Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Michael 1988 »

Freek schreef:Ik zou nog even terug willen naar de discussie over welke stations worden afgesloten. De gekozen stations zorgen voor genoeg dekking. Ht hoeft bijvoorbeeld niet omdat er veel reizigers op andere stations (ut, eindhoven, Oss) door een poortje zijn geweest. Zelfde geldt voor Zp, 3 vervoerders spelen daar niet direct een rol. Afsluiten van stations gebeurd in principe in de hal en niet op perrons. NA plaatst in die gevallen poortjes voor andere vervoerders.
En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen? Daarnaast kun je (zoals ik al zei) in de door jou genoemde plaatsen ook makkelijk op de stations komen met poortjes door gewoon op te stappen op een ander station. In Eindhoven op Eindhoven Strijp S, in Oss op Oss west en in Tilburg op Tilburg Universiteit en Tilburg Reeshof. En dan hoef je nog niet eens naar een andere plaats te reizen. De nut van de poortjes verdwijnt gewoon door het feit dat niet alle stations poortjes hebben. Om heel eerlijk te zijn, als ik echt zwart zou willen reizen, fiets ik gewoon naar Den Bosch toe en kijk ik of er een controle is in de trein (of ja, waar de conducteur zeg maar instapt). Of ik doe het net zoals iemand op Youtube, verkleed als tassen. Ik schreeuw het hier al vaak, maar op die manier kun je net zo goed die dingen verwijderen of je moet alle stations afsluiten om het nut van die poortjes eruit te halen. Maar ik denk dat het beste gewoon het eerste is, want er zullen altijd manieren blijven bestaan om zonder vervoerbewijs op de stations te komen en overlast op stations zal blijven staan, maar plaatst zich nu net buiten de poortjes.

Overigens, als alle stations afgesloten worden met poortjes, zijn de conducteurs en BOA's niet meer nodig. Misschien dat NS (en andere spoorvervoerders) dat als bezuiniging gaat doorvoeren, maar ik denk dat daar veel protest op zal komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Meltrain »

Freek schreef: NA plaatst in die gevallen poortjes voor andere vervoerders.
Wat is NA?
Michael 1988 schreef: Het nut van de poortjes verdwijnt gewoon door het feit dat niet alle stations poortjes hebben. Om heel eerlijk te zijn, als ik echt zwart zou willen reizen, fiets ik gewoon naar Den Bosch toe en kijk ik of er een controle is in de trein (of ja, waar de conducteur zeg maar instapt). Of ik doe het net zoals iemand op Youtube, verkleed als tassen. Ik schreeuw het hier al vaak, maar op die manier kun je net zo goed die dingen verwijderen of je moet alle stations afsluiten om het nut van die poortjes eruit te halen. Maar ik denk dat het beste gewoon het eerste is, want er zullen altijd manieren blijven bestaan om zonder vervoerbewijs op de stations te komen en overlast op stations zal blijven staan, maar plaatst zich nu net buiten de poortjes.
Tuurlijk, de mensen die willen zwartrijden, blijven het toch wel doen, maar de moeite die je ervoor moet doen, wordt groter. Zo zijn straks alle stations in Rotterdam afgesloten met poortjes (behalve Rotterdam Noord).
Dat betekent dat zwartrijders in Rotterdam dus eerst naar Rotterdam Noord moeten gaan, aangezien dat het enige station in de hele regio is zonder poortjes (de volgende stations zijn Nwk en Dtz). Dat maakt de drempel toch een flink stuk hoger.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Karl »

Meltrain schreef: Wat is NA?
Me dunkt gewoon een tikfoutje, gezien de locatie van de A en de S op het toetsenbord.

Net of zwartrijders zich überhaupt ergens van aantrekken en gaan omreizen om een station zonder poortje tegen te komen. Dat soort figuren trekt zich toch nergens iets vanaan, dus die lopen gewoon achter iemand aan. Of je loopt een poortje in, checkt uit (inchecken annuleren) en dan loop je het poortje niet uit. Dan hoef je alleen op de terugweg ergens 'mee te lopen'.
Het is een spectrum.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Ennes »

Karl schreef:
Net of zwartrijders zich überhaupt ergens van aantrekken en gaan omreizen om een station zonder poortje tegen te komen. Dat soort figuren trekt zich toch nergens iets vanaan, dus die lopen gewoon achter iemand aan. Of je loopt een poortje in, checkt uit (inchecken annuleren) en dan loop je het poortje niet uit. Dan hoef je alleen op de terugweg ergens 'mee te lopen'.
De notoire zwartrijder hou je inderdaad niet tegen, daarnaast zijn er ook vele reizigers die bewust dan wel onbewust niet (juist) inchecken, te weinig saldo op kaart, op heenreis vergeten uit te checken, en op terugweg dus juist uitchecken ipv inchecken.
Deze groep is vele malen groter. Met de ingebruikname van poortjes op een aantal strategische stations, zal je dit voor een groot deel kunnen wegnemen, en daarin ligt hem nu juist de winst. Het kosten/baten verhaal van alle stations afsluiten om het die relatief klein groep notoire zwartrijders wat lastiger te maken is gewoon buiten verhouding.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Karl »

Het welbekende Pareto-principe, met de eerste 20% van de kosten los je al 80% van de problemen op. Ofwel, met het afsluiten van de grootste stations ga je al de 'per ongeluk' zwartrijders tegen. Maar om de laatste 20% tegen te houden, heb je nog 80% van de kosten nodig (alle stations afsluiten).
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Freek »

Michael 1988 schreef:En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen?
Die komen dus een poortje elders tegen, zoals anderen ook al gesteld hebben. Het principe is dat 90 procent van de NS-reizigers tijdens een enkele reis minimaal 1 poortje tegenkomt. Blijkbaar komen de reizigers van Ht dus heel veel op andere stations met poortjes.

Harderwijk staat nog niet in de genoemde lijst, maar zal wel voorzien worden. Dit omdat een ander station (weet zo niet meer welke) afgevallen is. Om dan toch genoeg reizigers te 'pakken' is er voor gekozen Harderwijk te voorzien voor poortjes.
Meltrain schreef:Wat is NA?
Autocorrect, moet natuurlijk NS zijn.

Overigens, voordat iedereen gaat roepen dat er nog te weinig poortjes op bepaalde stations staan. Elk station zal eerst beproefd worden voordat het station daadwerkelijk 'dicht' gaat. Klaasje zal bijvoorbeeld hebben gezien dat er in Almere wat veranderd is, dat is het gevolg van een eerdere proef.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Hainje »

Karl schreef:Het welbekende Pareto-principe, met de eerste 20% van de kosten los je al 80% van de problemen op. Ofwel, met het afsluiten van de grootste stations ga je al de 'per ongeluk' zwartrijders tegen. Maar om de laatste 20% tegen te houden, heb je nog 80% van de kosten nodig (alle stations afsluiten).
Dat is een mooie! Die ga ik onthouden. :)
🍉
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door waldo79 »

Bekende stelregel, die Pareto :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Ik was vandaag toevallig in Almere, daar worden nu meer poortjes neergezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:
Geert schreef:1) Hoe zeker ben je dat een controle al binnen vijf minuten op dit soort websites staat? Ik vind het erg snel en een nogal boude bewering zonder cijfers.
1) Heb ik (deels) zelf meegemaakt. Ergens halverwege 2013 kwam er bij halte Janskerkhof controle in de bus van (toen nog) GVU. Deze controle stond toen nog niet op de site vermeld, maar toen ik uitstapte was dit al wel het geval. Goed, ik weet niet of die controle toen inderdaad net begonnen was, dus een exacte tijdsindicatie kan ik niet geven, maar het is wel razendsnel bekend.
Lees ik hier nu werkelijk dat je op basis van één waarneming concludeert dat het altijd zo is? Dan zou ik je willen aanraden om een willekeurig stukje statistiek te lezen, daarin zal je duidelijk worden dat je op basis van 1 waarneming geen conclusies kan trekken over grote aantallen.

Overigens ben ik wel verbaasd dat 's-Hertogenbosch geen poortjes krijgt. Ik geloof best dat het cijfermatig kan, maar het geeft volgens mij een verkeerd beeld in de communicatie. Het geeft gemeentes als Leiden in ieder geval alle munitie om dat station ook open te houden, want die stations zijn erg vergelijkbaar.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik was vandaag toevallig in Almere, daar worden nu meer poortjes neergezet.
Ja?

Terecht *O* Want er zijn best veel uitstappende reizigers uit de richting Lelystad/Zwolle.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Ik heb niet exact de oude situatie in mijn hoofd, maar in de stationshal was een bouwvakker bezig met poortjes aansluiten die nog in plastic wrap zaten en er hing een poster "Hier plaatst NS extra poortjes".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Freek »

Moet zorgen dat er meer capaciteit is als je het perron afkomt. Daarnaast worden extra poortjes geplaatst bij de ingang vanaf de bussen zodat daar geen opstoppingen komen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Daarna gaat de medewerker weg en blijven de poortjes gewoon dicht :P
Een medewerker? Gisterenochtend stonden er maarliefst zeven op Rotterdam Alexander :shock: :? . Het zal wel erg gezellig geweest zijn :wink: .
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik heb niet exact de oude situatie in mijn hoofd, maar in de stationshal was een bouwvakker bezig met poortjes aansluiten die nog in plastic wrap zaten en er hing een poster "Hier plaatst NS extra poortjes".
Het was 2 om 6 in de stationshal. En 3 om 5 op het busstation.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Michael 1988 »

Freek schreef:
Michael 1988 schreef:En de reizigers die op station Den Bosch zelf opstappen?
Die komen dus een poortje elders tegen, zoals anderen ook al gesteld hebben. Het principe is dat 90 procent van de NS-reizigers tijdens een enkele reis minimaal 1 poortje tegenkomt. Blijkbaar komen de reizigers van Ht dus heel veel op andere stations met poortjes.
Ooh ja en dan inchecken bij het uitgaan van het station en daarna uitchecken (als zijnde passage van het station of zogenaamd even naar de AHtoGo). Volgens mij wordt er dan geen (of weinig) geld van af gehaald dus reist de persoon nog steeds zwart. Of het welbekende achter iemand aanlopen. Nee sorry, maar het heeft gewoon geen nut.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door dennistd »

Op stations met poortjes kun je niet inchecken binnen de poortjes: de poortjes checken je aan de buitenkant alleen in en aan de binnenkant alleen uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door reisthijs »

Het is dus wel mogelijk om op het vertrekstation binnen de poortjes uit te checken en daarna in de trein naar Ht te stappen...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Ik zie nu al uit naar de eerste keer bij een via-reis een station met poortjes uit- en weer in te moeten lopen :')
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door wouter15 »

Vanochtend zag ik toch wel een vreemd papier hangen op station Woerden. Er stond ongeveer dit: NS bouwt aan een cellencomplex op dit station. U kunt nog nog gewoon met de OV chipkaart. Met een ander vervoersbewijs helpt de bewaking u verder. Zijn dit nieuwe namen voor OV poortjes en NS medewerkers of heb ik iets gemist?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Waarschijnlijk is dat briefje opgehangen door iemand die, net als ik, fel tegen de poortjes is. De persoon of personen in kwestie is/zijn van mening dat door het sluiten van de poortjes het station verandert in een verkapte gevangenis, annex cellencomplex.

Voor de goede orde: IK was het niet!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Wat een aanstellerij zeg :') Alleen zwartrijders hebben echt nadeel van het afsluiten van stations.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Voor echte zwartrijders zijn die poortjes geen (lastig te bedwingen) obstakel, voor direct omwonenden die niet in het bezit zijn van een ov-shitkaart wel.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Nogmaals, in Woerden ligt 50 meter naast de passage een openbare onderdoorgang (links op de kaart). https://goo.gl/maps/bACXe Iedere omwonende kan omlopen via de openbare route.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door waldo79 »

De plaat blijft hangen :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten