje legde vanwege de komst van lijn 33 tussen Leidschenveen en Rijswijk (thans opgenomen in lijn 30). Voorlopig zal het geld ervoor wel ontbreken, mede dankzij de kapitaalverslindende tramlijn 19, maar bij een doortrekking naar Rijswijk èn goede aansluitingen (vooral op lijn 121 te Pijnacker) zou ik mij wel een herleving van die lijn 131 kunnen voorstellen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door Gekko123 »

Er is momenteel wel degelijk een busverbinding tussen het centrum van Nootdorp en de drie Randstadrail-stations in Pijnacker en Nootdorp. Alleen is dat een buurtbus (lijn 484). En volgens mij zit dat ding nou niet bepaald vol tussen Nootdorp en Pijnacker.

Neemt niet weg dat ik als inwoner van Nootdorp een nieuwe (betere) verbinding met Pijnacker zeker wel waarderen.
Overigens denk ik dat die buslijn (als die er überhaupt komt) niet doorgetrokken gaat worden naar Rijswijk, want daar hebben we tram 15 al voor.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Tram Delft/Pijnacker/Nootdorp/Zoetermeer

Bericht door busburger »

Je hebt gelijk dat ik die buurtbus even ben vergeten. Nog niet zo lang geleden bleek mij dat deze vanuit Pijnacker is doorgetrokken naar Nootdorp (plus een nogal oneigenlijk stukje Den Haag). Die lijn staat niet in de busboekjes van VEOLIA-Haaglanden, wel op Internet.

De gebrekkige aansluiting op lijn 121, en waarschijnlijk ook gebrek aan publiciteit, beperken de aantrekkelijkheid van de buurtbus.

Lijn 15 bedient een heel ander gedeelte van Rijswijk dan ik bedoelde. Je kunt dan wel weer overstappen op buslijn 23, maar ja, we proberen bij dit onderwerp juist te bedenken of er tegen aanvaardbare kosten nog wat meer kan komen dan wat er nu is.

Juist nu lijn 19 voor een aantal jaren in Delft zelfs het Station niet bereikt (maar helaas nog wel het punt waarop hij met lijn 1 wordt samengevoegd, waarmee we een paar dagen geleden heftig werden geconfronteerd), zou zich een vervoersstroom vanuit Ypenburg richting Rotterdam via Pijnacker kunnen ontwikkelen, mits de opvolger van lijn 131 voortaan ook het Randstadrailstation te Pijnacker zal bedienen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten