Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Dan kan de 3000 Heerhugowaard ook meteen overslaan. Ik stem voor!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Doe maar Amrn, je hebt namelijk ook nog je vervoersstroom Hoorn - Schagen e.v. en je wilt geen Hoevelaken issues creëeren.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Ardan »

Wubbo schreef:
Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?
Noord-Holland ligt volgens jou alleen boven het Noordzeekanaal? :wink:
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Wubbo heeft wel gelijk overigens.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:Noord-Holland ligt volgens jou alleen boven het Noordzeekanaal? :wink:
Mja, dat is natuurlijk wat krom. Spoors Noord-Holland ligt voor mij inderdaad boven het Noordzeekanaal. Ik geloof ook niet dat Klaasje het had over knoop Haarlem of Weesp.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Idd.
Wubbo schreef:
Klaasje schreef:Noord Holland wordt mogelijk geslachtofferd als het om knopen gaat ja.
Noord-Holland heeft toch nauwelijks knopen? Eigenlijk is alleen Hoorn een knoop, volgens mij?
Alkmaar is een halve knoop als ik mij niet vergis. Ik weet alleen niet voor welke relatie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

huibf schreef:
Vinny schreef:Op Yom Kippur (Grote Verzoendag) gaat in Israël alles dicht. De televisie zendt niet uit en het is zo stil dat belangrijke autosnelwegen worden afgesloten zodat mensen kunnen fietsen. Ik denk dat er weinig landen zijn die zo ver gaan op een feestdag. :lol:
Maar die feestdag is dan ook wel dringend nodig. Wanneer gaan ze die feestdag dan voor de eerste keer vieren eigenlijk?
Het wordt elk jaar gevierd natuurlijk. Net als met kerst in Nederland: na die tijd kun je rustig verder gaan met het schenden van mensenrechten... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:Alkmaar is een halve knoop als ik mij niet vergis. Ik weet alleen niet voor welke relatie.
3000 -> 3400 richting Cas
3400 -> 3000 richting Hwd
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 mar 2014, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Komt wel goed schatje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Uit: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door visgraat »

Het valt me op dat je vanuit Utrecht in 's-Hertogenbosch vaak een onofficiele aansluiting hebt richting Tilburg/Breda/Roosendaal. Het oude materieel op de IJssellijn heeft vaak moeite punctueel te rijden, terwijl die uit Utrecht wel eens minuten eerder is. Het lijkt beter om structureel iets te veranderen. Het is nu een beetje half werk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Frans F »

Het zou handig zijn als IC tussen Nijmegen en Roosendaal juist 5 minuten eerder zou rijden en andersom 5 minuten later. Dat schijnt echter niet te passen met het enkelspoor bij Ravenstein en met de goederenpaden tussen Tilburg en Breda,
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

Dat zou NU handig zijn maar zoals je zelf al zegt gaat dat zomaar niet.
Of 5 minuten verschuiven ten opzichte van de huidige tijden in 2017 nog steeds dé oplossing is daar valt nog niks zinnigs over te zeggen.

Als er 6 treinen per uur gaan rijden tussen Utrecht en Eindhoven worden de aansluitingen in Den Bosch sowieso weer helemaal anders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Dienstregeling 2017

Bericht door wouter15 »

In de dienstregeling staan er aardig wat wijzigingen op de planning. Hieronder een klein overzicht (onder voorbehoud uiteraard):
*Volgens deze link gaat er vanaf eind 2016 een nieuwe sprinter rijden tussen Arnhem en Wijchen. De intercity die nu tussen Arnhem en Nijmegen overal stopt zal dat vanaf dat moment niet meer gaan doen.
*Station Utrecht Vaartsche Rijn zal geopend worden en vermoedelijk zullen daar dan de series 6000 en 16000 gaan stoppen.
*Volgens deze link zullen er vanaf eind 2016 6x/uur IC's gaan rijden tussen Amsterdam CS en Eindhoven en zullen er 6x/uur Sprinters gaan rijden tussen Geldermalsen en Woerden.
*Volgens deze link zal de reistijd van de Benelux verkort gaat worden van 201 minuten naar 194 minuten. Ook zal vanaf dat moment deze trein niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal maar wel te Breda.

Mochten jullie nog andere wijzigingen weten kan dat in dit topic natuurlijk besproken worden.
Laatst gewijzigd door wouter15 op di 02 dec 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Je laatste link gaat over drgl 2018. Wel in (de loop van) 2017: de stoptrein Arnhem-Düsseldorf.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Tochjo »

Op Utrecht Vaartsche Rijn gaan alle Sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen én Utrecht en Driebergen-Zeist stoppen.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door wouter15 »

reisthijs schreef:Je laatste link gaat over drgl 2018. Wel in (de loop van) 2017: de stoptrein Arnhem-Düsseldorf.
Heb de link uit het overzicht verwijderd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

- Verandering concessie in Limburg, dus een andere vervoerder/moederbedrijf op sowieso twee trajecten (of de sprinters die nu langs Sittard komen óf de Maas- en Heuvellandlijn).
- Knip van IC Den Haag-Venlo met een IC Den Haag-Eindhoven die tussen Rotterdam en Breda over de HSL gaat en de Eindhoven-Venlo waarschijnlijk gekoppeld wordt aan Amsterdam-Eindhoven.
- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Hoe worden de 6 IC's naar Eindhoven ingevuld, in combinatie met de bestaande s3000 en de IC's vanuit Amsterdam Zuid/Schiphol?
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door waldo79 »

Volgens mij kan er in 2 jaar nog heel veel veranderen. Hoogst speculatief wat mij betreft (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

SLToilet schreef:- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de twee dagelijkse Eurostar-treinen in plaats van een Thalys gaan rijden. Als er (zoals het er nu voor lijkt te staan) inderdaad wordt besloten de veiligheidsprocedures voor deze treinen in Lille te laten plaatsvinden dan lijken de huidige treinen naar Lille goede kandidaten om vervangen te worden. Dat zijn bovendien ook treinen een beetje aan de randen van de dag en daarmee interessant voor zakelijke reizigers en toeristen die het meeste uit hun uitstapje willen halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door huibf »

Vinny schreef:En dat spaart materieel uit?
Heb je weer twaalf bakken VIRM bij Horst-Sevenum midden in de ochtendspits. De NS kennende... :twisted:
Nodig ja. De trein aankomend om 8.29 in Eindhoven is volgensmij onlangs verlengt ja. Vanaf Deurne was de trein vol.
Elke 10 minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam is nu echt nutteloos en in 2017 ook nog is mij mening.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Freek »

Bee schreef:
SLToilet schreef:- Eurostar Amsterdam-Londen, vanaf dat moment rijdt ook zowat ieder uur een HSL-trein Amsterdam-Brussel.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de twee dagelijkse Eurostar-treinen in plaats van een Thalys gaan rijden. Als er (zoals het er nu voor lijkt te staan) inderdaad wordt besloten de veiligheidsprocedures voor deze treinen in Lille te laten plaatsvinden dan lijken de huidige treinen naar Lille goede kandidaten om vervangen te worden. Dat zijn bovendien ook treinen een beetje aan de randen van de dag en daarmee interessant voor zakelijke reizigers en toeristen die het meeste uit hun uitstapje willen halen.
Eurostar en Thalys zijn toch losse bedrijven cq concurrenten? Veilihheidsprocedure gaat in Brussel plaats vinden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door webguy »

Losse bedrijven maar allebei sterke band met SNCF. Die veiligheidsprocedure kan evt nog aangepast worden - er was enige twijfel over in de media laatst. Volgens mij is daar het laatste woord nog niet over gezegd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Vorige maand was er nog een bericht op dit forum dat Eurostar in overweging had de veiligheidsprocedure in Lille te doen, op basis daarvan ben ik gaan optellen.

Eurostar en Thalys zijn dan wel aparte bedrijven, maar niet directe concurrenten. Beide hebben ook de SNCF en NMBS als invloedrijke aandeelhouders en beide bedrijven kunnen doorgaande tickets van elkaar verkopen en hebben promotickets van elkaar in hun cadeauassortiment.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door starx »

Ik heb hier een overzicht van de plannen voor 2017, de meeste dingen zijn hier al min of meer langsgekomen:

Versnellen s3600 :
- serie s3600 gaat niet meer stoppen in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent. Daardoor schuift de tijdligging tussen Nijmegen en Roosendaal.
- serie s4400 gaat doorrijden naar Arnhem.
- serie s7600 gaat doorrijden naar Wijchen en vervangt de s17600. Er zal ook tussen de spitsen worden gereden.

Omleggen s1900 :
- serie s1900 gaat via de HSL rijden tussen Rotterdam en Breda en stopt daarom niet meer in Dordrecht. Ook rijdt deze serie niet meer tussen Eindhoven en Venlo.
- om het vervallen van de IC tussen Dordrecht en Breda op te vangen gaat er 1-2 keer per uur een extra IC rijden (waarschijnlijk een doorgetrokken s2600 , zie verderop).

Aanpassingen rond Amsterdam:
- serie s2600 gaat een andere route rijden en stopt niet meer in Amsterdam Centraal en Sloterdijk en stopt extra in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
- series s2100 en s2200 verschuiven in tijd om in Leiden een knoop te vormen met de (12)700 en de s2600 .
- serie s2200 gaat doorrijden naar Vlissingen i.p.v. de s2600 om zo in Roosendaal een beter aansluiting te geven met de s3600 .
- serie s4600 gaat doorrijden naar Hoofddorp.
- serie s7400 gaat de hele dag rijden tussen Breukelen en Amsterdam.
- Er komt een pendel-IC (Lelystad-)Almere-Amsterdam Centraal.

Amsterdam-Eindhoven:
- 6 IC's tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze extra IC's rijden door naar respectievelijk Enkhuizen en Venlo. De s1500 en s1900 worden daardoor ingekort.

Overig:
- s9000 gaat overdag 2 keer per uur rijden en daardoor stopt de (12)700 tussen Zwolle en Leeuwarden alleen nog in Steenwijk en Heerenveen.
- series s9500 , s7900 , s8500 , s6800 en s6900 zullen gedecentraliseerd worden.
- s6000 gaat weer in Lunetten stoppen in beide richtingen.
- s14500 gaat weer in Kersenboogerd stoppen.

Uiteraard kan dit allemaal nog veranderen om logistieke of financiële redenen.
Laatst gewijzigd door starx op wo 07 jan 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten