Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

bekend probleem, maar niet goed oplosbaar binnen de huidige backend.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Busfoto.nl »

Vervoerders leveren die info momenteel nog vrijwillig? Dacht dat het verplicht was en dat ze er niet onderuit kunnen?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ze zijn verplicht informatie te leveren voor een reisinformatiesysteem. Welke informatie dat precies is is pas recentelijk vastgesteld in de bijlages van het ND-OV publicatiedocument, waar ook slechts een deel instaat van de informatie die 9292 gebruikt. De meldingen op http://9292.nl/meldingen zijn bijvoorbeeld (nog) geen onderdeel van dat document.
Of voertuignummers en omloopcodes onderdeel zijn van een reisinformatiesysteem is ook onder invloed van interpretatie. NS bijvoorbeeld ziet het als managementinformatie, waar ik het als juist bij trein als essentieel onderdeel van reisinformatie zie bij treinen die gesplitst worden. In principe kan een vervoerder dus alle voertuignummers uit KV6 gaan halen, zonder dat we er iets aan kunnen doen.
Ik zie liever dat concessiehouders verplicht korte-keringen in KV1 opnemen, ten behoeve van reisinformatie. Bijvoorbeeld dat lijn 148 doorrijdt als 345 in Lelystad, dat is allemaal reisinformatie. Of de overstap relatie tussen lijn 1 en lijn 11 in Lelystad, http://opentripplanner.nl/index.html?mo ... tinIndex=0
Helaas zien vervoerders omlopen als het super-grote geheim, maar met een paar dagen met een kladblokje op een busstation kan je grootste deel van de omlopen al ontcijferen. Iets wat EBS ook gedaan heeft.
Laatst gewijzigd door Somoht op wo 05 feb 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Geert »

9292 benoemde dat zelf tot drie keer toe als probleem in hun (verder erbarmelijk slechte) jaarplan :') Zo geheim is het inderdaad allemaal niet.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Die van 2014? Ik heb eigenlijk alleen de samenvatting van het jaarplan in het heerlijke 9292pravda Reiswijzer gelezen. Leek weer een hoop van 2013 dat is doorgeschoven..
En qua omlopen zie ook Somda met een vertrek/aankomst perron matchen heb je blijkbaar een goed deel van de omlopen.. Daarnaast staan in IFF wel overstaprelaties waar je kan blijven zitten.
Bij U-OV is het trouwens ook belachelijk, daar heb je dus bestemmingen met "B via Utrecht CS" en dan eindigt de rit in Utrecht CS. Daar zou een reisplanner die zegt dat je mag blijven zitten nou echt een uitkomst zijn qua reisinformatie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Nog een vreemd iets:
Afbeelding
Hengelo heeft helemaal geen perron 10 op het busstation, maar de letters A t/m D met een cijfer (1, 2 of 3) er achter. In dit geval hoort het D1 te zijn.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Syntus heeft allemaal BS perroncodes in hun KV1 dienstregeling gezet. Ik haal ze al zoveel mogelijk weg maar bij met Twents kwam er opeens een 10 bij.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Bij nader inzien kan het toch wel kloppen, als interne perroncode. In de perronindeling zoals deze aan de chauffeurs is gegeven komt nummer 10 wel overeen met D1: http://dennistd.nl/bus/perrons/hgl.jpg
In dit geval moeten ze alleen omgezet worden naar de benamingen zoals daadwerkelijk aanwezig. Een lijst:
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

1  A1
2  A2
3  A3
4  B1
5  B2
6  B3
7  C1
8  C2
9  C3
10 D1
11 D2
12 D3
13?Uitstaphalte
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Wow tof waar heb je deze plattegrondjes vandaan? Zijn deze plattegrondjes beetje actueel? Zijn er meer?
Bij de ND-OV fysieke haltes moeten perroncodes wel overal goed worden ingevuld overigens. Denk dat er binnen SABIMOS (de DRISlevancier in Twente) al wel een lijst ligt met haltenummers -> perroncodes is btw.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Ik heb je een PB gestuurd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Geert »

Somoht schreef:Die van 2014? Ik heb eigenlijk alleen de samenvatting van het jaarplan in het heerlijke 9292pravda Reiswijzer gelezen. Leek weer een hoop van 2013 dat is doorgeschoven..
Zie mail :) Inderdaad, weinig vooruitgang vooralsnog.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door MdJ »

In Enschede krijg je bij lijn 61 (perron 10), lijn 60/62 (Perron 11) en voor lijn 60/61 naar het Van Heekplein op perron 12. Alleen heeft Enschede geen perron 12. (of wordt daarmee de Uitstaphalte bedoeld?)
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

12 is inderdaad de uitstaphalte :Y
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door matti93 »

Een aantal koppelingen in Utrecht (U-OV) staan gewoon in de dienstregeling, zie bijvoorbeeld http://u-ov.info/lijn/u041/2.
Die koppelingen waren een van de paradepaardjes in het vervoerplan: nu kunnen mensen uit Wijk bij Duurstede en vanaf de Rubenslaan (ook als de haltes van lijn 4 en 8 daar verdwijnen) zonder overstap naar de binnenstad. Dat is netjes op de site van U-OV en in de vertrekstaten op de haltes terug te vinden.

Deze koppelingen zijn duidelijk niet geheim, maar één troost, 9292 heeft ze niet in de planner zitten en U-OV zelf dus ook niet :shock:
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Toevallig heeft Qbuzz wel in de Koppelvlak 1 (planningsinformatie) bestanden die voetnoten op genomen, maar omdat Koppelvlak1 geen voetnoten kent is dat als extra informatie toegevoegd.
Daarnaast kunnen routeplanners voetnoten niet lezen, daarvoor moet expliciet de relatie tussen ritnummer-van en ritnummer-naar worden opgenomen of voor een serie van ritten een omloopcode. Als je die informatie hebt kun je reisadviezen geven zoals deze: http://opentripplanner.nl/index.html?mo ... tinIndex=0
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Somoht schreef:Daar zou een reisplanner die zegt dat je mag blijven zitten nou echt een uitkomst zijn qua reisinformatie.
Heb ik bij 9292 wel eens voorbij zien komen. Was in Tilburg (Heyhoef), dat een lijn 2 verder ging als een lijn 3. Werd dan wel weergegeven als overstap, maar met voetnoot een tekst in de trant van "is dezelfde bus". Deze doorkoppeling is overigens met DRGL 2013 komen te vervallen door een routewijziging in de Reeshof.
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja daar ben ik bekend mee maar dat is gewoon een superbrakke oplossing die in veel gevallen niet eens klopt. Ook krijg je hem gewoon te zien als je in jouw voorbeeld alleen lijn 2 pakt.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Busfoto.nl »

Bedankt voor voorgaande uitleg. Het is duidelijk dat er nog wel het een en ander is af te stemmen met overheden en vervoerders en dat daarbij nog wel eens denkomslagen nodig zijn. Wat is nu echt managementinfo en wat.minder/niet.

Ik zit zelf nog wel eena in een bepaalde busrit of voornemens deze te nemen. Geef dat dan wel eens aan bij het thuisfront. In hoeverre zou het mogelijk zijn om een "deel"-functie toe te voegen aan ovinfo? Zodat je met een rechtstreekse link iemand anders je rit kan delen (als de andere ook de app heeft). Kun je gewoon op een linkje klikken Zodat de andere de reis in de gaten kan houden en je niet moet gaan omschrijven (ik pak lijn u028, rit 185).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Momenteel zit ik een tourtje rond Groningen Stad te plannen en het viel mij op dat in de app bij lijn 9 enkel de mogelijkheden "Paddepoel" en "Paddepoel via HS" zijn te selecteren. Dit terwijl de ritten onder de richting "Paddepoel" allemaal "De Wijert" als bestemming aangeven. Waarschijnlijk een klein foutje in de app? Of toch een foutje vanuit Qbuzz?
🍉
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Michael »

Zit er toevallig een bug in de app? Ik probeerde toestraks meerdere keren de actuele vertrektijden op te vragen van station Breda. Maar iedere keer stopte de app ermee. Bij andere haltes werkte het wel gewoon.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Uhm ja, ik had rond half 12 een foutje gemaakt met de database, waardoor een bugje in de app opspeelde, dat had ik vrij snel gemerkt en weer opgelost maar ik denk dat je nu steeds een gecachde versie met foutje binnenkrijgt.. Je zou de cache van de app kunnen leeghalen, http://techably.com/clear-app-cache-dat ... ices/3970/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Hainje schreef:Momenteel zit ik een tourtje rond Groningen Stad te plannen en het viel mij op dat in de app bij lijn 9 enkel de mogelijkheden "Paddepoel" en "Paddepoel via HS" zijn te selecteren. Dit terwijl de ritten onder de richting "Paddepoel" allemaal "De Wijert" als bestemming aangeven. Waarschijnlijk een klein foutje in de app? Of toch een foutje vanuit Qbuzz?
Lijkt nu opgelost? Dat lijstje gebruikt iig de richtingen zoals Qbuzz die geeft.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Kevster »

Hainje schreef:Momenteel zit ik een tourtje rond Groningen Stad te plannen en het viel mij op dat in de app bij lijn 9 enkel de mogelijkheden "Paddepoel" en "Paddepoel via HS" zijn te selecteren. Dit terwijl de ritten onder de richting "Paddepoel" allemaal "De Wijert" als bestemming aangeven. Waarschijnlijk een klein foutje in de app? Of toch een foutje vanuit Qbuzz?
Volgens mij is dat de eerste bestemming vanaf Zernike en Station Noord en verandert de bestemming in Paddepoel naar 'Hoofdstation' danwel 'De Wijert via Hoofdstation', om studenten in lijn 15 te krijgen op het Zernike. Helpt alleen niet veel, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Somoht schreef:Lijkt nu opgelost? Dat lijstje gebruikt iig de richtingen zoals Qbuzz die geeft.
Ja, nu is het voor een buitenstaander een stuk duidelijker. :)
Kevster schreef:Volgens mij is dat de eerste bestemming vanaf Zernike en Station Noord en verandert de bestemming in Paddepoel naar 'Hoofdstation' danwel 'De Wijert via Hoofdstation', om studenten in lijn 15 te krijgen op het Zernike. Helpt alleen niet veel, maar dat terzijde.
Oh ongetwijfeld dat er een reden achter zit, maar in zo'n app komt het verwarrend over voor een Brabo die nu ook weer niet zo heel erg bekend is in Groningen. Al is het nu opgelost. *O*
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Ik weet niet of dit het juiste topic is, ik heb immers een iPhone, maar ik mis een halte in Amsterdam...

Afbeelding

Halte Spui op het Rokin.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten