NMBS Vervoersplan 2014
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Wallonie profiteert van Vlaanderen, de wafelijzerpolitiek heeft vooral Vlaanderen nadelig beinvloed. Wallonie kan beter hulp zoeken bij Parijs dan bij Brussel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Sommige mensen blijven met hun hoofd in de jaren 80 hangen: het werkloosheidspercentage in Wallonië is niet meer zo hoog als vroeger. Ook het aandeel overheidsuitgaven t.o.v t.o.v het BNP is in België niet meer veel hoger dan Nederland en Duitsland. Het wafelijzer wordt anno 2014 grotendeels slechts gebruikt voor het bakken van Luikse wafels. De NMBS is als federaal overheidsdienst nog juist ouderwets: een door en door inefficiënte organisatie met nauwelijks intenties om het beter te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
De volledige plannen zijn nog niet openbaar, wat bekend is komt van medewerkers van de NMBS die op HGBTF berichten schrijven.Frans F schreef:Weet iemand waar de dienstregelingplannen per lijn voor 2015 op internet zijn te vinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
OK, hoogst onbetrouwbaar dus.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Nee.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 24 feb 2014, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
De NMBS is bezig met roadshows om per provincie de nieuwe dienstregeling voor te stellen. Op de website staat een filmpje en groeit het aantal provincies met een presentatie gestaag: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx
Ik zit nu het document over Oost-Vlaanderen te lezen, op pagina 29 en verder staan een aantal lijndiagrammen zonder alle stopplaatsen. Daaruit blijkt dat het grootste deel van wat er tot nu toe op HGBTF stond waar is, maar dat toch enkele zaken weer zijn veranderd.
Ik zit nu het document over Oost-Vlaanderen te lezen, op pagina 29 en verder staan een aantal lijndiagrammen zonder alle stopplaatsen. Daaruit blijkt dat het grootste deel van wat er tot nu toe op HGBTF stond waar is, maar dat toch enkele zaken weer zijn veranderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Er komt dus een IC Oostende - Brugge - Tournai - Brussel - Brussel-Airport - Brussel - Gent - Brugge.
Moet die dan twee keer door de Noord-Zuid tunnel?
Moet die dan twee keer door de Noord-Zuid tunnel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Dat kan bijna niet anders, aangezien met Brussel over het algemeen Noord-Centraal-Zuid/Zuid-Centraal-Noord wordt bedoeld, Luxemburg-Schuman staat altijd specifiek aangegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Ik zie ook de nodige veranderingen bij de L-treinen. Vooral interessant is dat het GEN van Zottegem naar Oudenaarde wordt doorgetrokken ten koste van de L-trein Kortrijk - Zottegem. De L-verbinding tussen Oudenaarde en Kortrijk wordt zo te zien een diesel-onder-de-draad-vleugeltrein van de L-trein Gent - Ronse.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Betekent het GEN voor reizigers van buiten Brussel dan voornamelijk dat overstappen van trein naar trein wordt? Omdat de ene trein kleurtje X heeft en de andere kleurtje Y? Dan is het wat dat betreft met Sprinters in Nederland toch beter geregeld.
Het is een spectrum.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Nee, het GEN zijn stoptreinen rondom Brussel. Die moet je op een gegeven moment toch ergens knippen om snellere treinen te kunnen laten passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
In dit voorbeeld is er ook geen extra knip, maar wordt de overstap verplaatst naar een paar stations verder. Voor een deel van de reizigers is dat dus een overstap minder dan nu.
Nu heb je CityRail Brussel-Zottegem + L-trein Zottegem-Oudenaarde-Kortrijk.
Straks wordt dat GEN Brussel-Zottegem-Oudenaarde en L-trein Oudenaarde-Kortrijk.
Nu heb je CityRail Brussel-Zottegem + L-trein Zottegem-Oudenaarde-Kortrijk.
Straks wordt dat GEN Brussel-Zottegem-Oudenaarde en L-trein Oudenaarde-Kortrijk.
Dat niet want de NMBS schildert alle treinen in kleurtje Y. Er is voor zover ik weet geen speciale GEN-livrei voor de Desiro's.Karl schreef:Omdat de ene trein kleurtje X heeft en de andere kleurtje Y?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Dat eerste wist ik, daarom vroeg ik ook of het voor reizigers van buiten Brussel was. Want reizigers binnen Brussel kunnen gewoon van GEN gebruik maken. Het tweede snap ik nog niet helemaal, ik zal wel ergens iets verkeerd veronderstellen. :@ Want:Bee schreef:Nee, het GEN zijn stoptreinen rondom Brussel. Die moet je op een gegeven moment toch ergens knippen om snellere treinen te kunnen laten passeren.
Een L-trein is toch een trein die overal stopt en GEN-treinen doen dat toch ook, een soort S-bahn is dat toch? Verder zitten er niet echt verschillen tussen, dan is het toch overstappen om het overstappen?reisthijs schreef:(...) Nu heb je CityRail Brussel-Zottegem + L-trein Zottegem-Oudenaarde-Kortrijk.
Straks wordt dat GEN Brussel-Zottegem-Oudenaarde en L-trein Oudenaarde-Kortrijk.(...)
Het komt een beetje op mij over om op de stoptrein Dordrecht - Breda niet willen koppelen aan de stoptrein Den Haag - Dodrecht; dat terwijl er vroeger gewoon één trein reed.
Het is een spectrum.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Vroeger had je een stoptrein Utrecht - Eindhoven. Nu moet je daarvoor overstappen in Den Bosch. Je krijgt die trein er bovendien niet in zonder inhalingen door een IC-trein.
Een L-trein tussen Kortrijk en Denderleeuw (daar ontstaat pas een snelheidsverschil tussen GEN-trein en IC-trein tussen Brussel en Oudenaarde) past door het grote snelheidsverschil door de verschillende aantallen stops (IC 2, GEN-trein 13) er niet tussen, dus moet je ergens op de lijn oftewel een inhaling inbouwen of een knip aanbrengen in de stoptrein op de spoorlijn. Dan is het meest interessant om zo lang mogelijk met de trein uit Brussel door te blijven rijden en voor het resterende stukje een andere trein te laten rijden. In Oudenaarde bestaat de mogelijkheid voor dat reststukje de trein door te binden naar Gent.
De huidige situatie is dat er een GEN-trein Brussel - Denderleeuw - Zottegem rijdt en een L-trein Zottegem - Kortrijk. Die laatste trein is toch een beetje een net-niet verbinding dus de nieuwe oplossing is dan een stuk interessanter voor veel reizigers.
Een L-trein tussen Kortrijk en Denderleeuw (daar ontstaat pas een snelheidsverschil tussen GEN-trein en IC-trein tussen Brussel en Oudenaarde) past door het grote snelheidsverschil door de verschillende aantallen stops (IC 2, GEN-trein 13) er niet tussen, dus moet je ergens op de lijn oftewel een inhaling inbouwen of een knip aanbrengen in de stoptrein op de spoorlijn. Dan is het meest interessant om zo lang mogelijk met de trein uit Brussel door te blijven rijden en voor het resterende stukje een andere trein te laten rijden. In Oudenaarde bestaat de mogelijkheid voor dat reststukje de trein door te binden naar Gent.
De huidige situatie is dat er een GEN-trein Brussel - Denderleeuw - Zottegem rijdt en een L-trein Zottegem - Kortrijk. Die laatste trein is toch een beetje een net-niet verbinding dus de nieuwe oplossing is dan een stuk interessanter voor veel reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Je kan het vergelijken met het onderscheid dat bij NS bestond tussen 'stoptrein' en 'Sprinter': er is een ander labeltje opgeplakt maar eigenlijk maakt verschil. Het is geen overstappen om het overstappen.Karl schreef:Een L-trein is toch een trein die overal stopt en GEN-treinen doen dat toch ook, een soort S-bahn is dat toch? Verder zitten er niet echt verschillen tussen, dan is het toch overstappen om het overstappen?
Het GEN-net lijkt net zo veel op een S-Bahn als het Randstadspoor rond Utrecht daar op lijkt: de capaciteit wordt uitgebreid door spoorverdubbelingen, de frequenties worden wat hoger, maar het wordt geen apart netwerkje dat los staat van het landelijke spoornet. En er rijden gewoon dezelfde treinen die je in andere delen van het land ook kan aantreffen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Ik wil overigens benadrukken dat in de Duitstalige landen er wel degelijk criteria bestaan voordat een stoptrein (lokalbahn) opgewaardeerd kan worden tot S-bahn. Een exploitatieve gemiddelde snelheid van 50 km/h voor de treinserie hoort daar (in Zwitserland) gewoon bij. Kortom, een tragere treindienst past daar dus niet bij. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Veel Sprinters in Nederland halen die snelheid ook wel. In België vind ik de treinen traag.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Ook Limburg staat nu op de pagina van de NMBS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
De gemiddelde snelheid van een IC is 78 km/h in Nederland. Als de stationsdichtheid niet te hoog is moeten stoptreinen 60 km/h wel kunnen halen (dat is de gemiddelde snelheid S-trein Zwolle-Kampen), maar juist in de Randstad - waar toch de meeste reizigerskilometers worden afgelegd - is het beduidend lager. Ik heb de gegevens helaas niet uitgesplist naar treinserie.waldo79 schreef:Veel Sprinters in Nederland halen die snelheid ook wel. In België vind ik de treinen traag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
De verlenging naar Hamont gaat er dus eindelijk van komen, nu nog die 7 kilometer naar Weert.Bee schreef:Ook Limburg staat nu op de pagina van de NMBS.
Maar ProRail zal wel beweren dat dat minstens 200 miljoen moet kosten.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Hamont gaat op 7 april al open, er zullen dan vijf treinen per dag stoppen, drie treinen 's ochtends naar Antwerpen en 's middags twee treinen uit Antwerpen (en leeg teruggaan naar Neerpelt)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Wat een aantrekkelijke bediening voor Hamont...7 treinen per dag. Shame on you, NMBS :X
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
De kosten voor het doorrijden zijn te hoog om het direct in de dagelijkse dienst door te kunnen voeren. Een stop kost al snel tientallen euro's aan infraheffing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Er komt dus een IC Maastricht - Liège - Hasselt.
Dat betekent dat Glons rechtstreeks bereikbaar wordt vanuit Nederland. *O* :')
Ik neem aan dat op die verbinding gewoon met een Break gereden blijft worden en dat Maastricht Randwyck en Eijsden gewoon bediend blijven?
Dat betekent dat Glons rechtstreeks bereikbaar wordt vanuit Nederland. *O* :')
Ik neem aan dat op die verbinding gewoon met een Break gereden blijft worden en dat Maastricht Randwyck en Eijsden gewoon bediend blijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager
Uh, er staat voor Hamont van april tot december 3+2 P-treinen en vanaf december ieder uur een IC.waldo79 schreef:Wat een aantrekkelijke bediening voor Hamont...7 treinen per dag. Shame on you, NMBS :X
Wel is het begrip IC een farce aan het worden, ieder boemel heet straks IC.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 01 mar 2014, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten