Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Dan doet het OV-bureau toch nog iets goed in Groningen en Drenthe. Daldagkaart kost 10.00 en geldt op werkdagen na 9 uur.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 06 mar 2014, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Dennenboom »

En toch heb ik het gevoel dat er een periode afgesloten wordt waarin ons land een landelijk dekkend busnet had. Heb nog wel zo'n NS-buswijzer uit de jaren zeventig. Als je de bediening toen vergelijkt met wat er nu rijdt...
In o.a. Friesland is die trend als eerste ingezet. Veel plaatsen verliezen de bus, of er blijft een scholierenvoorziening over. Enkele hoofdlijnen blijven bestaan en krijgen vaak zelfs een steeds betere bediening, maar dat zijn vooral de lijnen tussen de grotere plaatsen. Zie ook de Reimerswaal discussie. Ook aan Overijssel zal dat niet voorbij gaan. De scherpe kantjes van de bezuinigingsmaatregelen worden er nog wel afgehaald: als er echt gebruik van een lijn gemaakt wordt zal er ook verzet komen tegen opheffing. Niet gebruikt OV heeft alleen de vakbond als fan en zal verdwijnen.
Een dagkaartje hier, of een speciaal tarief daar, zal deze structurele trend niet veranderen, hoe jammer ik dat persoonlijk ook vind.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat er meer achter zit. Ik hoorde van een chauffeur dat sommige trends landelijk worden gedaan.
Voorbeeld is student-OV. Neemt die landelijk af, zal ook landelijk de SOV verlaagd worden.
Er wordt dan niet gekeken naar welke regio er stijging of daling wordt waargenomen.
Dan kun je als regio natuurlijk enorm goed presteren, maar er geen profijt van hebben omdat landelijk minder studenten reizen.

Wel zal inderdaad een landelijk busnet nu worden doorbroken.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Dennenboom »

In de 70-er jaren kon zonder een OV-kaart voor studenten wel een goed busnet onderhouden worden. Een landelijke maatregel in 1976 om bussen met minder dan 5 reizigers te schrappen leidde toen niet tot het verdwijnen van zeer grote aantallen bussen. Van vroeg tot laat van zondag t/m zaterdag zat er volk in de bussen, ook op het platteland. Ondertussen zijn op het platteland de 65-plussers uit de bus verdwenen, gaat bijna niemand meer met de bus naar het werk en rijden de bussen buiten de tijden dat er scholieren in zitten vrijwel leeg rond.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

CamilleKreemers schreef:Dan doet het OV-bureau toch nog iets goed in Groningen en Drenthe. Daldagkaart kost 10.00 en geldt op werkdagen na 9 uur.
Is de bezetting van beter van bussen 's avonds en in het weekend dan wat hoger dan 5 man?
Laatst gewijzigd door Daniel op do 06 mar 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Stevig in quotes gesnoeid
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Dennenboom schreef:In de 70-er jaren kon zonder een OV-kaart voor studenten wel een goed busnet onderhouden worden. Een landelijke maatregel in 1976 om bussen met minder dan 5 reizigers te schrappen leidde toen niet tot het verdwijnen van zeer grote aantallen bussen. Van vroeg tot laat van zondag t/m zaterdag zat er volk in de bussen, ook op het platteland. Ondertussen zijn op het platteland de 65-plussers uit de bus verdwenen, gaat bijna niemand meer met de bus naar het werk en rijden de bussen buiten de tijden dat er scholieren in zitten vrijwel leeg rond.
Wat zou de oorzaak zijn van dat er nauwelijks reizigers meer zijn voor streeklijnen in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door isadora »

Erno-BE schreef: Is de bezetting van beter van bussen 's avonds en in het weekend dan wat hoger dan 5 man?
Sorry Erno, daar schort mijn Belgisch toch een beetje.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Zitten er 's avonds en in het weekend meer dan 5 man in de bussen?
Laatst gewijzigd door Daniel op do 06 mar 2014, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef:Is de bezetting van beter van bussen 's avonds en in het weekend dan wat hoger dan 5 man?
Ik weet dat ze in Groningen/Drenthe dan belbussen hebben rijden in avonduren en zondagen op veel lijnen. De basisnetlijnen met een bezetting die groot genoeg is rijdt wel op zondag en avonduren. Ik weet alleen niet of het meer dan 5 man is, maar denk in veel gevallen wel. Anders rijdt er wel taxivastritten op.
Erno-BE schreef:Wat zou de oorzaak zijn van dat er nauwelijks reizigers meer zijn voor streeklijnen in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland?
Ik denk dat dit kan komen omdat er sinds 1976 een flinke stijging aan kosten is geweest? Ook kan de vraag voor OV zijn afgenomen of was het niet aantrekkelijk genoeg meer. IN het geval van Overijssel schijnt zelfs de OV-chipkaart een reden te zijn.
Laatst gewijzigd door Daniel op do 06 mar 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gesnoeid in geneste quotes
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Wat zou de oorzaak zijn van dat er nauwelijks reizigers meer zijn voor streeklijnen in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland?
Sinds invoering van de strippenkaart is het OV zich steeds eenzijdiger op scholieren en studenten gaan richten. Omdat dat slecht betalende groepen reizigers zijn is daardoor de gemiddelde opbrengst per reiziger onder druk komen te staan en om dat te compenseren is men toen de tarieven voor overige reizigers fors gaan verhogen waardoor die reizigers echter begonnen af te haken. Daardoor daalden de gemiddelde inkomsten weer en om dat te compenseren werden weer nieuwe verhogingen doorgevoerd, enz. enz. Een vicieuze cirkel dus, die er toe geleid heeft dat er uiteindelijk alleen scholieren en studenten zijn overgebleven.

Bij het Reizigersoverleg Brabant komen sowieso veel klachten binnen dat vol betalende reizigers zich groen en geel ergeren aan de kortingen voor scholieren, studenten en ouderen omdat ze het gevoel hebben dat zij de kosten van die cadeautjes moeten betalen. Daar speelt ook de algemene maatschappelijke onvrede mee over het feit dat de politiek steeds meer diensten, subsidies, etc. inkomensafhankelijk maakt. Het gevolg is dat veel mensen het OV om die reden zijn gaan boycotten.

Verder zijn ook de dienstregelingen steeds meer uitsluitend afgestemd op scholieren. In veel regio's vallen op werkdagen tijdens de schoolvakanties zoveel lijnen en ritten uit dat een groot deel van het OV totaal onbruikbaar is geworden voor woonwerkverkeer.

En dan zijn er nog de kosten. De salariskosten in het OV zijn de laatste 20 jaar buitensporig gestegen wat de rentabiliteit onder druk heeft gezet en ook die rekening is doorgespeeld naar de reizigers met het sprookje dat het OV prijsongevoelig zou zijn.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:In het geval van Overijssel schijnt zelfs de OV-chipkaart een reden te zijn.
De vraag is of dat om de OV-chipkaart als zodanig gaat of dat het een gevolg is van het feit dat Overijssel (net als andere regio's) de introductie van de OV-chipkaart heeft misbruikt om buitensporige tariefsverhogingen door te voeren.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

We zullen dat nooit weten. Wel zou de korting van studenten en ouderen van 60 naar 75% kunnen, het zou dan enkele miljoenen opleveren voor deze regio?
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 07 mar 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@camille
Als je naar de BDU-uitkering van het rijk kijkt dan is die sinds de invoering van de OV-chipkaart qua hoogte gebaseerd op de toen landelijke afgesproken tarieven: iedereen reist op saldo met alleen 34% leeftijdskorting voor 4 t/m 11 jaar en 65+ en met verder een landelijk Altijd-korting abonnement dat 20% korting geeft (klantenbinding voor vaste reizigers).

De inkomstenderving door allerlei goedkope reisproducten die de Provincies er daarna bij hebben verzonnen zoals zone-abonnementen, kortingproducten voor de daluren, kortingproducten voor scholieren, etc. wordt dus financieel niet meer afgedekt door de BDU en is voor rekening van de Provincie.

De Provincies (die wel kortingen wilden, maar er zelf ook niet voor wilden betalen) hebben die inkomstenderving vervolgens proberen te compenseren via grote verhogingen van de kilometerprijs en via torenhoge boord-tarieven, die daarmee echter allemaal op het bordje van de vol betalende reiziger terecht kwamen. En toen ging het dus mis.

De pijn zit vooral in regio's met veel scholieren (zoals bijv. de Kop van Overijssel en Salland) omdat er bij de hoogte van de BDU vanuit wordt gegaan gaat dat scholieren vol betalen terwijl ze in werkelijkheid via regionale reisproducten met grote korting reizen. Voor 65+ is er op zich geen probleem omdat hun korting wel door de BDU wordt afgedekt.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 07 mar 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Klaasje »

Dit is echt geleuter. De BDU is niet substantieel veranderd ten opzichte van het strippenkaarttijdperk. Daarom was het ook zo belangrijk dat die opbrengstenneutraal moest zijn voor de vervoerders. Helaas zijn de inkomsten in bepaalde delen land lager dan eerst in de verdeelsleutel was ingeschat. Dan gaat het qua geld heel hard. Wel is er vanuit het rijk een bezuiniging geweest. Maar dat heeft helemaal niets te maken met de abonnementen voor bijvoorbeeld scholieren die er altijd al waren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

De BDU voor OV is wel degelijk verlaagd omdat het rijk een jaar of 10 geleden heeft besloten de rijksbijdrage aan de scholierenkortingen in een paar jaar tijd af te bouwen. Bij de NS, waarvoor hetzelfde gold is zijn de kortingen inderdaad afgeschaft en betalen scholieren nu ook het normale tarief.

De verandering van de verdeelsleutel tussen de regio's berust ook op deze wijziging. Regio's met veel scholieren kregen daardoor geleidelijk steeds minder geld, regio's met weinig scholieren bleven ongeveer constant.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 07 mar 2014, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

De verdeling van het strippenkaartgeld was kunstmatig en dat was al decennia bekend. De vervoerders in de regio Amsterdam hebben tegenwoordig veel meer inkomsten uit de OV-Chipkaart dan ze ooit hadden met de strippenkaart. Als er een vergelijkbare hoeveelheid geld door alle reizigers in geheel Nederland zowel in de periode strippenkaart als in de periode OV-chipkaart wordt uitgegeven door reizigers, dan is het gevolg dat in regio's waar meer wordt gegrosseerd door de OV-chipkaart ten koste gaat van andere regio's, waar de inkomsten hoger waren ingeschat dan in de praktijk het geval bleek. Zie hier waarom de RET en GVB zulke grote fans zijn van de OV-Chipkaart en de streekvervoerders niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

ah, in theorie is de provincie dus verantwoordelijk voor deze rampen?
De gebiedsgerichte structuurkenmerken, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet, zijn:

a. het aantal woningen;

b. de omgevingsadressendichtheid.
bron = http://www.st-ab.nl/wettennr01/0085-001 ... ervoer.htm

Als ik bovenstaand citaat lees zou er op deze criteria BDU worden verdeeld.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@Bee
Vroeger werden alle opbrengsten uit de strippenkaart verdeeld op basis van het aantal reizigers. Voor 100 reizigers in Amsterdam kreeg het GVB net zoveel als Overijssel voor 100 reizigers in Salland, los van de vraag welk percentage reizigers met korting reisden. Regio's met veel scholieren profiteerden daarvan want hun reizigers betaalden zelf weinig maar zij kregen van het rijk bij de verdeling toch het volle pond. In feite werd zo de scholierenkorting door het rijk betaald.

Nu krijgt iedere regio naast zijn eigen inkomsten uit de OV-chipkaart een zak geld waar bij de verdeling niet gekeken wordt of er veel of weinig scholieren zijn zodat het rijk de facto niet meer bijdraagt aan de kortingen. Er wordt feitelijk vanuit gegaan dat alle reizigers (los van die paar kinderen onder de 12 en die paar senioren) vol betalen. En dat was ook de bedoeling van de afbouwplannen voor de kortingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Je zit echt in de verkeerde denkrichting. Het is een bewezen feit dat de inkomsten van de strippenkaart niet volledig recht deden aan het gebruik ervan. Het aantal reizigers in de grote steden, bijvoorbeeld Amsterdam was veel hoger te hoger dan er volgens de papieren werkelijkheid van de jaarlijkse strippenkaartenquete waren omdat er een beleid was dat de landelijke gebieden, waar het aantal reizigers tegenviel, leefbaar gehouden moesten worden. Deze gebieden kregen daarom meer dan waar ze recht op hadden.

In Amsterdam wist men dat al sinds halverwege de jaren 80, maar op een beperkte herzonering en heel veel onderhandelen met de minister voor een kleine verhoging van de uitbetalingen na kon men er niets aan doen, daarom dat er zo hard is ingezet op een vervoersbewijs waarbij de inkomsten direct naar de vervoerder gaan. Het gevolg van dat nieuwe systeem? Sinds de invoering van de OV-Chipkaart zijn de reizigersinkomsten in Amsterdam met tientallen miljoenen gestegen terwijl het aantal reizigers een normaal groeicijfer vertoond. Het gevolg is dat in andere regio's de reizigersinkomsten zijn gedaald. Er zal misschien wel iets waar zijn van het BDU-verhaal, maar de echte kern is dat de regio's profiteerden van de inkomsten op verkochte strippenkaarten die niet daar, maar in de Randstad werden gebruikt. De eerste paar jaren hebben de vervoerders hun gezicht stijf gehouden en is er verlies gemaakt op kosten van buitenlandse belastingbetalers, maar de buitenlandse hoofdkantoren zijn hun staart gaan roeren waarom hun Nederlandse dochters zulke belabberde resultaten neerzetten en daarom wordt er nu bezuinigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Klaasje »

Frans F schreef:De BDU voor OV is wel degelijk verlaagd omdat het rijk een jaar of 10 geleden heeft besloten de rijksbijdrage aan de scholierenkortingen in een paar jaar tijd af te bouwen. Bij de NS, waarvoor hetzelfde gold is zijn de kortingen inderdaad afgeschaft en betalen scholieren nu ook het normale tarief.

De verandering van de verdeelsleutel tussen de regio's berust ook op deze wijziging. Regio's met veel scholieren kregen daardoor geleidelijk steeds minder geld, regio's met weinig scholieren bleven ongeveer constant.
Maar dat is ruim voor de huidige exercitie en dus niet relevant voor dit topic i.t.t. verdeelsleutels en chipkaartinkomsten. De ritten die nu wegbezuinigd worden konden vijf jaar geleden wel betaald worden en toen was wat jij nu zegt al gebeurd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop dat er een keer een doorbraak komt in de automatisch bestuurbare auto/bus. Aangezien de kosten grotendeels personeelskosten zijn, zou een automatisch bestuurbare bus veel kosten schelen voor vervoersbedrijven en bovendien kunnen er nieuwe lijnen geintroduceert worden en de frequentie van bestaande lijnen opgeschroefd worden (van halfuursdienst naar kwartiersdienst), maar dit is helaas nog toekomstmuziek
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Z2N »

Grapje zeker? Voorlopig mag er nog niets zonder chauffeur de weg op, voordat de wet daarop is aangepast, en de samenleving zover is dat we bussen nemen zonder personeel zijn we al decennia later. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Dennenboom »

Er wordt wel aan gewerkt. O.a. Google is er mee bezig. Juridisch zitten er wel haken en ogen aan: wie is er aansprakelijk als er toch iets gebeurt. Zal nog wel enige jaren duren, maar zal er wel eens komen, net zoals de driverless train die nu al beperkt wordt ingezet. Hierdoor zal het verschil tussen particulier vervoer en taxi/OV vervagen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:Aangezien de kosten grotendeels personeelskosten zijn
Een DRU kost iets van 100 euro voor de aanbesteder dacht ik, dan zou het personeel dus >50 euro per uur kosten. Ik denk dat je dat deel toch echt flink te hoog inschat. Ok, het wordt goed betaald, maar ik denk dat het een vervoerder toch niet meer dan 25 euro (inclusief indirecten) kwijt is per uur.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

€25 per uur?
Je hebt wel heel veel gevoel voor humor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten