Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Aking »

Tristan schreef:
Kamer: Poortjes op stations moeten openblijven
*O*

2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Ennes »

Ach na een jaar of 15 ermee bezig zijn, en een miljard of 2 verder zijn ze aardig op tijd om nu ineens een mening te hebben over het al dan niet afsluiten van de stations.

Maarja over 2 weken gemeenteraadsverkiezingen, daarna zijn ze weer een jaar of 4 stil.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Aking schreef:2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?
De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Ennes schreef:Maarja over 2 weken gemeenteraadsverkiezingen, daarna zijn ze weer een jaar of 4 stil.
Op 22 mei zijn de Europese verkiezingen en in sommige gemeentes zijn de gemeenteraadsverkiezingen pas in november ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Tristan schreef:De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Reizen die kamerleden wel eens met de trein? Bevordert niet echt het overstappen als je steeds uit- en in moet checken als je van perron wisselt.
Ennes schreef:Ach na een jaar of 15 ermee bezig zijn, en een miljard of 2 verder zijn ze aardig op tijd om nu ineens een mening te hebben over het al dan niet afsluiten van de stations.
Ja, alsof ze dat niet al een paar jaar geleden hadden kunnen bedenken :')
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Tristan schreef:
Aking schreef:2018: De poortjes worden allemaal weggehaald en de zoveelste miljoenen/miljardenfaal van de overheid is een feit?
De poortjes mogen (helaas) wel blijven, maar dan op de perrons. NS heeft ze dus gewoon verkeerd geplaatst.
Dat zou zeer kwalijk zijn, dan worden ineens een stuk meer reizigers met een kortingskaart benadeeld die een overstap in de spits hebben maar hun reis daarbuiten begonnen zijn. Wat nu dus alleen speelt met een overstap tussen vervoerders. Zolang het systeem op dat punt niet wordt aangepast lijkt me dat geen acceptabele oplossing.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

marlies schreef:Zolang het systeem op dat punt niet wordt aangepast lijkt me dat geen acceptabele oplossing.
Zolang dat systeem op dat punt niet is aangepast, is het onacceptabel om de poortjes überhaupt te sluiten. En zodra het systeem wel is aangepast, kunnen de poortjes dus linea recta naar de perrons verplaatst worden.
Laatst gewijzigd door Tristan op do 06 mar 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door hauptbahnhof »

En toch heb ik nergens gehoord dat dat ooit zal worden aangepast, vergeleken met vroeger met het dubbele opstaptarief-verhaal, die je elke keer weer hoorde.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Maar perrons afsluiten ipv stations is ook niet het uitgangspunt geweest tot nu toe. En dan speelt dit probleem veel minder en is het dus niet raar dat je er weinig over gehoord hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Ik constateer dat op stations met overstapmogelijkheden het gehele station wordt afgesloten en op stations zonder duidelijke overstapmogelijkheden de perrons worden afgesloten, uitzonderingen daargelaten. Echter, in veel gevallen staan de poortjes op stations met overstapmogelijkheden waardoor het voor de klant veel beter is als het station volledig met poortjes wordt afgesloten.

Overigens meen ik recent nog gelezen te hebben dat bij problematische gevallen NS bereid is geld te investeren in een extra voetgangersverbinding naast het station. En bij veel stations bestaan er al goede alternatieven waarvan het bestaan stelselmatig wordt ontkent door de gemeenten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Ennes »

Bee schreef:...
En bij veel stations bestaan er al goede alternatieven waarvan het bestaan stelselmatig wordt ontkent door de gemeenten.
Als die tunneltjes in de nabijheid van de stations in de belevingswereld van de betreffende gemeenten niet bestaan, is het ook niet nodig om ze te onderhouden. (en zo krijgen/houden we van die vieze stinkende tunneltjes) :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Ik zeg het niet vaak, maar de Tweede Kamer kijkt er veel te globaal naar, in dit soort gevallen moet je het per situatie bekijken en in de meeste stations moeten de poortjes gewoon dicht, hoe eerder hoe beter.

In sommige gevallen vereist dat nog wat werk, maar dichte poortjes zijn voor iedereen beter.
Omdat? Als het te maken heeft met veiligheid, sorry hoor, maar mag er dan eerst bewezen worden dat hangjeugd niet rondom het station gaat hangen dan of dat zakkenrollers geen OV-chipkaart hebben (werken vaak ook nog eens met minimaal 2 man, waarbij persoon 1 de buit steelt en persoon 2 de buit in veiligheid brengt). Nee sorry, mijn mening over veiligheid, wering van zwartrijders en alle "positieve" dingen van die poortjes zijn nog steeds niet gewijzigd en ben blij dat de kamer nu de stations als openbare ruimtes verklaart.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibf »

Stationshal en veel passages zijn openbaar gebied. Althans zo moet het zijn....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Stations zijn een besloten terrein en het is het goed recht van de vervoerders dit alleen voor reizigers toegankelijk te maken en niet voor boeren, buitenlui en pummels die er willen rondhangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

In het NOS Journaal kwam een wethouder uit Leiden in beeld bij een reportage over dit onderwerp. De man moest vier minuten lopen via het tunneltje ipv 1,5 minuut door het station. Op zijn klacht dat het tunneltje (van de gemeente) sociaal onveilig is ga ik maar niet in... :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Vinny »

Nou ja, de stations in Nederland zijn op tijd behoed van het "Berlin Zoo"-scenario uit de jaren '70 waar drugshandel en -gebruik en (jeugd)prostitutie zo ongeveer de belangrijkste activiteit vormde van het station en de omgeving. Die uitwassen dreigden in de jaren '90 ook in Nederland de kop op te steken, maar met het ontmantelen van perron nul en het tegengaan van straatprostitutie op de Ruyterkade is de openbare orde in en rondom de stations in Nederland een stuk beter in stand gebleven.

Het probleem van de politiek in een notendop: stoer beleid afkondigen en zodra blijkt dat het ook daadwerkelijk consequenties heeft terugdeinzen voor de gevolgen er van. Zie je overigens in tal van andere dossiers (zie bijv. het asielbeleid) ook terugkomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Sociale veiligheid van een tunnel is een taak die de gemeente op zou moeten pakken, maar die wordt structureel verzuimt want dat kost geld. Dat daardoor mensen van het alternatief, een goed onderhouden sociaal-veilige tunnel op het station gebruik gaan maken is logisch, maar het gejank van de politiek is het doorzichtig schoonvegen van de onveilige straatjes van de gemeentes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door webguy »

Beide alternatieven in Leiden zijn echt fijn ja - in de een staan fietsen gestald last I checked, de ander scheuren bussen langs het fietspad en komt niemand.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Geert schreef:In het NOS Journaal kwam een wethouder uit Leiden in beeld bij een reportage over dit onderwerp. De man moest vier minuten lopen via het tunneltje ipv 1,5 minuut door het station. Op zijn klacht dat het tunneltje (van de gemeente) sociaal onveilig is ga ik maar niet in... :')
Nee, de omweg was inderdaad 4 minuten, maar via het station was 20 seconden. Kortom: de omweg is, qua tijd, maar liefst 12 keer zo lang!

Morgen ga ik naar Gouda en als ik tijd heb, zal ik eens kijken of ik daar het verschil in tijd tussen de shortcut en omlooproute kan meten.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Tristan schreef:maar via het station was 20 seconden.
En dat geloof je zelf? (Het was trouwens Leiden, niet Gouda.)
Als ik zelf in Leiden ben dan doe ik er denk ik minstens anderhalve minuut over van de ene ingang naar de andere. Zeker geen 20 seconden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Twintig seconden is voor Leiden Centraal inderdaad wel erg weinig en een helemaal faire meetmethode heeft de wethouder ook niet, want hij loopt van de voorkant van het station naar de achterkant van het station, niet van een bestemming A aan de ene kant en bestemming B aan de andere kant, dan kan de vergelijking er wel eens heel anders uitkomen.

In Gouda is dat ook zo: voor een eerlijke vergelijking moet je een willekeurig punt A ten noorden van het spoor nemen en punt B de kruising bij de Kleiwegbrug, aangezien je in veel richtingen langs dat punt komt. Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld de route GHZ locatie Bleuland als punt A en de Kleiwegbrug ontlopen ze elkaar eigenlijk niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Geert schreef:
Tristan schreef:maar via het station was 20 seconden.
En dat geloof je zelf? (Het was trouwens Leiden, niet Gouda.)
Als ik zelf in Leiden ben dan doe ik er denk ik minstens anderhalve minuut over van de ene ingang naar de andere. Zeker geen 20 seconden.
Ik weet dat dat Leiden was, maar ik kom daar bijna nooit, dus de situatie kan ik niet goed inschatten. In Gouda kom ik regelmatig en aangezien daar een soortgelijk probleem zich voordoet.
Bee schreef:Twintig seconden is voor Leiden Centraal inderdaad wel erg weinig en een helemaal faire meetmethode heeft de wethouder ook niet, want hij loopt van de voorkant van het station naar de achterkant van het station, niet van een bestemming A aan de ene kant en bestemming B aan de andere kant, dan kan de vergelijking er wel eens heel anders uitkomen.

In Gouda is dat ook zo: voor een eerlijke vergelijking moet je een willekeurig punt A ten noorden van het spoor nemen en punt B de kruising bij de Kleiwegbrug, aangezien je in veel richtingen langs dat punt komt. Als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld de route GHZ locatie Bleuland als punt A en de Kleiwegbrug ontlopen ze elkaar eigenlijk niet.
Je moet juist NIET van willkeurige punten meten, maar van punten die hemelsbreed ongeveer evenver van de stationstunnel als van de alternatieve route afliggen. In Gouda zou dat kunnen zijn van de Arrivastore naar het Huis van de Stad.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Dat moet je juist wel, want 90% van de mensen moet niet van direct de ene kant van het station naar direct de andere kant maar hebben een langere afstand te overbruggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibe »

Bee schreef:Stations zijn een besloten terrein en het is het goed recht van de vervoerders dit alleen voor reizigers toegankelijk te maken en niet voor boeren, buitenlui en pummels die er willen rondhangen.
Eindelijk iemand die het begrijpt....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Zo eenvoudig is het ook niet, de overheid heeft best wel enige invloed op die vervoerders, zeker op de grootste vervoerder die daadwerkelijk over eigen stations beschikt en volledig in hun eigendom is. Als de overheid vindt dat het beter is om die stations niet af te sluiten kunnen ze de NS heus wel zo ver krijgen. En je hebt natuurlijk ook dit soort dingen (puntje 2). Al betwijfel ik of dat in dit geval opgaat.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Ik heb vandaag in Gouda het verschil gemeten. Niet van Arrivastore naar Huis van de Stad maar voor de stationstunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de stationstunnel tot aan het zebrapad na het verlaten van het station; voor de spoortunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de spoortunnel tot aan de kruising tussen restaurant l'Etoile en de ABN Amro, waardoor ik hemelsbreed exact dezelfde afstand heb afgelegd.

Route met stationstunnel: 03'17"17
Route met spoortunnel: 04'56"82

Kortom: via de stationstunnel ben je ruim 1,5 minuut sneller. Bovendien is de route via de spoortunnel zeer gevaarlijk. Ik ben drie keer zowat van mijn sokken gereden door een stel wilde fietsers, wat me in de stationstunnel niet is gebeurd.

Voor een veilige oversteek dien je dus via de stationstunnel te gaan. Weg met die poortjes!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten