Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in Leur

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
OMD Wijchen
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 mar 2014, 10:14

Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in Leur

Bericht door OMD Wijchen »

Thema Open Monumentendag 2014 is dit jaar Op Reis.

Op de Maasdijk bij Batenburg en op de Leurseweg in Leur staan bushokjes gedateerd rond 1955.
Deze twee bushokjes staan op de Gemeentelijke Monumentenlijst van Wijchen.

Ik zoek gedetailleerde informatie over deze twee bushokjes om ze op te kunnen nemen in het 2014 Open Monumentendag Thema en programma Op Reis.
Vragen zoals wie de ontwerper was, details mbt het ontwerp, aan welke route lagen deze bushokjes; kortom een geschiedenis hiervan.

Wellicht zijn er mensen die ook meer informatie hebben over welke bus (Merkt, type, etc, foto?!) de route bediende.

Een ieder die informatie kan verschaffen ben ik namens de Open Monumentendag Werkgroep Wijchen bij voorbaat zeer erkentelijk.

Alvast mijn dank,
Mw. Buitenrust Hettema
Coordinator WG OMD Wijchen
micheleliyam@hotmail.com
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

Leur en Batenburg werden in de Zuidooster dienstregeling 1957/1958 bediend door lijn 24. Deze staat nog niet op de wiki (mea culpa).

In 1961 was deze omgenummerd naar Lijn 6. Klik op de link en lees het artikel. Het artikel linkt verder naar de lijnen die deze lijn opvolgden. Over de bussen kan ik weinig zeggen. Maar ik vermoed dat vanaf de jaren 70 het grotendeels door de Standaardstreekbus gebeurde. Ik zal eea wel in een mailtje sturen. Maar dat kan wat later worden vandaag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

In 1957/1958 werden Leur en Batenburg bediend door lijn 24. Deze lijn staat nog niet op onze wiki omdat ik daar niet aan ben toegekomen. Deze bus had de route Nijmegen - Teersdijk - Wijchen - Leur - Hernen - Bergharen - Horssen - Appeltern - Batenburg - Veer naar Ravenstein - Wijchen - Teersdijk - Nijmegen en reed grofweg 1x per 2 uur. In Leur werd de halte Cafe Gramser bediend, in Batenburg de haltes G. Banken, Veerhuis, Molen en de Sluis. Om welke van deze haltes het bij de bushokjes gaat weet ik niet, ik ben verder niet bekend, maar wellicht kunt u de juiste eruit pikken.

In 1961/1962 reed lijn 24 inmiddels als lijn 6, deze kunt u inclusief een haltelijst (helaas onvolledig, er stonden helaas geen volledige lijsten meer in het boekje) op onze wiki vinden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station

Vanaf 30 mei 1965 wijzigde de dienst en de lijn werd in twee lijnen opgesplitst, lijn 6 en 7, hiervan heb ik complete haltelijsten: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... g_Veerhuis en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... lphen_Kerk

Op onbekende datum na 1969 is er weer wat aangepast, ze rijden nu als lijn 6 en 8: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... uten_Markt en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... lphen_Kerk

In 1975/1976 zijn deze reeds weer samengevoegd tot één lijn 6, de exacte datum van de wijziging is mij niet bekend aangezien er in mijn verzameling dienstregeling enkele gaten zitten. Leur staat dan niet meer in de haltelijst: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... lphen_Kerk

Tussen 1981 en 1982 is de dienst weer gewijzigd. In de dienstregeling 1982/1983 reed deze lijn als lijn 87 (staat nog niet op wiki) en reed twee routes: Wijchen - Niftrik - Batenburg - Appeltern - Altforst - Puiflijk - Druten en Alphen - Maasbommel - Blauwe Sluis - Altforst - Puiflijk - Druten. Lijn 87 kwam nog slechts 4x per dag in Batenburg en alleen op werkdagen. Haltelijst in Batenburg gezien vanuit Druten: Roeffen - Ringdijk - Veerhuis - Molen - Gordenaars - De SLuis

In 1984/1985 is lijn 87 inmiddels verder afgebouwd, drie ritten in elke richting, helaas heb ik voor deze lijn alleen een beperkte haltelijst: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ern_School

Vanaf 2 juni 1985 wordt deze lijn omgenummerd naar lijn 98 omdat onder lijn 87 de nieuwe sneldienst Nijmegen - Tiel komt te rijden. Voor lijn 98 heb ik slechts een beperkte haltelijst: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ern_School

Op 29 mei 1988 is het einde oefening voor deze lijn en daarmee voor Batenburg. De dienstregeling 1988/1989 en 1989/1990 laten geen bussen door Batenburg meer zien.

Op 2 juni 1991 krijgt Batenburg een belbus, lijn 40: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Station_NS. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat daartussen niets gereden heeft, omdat belbussen mogelijk niet altijd in het busboekje stonden. Hetzelfde geldt voor eventuele buurtbussen, maar zover ik heb kunnen nagaan reden er geen buurtbussen in Leur of Batenburg in die tijd.

Vanaf 23 mei 1993 rijdt de belbus als lijn 84: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station. Op 1 juni 1997 wordt dit een lijntaxi, lijn 584: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Station_NS. Dit waren eveneens belbussen.

Op 28 mei 2000 verdwijnen de lijntaxi's en krijgt Batenburg een uitgedunde streekbus terug, lijn 84: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Station_NS

Op 6 januari 2002 is het al einde oefening hiervoor. Pas op 10 juni 2008 keert weer een bus terug in Batenburg, buurtbus 163 per : http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rg_RK_Kerk en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rg_RK_Kerk, per 9 december 2012 omgenummerd naar http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rg_RK_Kerk. Deze buurtbussen rijden ook door Leur.
"Een touringcar is geen bus"
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door Busfoto.nl »

De Stichting Veteraan Autobussen heeft wel een aantal gelijkaardige bussen in de collectie, waaronder de Zuidooster 1113. Kijk eens op historische-autobussen.nl
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

Ik zie dat de werkgroep Brabant vier Zuidoosterbussen uit die tijd heeft, drie standaartjes en een oudere. Wellicht dat een van die bussen vroeger zelfs in de regio Nijmegen is ingezet.
"Een touringcar is geen bus"
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door busburger »

fogeltje schreef:Leur en Batenburg werden in de Zuidooster dienstregeling 1957/1958 bediend door lijn 24. Deze staat nog niet op de wiki (mea culpa).

In 1961 was deze omgenummerd naar Lijn 6. Klik op de link en lees het artikel. Het artikel linkt verder naar de lijnen die deze lijn opvolgden. Over de bussen kan ik weinig zeggen. Maar ik vermoed dat vanaf de jaren 70 het grotendeels door de Standaardstreekbus gebeurde. Ik zal eea wel in een mailtje sturen. Maar dat kan wat later worden vandaag.
Voor zover ik mij kan herinneren, heb ik één keer een rit meegemaakt met die lijn 6 vanaf Druten via Batenburg naar Nijmegen, en het viel mij toen op dat die lijn met toerwagens van Ruijs werd gereden (plus dat ik bijna de enige passagier was, maar het was dan ook net op het dieptepunt van de werkdagochtend, zo rond 11.00 uur). Het moet in 1974 zijn geweest, want ik vroeg mij nog af of deze inzet van touringcars misschien een overblijfsel was van de grootschalige bijhuur van touringcars vanwege de (mislukte; en dat vooral vanwege problemen in de grensstreken door gemakkelijker verkrijgbaarheid van brandstof in het buitenland - de geschiedenis herhaalt zich veertig jaar later) benzinedistributie uit het begin van 1974.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

Wat leuk, iemand die het gewoon heeft meegemaakt! Ik ken het zelf alleen van de busboekjes. De frequenties doen gissen dat het geen sterke lijnen waren. Leur lijkt na verloop zelfs verdwenen uit de route. Ik weet niet of die persoon dagelijks het forum leest, ik heb haar alle informatie die ik heb gemaild (en reactie gehad). Als je nog wat hebt, stel ik voor je dat naar het vermeldde e-mailadres mailt.

Heb jij nog busboekjes uit die tijd? Ik maak voor hen kopieën van alle dienstregelingen van lijnen door Wijchen (ze zijn ook op zoek naar informatie over de andere kernen van de huidige gemeente Wijchen) die ik heb, maar er zitten gaten in mijn verzameling.
"Een touringcar is geen bus"
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door busburger »

Om fysieke redenen (en ter vermijding van echtelijke ruzie) bewaar ik niet alle busboekjes uit het verleden, maar ik zal eens nagaan of ik iets kan terugvinden. Ik kijk dan naar het Zuid-Ooster-tijdperk inzake Wijchen e.o., want over de tijd daarna, en ook over de latere opname van Wijchen in het Nijmeegse stadsnet, zal, denk ik, wel voldoende bekend zijn.

Kan even duren, maar tot later in deze rubriek!
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 05 mar 2014, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

Van Zuidooster heb ik de volgende dienstregelingen. Als je zou kunnen kijken of je daar gaten kunt vullen, graag. Van mijn dienstregelingen maak ik zelf scans, scheelt jou weer werk.
*Zuidooster 1957/1958 (29 september 1957)
*Zuidooster 1961/1962 (1 oktober 1961)
*Zuidooster 1962/1963 (30 september 1962)
*Zuidooster 1963/1964 (26 mei 1963)
*Zuidooster 1964/1965 (31 mei 1964)
*Zuidooster 1965/1966 (30 mei 1965)
*Zuidooster 1966/1967 (22 mei 1966)
*Zuidooster 1967/1968 (28 mei 1967)
*Zuidooster 1968/1969 (26 mei 1968)
*Zuidooster 1973/1974 (3 juni 1973)
*Zuidooster 1976/1977 (17 oktober 1976)
*Zuidooster 1977/1978 (22 mei 1977)
*Zuidooster 1979/1980 (27 mei 1979)
*Zuidooster 1980/1981 (1 juni 1980)
*Zuidooster 1982/1983 (23 mei 1982)
*Zuidooster 1984/1985 (3 juni 1984)
*Zuidooster 1985/1986 (2 juni 1985)
*Zuidooster 1986/1987 (1 juni 1986)
*Zuidooster 1987/1988 (31 mei 1987)
*Zuidooster 1988/1989 (29 mei 1988)
*Zuidooster 1989/1990 (28 mei 1989)

En verder de Nijmeegse boekjes 1990/1991, 1991/1992. Van Hermes alleen 1997/1998 en dan pas ergens vanaf 2000.
"Een touringcar is geen bus"
zwerfkaarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:10

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door zwerfkaarter »

Leuk onderwerp !
Eens even gegoogeld op internet en er blijkt her en der in het land nog een tiental van dit soort historisch straatmeubilair te staan. Ook in Gelderland ! http://www.geldersgenootschap.nl/nieuws ... che-stijl.
Enkele jaren geleden, weet ik, dat er zelfs nog ééntje stond op de oprit naar de sluisbrug bij Weurt (van Heemstraweg t.h.v. de centrale van Electrabel in Nijmegen). Weet niet of deze er nú nog staat, maar het zou jammer zijn als zulk historisch straatmeubilair, weinig comfortabel maar wel functioneel, definitief uit ons straatbeeld zou verdwijnen.
Maar misschien is dit iets voor de trambaan in het het Openluchtmuseum ?
Ik herinner mij verschillende varianten:
1. met gesloten tussenwand
2. met ruitvormige openingen (3 of 4 naast elkaar)
3. met doorzichtige glazen of kunststof ruiten in een stalen frame als tussenwand
Ze stonden ook vaak met meerderen naast elkaar op de perrons van grotere (bus)stations (o.a. Den Bosch en Tilburg)

W.b. lijn 6 van de ZuidOoster:
In de jaren '69 tot '75 maakte ik de regio (Brabant, Limburg, Nijmegen) onveilig met de OV Zwerfkaart van BBA, ZuidOoster en enkele kleinere busbedrijfjes, en heb dus ook nog met lijn 6 gereisd vanuit Nijmegen naar Druten over Bergharen. Ik weet dus zeker dat deze lijn begin '80-er jaren is vernummerd naar 86, tezamen met de andere lage lijnnummers van ZO (t.w. 3, 4, 5, 6, en 8) naar de '80' serie. De ZO lijnen 1 en 2 (resp. Nijmegen - Den Bosch en Nmg - Eindhoven) waren al bij de lijnenruil tussen BBA en ZO (1978 ?) vernummerd naar resp. 16 en 21. Het routedeel van lijn 2 naar Eindhoven via Overasselt werd overgenomen door de nieuwe lijnen 18 en 19 via Grave en Mill naar resp. Boxmeer en Uden. De nieuwe lijn 21 ging de huidige route van 99 via Alverna rijden. Ook de streeklijnen van de GTW (1,2,en 3) richting Arnhem zijn in die tijd vernummerd naar 31, 32 en 33.

Lijn 6 werd in de jaren '60 en begin '70 vanuit Nijmegen gereden door een standaard Dafje (type 1962) waarvan inderdaad nog een museumexemplaar (nr. 6778) in de oorspronkelijke blauwe ZO huiskleur bestaat. Voor het laatst nog gezien bij een Open Dag in Venlo toen het trein/busvervoer van Hermes werd overgedragen aan Veolia (dec. 2007 ?).
Later werd op deze lijn 6/86/? nog de verkorte 10 mtr. versie van de standaard streekbus (VSN-serie 5500) ingezet.

Misschien nog leuk om ook te vermelden dat de eerder in dit topic genoemde ZuidOoster 1113 samen met zijn broertjes of zusjes 1111 t/m 1119 tussen 1969 en omstreeks 1973 in Nijmegen werden ingezet op de stadsdiensten in de beige/blauwe kleuren van het gemeentelijk vervoersbedrijf CVD. Dit als tijdelijke vervanging van de 20 trolleybussen die medio 1969 buiten dienst werden gesteld. Omstreeks 1972 kreeg Nijmegen samen met Eindhoven een grote serie nieuwe stadsbussen van het Den Oudsten (standaard) streekbustype, echter met drie in/uitstapdeuren en werd de serie 1111-1119 weer in de ZO streekdiensten ingezet in de toen voor deze serie nieuwe kleur geel. Immers, deze bussen kwamen aanvankelijk bij de ZO in het donkerblauw in dienst, vóór dat ze t.b.v. de Nijmeegse stadsdienst beige/blauw werden gespoten. In Nijmegen reden deze bussen voornamelijk op de stadlijnen 3 (Waterkwartier-Brakkenstein) en 4 (Muntweg - Centrum - Goffert).

@Fogeltje
Ik kan jou evt. helpen aan de ZO busboekjes van '75/'76 (van 1 juni) en '78/'79 (van 1 okt. '78), alsmede BBA 1975 (ing. 6 juli) en BBA 1978 (1 okt. '78) alsmede het Stadsregioboekje van Arnhem 1990 (27 mei) uitgegeven samen met boekje Nijmegen (1990). Ik denk dat 1 oktober 1978 de datum is geweest van de grote uitruil van lijnen tussen BBA en ZO waardoor op een wat vreemde datum in het jaar een totaal nieuwe dienstregeling voor de regio Oost-Brabant werd ingevoerd, met inbegrip van een groot aantal wijzigingen in de lijnnummers. Bij die gelegenheid werden ook de complete stadsdiensten van Helmond en Oss tegen elkaar uitgeruild.
Laatst gewijzigd door zwerfkaarter op za 08 mar 2014, 01:03, 4 keer totaal gewijzigd.
zwerfkaarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:10

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door zwerfkaarter »

nog even een kleine aanvulling op de bovenstaande vraag over de bushokjes (ookwel "Oosthoek abri"genoemd), gevonden op deze website http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2. ... 1294253378

"Bovenstaand beeld toont U een nieuw type tramhuisje (abri), volgens ontwerp van de Haagsche Tramweg Maatschappij, waarmede deze maatschappij de primeur heeft een flinke stap in de goede richting te hebben gedaan om aan het huidige probleem van geschikte wachthuisjes tegemoet te komen.
Immers de uiterst eenvoudige en toch smaakvolle structuur van deze abri's maakt ze passend bij welhaast iedere omgeving, terwijl de keurige uitvoering in sierbeton, waarbij gebruik wordt gemaakt van natuursteenkorrels, het geheel een dermate fraai aanzicht geeft, dat geen enkele schoonheidscommissie bezwaren zal maken tegen plaatsing op de daarvoor geschikte punten.
Over het algemeen zal men het aanzicht van een dergelijk sierbeton prefereren boven het aanzicht van de gebruikelijke verven op de metalen en houten tramhuisjes, terwijl het verder wel duidelijk is, dat bij deze abri's de onderhoudskosten practisch geheel zullen komen te vervallen. In de gemeente Den Haag zijn er reeds een 6-tal geplaatst, terwijl voorts voor een tweede zestal de voorbereidende maatregelen zijn getroffen.
Tenslotte is na informatie bij de leverancier van deze abri's, de N.V. Bouwstoffen v/h A. E. Braat te Den Haag, gebleken dat de prijs aanmerkelijk lager ligt dan die van houten of metalen huisjes. Het verwonderde ons dan ook geenszins te vernemen dat voor deze wachthuisjes bij tram- en autobusondernemingen een toenemende belangstelling blijkt te bestaan."

Uit "Tramnieuws" van mei 1949.


--------
Een google zoekopdracht naar 'afbeeldingen' met trefwoord "bushokje" levert een aantal leuke foto's op van het bedoelde type bushoekje in vele verschillende gedaanten, soms origineel beschilderd, soms ontluisterd door vandalisme, maar desondanks na meer dan een halve eeuw nog steeds her en der in gebruik, en in sommige provincies zelfs al opgewaardeerd tot provinciaal "monument".
Laatst gewijzigd door zwerfkaarter op za 08 mar 2014, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door Frank »

zwerfkaarter schreef:Ook de streeklijnen van de GTW (1,2,en 3) richting Arnhem zijn toen vernummerd naar 31, 32 en 33.
De lijnen 32 en 33 bestonden al langer, getuige ook: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/GTW_D ... _1974/1975 :) . Lijn 1 is denk ik pas in 1981 gewijzigd in de 31. Op dat busboekje staat iets van "nieuwe nummers, nieuwe tijden".
zwerfkaarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:10

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door zwerfkaarter »

@Frank
Over het tijdstip van die vernummering zal ik niet met je redetwisten.
Maar mij is in elk geval bijgebleven dat de GTW lijnen vanuit Nijmegen (1, 2 en 3) tot ver in de provincie doorreden:
Lijn 1 reed elk half uur na Elst en Arnhem verder door naar Doetinchem via Doesburg en mogelijk 1x p/u verder
Lijn 2 was een directe lijn via Bemmel, Huissen, Arnhem naar Deventer over de Rijksstraatweg naar Zutphen
Lijn 3 ging vanuit Nmg over Bemmel, Gendt en Doornenburg naar Arnhem (...en verder ?)

Ook meen ik mij nog te herinneren dat er enige tijd een directe GTW buslijn is geweest van Nm naar Enschede. Maar dan zat je wel ruim twee uur in de bus en had je onderweg de hele Achterhoek gezien.

Mogelijk dat men bij het opknippen van die doorgaande lijnen de nieuwe lijnnummers heeft geïntroduceerd.
Volgens mij was dat in hetzelfde jaar, maar mogelijk zit er dan toch nog één jaartje verschil tussen.
OMD Wijchen
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 03 mar 2014, 10:14

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door OMD Wijchen »

Wat een leuke en interessante reacties die hier binnenkomen. Ik heb nog geen tijd gehad om alles op te volgen maar dat ga ik zeker doen.
Bezoek de Open Monumentendag Wijchen Facebook eens en bekijk daar wat ik al heb geplaatst. De Abri's in Leur en Batenburg staan er al met foto's en wat achtergrondtekst.
https://www.facebook.com/pages/Open-Mon ... 5252703511
Mijn hartelijke dank aan diegenen hier die reageren.
Mvg. Michele Buitenrust Hettema, coordinator Open Monumentendag Wijchen (& de Kerndorpen).
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door busburger »

Even uit mijn hoofd de volgende aanvulling inzake de voormalige GTW-buslijnen tussen Arnhem en Nijmegen:

De lijnnummers 31, 32 en 33 bestonden al sinds het eerste jaar waarin ik een busboekje van de GTW heb aangeschaft, dat moet omstreeks 1965 zijn geweest. Later is er een periode van een aantal jaren geweest waarin de oorspronkelijke lijn 1 (Gendringen - Doetinchem - Doesburg - Dieren - Arnhem v.v.) was doorgetrokken naar Nijmegen via de route van lijn 31, en daarbij kreeg de gehele route het lijnnummer 1. Uiteindelijk werden de lijnen weer gesplitst en keerde het lijnnummer 31 terug. Lijn 32 tussen Arnhem en Nijmegen is altijd blijven bestaan, totdat deze een paar jaar geleden werd vervangen door de RijnWaalSprinter (lijn 300). Lijn 33 is zelfs tot op heden nooit weggeweest, al zijn er af en toe wat routewijzigingen doorgevoerd, zoals het vervallen van het doorrijden naar en vanaf het Pannerdense Veer.

De lijnnummers 2 en 3 zijn hiervoor nooit gebruikt in al die jaren. Lijn 2 was bij de GTW oorspronkelijk de lijn Deventer - Arnhem v.v. via Zutphen en Dieren. Deze lijn is in de loop van de tijd in stukken gehakt, waarbij het routegedeelte tussen Zutphen en Dieren zelfs geheel is vervallen en later weer gedeeltelijk (tussen Zutphen en Leuvenheim) is "verbuurtbust". Lijn 3 bij de GTW was jarenlang de verbinding tussen Enschede en Doetinchem via Haaksbergen, Neede, Borculo, Ruurlo en Zelhem (thans een combinatie van de lijnen 62 en 23).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door Frank »

Interessante informatie, dank je :D .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Monumenten Bushokjes Maasdijk Batenburg & Leurseweg in L

Bericht door fogeltje »

Ik zie dat de geplande busreis met een oude Zuidoosterbus door kan gaan *bus*

https://www.facebook.com/events/636114176485699/?ref=22

Helaas is het niet de 1113 geworden waar ik op gehoopt had, maar zo een B88 is ook mooi.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten