Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Filmpje van vandaag: een rit mee met een Capacity op lijn 15 van Groningen Centraal naar Zernike:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sDlqiVuguN4[/youtube]
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Leuk filmpje, met mooie aandacht voor de toch wel lelijkere plekken in Groningen (met als dieptepunt de Zernikelaan), haha.

Ik zie de chauffeur trouwens een tamelijk slordige voorrangsfout maken rond 3:24 min (kruising Westerhaven/Eendrachtskade N.Z.).
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Geen voorrangsfout, maar wel verkeerd voorsorteren.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja ook dat nog eens. Maar op exact 3:01 komt er een fietser vanaf de Eendrachtskade en die heeft ook voorrang op de bus (en wordt zowat aangereden).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Kevster schreef:Ik zie de chauffeur trouwens een tamelijk slordige voorrangsfout maken rond 3:24 min (kruising Westerhaven/Eendrachtskade N.Z.).
Op 3:03 gaf de fietser geen richting aan, dus de chauffeur kon niet weten dat de fietser af zou slaan. Tegen de tijd dat duidelijk was dat de fietser afsloeg was remmen voor de bus sowieso zinloos geweest.
groningen schreef:Geen voorrangsfout, maar wel verkeerd voorsorteren.
Chauffeur kan niet anders, als deze netjes zou voorsorteren krijgt deze de draai niet of met heel veel moeite gemaakt.
🍉
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Eens dat ie geen richting aangeeft en wat je zegt klopt in de theorie ook wel, maar in de praktijk kun je wel degelijk zien dat hij aanstalten maakt om de bocht om te gaan. Daarnaast mag je van een chauffeur verwachten dat hij weet dat ongeveer 90% van de fietsers daar afslaat. Ben het wel met je eens dat remmen met zo'n 20-meter object geen optie is, iets wat veel fietsers weer niet zo goed begrijpen.

En inderdaad, het is de enige manier waarop je de draai kunt krijgen met zo'n lange bus daar. En je ziet dat je het ook maar net haalt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Ik kon het ook niet laten nog wat foto's te maken gisteren, die staan hier: http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=lastup


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Vandaag (schijnt) weer rituitval op lijn 2 (De Punt - Groningen Noord). De half 10 bus. Tijdje terug ook al ergens overdag. Kan gebeuren, maar mag niet te vaak gebeuren.

Mooie en scherpe foto's trouwens.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Niet met een gelede ( voor de rit naar De Wijert) doorgereden naar Eelde?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat kan niet, dan verlies je in de stad een omloop op lijn 2 en 6 en dupeer je meer reizigers.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Kevster schreef:Dat kan niet, dan verlies je in de stad een omloop op lijn 2 en 6 en dupeer je meer reizigers.
Hij bedoelt dat een chauffeur door naar Eelde is gereden ipv keren te Wijert. Niet dat er express een omloop mist.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja dat begrijp ik, maar dan komt er wel een gat in je omloop op de dag zelf. Lijn 2 vertrekkende vanuit De Wijert rijdt naar Station Noord om daar door te rijden op lijn 6. Je kunt opzich wel doorrijden, maar dan valt er een rit van lijn 2 vanuit De Wijert uit en eventueel voel je dat ook verder in de omloop de hele dag, tenzij er ergens een reservebus tussen wordt gemikt. Met het doorrijden naar Eelde van een gelede bij uitval tref je dus meer mensen dan dat het mensen iets oplevert.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Vergeet niet dat lijn 2 en 7 ook gekoppeld zijn. Volgens mij is er uiteindelijk een reservebus weer ingezet, want de rest van de dag verliep wel normaal volgens mij.
In principe denk ik dat doorrijden naar Eelde (niet naar De Punt) met die gelede (hoewel dat niet past volgens het ovbureau) beter geweest. Met tegelijk een reservebus van HS naar Korrewegwijk. Lijn 9 reed op die tijdstippen in De Wijert en kon dat prima opvangen. Op die manier laat je men op de lijn 2 geen half uur wachten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat is inderdaad een oplossing, maar goed, dit bespaart natuurlijk een reservebus en een hoop bijsturen in de rest van de dag. En hoe communiceer je dat reizigers onderweg met lijn 9 moeten in plaats van lijn 2? Dan moet een chauffeur constant stoppen, en kun je ook niet direct op de Grote Markt komen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 2 rijdt dan maar een kwartier niet door De Wijert. Lijn 9 rijdt op dezelfde tijd, eventueel kan je op de lijnfilm zetten dat de lijn 2 van tijdstip x niet rijdt.
'Dit bespaart een reservebus.'
Het is toch normaal dat die lijn rijdt? Dan maar een reserve.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja, geloof het of niet, maar dit is echt de redenatie van een vervoersbedrijf vrees ik.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Vandaag na de wedstrijd Groningen - Feyenoord een Scania Omnilink van Arriva dienst zien doen als supporterspendel naar P+R Hoogkerk. Flink tijdje geleden dat ik die materieelsoort in de stad actief had gezien

Sowieso vormt die supporterspendel een leuke bonte inzet van materieelsoorten, met naast de Omnilink vandaag onder anderen ook een Duvedec en meerdere generaties Integro's.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Avanti050 schreef:Vandaag na de wedstrijd Groningen - Feyenoord een Scania Omnilink van Arriva dienst zien doen als supporterspendel naar P+R Hoogkerk. Flink tijdje geleden dat ik die materieelsoort in de stad actief had gezien.
Op de webcam van zaterdag 8 maart, 14.10u. ;)

Afbeelding
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Naar verluid pendelde die bus in de middag tussen het Hoofdstation en het Zernike ten behoeve van een open dag van de Hanze. Ook een geel-witte Duvedec van Arriva Touring zou in die pendeldienst gesignaleerd zijn.
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

Statler Rail schreef:Naar verluid pendelde die bus in de middag tussen het Hoofdstation en het Zernike ten behoeve van een open dag van de Hanze. Ook een geel-witte Duvedec van Arriva Touring zou in die pendeldienst gesignaleerd zijn.
Op de pendel reden de 7174, 7856 en de 9043.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Meen me ook een wit oranje bus gezien te hebben.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Zonet een kleine bus op lijn 15 naar Zernike.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

kleine bus op 15 zal wel versterking zijn?
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Vanaf een zonovergoten terras op de Grote Markt heb ik vandaag diverse opvallende (materieel-)zaken kunnen waarnemen:

- Een Paarse Q-linkbus (van lijn 5) deed dienst op lijn 3 naar Leek.
- Een Blauwe Q-linkbus (van lijn 3/4) deed dienst op lijn 5 naar Annen, precies de tegenovergestelde inzet dus.
- Ook vandaag deden enkele geledes in standaard GD-kleuren dienst op lijn 5, en nog altijd rijden deze bussen met de oranje Ledjes van de oude lijn 5 naar Paddepoel/Martiniziekenhuis rond. Zou toch wel zo netjes zijn als dit in paars zou worden veranderd. Overigens verzorgden deze bussen niet de extra ritten tussen van lijn 5 tussen UMCG en P+R Haren, deze werden voor zover ik kon zien gereden door LE'tjes.
- Eveneens op lijn 5 gezien vandaag: De reserve (?) Q-linkbus zonder bestickering.
- Tenslotte zag ik rond 9 uur vanochtend op de Grote Markt een LE vertrekken als lijn 3 richting Lewenborg.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik dacht dat dat inmiddels opgelost was, van de oranje gekleurde ledjes, op alle bussen... blijkbaar nog steeds niet dus. Beetje jammer :roll:

Die onbestickerde is inderdaad een reservebus, is de 3097.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten