Inzet SGM2
Inzet SGM2
Ik hoorde van de week dat SGM2 vanwege adhesieproblemen binnenkort alleen nog maar mag worden ingezet in combinatie met een SGM3. Iemand enig idee of dit klopt?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Inzet SGM2
Niet binnenkort, dat is al zo sinds afgelopen herfst bij mijn weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Inzet SGM2
Toch heb ik laatst nog een losse SGMII zien rijden in de s15100
Re: Inzet SGM2
Dat was een maatregel van de afgelopen herfstperiode, inmiddels mag SGM-II weer gewoon los rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Inzet SGM2
Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Inzet SGM2
Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Inzet SGM2
Kunnen deze dan op termijn niet worden omgebouwd?Meltrain schreef:Mogelijk geldt vanaf binnenkort dat SGM-II wel altijd in combinatie met een 3tje moet rijden. Dit omdat de 2tjes niet van magneetremmen kunnen worden voorzien.
Bron: Op de Rails 2014-2 blz 74
Re: Inzet SGM2
Er is geen ruimte onder de kopbakken van SGM voor magneetremmen, alleen onder de middenbak. Maar die heeft SGM-II niet.
De inzet van SGM in de s5000/s5100 sinds deze dienstregeling heeft veel SGM verhuisd naar Zuid-Holland en Brabant, het gevolg daarvan is dat het op andere plekken in het land is verdwenen.Erno-BE schreef:Ik denk daarom dat er in de s7500 nog steeds Plan V rijdt en geen SGM-2. SGM-3 is te groot voor deze treinserie.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 09 mar 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Inzet SGM2
Het probleem met SGM-II is dat die stellen alleen motordraaistellen hebben waardoor er geen plek voor magneetremmen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Inzet SGM2
Dat is al zo'n drie keer gezegd.
De vraag is dus nu waarom dat nu opeens zo'n probleem is. Die stellen rijden immers al 25 a 30 jaar...
De vraag is dus nu waarom dat nu opeens zo'n probleem is. Die stellen rijden immers al 25 a 30 jaar...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Inzet SGM2
SGM heeft er altijd al bekend om gestaan dat het relatief makkelijk gaat glijden, ´tis dus gewoon al langer een probleem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Inzet SGM2
Als het bericht inderdaad waar is wordt het erg onhandig.
Je kunt SGM2 dan alleen nog inzetten in treinen van minimaal 5 bakken. Dan resteren maar enkele treinseries waar dat ook buiten de spits zinvol is tenzij je ze alleen nog als spitsversterking gaat gebruiken (en dat is wel wat zonde van de dure verbouwing).
Een bijkomend probleem is dat NS dan behalve de resterende PlanV's geen kleine stellen meer heeft voor de zwakke sprinterdiensten. Een deel daarvan zul je buiten de spits noodgedwongen met SGM3 of SLT4 moeten gaan rijden.
Je kunt SGM2 dan alleen nog inzetten in treinen van minimaal 5 bakken. Dan resteren maar enkele treinseries waar dat ook buiten de spits zinvol is tenzij je ze alleen nog als spitsversterking gaat gebruiken (en dat is wel wat zonde van de dure verbouwing).
Een bijkomend probleem is dat NS dan behalve de resterende PlanV's geen kleine stellen meer heeft voor de zwakke sprinterdiensten. Een deel daarvan zul je buiten de spits noodgedwongen met SGM3 of SLT4 moeten gaan rijden.
Re: Inzet SGM2
Wordt feest in de s19500 dan, SGM4 tussen Apn en Ledn is soms al staan, en meer past niet door de korte perrons ten zuiden van Alphen..
Re: Inzet SGM2
Hmm, in de spits zie ik toch echt weleens SGM2 en SGM3 gekoppeld rijden in de s19500. Dus dit moet geen probleem zijn.
Re: Inzet SGM2
Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Inzet SGM2
In Brabant is bijv. op Weert-Tilburg en Deurne-Nijmegen buiten de spits een SGM3 een prima maat, met versterking tot 5 bakken in de spits. Je kunt dan het resterende Plan V vrijmaken voor de echt zwakke series als bijv. Alphen-Gouda, Roosendaal-Dordrecht, Arnhem-Ede en Heerlen-Sittard. Alleen blijft het jammer dat SGM2 daarmee toch spits-only materieel wordt.
Re: Inzet SGM2
Roosendaal - Dordrecht is alleen gekoppeld aan Dordrecht - Den Haag (s5100) en daar wil je ook buiten de spits minstens drie bakken hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Inzet SGM2
De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.
Re: Inzet SGM2
Als het nodig is kan je altijd nog bijplaatsen en aftrappen in Dordrecht, al geloof ik dat de stop daar niet echt lang is. Maar niet over Dordrecht heenrijden met de sprinters zal je een hoop reizigers kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Inzet SGM2
Hmm, dat lightrailperron ligt er zeker nog?Bee schreef:Dat mag niet voorkomen, dat past niet langs het perron van Boskoop.
Re: Inzet SGM2
Nee, dat is afgebroken. We zijn in Nederland, daar breken we alles af wat we niet gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Inzet SGM2
En waarom past het dan in Waddinxveen wel en in Boskoop niet?
Re: Inzet SGM2
Omdat in Waddinxveen de lage perrons aan de buitenkant van de sporen zijn geplaatst en er niets is gedaan aan het hoge perron terwijl er in Boskoop voor het lage perron een gedeelte van het hoge perron is verwijderd en dat is nooit meer teruggeplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Inzet SGM2
Niet koppelen is ook een enorme geldverspilling door de ligging van die Sprinters, naast dat je capaciteitstechnisch in de knel gaat komen. Je hebt dan namelijk elk kwartier vier perronfasen nodig om en de Sprinters uit Rotterdam en die uit Lage Zwaluwe kwijt te kunnen.Frans F schreef:De vraag is of je die koppeling nog moet handhaven nu Dordrecht-Roosendaal verplicht een halfuurdienst wordt.
Dat wordt wel een enorme geldverspilling.
Complicatie daarbij is ook nog dat de kruising op Dordrecht ligt waardoor zowel vanuit het noorden als zuiden je aankomende trein de vertrekkende in de weg zit. Dan is het een stuk makkelijker de trein uit Lage Zwaluwe door naar Rotterdam te laten rijden en andersom, lost dat kruisingsconflict zich ook spontaan op. En zoals Bee al schrijft levert dat ook voor de reiziger relevante verbindingen op (al ben je op de tijd dat er een s1900 rijdt sneller door in Dordrecht over te stappen als je naar Rotterdam Centraal wilt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Inzet SGM2
Ik begrijp je praktische overwegingen, maar het is natuurlijk wel zo dat NS zichzelf voor de gek houdt als ze denken dat de sprinters tussen Roosendaal en Oudenbosch net zo druk zijn als tussen Den Haag en Delft. En het gaat het bezuiden Dordrecht nu ook niet om heel kort stukje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten