En wat is dan precies het verschil tussen op deze wijze betalen in het OV en het bestellen van een product bij een webshop, waar je nog kunt kiezen voor betalen per acceptgiro (achteraf dus)?Frans F schreef:Ik denk dat achteraf betalen gaat mislukken vanwege incassoproblemen. Veel mensen zullen weigeren te betalen of niet uitchecken. Dit is vragen om problemen.
Bij deze webshops gelden dezelfde "problemen". Als je je eigen klanten niet kunt of wilt vertrouwen, moet je geen (commercieel) handelsbedrijf gaan leiden. Er zullen immers altijd wel wat "oninbare debiteuren" zijn. Dat is gewoon bedrijfsrisico.
En zoals avl al aangeeft: bij een vergeten of 'vergeten' check-out wordt er € 4,- (voor bus, metro en tram) en als het later bij de trein wordt ingevoerd € 10,- of € 20,- in rekening gebracht en staat op de maandelijkse factuur de melding van een gemiste checkout.
Gebeurt het te vaak dat iemand gemiste checkouts heeft, kan de kaart op afstand worden geblokkeerd. Later, als het mogelijk is om met je bankpas in- en uit te checken, kunnen vervoerders samenwerken met de banken, zodat bij fraude je bankpas kan worden geblokkeerd, waardoor je dus niet alleen niet meer in het OV kunt reizen, maar ook geen geld meer uit de muur kan halen en je je boodschappen niet meer kan betalen.
Dan laat je frauderen wel uit je hoofd.