Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Amsterdam Centraal is nog erger, dat onderschrijf ik volmondig. Alleen dat station ken ik veel beter omdat ik er wel elke maand kom :lol:
Voor beide stations hoop ik dat na de verbouwing alles een stuk logischer is ingedeeld. Geldt overigens voor alle stations - maar ik heb er wel eens een hard hoofd in. Neem Leeuwarden: daar staan de incheckzuiltjes ook gewoon overal en nergens - zonder dat er een gedachte lijkt te bestaan wat nou een handige plek is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:Misschien is het zo dat je ze in Utrecht redelijk 'laat' tegenkomt? Je hebt het idee al de halve stationshal doorgegaan te zijn en dan komen die poortjes/paaltjes pas.
Ja. En daardoor ben ik dus al een paar keer vergeten uit te checken daar.
Dat het zo ver lopen is van de trein naar het dichtstbijzijnde paaltje helpt niet echt als in/uitchecken nog geen gewoonte is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Vinny schreef:Amsterdam Centraal is nog erger, dat onderschrijf ik volmondig. Alleen dat station ken ik veel beter omdat ik er wel elke maand kom :lol:
Voor beide stations hoop ik dat na de verbouwing alles een stuk logischer is ingedeeld. Geldt overigens voor alle stations - maar ik heb er wel eens een hard hoofd in. Neem Leeuwarden: daar staan de incheckzuiltjes ook gewoon overal en nergens - zonder dat er een gedachte lijkt te bestaan wat nou een handige plek is.
Ugh, ja, inderdaad, Leeuwarden. Ik kwam daar vorig jaar met haast* doorheen (overstap bus->trein), superonhandig.

*) Was een mooie geweest voor het reiservaringentopic, maar toen was ik nog niet geregistreerd op dit forum ;)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Geert schreef:
Tristan schreef: Voor RET: zie pagina 3 van dit document en voor HTM: lees deze blog
Wat wil je hier nu mee zeggen? In de schriftelijke vragen waar je naar linkt (van Rotterdam) lees ik:
- tram checkt uit bij de verkeerde halte (niet echt een nieuw probleem, ook geen kwade opzet)
- halte A -> B andere prijs dan B -> A (niets nieuws, anders ingemeten)
- op sommige trajecten is de verhoging van de kilometerprijs 2012 vs. 2013 hoger dan verwacht. Is hier niet gewoon het traject opnieuw ingemeten?

In ieder geval blijkt nergens uit dat er gesjoemeld wordt. Heb je ook een linkje naar de antwoorden op deze vragen?
Die staan hier

Ik heb ook een reactie van GroenLinks Rotterdam hierover ontvangen:
GroenLinks Rotterdam schreef: (...)
Wij vonden de antwoorden destijds behoorlijk teleurstellend. Op verzoek van de Stadsregio hebben wij een aantal fouten aangeleverd op papier (de uitdraaien waarop de fouten te zien zijn). Daarna hebben wij niets meer gehoord.
(...)
GroenLinks heeft dus bewijs geleverd aan de plaatselijke Stadsregio, maar die zijn er dus stil van ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Het tweede station waar in de spits de poortjes dicht gaan is...

*O* Rotterdam Alexander *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

De proef duurt van 17 februari tot 1 augustus 2014.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Daarna gaat de medewerker weg en blijven de poortjes gewoon dicht :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

De poortjes op Rottedam Alexander waren vandaag op eentje na op elk perron al dicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Als het goed is, is dat op de meeste stations met een klein aantal poortjes al het geval, waarbij het brede poortje natuurlijk als laatste open blijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

Dit is op Rotterdam Alexander ook het geval.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door reisthijs »

Elders in het land worden ook steeds meer poortjes gesloten, in Houten stond vorige week de helft van de poortjes nog open, nu alleen nog maar de brede (3 op de 4 poortjes zijn nu dus dicht).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Michael 1988 »

Goh, alsof het zwartrijden al niet makkelijk was en de hangjongeren nog steeds op stations kunnen komen. Doe dan gelijk alle poortjes open laten zou ik zeggen i.p.v. 1 (breed) poortje open laten. Of nog beter, kun je net zo goed alle poortjes weer weghalen en toekomstige projecten schrappen als ze poortjes open gaan houden. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

De poortjes in Helmond gaat later dit jaar definitief dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door reisthijs »

Net als alle poortjes op alle andere staions.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Als alle poortjes op 1 na dicht zijn scheelt het al een boel mensen die anders waren vergeten in te checken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Vandaag in de Volkskrant een bericht dat Almere Centrum zeer waarschijnlijk op korte termijn ook dichtgaat in de spits.

Plus: een lijstje van alle stations die voorzien zijn van poortjes of waar deze nog geïnstalleerd gaan worden:
Afbeelding

Speciaal voor VIRM, omdat ik denk dat hij het plaatje niet zo goed kan lezen: ook Zaandam staat op deze lijst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door waldo79 »

Dat lijstje komt me bekend voor.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door reisthijs »

Het bekende lijstje waar ook dit kaartje bij hoort: toegangspoortjes.pdf

Snapt iemand waarom alle grote (en ook een paar kleinere) stations in Brabant op de lijst staan, maar 's-Hertogenbosch niet? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Michael 1988 »

Dat vroeg ik mij ook al af, terwijl ik eerder Den Bosch zou zeggen dan Oss en Helmond. Maar zal waarschijnlijk met de passage te maken hebben, waar veel studenten gebruik van maken. Of de gemeente moet gewoon hevig in protest zijn gegaan. Overigens, Almelo, Assen, Heerlen, Maastricht, Middelburg en Venlo staan er ook niet tussen (wel op de kaart) en Vlissing en Zutphen staan helemaal niet op de kaart. Terwijl die acht stations ook (grote) IC stations zijn. Als het met Maastricht, Heerlen en Venlo te maken heeft met buitenlandse vervoerders, snap ik niet waarom Roosendaal en Enschede wel poortjes krijgen. Maar dat van Zutphen zal denk ik te maken hebben met de 3 verschillende vervoerders waarbij je moeilijk uitkomt met de perronindeling daar.

Maar ja, als die stations geen poortjes krijgen snap ik het nut niet meer van de poortjes want Den Bosch is een druk spoorknooppunt en dat geldt ook voor Venlo en Almelo. Zo maak je zwartrijden nog makkelijker en haal je het nut weg van die (ben er nog steeds op tegen) achterlijke poortjes. Kun je net zo goed geen poortjes meer gaan plaatsen. Maar ja, het zwartrijden was al makkelijk geweest als je ziet dat verschillende kleine stations in de buurt van stations met poortjes geen poortjes krijgen (Eindhoven Strijp S, Oss West, Rosmalen, Tilburg Universiteit, Tilburg Reeshof, Etten-Leur, Helmond Brouwhuis, Helmond Brandevoort, enz.)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Den Haag ook alleen HS en CS. Alle zwartrijders wijken nu dus uit naar Laan v NOI of Moerwijk... (zeker die laatste moet toch goed af te sluiten zijn, zou je zeggen...)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind het altijd leuk om te lezen dat zwartrijders uitwijken naar ......

Bij de twee metrosteden is gebleken dus dat een gesloten poortje een zwartrijder niet tegenhoudt. Simpelweg achter iemand aanlopen, of een poortje opentrappen, of onder een poortje doorlopen, of in- en direct daarna weer uitchecken zijn allemaal mogelijkheden om alsnog het perron op of af te komen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Dat er op stations met poortjes nog steeds wordt zwartgereden zal niemand verbazen (en dat zal altijd zo blijven al zet je er soldaten met mitrailleurs neer), maar is er ook geen afname in het aantal zwartrijders?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zeg je eerlijk dat ik niet geloof. Wellicht in het begin toen de poortjes er pas waren maar er wordt weer gewoon zwartgereden weer. De notoire zwartrijders gaan echt niet betalen, en al helemaal niet nu het zeker duurder is geworden (een simpel voorbeeld: van strandvliet naar CS betaalde je vroeger (2010) 1,52. Nu bereik je Wibautstraat nog net niet (1,53). Natuurlijk hou ik geen rekening met de tariefstijging van de strippenkaart maar het is wel een groot verschil. Is alleen maar om aan te geven dat als iemand vroeger al zwartreed, die persoon geen reden zou moeten zien om nu wel te betalen. De pakkans is namelijk niet groter geworden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Daniel »

Station Dordrecht wordt ook nog een leuke uitdaging trouwens: de breedte van de toegang tot het station is beperkt, maar daar zou je dan zowel NS- als Arriva-poortjes kwijt moeten.
Zou Arriva geen poortjes willen dan heb je weer een afscheiding nodig tussen perron 1B en 15 en da's ook lastig met een toegang tot de tunnel die daar ongelukkig voor zit. (Naast dat je zo'n beetje de meest gebruikte overstap op Dordrecht dan om zeep helpt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Ik zeg je eerlijk dat ik niet geloof.
De cijfers uit Rotterdam spreken dat tegen, daar is het percentage zwartrijders met procentpunten gedaald nadat de stations met poortjes werden afgesloten. Lijkt me sterk dat zo'n effect in Amsterdam niet optreedt. Natuurlijk zijn er nog steeds zwartrijders, maar het is nogal een verschil of dat 2% van de reizigers is of 8% van de reizigers. Degenen die je nu achter anderen door poortjes ziet lopen waren vroeger waarschijnlijk ook veel minder gemakkelijk te herkennen als zwartrijder (toen er nog geen poortjes waren).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten