Inzet SGM2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Inzet SGM2

Bericht door Frans F »

Ik hoorde van de week dat SGM2 vanwege adhesieproblemen binnenkort alleen nog maar mag worden ingezet in combinatie met een SGM3. Iemand enig idee of dit klopt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

Niet binnenkort, dat is al zo sinds afgelopen herfst bij mijn weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Michael »

Toch heb ik laatst nog een losse SGMII zien rijden in de s15100
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Dat was een maatregel van de afgelopen herfstperiode, inmiddels mag SGM-II weer gewoon los rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Inzet SGM2

Bericht door Meltrain »

Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Inzet SGM2

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Kunnen deze dan op termijn niet worden omgebouwd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Er is geen ruimte onder de kopbakken van SGM voor magneetremmen, alleen onder de middenbak. Maar die heeft SGM-II niet.
Erno-BE schreef:Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.
De inzet van SGM in de s5000/s5100 sinds deze dienstregeling heeft veel SGM verhuisd naar Zuid-Holland en Brabant, het gevolg daarvan is dat het op andere plekken in het land is verdwenen.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 09 mar 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

Het probleem met SGM-II is dat die stellen alleen motordraaistellen hebben waardoor er geen plek voor magneetremmen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Inzet SGM2

Bericht door AppleMoose »

Dat is al zo'n drie keer gezegd.

De vraag is dus nu waarom dat nu opeens zo'n probleem is. Die stellen rijden immers al 25 a 30 jaar...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

SGM heeft er altijd al bekend om gestaan dat het relatief makkelijk gaat glijden, ´tis dus gewoon al langer een probleem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Bericht door Frans F »

Als het bericht inderdaad waar is wordt het erg onhandig.

Je kunt SGM2 dan alleen nog inzetten in treinen van minimaal 5 bakken. Dan resteren maar enkele treinseries waar dat ook buiten de spits zinvol is tenzij je ze alleen nog als spitsversterking gaat gebruiken (en dat is wel wat zonde van de dure verbouwing).

Een bijkomend probleem is dat NS dan behalve de resterende PlanV's geen kleine stellen meer heeft voor de zwakke sprinterdiensten. Een deel daarvan zul je buiten de spits noodgedwongen met SGM3 of SLT4 moeten gaan rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Inzet SGM2

Bericht door Z2N »

Wordt feest in de s19500 dan, SGM4 tussen Apn en Ledn is soms al staan, en meer past niet door de korte perrons ten zuiden van Alphen..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Bericht door ODRAIL »

Hmm, in de spits zie ik toch echt weleens SGM2 en SGM3 gekoppeld rijden in de s19500. Dus dit moet geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Bericht door Frans F »

In Brabant is bijv. op Weert-Tilburg en Deurne-Nijmegen buiten de spits een SGM3 een prima maat, met versterking tot 5 bakken in de spits. Je kunt dan het resterende Plan V vrijmaken voor de echt zwakke series als bijv. Alphen-Gouda, Roosendaal-Dordrecht, Arnhem-Ede en Heerlen-Sittard. Alleen blijft het jammer dat SGM2 daarmee toch spits-only materieel wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Inzet SGM2

Bericht door Meltrain »

Roosendaal - Dordrecht is alleen gekoppeld aan Dordrecht - Den Haag (s5100) en daar wil je ook buiten de spits minstens drie bakken hebben. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Bericht door Frans F »

De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Als het nodig is kan je altijd nog bijplaatsen en aftrappen in Dordrecht, al geloof ik dat de stop daar niet echt lang is. Maar niet over Dordrecht heenrijden met de sprinters zal je een hoop reizigers kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.
Hmm, dat lightrailperron ligt er zeker nog?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Nee, dat is afgebroken. We zijn in Nederland, daar breken we alles af wat we niet gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Inzet SGM2

Bericht door ODRAIL »

En waarom past het dan in Waddinxveen wel en in Boskoop niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Suus »

Omdat in Waddinxveen de lage perrons aan de buitenkant van de sporen zijn geplaatst en er niets is gedaan aan het hoge perron terwijl er in Boskoop voor het lage perron een gedeelte van het hoge perron is verwijderd en dat is nooit meer teruggeplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inzet SGM2

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.
Niet koppelen is ook een enorme geldverspilling door de ligging van die Sprinters, naast dat je capaciteitstechnisch in de knel gaat komen. Je hebt dan namelijk elk kwartier vier perronfasen nodig om en de Sprinters uit Rotterdam en die uit Lage Zwaluwe kwijt te kunnen.
Complicatie daarbij is ook nog dat de kruising op Dordrecht ligt waardoor zowel vanuit het noorden als zuiden je aankomende trein de vertrekkende in de weg zit. Dan is het een stuk makkelijker de trein uit Lage Zwaluwe door naar Rotterdam te laten rijden en andersom, lost dat kruisingsconflict zich ook spontaan op. En zoals Bee al schrijft levert dat ook voor de reiziger relevante verbindingen op (al ben je op de tijd dat er een s1900 rijdt sneller door in Dordrecht over te stappen als je naar Rotterdam Centraal wilt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Inzet SGM2

Bericht door Frans F »

Ik begrijp je praktische overwegingen, maar het is natuurlijk wel zo dat NS zichzelf voor de gek houdt als ze denken dat de sprinters tussen Roosendaal en Oudenbosch net zo druk zijn als tussen Den Haag en Delft. En het gaat het bezuiden Dordrecht nu ook niet om heel kort stukje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten