Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik zal vanaf nu hier de busnummers icm de versies bijhouden zodat ze bij het lijstje kunnen. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag kan ik 2 Amba's controleren (heen en terug naar school)
Bjarne
Berichten: 62
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 18:18

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bjarne »

Inderdaad de 4203 die vandaag meerdere baantjes reed (en nog rijdt als het goed is) op lijn 12 (omloop 408), en zodoende een foto+ritje gemaakt :D
De verbeterpunten tov de oude AGG'tjes zijn duidelijk (vooral de niet-spastische deuren vallen op :mrgreen: )
Fotootje op de Uithof, net na Padualaan:
Afbeelding
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Ik vind het een mooie bus geworden goed gelukt ook de kleuren combinatie, ik vond de oude gele toen Connexxion nog reed niet mooi
http://www.nederlandsov.nl/images/busfo ... on3222.jpg

Dus dit al die puntjes die bij mekaar echt gewoon lelijk alleen het gele vond ik mooi, ik vind deze verhouding zoals de u-ov bussen nu allemaal rijden toch net iets anders lijkt het wel.
Ik vind het een stuk mooier en frissere kleur zo over komen op 1 of andere manier, het kan ook aan mij liggen :P .

Nu nog wachten tot de laatste blauwtjes vervangen zijn voor geeltjes, en dan het hele blauwe/witte wagenpark verdwenen is :cry:
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 27 feb 2014, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

vraag me wel af waarom niet de 4201 als eerste geleverd is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gaat waarschijnlijk op bouwnummer en dat is niet noodzakelijkerwijs dezelfde volgorde als de busnummers.

Door een lijn 77 die niet in de OVinfo-app verscheen maar wel bij m'n instaphalte verscheen en een volle uitstaphalte, waardoor ik vanaf het instapperron van lijn 77 terug naar de stationshal moest lopen werd ik precies genoeg vertraagd om deze langwerpige nieuweling vanmiddag ook met eigen ogen te spotten. En dan zeggen ze dat toeval niet bestaat...
Afbeelding
Qbuzz 4203 te Utrecht, CS/Centrumzijde by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik heb het lijstje voor de schermversies even verplaatst naar een gebruikerspagina op de wiki zodat iedereen zelf nummers toe kan voegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Kennelijk waren dus een heleboel fotografen in Utrecht vandaag:

Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Tja, camera's op mobieltjes zijn ideaal voor dit soort gevallen natuurlijk... ik ga ook weer niet dagelijks m'n camera naar het werk meeslepen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Daniel schreef:Ik heb het lijstje voor de schermversies even verplaatst naar een gebruikerspagina op de wiki zodat iedereen zelf nummers toe kan voegen.
Mooi. Ben vandaag een aantal Amba's tegen gekomen. Zal het lijstje direct even aanvullen :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Ook hebben ze eindelijk die plaatsnamen weg gehaald zoals (Nieuwegein) en (Utrecht) achter elke halte.
Alleen achter de tussenhaltes trouwens. De bus die ik vanmorgen had had in het groene stuk nog wel "Lorentzweg (Vianen)" staan. Maar voor de eindbestemming voegt de plaatsnaam ook wel wat toe.
Opvallend genoeg kent Kanaleneiland Zuid trouwens wel de bus- en tramsymbooltjes als teken dat daar aansluitingen mogelijk zijn, maar toonde de 4404 geen aansluitingen bij die halte.

De gele dubbelgelede was omstreeks 7.40 uur bezig met vertrekken van de stalling en zit dus zo te zien op een spitsversterkings-omloopje vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Eens in de zoveel tijd kijk ik online weleens de digitale versie van editie Utrecht Stad van het AD door voor actuele Qbuzz-ontwikkelingen. Toevallig kwam ik, nu in Groningen ook de discussie over de blauwe lijnkleur speelt, een artikeltje van deze week tegen dat de blauwe kleur nog altijd te fel zou zijn. Naar het schijnt wordt hier nog altijd over geklaagd bij de politie.
In maart zou Qbuzz met een definitieve oplossing komen: nog verder dimmen of de kleurtjes helemaal uit is de keuze volgens het AD.

Edit: U-OV heeft vandaag ook voor het eerst een nieuwsbrief gepubliceerd. Deels met bekende informatie, maar ook met wat nieuwigheden. Zo lijkt n.a.v. die nieuwsbrief versie 5 van de displays in de bus iets definitiefs te zijn (eerdere versies zijn vast proeven geweest) en wordt hier ook bevestigd dat men de streekbussen met kleurenfilms gaat uitrusten.

Link naar de nieuwsbrief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ben nog 1 bus tegen gekomen met versie 1. Kwam ook een bus tegen met een zwarte achtergrond en witte tekst, hierop was helemaal geen software geïnstalleerd. Er stond iets van Press F1 ... de rest heb ik helaas niet kunnen lezen (tekst was niet uitvergroot)

Versie 5 vind ik ook wel de beste versie eigenlijk. De hele ruimte van het scherm is goed benut. Ze hebben zelfs 2 versies, een breedbeeldversie voor de nieuwe bussen en een vierkante versie voor de oude CXX wagens. Versie 4 had namelijk nog witte balken boven en onder, versie 5 gelukkig niet meer.

Ben wel benieuwd wanneer ze gaan beginnen met het inbouwen van die nieuwe displays op de streekbussen.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Bumzle schreef: Ben wel benieuwd wanneer ze gaan beginnen met het inbouwen van die nieuwe displays op de streekbussen.
Eind maart beginnen ze met 8 tot 10 bussen per week. Tot nog toe zijn één standaard en één gelede bus voorzien van de nieuwe apparatuur.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Wat voor apparatuur wordt er allemaal vervangen?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

De standaardbus met de nieuwe apparatuur is de 4529, welke gisteravond aankwam als lijn 59 in Hilversum en weer vertrok als lijn 58. De lijnkleur was erg fel, voor de rest geen aanmerkingen. Alhoewel... Hilversum heeft een zuil en geen huisje als symbool. Waar dat goed voor is? Zie onderstaande foto's.

https://www.dropbox.com/s/qafmgb98wuywk ... 190417.jpg
https://www.dropbox.com/s/vg7rs214bqu3u ... 190428.jpg
https://www.dropbox.com/s/7zt8gtbuc2hjd ... 190450.jpg
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Bumzle schreef:Wat voor apparatuur wordt er allemaal vervangen?
Dat lijkt me redelijk eenvoudig te bedenken: de filmbak en de aansturing daarvan. De huidige aansturing kan immers duidelijk niet met symbolen overweg, anders hadden ze die nu ook al kunnen tonen. Daar heb je immers geen kleurenfilm voor nodig.
Jurre schreef:Alhoewel... Hilversum heeft een zuil en geen huisje als symbool. Waar dat goed voor is?
De grens tussen paars/huisje en lichtblauw/zuil ligt op de A27 aldus de kaart met kleuren. En gezien Hilversum ten westen van de A27 gelegen is :wink:
Bijkomend praktisch voordeel: lijn 58 en 59 hebben op deze manier een per richting verschillende kleur/symbool. Lijkt me dat je immers om die kleurtjes nog enig nut te laten hebben zoveel mogelijk moet voorkomen dat die kleuren voor beide richtingen hetzelfde zijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

Jurre schreef:Hilversum heeft een zuil en geen huisje als symbool. Waar dat goed voor is?
De bus op de foto is al lijn 58 richting Zeist. Zeist heeft een huisje als symbool, dus het klopt helemaal!
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Vanmiddag ook maar even een ritje met de nieuwe DBG gemaakt. Hierbij het filmpje dat ik heb gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=FuftAv-WO1k
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik kon het vanmiddag ook niet laten, en heb geprobeerd ook wat geluiden van binnen mee te nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=2PdONu4VNX4
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Tjekken schreef:
Jurre schreef:Hilversum heeft een zuil en geen huisje als symbool. Waar dat goed voor is?
De bus op de foto is al lijn 58 richting Zeist. Zeist heeft een huisje als symbool, dus het klopt helemaal!
Mijn vraag was wat onduidelijk. Ik doelde meer op het antwoord wat Daniel gaf. Zelf vind ik het onzin dat Hilversum met een zuil gerefereerd wordt. De lijnkleuren én symbolen zijn eigenlijk dubbelop. Aan enkel een lijnkleur heb je mijns inziens genoeg.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tochjo »

De symbolen zijn er juist voor de mensen die de kleuren niet goed kunnen onderscheiden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Rekenen we Amersfoort ook onder regio Utrecht voor dit topic? Merkte vandaag op dat er bij diverse haltes hier nieuwe posters zijn verschenen in de infovitrines in de abri's. Deze zijn o.a. voorzien van andersoortige kaarten (stadsnetkaart en een grote omgevingsplattegrond) en voorzien van het nieuwe Connexxion-logo. Daarnaast komt de merknaam Maxx voor de stadsdienst hier niet meer op voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

De merknaam Maxx ging toch ook verdwijnen in Amersfoort?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Karl »

Daniel schreef:Rekenen we Amersfoort ook onder regio Utrecht voor dit topic? (...)
Misschien even aan het beheer vragen?

Handige omgevingskaarten van bushaltes vind ik altijd wel fijn, als je niet bekend bent is het toch fijn om te weten hoe de aankomsthalte zich verhoudt ten opzichte van de omgeving. Maar goed, nu dat af en toe aanwezig is, kijk ik eigenlijk altijd op Google maps.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Persoonlijk vind ik dat Amersfoort hier best in kan worden besproken. Ligt immers ook in de provincie Utrecht. Als het echt alleen over BRU had mogen gaan, dan kon het topic beter BRU worden genoemd. :P
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten