Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
huibf schreef:Vergrijzing of niet. Minder studenten of niet. Neemt niet weg dat ze onbezonnen te werk gaan met het knippen van lijnen.
Kom dan maar op met betere ideeën die ook betaalbaar zijn en waarbij niet de goede lijnen steeds verder worden uitgekleed ten bate van die ene plattelander.
Herstel Roermond-Deurne !

Aan beide zijde loopt het dramatisch af en dat komt niet puur en alleen door vergrijzing etc.
in 2017 is dus het lijndeel 75 nu dus echt gedaan. 26 heeft nu savond en zondags niets meer.

om een verschil te geven. Op zondagen is het deel meijel-deurne teruggelopen in 4 jaar tijd van 140 naar 25 reizigers. (nu 0).
Juist in de weekenden was er veel wat 'over' Meijel wilde.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Mr-W »

140 reizigers op hoeveel ritten ? Volgens mij is de bezettingsgraad gewoon te laag om zondagsritten te herstellen.Maar ben het wel met je eens dat het ringlijnensysteem moet verdwijnen,overstappen in een of ander dorp jaagt reizigers weg. Lijn 75 herstellen in oude vorm ben ik niet direct gelukkig mee omdat je lijn 23 dan niet kunt omvormen.Of je moet een doorgaande lijn Helmond-Bakel-Deurne-Meijel-Roermond creëren.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:140 reizigers op hoeveel ritten ? Volgens mij is de bezettingsgraad gewoon te laag om zondagsritten te herstellen.Maar ben het wel met je eens dat het ringlijnensysteem moet verdwijnen,overstappen in een of ander dorp jaagt reizigers weg. Lijn 75 herstellen in oude vorm ben ik niet direct gelukkig mee omdat je lijn 23 dan niet kunt omvormen.Of je moet een doorgaande lijn Helmond-Bakel-Deurne-Meijel-Roermond creëren.
140 reizigers op 14 ritten naar 25 op 6 (enkele richting)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Herstel Roermond-Deurne.
Het zou handiger zijn als concessiehouders bij overschrijdende lijnen besluiten dat een van beide de hele lijn voor zijn rekening neemt en de andere alleen in de financiën bijdraagt voor zijn eigen stuk. Omdat lijn 26 toch een eilandlijn is zou die beter aan Limburg worden overgedaan. Waarom zoiets bij de Maaslijn (die heeft ook een Brabants stuk) wel kan en bij de bus niet heb ik nooit gesnapt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Daniel »

Die manier is ook geen garantie dat het goed gaat, zo'n situatie is al eens fout gelopen (ten koste van de reiziger) nadat de vervoerder die alleen financieel bijdroeg het deel door zijn gebied wilde opheffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Frans F »

Foutje, ik bedoelde de aanbestedende overheid en niet de concessiehouder. De concessiehouder wil natuurlijk liever niets uitbesteden aan een ander want dat kost hem omzet.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door busburger »

huibe schreef:
Frans F schreef:De realiteit is dat behalve de spoorlijnen en de hoofdlijnen van het busnet het OV in Limburg in feite gewoon failliet is. De 50% slechtste lijnen zullen samen nog geen 10% van alle reizigers vervoeren. Pijnlijke ingrepen zullen onvermijdelijk zijn.
Als dit zo zou zijn dan wist ik het wel als vervoerder. Halvering van de kosten en slechts een kleine daling van de passagiers inkomsten. Betere bezuinigingen zijn er niet.

De 50% slechtste lijnen schrappen betekent helemaal geen halvering van de kosten omdat het aantal ritten per week op die lijnen vaak al veel lager is dan op de beter lopende lijnen (alhoewel dat juist in Limburg niet zo sterk geldt), de rittijden veelal korter zijn en op deze lijnen soms al goedkopere exploitatievormen worden toegepast zoals belbussen (om over buurtbussen met vrijwilligers als bestuurder maar niet te spreken).
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door busburger »

Frans F schreef:Het probleem is alleen dat vervoerders het niet voor het zeggen maar de regionale overheid. En die wil ook de plattelanders tevreden houden met het oog op hun herverkiezing. En dus is het ieder jaar weer opnieuw kaasschaven waarbij zowel de goede als de slechte lijnen procentueel evenveel worden afgeslankt.
Het ligt er maar net aan, van welke kant je het bekijkt, of je dat een probleem wilt noemen. Doordat regionaal openbaar vervoer niet financieel rendabel is te maken, kunnen de vervoerders niet autonoom zelf alles beslissen, maar is wat ze rijden, mede afhankelijk van politieke wensen. De democratie bepaalt mede de invulling van het OV-dienstenpakket. Landelijk herken ik overigens niet het beeld dat er in de afgelopen decennia even veel is gesneden in drukke als in stille lijnen.

Wat niet wegneemt, dat die democratie soms tot eenzijdigheden leidt waarbij je de wenkbrauwen kunt fronsen. Limburg is eind 2006 inderdaad te veel "genivelleerd". Maar omgekeerd gaat er soms te veel aandacht uit naar dure prestigeprojecten, waarmee bepaalde politici graag willen scoren, en moeten daarvoor onredelijk grote offers worden gebracht in het omringende lijnennet waarover je ze dan niet hoort. Sommige railplannen van de laatste jaren, waarop men in een aantal gevallen tijdig is teruggekomen, vormen daarvan een sprekend voorbeeld.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

PvE-voorstel Limburg

Bericht door CamilleKreemers »

Voor alle geinteresseerde is hierbij het voorstel PvE van de provincie Limburg over de concessie 2016 - 2013.

http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/ ... 6-2031.pdf
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door Michael 1988 »

Even een paar dingen die mij zo opvielen.

Bestaat de belbus in Limburg eigenlijk nog wel? Daarnaast vielen mij de termen Flexbus en Wensbus ook al op, maar kwam er niet achter wat het precies inhoudt.

Opvallend is dat de concessie een regionale huisstijl zal krijgen waarschijnlijk (een die past bij Limburg), maar de eisen daarvan staan in een bijlage.

In december 2018 gaan ze definitief over op elektrificatie van de Maaslijn (zie D.2.5 pagina 77).

De Heuvellandlijn willen ze gaan verlengen naar Aken (maar er moet nog het een en ander verbouwd worden en zal pas in december 2017 gereed zijn volgens planning).

En zo zijn er nog meer interessante dingen rondom het gebied van treinen naar Duitsland en België.

Gedurende de concessie moeten alle bussen vervangen worden. Ze mogen niet ouder zijn dan 10 jaar (op een concessie die volgens de PvE 15 jaar loopt).

Schijnbaar gaan ze in Limburg ook voor Zero Emissiebussen, de stadsdienst van Maastricht gaat als optie Zero Emissie worden, met een optie om halverwege de concessie de gehele concessie Zero Emissie te maken (maak het maar lekker duur). Zie E.4.11 (pagina 118). Dat betekend dus dat de provincie mogelijk de gehele concessie of elektrisch of waterstof wil maken....

Overigens gaan er dit jaar nog 2 elektrische bussen rijden op de stadsdienst van Maastricht schijnbaar (of ze rijden er al). Weet iemand daar iets meer over? Het gaat om een pilot.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door reisthijs »

De eisen voor treinmaterieel opvallend:

Ze stellen verplicht dat de E-GTW's van de Heuvellandlijn in Limburg blijven rijden (klinkt logisch, waarom zou je die treinen na minder dan 10 jaar alweer vervangen), maar eisen ook dat er verder alleen maar nieuwe treinen mogen rijden.

De mogelijkheid dat de D-GTW's van de Maaslijn omgebouwd zouden kunnen worden tot E-GTW's wordt dus bij voorbaat uitgesloten, waarom?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door CamilleKreemers »

@ Reisthijs, Het is mogelijk sommige vragen of verbeteringen te dumpen via een mailadres.
Die staat in de inleiding al aangegeven.

Misschien krijg je er reactie voor.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door Skinkie »

Ik heb van iemand die bij Maastricht Bereikbaar en Veolia werkt dat ze nu aan het testen zijn met electrische bussen voor Maastricht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door Etienne »

Over de nieuwe concessie Limburg bestond al topic. Wellicht integreren met elkaar :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Wubbo »

Done.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:Bestaat de belbus in Limburg eigenlijk nog wel? Daarnaast vielen mij de termen Flexbus en Wensbus ook al op, maar kwam er niet achter wat het precies inhoudt.
Volgens De Limburger is een Flexbus wat wij een belbus noemen en een Wensbus wat wij een buurtbus noemen. Verschil is de betaalde chauffeur versus vrijwilliger en de grootte (max 20p versus 8p).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Geert »

Een van de eisen in het PvE is dat vervoerders geen derde partij in mogen schakelen om aan de NDOV-loketten te leveren (eis C 3.9). Fijn, dat betekent dat 9292 met zijn SSC de boel niet kan frustreren voor de NDOV-loketten :)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door CamilleKreemers »

wat is dan de SSC en NDOV?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef:Bestaat de belbus in Limburg eigenlijk nog wel? Daarnaast vielen mij de termen Flexbus en Wensbus ook al op, maar kwam er niet achter wat het precies inhoudt.
Volgens De Limburger is een Flexbus wat wij een belbus noemen en een Wensbus wat wij een buurtbus noemen. Verschil is de betaalde chauffeur versus vrijwilliger en de grootte (max 20p versus 8p).
een wensbus is totaal wat anders. Een wensbus heeft geen vaste tijden en geen vaste route en moet je toch ruim tevoren bellen, denk aan een dag, en dan geen centraal nummer, maar die vam de dorpsraad, die ook het bus beheerd. Als test rijden er nu al wat wensbussen in Limburg. SRE willen ook wensbussen en Flexbussen. Dat laatste is een belbus, zonder vaste route, maar wel vaak wel in bepaalde frequenties. Eigenlijk een Belgische Belbus
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Somoht »

NDOV is de nationale databank openbaar vervoergevens. (9292)SSC is een beetje doorzichtige poging van 9292|Reisinformatiegroep BV. om hun monopolie op een nationaal reisinformatiesysteem vast te houden door een alle reisinformatie via hun datacenter te laten stromen.
In de praktijk is 9292 daar niet de geschikte partij voor en is het niet redundant uitgevoerd. Als 9292 plat gaat (dit jaar al 3 uur, vorig jaar met die DDoS 3 weken vaak een uur of meer per dag) dan gaan alle datastormen plat, waaronder de stromen van Arriva en Veolia naar de DRIS'sen op straat. In het gedroomde eindbeeld van 9292 directeur Hulman zouden dan alle DRIS'sen en appjes zoals OVinfo in Nederland op statisch gegaan zijn.
Zie verder de vragen van kamerlid Dik-Faber (CU): http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... vallen.pdf
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door huibf »

Op www.limburg.nl/ov2016 kan je ook alle bijlagen vinden.
ik mis in de grensoverschrijdende verbindingen de buurtbussen van Arriva naar Venray....
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PvE-voorstel Limburg

Bericht door Nitein-Repart »

reisthijs schreef:De eisen voor treinmaterieel opvallend:

Ze stellen verplicht dat de E-GTW's van de Heuvellandlijn in Limburg blijven rijden (klinkt logisch, waarom zou je die treinen na minder dan 10 jaar alweer vervangen), maar eisen ook dat er verder alleen maar nieuwe treinen mogen rijden.

De mogelijkheid dat de D-GTW's van de Maaslijn omgebouwd zouden kunnen worden tot E-GTW's wordt dus bij voorbaat uitgesloten, waarom?
Als je de D-GTW niet om mag bouwen en weer op de Maaslijn mag inzetten hoop ik dat ze wel omgebouwd kunnen worden om ze op Zwolle-Enschede/Kampen of Alphen ad Rijn-Gouda ingezet kunnen worden. Die dingen zijn net nieuw. Het dieptepunt zal zijn als de nieuwe vervoeder nieuwe GTW's besteld.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Nitein-Repart »

@busburger.

Volgens mij is Limburg vrij populitisch qua politiek (hoogste percentage PVV-stemmers) en dat is te merken aan de OV-plannen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Michael 1988 »

Titel van deze topic klopt niet (had dit topic vanmiddag zo 1,2,3 niet kunnen vinden). De concessie loopt tot 2031 en niet tot 2026. Dat staat al gelijk op de voorpagina van de PvE en heb ik al in mijn vorige bericht aangekaart. Overigens, de treinen die nu op de Heuvellandlijn rijden, moeten vervangen worden om plaats te maken voor materieel dat ook op het Duitse net kan werden voor de verlenging van de Heuvellandlijn naar Aken. Het materieel mag wel op de andere stoptreindiensten rijden. Daarnaast mag het materieel van de Maaslandlijn volgens mij nog wel tot december 2017 blijven rijden, maar dat is niet verplicht. Misschien dat de inschrijvers een deal kunnen maken met de provincie om het materieel ook om te kunnen laten bouwen tot E-GTW's. Maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2026

Bericht door Hainje »

Bedoel je daar dit document? http://bis.venlo.nl/college-BenW/Docume ... 5B1%5D.pdf
Want daar staat toch echt op pagina 4 in de tweede alinea dat het gaat om een concessie die loopt van 2016-2026.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten