Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibe »

marlies schreef:Zo eenvoudig is het ook niet, de overheid heeft best wel enige invloed op die vervoerders, zeker op de grootste vervoerder die daadwerkelijk over eigen stations beschikt en volledig in hun eigendom is. Als de overheid vindt dat het beter is om die stations niet af te sluiten kunnen ze de NS heus wel zo ver krijgen. En je hebt natuurlijk ook dit soort dingen (puntje 2). Al betwijfel ik of dat in dit geval opgaat.
Een dergelijk recht is veelal ontstaan, of in een notariële akte gevestigd, wanneer de openbare weg redelijkerwijs alleen op die manier vanuit een bepaald grondstuk te bereiken is. (Van de wikipedia pagina).

Het recht van overpad gaat in dit geval dus niet op, tenzij je ergens een huisje op het perron hebt staan.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Ik heb vandaag in Gouda het verschil gemeten. Niet van Arrivastore naar Huis van de Stad maar voor de stationstunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de stationstunnel tot aan het zebrapad na het verlaten van het station; voor de spoortunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de spoortunnel tot aan de kruising tussen restaurant l'Etoile en de ABN Amro, waardoor ik hemelsbreed exact dezelfde afstand heb afgelegd.

Route met stationstunnel: 03'17"17
Route met spoortunnel: 04'56"82

Kortom: via de stationstunnel ben je ruim 1,5 minuut sneller. Bovendien is de route via de spoortunnel zeer gevaarlijk. Ik ben drie keer zowat van mijn sokken gereden door een stel wilde fietsers, wat me in de stationstunnel niet is gebeurd.

Voor een veilige oversteek dien je dus via de stationstunnel te gaan. Weg met die poortjes!
Anderhalve minuut op een mensenleven, nou nou :)
Wat kan NS er aan doen dat een gemeente de openbare weg rondom een station niet goed onderhoudt? Poortjes dicht en de gemeente aanspreken op onveilige tunneltjes.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Aking »

of... OP DE BARRICADES!!1!1! OF DE POORTJES!!!!1!!1! :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Daniel »

huibe schreef:Het recht van overpad gaat in dit geval dus niet op, tenzij je ergens een huisje op het perron hebt staan.
Dat zou dus wel opgaan voor het restaurant perron 4/5 in Amersfoort wat ook achter de poortjes dreigt te verdwijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Geert schreef: Anderhalve minuut op een mensenleven, nou nou :)
Voor als de poortjes op het perron staan: Anderhalve euro korting mislopen op een mensenleven, nou nou :)
Geert schreef: Wat kan NS er aan doen dat een gemeente de openbare weg rondom een station niet goed onderhoudt?
Simpel: de toegang tot stationstunnels open houden, zodat er voor IEDEREEN altijd een snel en veilig alternatief beschikbaar is en de openbare orde en veiligheid gehandhaafd blijft.


Voornamelijk abonnementshouders zijn voorstander van de poortjes. Dan vind ik dat als zij de lusten ervan willen hebben (iets meer gevoel van (schijn)veiligheid) ook de lasten hiervan moeten dragen (korting mislopen bij inchecken tijdens de spits).
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Wubbo »

Tristan schreef:Ik heb vandaag in Gouda het verschil gemeten. Niet van Arrivastore naar Huis van de Stad maar voor de stationstunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de stationstunnel tot aan het zebrapad na het verlaten van het station; voor de spoortunnel: vanaf de weg aan de kant van het Huis van de Stad ter hoogte van de spoortunnel tot aan de kruising tussen restaurant l'Etoile en de ABN Amro, waardoor ik hemelsbreed exact dezelfde afstand heb afgelegd
Je hebt dus gemeten of de ene route rechtstreekser was dan de andere? Hemelsbreed dezelfde afstand betekent niet dat het ook dezelfde afstand in echte (wandel)kilometers was. Hiermee kun je nooit een goede vergelijking maken.

Naast dat: waar ligt dat zebrapad? In mijn herinnering (maar het is alweer een tijd geleden dat ik de trein in Gouda heb verlaten) en volgens streetview ligt het eerste zebrapad op het stationsplein. De kruising die jij beschrijft (bij de ABN/restaurant l' Etoile) ligt op de kruising Spoorstraat/Vredebest/Blekerssingel en dat is hemelsbreed ongeveer 2x zo ver vanaf de Burgemeester Jamessingel (weg aan de achterkant van het station). Ik ben dus wel benieuwd welke twee routes je hier exact aan het vergelijken bent
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door waldo79 »

Om zijn eigen gelijk te halen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
Geert schreef: Wat kan NS er aan doen dat een gemeente de openbare weg rondom een station niet goed onderhoudt?
Simpel: de toegang tot stationstunnels open houden, zodat er voor IEDEREEN altijd een snel en veilig alternatief beschikbaar is en de openbare orde en veiligheid gehandhaafd blijft.
Maar dat is dus juist het punt. Dat is een taak voor de gemeente (die moet dus het tunneltje onderhouden) en niet voor NS (die hoeft alleen voor NS-reizigers het station te onderhouden). Als de alternatieve route om van de ene kant van het spoor naar de andere kant te komen maar anderhalve minuut langer duurt (en zo te lezen is zelfs dat discutabel) vind ik het nogal vreemd om te eisen dat NS het station open houdt voor reizigers die niet op het station hoeven te zijn, alleen maar omdat de gemeente het openbare tunneltje verwaarloost.
Voornamelijk abonnementshouders zijn voorstander van de poortjes.
Hoe kom je aan die wijsheid?
Dan vind ik dat als zij de lusten ervan willen hebben (iets meer gevoel van (schijn)veiligheid) ook de lasten hiervan moeten dragen (korting mislopen bij inchecken tijdens de spits).
Iedere treinreiziger ondervindt deze lusten, niet alleen abonnementhouders.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door ODRAIL »

Volgens de papieren versie van het Algemeen dagblad Rotterdams Dagblad Oost van 8 maart 2014 gaan de poortjes op Rotterdam Centraal aankomende zomer ook dicht.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibe »

En als de mensen dan gaan klagen als ze de andere zijde willen, kan ik het goed begrijpen...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

huize schreef:En als de mensen dan gaan klagen als ze de andere zijde willen, kan ik het goed begrijpen...
Ik niet, direct naast Rotterdam Centraal ligt een frisse opgeknapte fiets- en voetgangerstunnel :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Freek »

Verhaal uit de AD klopt niet. Rotterdam Centraal staat (voorlopig) niet gepland voor de zomer.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibe »

Bee help me herinneren, waar ligt deze?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Direct ten westen van de Hema in de stationshal. Is jaren gebruikt als de perrontunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Karl »

huibe schreef:Bee help me herinneren, waar ligt deze?
Het is de tunnel die, inderdaad, direct ten westen van de stationshal ligt. Gedurende het 'oude' station was het al een fietstunnel tussen noord en zuid. Tijdens het tijdelijke station zijn er toegangen tot perrons in die tunnel gemaakt, zodat de fietstunnel als perrontunnel ging functioneren, maar dat is nu weer voorbij. De functie van de tunnel is weer zoals 'vroeger': een verbinding vormen tussen noord en zuid voor fietsers en voetgangers.
Het is een spectrum.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door huibe »

Dan zeg ik afsluiten maar!
(En ik ga de volgende keer eens achter de Hema kijken)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Direct ten westen van de Hema in de stationshal. Is jaren gebruikt als de perrontunnel.
En was tijdens de reguliere nachtafsluitingen van het oude station (met dat grote hek) zelfs de enige normale route van centrumzijde naar de achterzijde.

(Maarja een groot hek met in- uitgangscontole door PBT was natuurlijk geen OVC-poortje, dus dat was veel minder erg :lol: )
huibe schreef:Dan zeg ik afsluiten maar!
(En ik ga de volgende keer eens achter de Hema kijken)
Precies onder de speculaasjes. (zie ook de foto's van mb90 klik)
Laatst gewijzigd door Ennes op di 11 mar 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Toen het oude station nog bestond ben ik door NS'ers ook eens 's avonds laat door de goederentunnel naar de andere kant gestuurd, dat was ook wel bijzonder. Schimmig en rommelig tunneltje.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Ennes schreef:(Maarja een groot hek met in- uitgangscontole door PBT was natuurlijk geen OVC-poortje, dus dat was veel minder erg :lol: )
Dat is idd veel minder erg omdat je dan geen veel te hoog verplicht minimumsaldo nodig hebt. Bovendien kan zo'n controleur niet te snel dichtklappen, waardoor je tussen de deuren vast komt te zitten. Wel zou hij zijn controle te traag kunnen uitvoeren, waardoor je je (nacht)trein mist ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Klaasje »

Dichtklappen. :') Toen ik op krukken liep ging vrij veel door de poortjes heen, het is me welgeteld één keer overkomen en toen gingen de deurtjes netjes weer open. Iets kan een probleem zijn maar van iets wat dat niet echt is kan je wel een probleem maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Vinny »

Ik heb anders best veel verhalen gehoord van reizigers die onheus bejegend zouden zijn door controleurs (vooral rondom Amsterdam Centraal). Het contract van de NS met het beveiligingsbedrijf is vast niet zomaar opgezegd natuurlijk. Poortjes kunnen mensen natuurlijk niet onheus bejegenen. Daar zijn het dingen voor ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door busburger »

Een heel specifiek probleem (alhoewel: misschien komt er ook op andere plekken iets vergelijkbaars voor) dreigt te ontstaan door de poortjes die momenteel rondom Station Zoetermeer worden opgetrokken.

Langs de snelweg bij dit station bevindt zich in beide richtingen een halte voor de Q-liners 380 t/m 383 van ARRIVA. De halte voor de bussen richting Den Haag is bereikbaar via het perron van RandstadRail-lijn 3 richting Zoetermeer-Centrum West (kortste route) en die van de Q-liners in de andere richting (380/381 Alphen aan den Rijn, 382 Boskoop en 383 Krimpen aan den IJssel, met diverse tussengelegen bestemmingen) is alleen bereikbaar via het perron van - nou komt het! - de NS-treinen richting Den Haag. Beide genoemde perrons zijn van boven af bereikbaar via de Mandelabrug en aldus met de rest van de wereld verbonden.

Een reiziger die hier uit een van de lijnen 380 t/m 383 vanuit Den Haag stapt - dat komt niet zo vaak voor, maar dat doet er even niet toe -, kan straks voor een heel vervelend probleem komen te staan. Hij/zij kan de halte uitsluitend via een tegelpaadje verlaten dat door een deur toegang verleent tot het overdekte treinperron. Alleen, vóór die deur staat een poortje. Dat poortje staat nu nog constant open. Maar als dat poortje binnenkort alleen opengaat voor een OV-chipkaart waar minstens 10 of 20 of "whatever" hoeveel euro's aan saldo op staan, kun je erop wachten dat iemand een keer onmogelijk door het poortje heen komt. Voor het reizen met de bus geldt immers slechts de eis van een beginsaldo dat niet onder de 0 ligt. En er mogen ook nog wel eens bepaalde papieren kaartjes in de bus worden gebruikt. Een alternatief om weg te komen van de halte is er echter niet: ja, de snelweg oversteken, maar dat is levensgevaarlijk en ten strengste verboden. Dus zal er voor zo'n tegengehouden reiziger niets anders overblijven dan te wachten op de volgende bus en daarmee een stukje (van minstens een paar kilometer) verder te reizen. Aangezien al deze Q-liners alleen in de (brede) spits rijden, kan dat wachten erg vervelend worden wanneer je net de laatste rit van de ochtend had, om over de laatste rit in het begin van de avond maar niet te spreken ....

NS voelt blijkbaar wel nattigheid, want via een enquête werd deze week al gevraagd wat de reizigers vonden van diverse opties voor deze busreizigers om het poortje (en ook die aan de andere kant van het perron) te kunnen passeren. Maar het poortje als zodanig lijkt niet ter discussie te staan. Dus blijft er ook de (theoretische) mogelijkheid dat een reiziger die hierop niet goed is voorbereid, geen kans ziet om het poortje te openen en wordt opgesloten tussen de snelweg en het poortje.

Misschien moet ARRIVA in het halteomroepsysteem maar een extra waarschuwing opnemen bij het afroepen van de halte Station Zoetermeer vanuit de richting Den Haag .....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Hainje »

Ik kan niet ontdekken over welke relatie je het nu hebt. Heb je het nu op een overstap van bus 380/381/382/383 op een andere bus of op een trein of de RR?
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

Staat er geen servicezuil naast het poortje? Lijkt me dat dat de makkelijkste oplossing is, dan kan NS op afstand het poortje openen.
Ik kan niet ontdekken over welke relatie je het nu hebt. Heb je het nu op een overstap van bus 380/381/382/383 op een andere bus of op een trein of de RR?
Ik begrijp dat je de bushalte langs de snelweg alleen kunt verlaten door een stukje over het perron te lopen, en tussen de bushalte en treinperron is een poortje geplaatst.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Karl »

Het gaat om het verlaten van de halte, volgens het bericht kan dat alleen door NS-terrein te kruizen.

Hier vanaf het 'onderste' bushaltesymbooltje: https://goo.gl/maps/LPlgl.
Laatst gewijzigd door Karl op vr 14 mar 2014, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten