NS laks met rookverbod

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

NS laks met rookverbod

Bericht door Cookie »

NS laks met rookverbod; Reizigersvereniging Rover eist snel maatregelen

AMSTERDAM
- Het rookverbod op overdekte NS-stations wordt nauwelijks nageleefd. De NS is veel te laks met de controles, geeft de vervoersorganisatie nu zelf ook toe. Rokers kunnen steeds vaker straffeloos hun gang gaan buiten de verplichte rookzones van drie meter rondom de rookpalen, omdat het verbod niet de hoogste prioriteit heeft bij de NS.

De bijbehorende boete van 50 euro die staat op het rookverbod dat sinds 1 januari 2004 geldt, wordt de overtreder steeds vaker bespaard, erkent NS-woordvoerder Michiel Jonker. "We geven liever eerst een waarschuwing dan dat we meteen een bekeuring uitdelen.''

NS meent dat het toezicht op naleving van het rookverbod op perrons en in stationshallen voor het vervoersbedrijf 'geen topissue' is. "Het toezicht is een beetje aan het verslappen'', beaamt Jonker. "Maar'', voegt hij er vergoelijkend aan toe, "slechts een klein deel van de 1,1 miljoen reizigers die dagelijks worden vervoerd, overtreedt de regels. Het merendeel van onze reizigers heeft er geen last van. Dit behoort niet tot het rijtje topergernissen.''

Dat de NS zichzelf indekt met het argument dat zij 'in eerste instantie' een vervoersbedrijf is, en haar plicht om toe te zien op het naleven van de huisregels als minder urgent beschouwt, schiet reizigersvereniging Rover flink in het verkeerde keelgat.

Woordvoerder Rikus Spithorst: "Als ik in de trein mijn voeten op de bank leg of geen kaartje heb, hoef ik ook niet aan te komen met: 'Jullie zijn er toch om mij te vervoeren, en niet om mensen te bekeuren en de orde te handhaven'. Hoogst ongepast dat de NS zo laks is om de ene regel wél en de andere regel níét na te leven.''

NS-woordvoerder Jonker belooft wel beterschap. Op korte termijn moeten 600 conducteurs, servicemedewerkers en leden van zogenoemde 'service- en veiligheidsteams' op stations surveilleren. Rokers die het geluk hebben eerst niet op de bon te worden geslingerd, maar de waarschuwing in de wind slaan, worden alsnog beboet. Indien nodig kan de NS rekenen op assistentie van agenten van de spoorwegpolitie.

Bron: Sp!ts (papieren editie), 6-3-08
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Ruben »

Ik vind die opmerking van RIkus weer kant noch wal raken. Geen kaartje kopen is een heel ander soort overtreding dan roken op het perron. Als je geen kaartje koopt, maak je je schuldig aan een onrechtvaardige verrijking, omdat je wel gebruik maakt van diensten, maar hier geen betaling tegenover stelt.
Roken is in dit geval, als je gewoon wel een kaartje hebt, niet gehoorzamen aan de huisregels, een veel minder ernstige overtreding.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door webguy »

Aan de andere kant is meeroken net zo dodelijk als roken... Het gevolg op een ander z'n gezondheid is toch wel redelijk groot...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Ruben »

Nou ja, buiten is dit veel minder ernstig dan in een klein hokje waar je met zn allen lekker zit te paffen en een paar niet. Heb het rookverbod altijd wat overtrokken gevonden voor de stations met enkel een overkappinkje, voorheen stonden alle rokers gespreid en hoefde ik niet door een rookgordijn om op de plek van het perron te komen waar ik wil zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Geert »

Tja, dat heeft ook te maken met de vaak onlogische plaatsing van de rookzuilen. Op sommige stations staan ze pal naast de ingang :shock: Fijn om daar als niet-roker langs te mogen lopen. :roll:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Daantje »

Ik vind dat rookverbod net zo belangrijk als elk ander verbod (voeten op de bank, kaartje kopen, etc). Ik heb er gewoon echt last van als er gerookt wordt en ben blij dat dat rookverbod er is maar als het niet nageleefd wordt heb je er nog niets aan. Overigens hoorde ik van de week dat op Rotterdam Centraal het bandje over het rookverbod ook weer afgedraaid wordt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Tja, dat heeft ook te maken met de vaak onlogische plaatsing van de rookzuilen. Op sommige stations staan ze pal naast de ingang :shock: Fijn om daar als niet-roker langs te mogen lopen. :roll:
Pal naast de ingang, of midden op het perron (zoals in Delft) waardoor je alsnog door de rookzone heen moet om vanaf het perron naar de trap te lopen, of pal naast een trap. Die zuilen zijn heel vaak niet echt tactisch geplaatst.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Wubbo »

Dat rookverbodbandje draaide altijd de eerste week van de maand, maar daarin is hij mij nu al een tijdje niet meer opgevallen... Verder wil ie nog wel eens draaien bij drukte rond beurzen enzo.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Frans F »

Tja, zo lang machinisten, conducteurs en perronopzichters zelf overal staan te roken wordt controle een lastig verhaal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Ardan »

Frans F schreef:Tja, zo lang machinisten, conducteurs en perronopzichters zelf overal staan te roken wordt controle een lastig verhaal.
Dit inderdaad.

Overigens zijn rookzuilen soms inderdaad erg onlogisch geplaatst, maar vaak ook niet alleen bij toegangen, maar ook juist verschrikkelijk ver weg. Heb me er zelf eens schuldig aangemaakt in Heerlen een sigaret op te steken omdat ik de paal niet kon vinden. Expres op een deel van het perron gaan staan waar toen niemand was, tot er twee NS-ers een paar meter achter me een gesprek over die boete begonnen. Het duurde even voor ik doorhad dat ze expres hard praatten als hint naar mij, en na even vragen bleek de paal helemaal achteraan achter een gebouwtje te staan, zonder bordje.
Over de drie-meter-regel: ik en erg velen met mij houden eigenlijk gewoon de ruimte tussen twee kapzuilen aan, of zoals in Deventer, tussen de wachtruimte en een gebouwtje. Maar een getekend hokje zoals in Amersfoort en Duitsland is ook erg handig, mag van mij landelijk (al voel ik me dan zo 'in een hokje geplaatst' :') )
Ik doe ook maar wat
Rickingsh

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Rickingsh »

Bij station Ass is 't ook zo'n leuk verhaal. Terwijl ik op station Hn nog geen sigaretje mag nuttigen onder een kap van tientallen meters hoog (terwijl windkracht 12 door het station giert), staat de rookpaal op Ass gewoon gezellig op het overdekte gedeelte :') De logica daarvan ontgaat mij een beetje... Sowieso mag dat principiële rookverbod voor perrons van mijn part wel wat soepeler. Bij afgesloten wachtruimtes en een ondergronds station als Shl of de metro kan ik er nog enigzins begrip voor opbrengen, maar niemand gaat mij wijsmaken dat roken op een perron in de frisse buitenlucht zorgt voor passief meeroken & verdere overlast. Bovendien rookt grofweg 25% van de bevolking, dus zal er vrijwel altijd genoeg plek op het perron overblijven voor de fanatieke anti-rokers :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Daniel »

Als niet-roker, en persoon die ook last heeft van de rook, vond ik eerlijk gezegd de oude situatie ook stukken beter. Stond er iemand te roken, geen probleem, dan ga ik toch gewoon zodanig staan dat die rook niet naar mij waait.
Dan is de concentratie rokers rond zo'n rookpaal een stuk hinderlijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door VIRM »

Wat ik niet snap: waarom is er destijds voor een halve oplossing gekozen? Waarom gewoon niet alle stations helemaal rookvrij?
Als kind heb ik asthma gehad, dus ben ik sowieso anti-rook. Maar als een roker zichzelf naar de longkanker wil helpen, prima. Maar doe dat dan niet op een perron waar ik op een trein sta te wachten.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Wubbo »

Waarom moet hiervoor een topic uit 2008 (!) omhooggeschopt worden? :?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Klaasje »

Ja, ik dacht al.. Spithorst, Rover? Hè? Oooh, 2008 :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Ardan »

Verrek, nu je het zegt :') Hij stond ineens tussen mijn nieuwe berichten :')
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben voorstander van een algemeen rookverbod (dus geen verkoop en gebruik van tabak in geheel NL) en een strikte handhaving van het rookverbod. Roken is slecht voor de gezondheid, voor de huishoudfinancien en geeft overlast.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door waldo79 »

Dat is een wel hele zwart-wit visie ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Suus »

Ik ben ook niet zo'n fan van roken, maar zolang al die verslaafden hun sigaretten blijven kopen al zijn ze 7 euro per pakje ben ik blij, want dan wordt de staatskas weer lekker gespekt :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door VIRM »

@Erno-BE: een algeheel rookverbod is echt onuitvoerbaar. Als je kijkt naar de verkoop: als dat niet is toegestaan in Nederland, dan ga je toch even de grens over en koop je het daar?

Een rookverbod op perrons, maar ook om gebouwen heen (nu rokers naar buiten verbannen zijn naar buiten, moet je door een rookgordijn als je naar binnen wil) is wel prima. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door ODRAIL »

Over het algemeen heb ik geen moeite of mensen wel of niet roken op stations, maar er zijn plaatsen waar je bijna wegwaait van de rook. En dit komt meestal door de windrichtingen die op bepaalde stations waaien.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door marlies »

Ik heb bijzonder weinig last van rokers op stations. De muur waar je doorheen moet bij de ingang van sommige andere openbare gebouwen is een ander verhaal, wat dat betreft ben ik blij dat dat bij stations niet zo werkt.

Mijn enige rook-gerelateerde ergernis in het OV zijn types die in de bus hun sigaret alvast aansteken bij het uitstappen, vaak nog voor de deur zich opent. Dat heb ik verbazend vaak gezien (en geroken...) terwijl ik de bus amper neem. Als je zo bang bent dat je 'm buiten niet aankrijgt moet je echt eens een betere aansteker kopen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door ODRAIL »

Dit gebeurd niet alleen in de bus hoor. Mensen steken hun peuk ook vaak genoeg aan in de metro (gelukkig wel bij bovengrondse haltes).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door marlies »

Ik kom alleen in de Amsterdamse metro en daar heb ik dat (nog) niet meegemaakt gelukkig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS laks met rookverbod

Bericht door Suus »

Dit jaar pas drie keer een rokende reiziger in de metro en een in de tram aangetroffen. Het wordt gelukkig steeds minder, zo ben ik dit jaar nog geen blowers in de metro tegengekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten