Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Suus »

Ik had budget en tijd en de dagen beginnen weer lang genoeg te worden voor mooie bordjestochten, dus ging ik op de laatste februaridag op pad voor het eerste deel van de Athus-Meuze-Route, waarmee de Belgische spoorlijnen 156 - 166 - 165 worden aangeduid. Deze lijnen lopen door de dunbevolkte gebieden van de provincies Namur en Luxemburg en zijn vooral erg belangrijk voor het goederenvervoer. De veel directere spoorlijn Brussel - Luxemburg (lijnen 161 en 162) is veel minder geschikt voor goederentreinen omdat de bouwers een zo direct mogelijke verbinding zonder tunnels wilden. Het gevolg is dat spoorlijn 162 veel steile trajecten en bochtige stukken kent. Vanwege de vele goederentreinen is aan het begin van deze eeuw de Athus-Meuze-Route ten zuiden van Dinant onder de draad gebracht, maar in tegenstelling tot in de rest van België is deze van de in Frankrijk en Luxemburgse gebruikelijke 25 kV-spanning voorzien. Ook lijn 162 wordt op het moment omgebouwd voor 25 kV en een snelheidsverhoging van 130 naar 160 kilometer per uur.

Goed. Het reisverslag. De wekker ging om tien voor vijf zodat ik om tien voor zes op het lokale metrostation stond voor de eerste metro van de dag. Zodoende stond ik kwart over zes op Centraal in de rij bij de Starbucks waarna ik mij met een Vanilla Spice Latte in de intercity naar Maastricht nestelde met voldoende werk voor mijn favoriete hobby van dit moment, mijn scriptie uitpluizen op foutjes. De reis ging verbazingwekkend soepel, want ik (en een andere forumgebruiker) hebben al twee jaar last van een vloek waardoor een treinreis naar Zuid-Limburg altijd met hindernissen gaat en met een goederentrein die precies voor ons uit werd gestuurd in Sittard probeerde men het ook nu weer. Nuja, ik was op tijd in Maastricht waar een break mij in een half uurtje naar Liège-Guillemins bracht.

Na in Liège de nodige tickets uit de kaartautomaat getrokken te hebben (Liège - Libramont 6,00, Libramont - Dinant 6,00, Dinant - Roosendaal 7,40) konden er nog wat treinen op de foto in dit toch wel fotogenieke station:
Afbeelding
De Break waarmee ik uit Maastricht kwam stond te wachten tot hij weer naar Maastricht terug mocht rijden. Op de achtergrond een intercity.
Afbeelding
De Thalys naar Köln was nog net op tijd voor deze foto, enige seconden later zou de trein naar Maastricht vertrekken.
Afbeelding
De stoptrein naar Jemelle via Rivage. Twee stellen, omdat een treinstel na aankomst in Jemelle helemaal volgehangen zou worden met de beruchte briefjes voor een groepsreservering.

Afbeelding
Voor de infrafans: deze constructie zag ik bij het station van Rivage. Heb het nog nooit eerder gezien.

Op het station van Jemelle had ik een overstap van zo'n 40 minuten. Mooi even de tijd om dit kleine plaatsje op de foto te zetten, waarbij opvallend genoeg het station niet aan de kant van het dorp ligt.
Afbeelding
Ik wist dat sommige van de 6400-locs in België konden rijden, maar ik had ze nog nooit met eigen ogen in België gezien.

Afbeelding
Jemelle ligt tegen een rots aangeplakt.
Afbeelding
Door het centrum van het dorp stroomt een kabbelend beekje.
Afbeelding
Tussen de huizen op de hoofdweg kon je een rangeerlocje van de (ik denk) kalkmijn zien. Helaas een photobomb van een schoolgaande jongen die vol in beeld sprong.

Hierna ben ik teruggelopen naar het station, dat was heuvel op en nog een behoorlijk klimmetje.
Afbeelding
Het station van Jemelle wordt opgeknapt, men is nu bezig met het achterste perron en gaat waarschijnlijk naar voren toe werken. Dat het noodzakelijk is, is te zien op deze foto van de binnenrijdende IC-trein naar Luxemburg.

Met de IC-trein ging het naar Libramont, een rit van 32 kilometer met een hoogteverschil van 300 meter die in 20 minuten wordt overbrugd. Tijdens de rit gaat het door een aantal mooie bochten. Helaas begon het licht te druppen en had de trein een kleine vertraging, waardoor ik geen foto's kon maken in Libramont van de treinen. De trein naar Dinant rijdt slechts eens in de twee uur, dus missen zou vrij problematisch zijn. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en na Bertrix, waar de trein kop maakt, klaarde het snel op.

Afbeelding
De meerspannings-Desiro na aankomst in Dinant. De spanningswissel is iets ten zuiden van Anseremme.
Afbeelding
Aan de andere kant van het overpad staat een gemoderniseerde Break als intercity naar Brussel.
Afbeelding
Naast het station staan een aantal bussen van de TEC geparkeerd.
Afbeelding
Het station van Dinant. Het steekt nogal lelijk af vergeleken met de rest van het stadje...
Afbeelding
... want na driehonderd meter lopen kom je bij de brug over de Maas en heb je mooi zicht op de citadel, met rechts naast de kerk de kabelbaan omhoog.
Afbeelding
Hier vanaf de andere kant gezien richting de brug gekeken, die versierd is met Sax'eu'fonen, beschilderde saxofonen vanuit de gehele Europese Unie. Hierna genoten van een sandwich en een glas Leffe in de Leffe-brasserie, want dat bier is afkomstig uit Dinant.

Wat hierna gebeurde staat grotendeels niet op foto, dus maar even een korte samenvatting. In Dinant nam ik de trein van 15:11 (een minuut vroeger dan alle andere treinen van de dag) naar Namen, waar ik moest overstappen op de IC/P-trein Liers - Namen - Brussel L/S/N/C/Z - Mons - Tournai. Deze monsterlijke zig-zagtrein rijdt met 10 M4-rijtuigen wat mij wel erg veel leek, maar voor het propvolle perron in Namen bleek het maar net voldoende. Nadat de loc 27 ons puffend en steunend de steile heuvel had opgesleept ging het langs Gembloux (trein bijna leeg), Ottignies (trein weer vol) naar Brussel, waar ik op Schuman uit de trein ging. Door de combinatie van IC en P-trein zou de overstap op Centraal naar de Benelux maar 4 minuten zijn, wat dus neerkomt op onhaalbaar, dus heb ik in Schuman maar het nieuwe bordje op de foto gezet en de metro naar Brussel-Zuid genomen.
Afbeelding
Het metrostation Schuman. Er is behoorlijke progressie gemaakt in de werken.

De rest van de rit is voorspelbaar: metro naar Brussel-Zuid waar het een puinhoop was door een alarm in het station, Benelux naar Nederland die zeer goed gebruikt wordt, Intercity Direct naar Schiphol en sprintertje naar huis.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 02 mar 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Milco »

Leuk verslag met leuke herkenbare plaatsen. Ben best vaak in de Ardennen geweest en Jemelle en Dinant komen me erg bekend voor. (Vooral die hoge brug over de Maas vlakbij Dinant die ik vroeger toen ik klein was eng vond om te zien... :oops: ) :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door isadora »

Dank je Bee. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door BrengMe »

mooi verslag :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Etienne »

Dit zijn weer mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Suus »

Milco schreef:Leuk verslag met leuke herkenbare plaatsen. Ben best vaak in de Ardennen geweest en Jemelle en Dinant komen me erg bekend voor. (Vooral die hoge brug over de Maas vlakbij Dinant die ik vroeger toen ik klein was eng vond om te zien... :ooms: ) :D
Dat viaduct lijkt mij ook een van de hoogste in België, uitzicht lijkt mij erg mooi :Y

(Op de laatste foto van Dinant is het net niet te zien, het valt weg achter de brug)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Afbeelding
Voor de infrafans: deze constructie zag ik bij het station van Rivage. Heb het nog nooit eerder gezien.
Extra constructie voor de overbrenging van krachten rondom compensatielas die in beide sporen zit. Je ziet ze vrijwel altijd bij overgangen van/naar beweegbare bruggen maar ook steeds meer rond overgangen naar andere kunstwerken. Andere vormen zijn bijvoorbeeld extra spoorstaven in de dwarsliggers.
Komt wel goed schatje.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door lint41 »

En de kabels zijn neem ik aan dan om het elektrisch contact tussen de helften te garanderen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Thom91 »

Ja, doorgeven van signalen.
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door waldo79 »

Mooie serie, Bee. Al zou ik Maas op zijn Frans toch als Meuse spellen :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Anne »

Serie mooie foto's.
Ritje vaak in omgekeerde richting gemaakt.
Verplichte kost met Benelux-Tourrail (kon nog tot afschaffen Benelux) voor de dieselrit Dinant-Libramont.

Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Daniel »

Leuke serie plaatjes hoor!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Ronald »

avl schreef:Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.
Zeg nou zelf, dure dieselolie met een MW41 opstoken terwijl er een waslijn hangt is natuurlijk ook behoorlijk belachelijk. Alleen maar goed dat het nu wat duurzamer kan.
@Bee: leuk verslagje van een mooie rit. Deel 2 van de lijn naar Athus zal haast een meerdaags tripje moeten worden denk ik, want dat is ook nog een behoorlijk eindje :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Suus »

Ik had tot voor kort het plan om de gehele route te doen richting Luxemburg, maar met de proefplanning daarvan was ik niet echt tevreden, dus ik overweeg toch het in een eendaagse dagtocht vanuit Nederland te doen. Door het gewijzigde pad van de Benelux heb je in Brussel nu nog maar een overstap van een half uur voor Libramont in plaats van iets meer dan een uur, waardoor je om kwart voor twaalf in Libramont kan zijn. De trein naar Arlon via Virton vertrekt daar om vijf voor twaalf en is om kwart over één al in Arlon. Zelfs een trein twee uur later zou dus nog op een dag te doen moeten zijn. Wel op een werkdag, want in het weekend rijden er geen treinen tussen Arlon en Virton.

Edit: wat betreft MW41 of Desiro, dat is toch vooral lood om oud ijzer. In beide treinen is het comfort op stoptreinniveau, maar als ik moet kiezen neig ik toch naar Desiro, omdat het automatische informatiesysteem toch wel erg handig is voor de bordjesfotograaf en de airco is wel erg fijn. De stopcontacten bij de vierzitters zijn leuk, maar dan lever je wel je uitzicht in :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Ronald »

En dan natuurlijk Essen-Aubange of zoiets op de Railpass invullen natuurlijk :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Suus »

Op mijn leeftijd is een enkele reis Roosendaal - Willekeurig Belgisch Station 7,40, met een kaartje Roosendaal - Virton en een kaartje Virton - Roosendaal, samen 14,80 (!) ben ik klaar. En dat voor zo'n 500 spoorkilometers :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door ODRAIL »

Dat hoef je in Nederland helaas niet te proberen :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Suus »

Ik betaal in Nederland 29 euro per maand voor 8 tot 10 dagen vrij reizen per maand, ook niet slecht :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Ronald »

Alleen in januari al heb ik bijna 900 km afgelegd voor 29 euro. Scheelt niet veel met dat voorbeeld in België :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Anne »

Ronald schreef:
avl schreef:Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.
Zeg nou zelf, dure dieselolie met een MW41 opstoken terwijl er een waslijn hangt is natuurlijk ook behoorlijk belachelijk. Alleen maar goed dat het nu wat duurzamer kan.
Was ook alleen maar een constatering dat er nu eindelijk elektrisch wordt gereden.
Doet niets af aan dat ik zelf graag liever in een dieseltje zit en ik om die reden niet meer die kant op hoef.

Die Desiro's ben ik vorig jaar redelijk op afgebrand in een IC dienst Essen - Charleroi.
Had nog een 1e klas RailPass maar de 1e klas in die is erg beroerd.

Geldt ook voor het 1e klas hok in de M41. Wel nog een behoorlijke 4 zitter maar op de 2 zitter kijk je tegen het schot aan (Ben dan ook maar in de 2e klas gaan zitten).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Anne »

Bee schreef:Ik betaal in Nederland 29 euro per maand voor 8 tot 10 dagen vrij reizen per maand, ook niet slecht :mrgreen:
En dan ook nog 4-5 vrijdagavonden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Ronald »

avl schreef: Had nog een 1e klas RailPass maar de 1e klas in die is erg beroerd.

Geldt ook voor het 1e klas hok in de M41. Wel nog een behoorlijke 4 zitter maar op de 2 zitter kijk je tegen het schot aan (Ben dan ook maar in de 2e klas gaan zitten).
Dat is met de Duitse regionale treinen vaak niet anders. Ik heb een paar weken terug ook nog overwogen om een 1e klas Bayern-ticket te kopen, maar toen ik de 1e klas van BR440 zag heb ik dat ook maar gelaten.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten