Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef:Volgens mij kun je lijn 5 en 6 een stuk efficiënter maken door:
- lijn 5 buiten de spits 2x/uur te laten rijden i.p.v. 4x ('s ochtends goed aansluiten op de trein naar de Randstad, en 's middags op de trein uit de Randstad)
- lijn 5 in de tegenspits een rondje door de Voorsterpoort te laten rijden (en dan lijn 6 opheffen).
De ochtendspitsritten rijden dan: Station - Voorsterpoort - Westenholte - Eekwal - Station, en de middagspitsritten rijden dan andersom.
Volgens mij denken we hetzelfde. Ik denk aan de volgende wegenroute:

Stationsplein > Rieteweg > Hasselterweg > ridder Zwedelaan > route door woonwijk heen naar Westenholterallee > via zuidkant naar Blaloweg > Rieteweg > Stationsplein. Rijtijd volgens google maps = 18 minuten.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind wel dat de dienstregeling in Overijssel te Scholiergericht is. Hier kan de provincie een enorme slag slaan. Ze moeten het alleen aandurven om dingen te wijzigen, zodat ook de niet-scholier een voordeel ziet in het OV. Dat zullen ze nu vast niet hebben bekeken.
Is een landelijk probleem. In de Randstad is door de absurd hoge parkeertarieven de concurrentiepositie van de bus t.o.v. de auto veel beter, maar doordat provinciestadjes als Arnhem, Zwolle en Enschede nog best goede parkeergelegenheden kennen, gaan de meeste werkende mensen (dus geen scholieren/studenten en senioren) met de auto. Hoewel de provincie's proberen om meer werkende mensen (dus geen scholieren/studenten en senioren) de bus in te krijgen, door invoering van sneldiensten (zo snel mogelijk van dorp A naar de dichtsbijzijnde stad), comfortabelere stoelen (zie Twente), etc. is het voorlopig een verloren race. Pas als er in bijv. Arnhem, Zwolle en Enschede een verkeersinfarct ontstaat, zal de bus populairder worden, maar dat zal voorlopig niet gebeuren.

In mijn regio (Achterhoek) zie je het ook. Shoppen in Arnhem doe je met de trein, shoppen in Enschede met de auto.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Jongens, willen jullie allemaal goed quoten? Zo wordt het onleesbaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door isadora »

deadlock schreef:Jongens, willen jullie allemaal goed quoten? Zo wordt het onleesbaar.
:mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Roeland schreef:En wellicht kun je in Deventer nog wel het volgende bezuinigen:
- kan lijn 1 wellicht worden opgeheven (geheel of op bepaalde dagdelen)
[nimby]
Nein :evil:
[/nimby]
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

Ik zat al te wachten op zo'n reactie van Ardan. :lol:
(Mag het wel als lijn 5 via Blauwenoord gaat rijden? (A) )
Edit: En 6 via de Rivierenwijk natuurlijk. (A)
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 05 mar 2014, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

(A)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Er hangen ineens van deze zakken aan de haltepalen hier :o
Afbeelding
Zie nu pas dat het een kutphoto is geworden maja.
Dat is dus door buschauffeurs gedaan:
Buschauffeurs Overijssel voeren actie met blauwe zakken
Vanwege een publieksvriendelijke actie van de buschauffeurs in Overijssel kan het zijn dat bepaalde haltepalen bedekt zijn met een blauwe zak. De bus stopt echter nog steeds bij deze haltes. - See more at: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... NJmZq.dpuf
http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... akken.aspx
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Als je een uursdienst wilt gaan rijden op het kamperlijntje kan je het ding denk ik beter gewoon meteen sluiten, want dat ga je dan 2 jaar later toch wel moeten doen. Ik zou het idd laten zoals het is en buslijnen overbodig maken met extra stops is op zich ook een aardig idee mits het je lukt om wethouders en lobbyende bouwbedrijven in bedwang te houden en er daadwerkelijk gewoon sobere halteplaatsen van te maken zonder noemenswaardige voorzieningen en niet multifunctionele aankomst- en vertrekcentra met allerlei architectonisch verantwoorde onzin. Want dan kan het niet uit :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:(Mag het wel als lijn 5 via Blauwenoord gaat rijden? (A) )
Daar heb ik niks aan, ik woon bij de Douwelerwetering :P
Nee even zonder gekkigheid, de drie haltes in de Rivierenwijk waar lijn 1 zijn ommetje hier voor maakt worden prima gebruikt. Ook door mijzelf af en toe, én door mijn moeder die geen grote afstanden kan lopen. Nu ligt de halte achter het huis, anders wordt de dichtstbijzijnde de Snipperling. Voor mij uitstekend te doen, voor moeders al een stuk minder.

Maar goed, dat is slechts mijn persoonlijke situatie.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

In Deventer kan je net zo goed alle stadsbussen opheffen, heeft voor die stad geen toegevoegde waarde. De plekken die ver van de voorzieningen liggen zijn dubbel-modaalwijken en daar gaan ze sowieso niet met de bus. Voor de rest is alles op loop- en fietsafstand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Jij maakt geen vrienden Bee :twisted:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Daar was ik dan ook niet actief naar op zoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rialto
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 15:17
Locatie: zwolle

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door rialto »

Lijn 1 in Deventer is m.i. kapot gemaakt door de lus. Heen en terug dezelfde route: dat wil elke reiziger toch? En de 6 maar weer Runshopping laten meepakken. Of anders maar niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:
Roeland schreef:En wellicht kun je in Deventer nog wel het volgende bezuinigen:
- kan lijn 1 wellicht worden opgeheven (geheel of op bepaalde dagdelen)
[nimby]
Nein :evil:
[/nimby]
Deventer is klein genoeg om overal heen te lopen behalve de Vijfhoek. Voor Colmschate is al een station. Opheffen dus. En lijn 2 naar de Platvoet moet ook blijven natuurlijk anders moet ik fietsen naar mijn werk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Ja daaag, toen mijn fiets kapot was moest ik steeds een half uur lopen naar de stad (en daar moet ik nogal vaak zijn). Liever gewoon met de bus die achter het huis stopt dan elke keer die ellenlange dijk afsjouwen.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Ja daaag, toen mijn fiets kapot was moest ik steeds een half uur lopen naar de stad (en daar moet ik nogal vaak zijn). Liever gewoon met de bus die achter het huis stopt dan elke keer die ellenlange dijk afsjouwen.
Ik was niet geheel serieus maar ik blijf erbij dat mensen meer moeten fietsen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Ik woon vrij dicht bij de hoofd-oost-westverbinding (Snipperlingsdijk-Holterweg, kortweg 'de dijk'), en daar wordt vreselijk veel gefietst. Grote groepen scholieren ook.

Qua opzet van de stad en het daarbij horende busaanbod zijn Deventer en Zwolle verder ook totaal niet te vergelijken. In Zwolle ligt het station en het centrum in het midden van de stad, in Deventer langs de rand. Zwolle is naar meerdere kanten gegroeid, Deventer alleen naar het noorden en oosten. De grootste onderwijsinstellingen liggen in Deventer binnen een paar honderd meter van het station, in Zwolle niet behalve Windesheim. Het huidige busnet van Deventer heeft twee 'hubs', bij de beide stations, terwijl in Zwolle alles naar één hub gaat. Zwolle heeft een enorm achterland omdat er geen zelfvoorzienende plaatsen in de buurt liggen, dat is in Deventer niet het geval.

(ik weet eigenlijk zelf ook niet welk doel ik met deze post heb behalve deze uiteenzetting maken, voor het geval daar vragen over komen :') )
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

rialto schreef:Lijn 1 in Deventer is m.i. kapot gemaakt door de lus. Heen en terug dezelfde route: dat wil elke reiziger toch.
In een buitenwijk kan een lus heel praktisch zijn, spaart veel DRU's.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Ardan schreef:Ik woon vrij dicht bij de hoofd-oost-westverbinding (Snipperlingsdijk-Holterweg, kortweg 'de dijk'), en daar wordt vreselijk veel gefietst. Grote groepen scholieren ook.

Qua opzet van de stad en het daarbij horende busaanbod zijn Deventer en Zwolle verder ook totaal niet te vergelijken. In Zwolle ligt het station en het centrum in het midden van de stad, in Deventer langs de rand. Zwolle is naar meerdere kanten gegroeid, Deventer alleen naar het noorden en oosten. De grootste onderwijsinstellingen liggen in Deventer binnen een paar honderd meter van het station, in Zwolle niet behalve Windesheim. Het huidige busnet van Deventer heeft twee 'hubs', bij de beide stations, terwijl in Zwolle alles naar één hub gaat. Zwolle heeft een enorm achterland omdat er geen zelfvoorzienende plaatsen in de buurt liggen, dat is in Deventer niet het geval.

(ik weet eigenlijk zelf ook niet welk doel ik met deze post heb behalve deze uiteenzetting maken, voor het geval daar vragen over komen :') )
Uh, en wat is nou je conclusie t.a.v. het OV?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Hoewel de provincie's proberen om meer werkende mensen (dus geen scholieren/studenten en senioren) de bus in te krijgen, door invoering van sneldiensten (zo snel mogelijk van dorp A naar de dichtsbijzijnde stad), comfortabelere stoelen (zie Twente), etc. is het voorlopig een verloren race.
Als de Provincie meer werkende mensen in de bus probeert te krijgen waarom moeten die mensen dan torenhoge tarieven betalen, vaak 4x zo veel als wat scholieren voor dezelfde rit betalen? Die werkenden groeit het geld ook niet op de rug. Als je meer werkenden in de bus wil krijgen moet de overheid eerst eens ophouden de bus te misbruiken voor inkomenspolitiek.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Wat mij een goede optie lijkt zijn provinciedagkaarten, waarmee één persoon (twee kinderen onder 16 mogen gratis mee) voor €10 op een zaterdag of zondag of een dag in de vakantie de hele dag met de bus in de provincie* mag reizen. Zo kun je andere type reizigers behalve scholieren, studenten en senioren de bus in krijgen.

*Je mag wel naar het dichtsbijzijnde dorp over de provinciegrens, alsmede vanuit Gelderland naar Enschede en Zwolle en vanuit Overijssel naar Zutphen en Meppel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ronald »

Dat was er ooit, Buzzer bij Connexxion bijvoorbeeld. Die is niet vanwege het grote succes gesneuveld.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:Wat mij een goede optie lijkt zijn provinciedagkaarten, waarmee één persoon (twee kinderen onder 16 mogen gratis mee) voor €10 op een zaterdag of zondag of een dag in de vakantie de hele dag met de bus in de provincie* mag reizen. Zo kun je andere type reizigers behalve scholieren, studenten en senioren de bus in krijgen.

*Je mag wel naar het dichtsbijzijnde dorp over de provinciegrens, alsmede vanuit Gelderland naar Enschede en Zwolle en vanuit Overijssel naar Zutphen en Meppel.
Bij Syntus heb je al het Superticket voor 15 euro. Dat zou een goede actie zijn, ware het niet dat deze juist bij Syntus Overijssel weer niet geldig is. De enige dagkaart die je wel overal kunt gebruiken is de Meermanskaart, maar dan ben je al 19,50 kwijt...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Bij mijn voorstel zijn provinciedagkaarten bij alle vervoerders in de regio geldig (m.u.v. Buitenlandse vervoerders als NIAG), maar je mag met een Overijssel-dagkaart niet tussen Borculo en Neede reizen (Syntus, concessie Twente) en met een Gelderland-dagkaart niet tussen Holten en Rijssen reizen (Arriva, concessie Achterhoek-Rivierenland).

€19,50 is te veel, maar ik denk dat €10 p.p., waarbij je twee kinderen onder de 16 mee mag nemen, best aantrekkelijk is. Zo worden de bussen in het weekend beter gevuld.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 06 mar 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten